Dôvodová správa
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 (§ 2 ods. 9)
V súvislosti s legislatívnymi úpravami týkajúcimi sa e-receptu, bolo prepracované znenie právnej normy a časť týkajúca sa elektronických zdravotných záznamov o poskytovanej zdravotnej starostlivosti poistencovi boli bližšie zadefinované v § 5 ods. 15.
K bodu 2 (§ 2 ods. 11)
Vzhľadom na zavedenie zdravotného záznamu o kvalitatívnych a kvantitatívnych ukazovateľoch zdravotného stavu získaných pomocou prístroja s certifikátom kvality podľa osobitného predpisu bolo potrebné do právnej normy doplniť zákonnú požiadavku na overenie zhody informačných systémov, ktoré integrujú prístroj s certifikátom kvality, ktorý bude získavať informácie o ukazovateľoch zdravotného stavu.
K bodu 3 (odkaz k poznámke pod čiarou k odkazu 1ac)
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa opravuje chyba v citácii zákona č. 362/2011 Z. z. v znení zákona č. 156/2018 Z. z v predmetnej poznámke pod čiarou.
K bodu 4 (§ 2 ods. 16)
Vychádzajúc zo skutočnosti, že prehliadka mŕtveho tela nie je poskytovanie zdravotnej starostlivosti, vyžaduje systém spracúvania údajov o prehliadajúcom lekárovi v Národnom registri pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do elektronickej zdravotnej knižky v zmysle § 2 ods. 15 zákona č. 153/2013 Z. z., vrátane procesu autorizácie prehliadajúceho lekára pri pristupovaní k elektronickej zdravotnej knižke podľa § 5 ods. 6 písm. q) zák. č. 153/2013 Z. z., aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, v kontexte ktorého prehliadajúci lekár vykonáva prehliadku mŕtveho tela podľa § 47c, § 47da ods. 10 a § 47e zák. č. 581/2004 Z. z., bol zapísaný do Národného registra organizácií s osobitnými úlohami v zdravotníctve podľa § 3 ods. 1 písm. a) 3. bodu zákona č. 153/2013 Z. z. a teda bol zároveň súčasťou zoznamu typov organizácií s osobitnými úlohami v zdravotníctve podľa § 2 ods. 16 zák. č. 153/2013 Z. z.
K bodu 5 (§ 2 ods. 26)
Rozšírenie účelu spracúvania údajov o klinické účely a účely tvorby zdravotníckych politík pre presnejšiu definíciu štatistických a informačných výstupov. Úprava umožní efektívnejšie využívanie dát a presnejšie definovaný pojem pre ďalšie potreby jeho poskytovania iným subjektom.
K bodu 6 (§ 2 ods. 31 a 32)
Zavádza sa do definície pojmov „Elektronická tehotenská knižka“, ktorá je tvorená súborom zdravotných záznamov obsahujúcich informácie o tehotenstve. Elektronická tehotenská knižka sa zavádza ako samostatný § 5b, ktorý je súčasťou elektronickej zdravotnej knižky a bude slúžiť na evidenciu zdravotných záznamov súvisiacich s tehotenstvom ako aj na nové služby súvisiace so zasielaním údajov iným subjektom za účelom priznania oprávnenosti nároku na štátne dávky, ktoré prinesie významné zníženie administratívnej záťaže.
Zavedenie pojmu “epizóda„ na prepojenie zdravotných záznamov vzťahujúcich sa k tej istej zdravotnej udalosti. Táto zmena zvýši komplexnosť poskytovanej starostlivosti a zjednoduší správu pacientových údajov. Prepoja sa jednotlivé zdravotné záznamy pacienta, ktoré sa týkajú tej istej zdravotnej udalosti alebo choroby (napr. diabetes, hospitalizácia a následne liečenie a pod.) To prepojenie skvalitňuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti osobám.
K bodu 7 (§ 3 ods. 1 písm. a))
Zavádza sa nový národný zdravotnícky administratívny register: „Národný register elektronického výkazníctva“, ktorého účelom bude evidencia zdravotných výkonov vykonaných v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, na účel informačnej a štatistickej funkcie registra na národnej a medzinárodnej úrovni a z ktorého dáta budú slúžiť Ministerstvu zdravotníctva SR (ďalej len „MZ SR“) pri výkone štátnej zdravotnej politiky.
K bodu 8 (§ 3 ods. 2 písm. y))
Z dôvodu ukončenia pandémie ochorenia COVID-19 sa odstraňujú údaje z informačných systémov používaných Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky používaných pri správe údajovej základne Národného centra zdravotníckych informácií (ďalej len „NCZI“).
K bodu 9 (§ 3 ods. 2 písm. ab) až ad))
Zavádza sa oprávnenie Národného centra zdravotníckych informácií pri správe údajovej základne používať údaje z registrov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v súvislosti so zasielaním údajov z registra dočasných pracovných neschopností a registra starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny. V súvislosti s potrebou, ktorá vyplynula z riešenia projektu Životné situácie týkajúce sa školstva je potrebné rozšíriť údajovú základňu o údaje z registrov v správe Ministerstva školstva výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „MŠVVaM SR“).
K bodu 10 (§ 3a ods. 4)
Legislatívno-technická úprava, ktorá spresňuje rozsah a účel poskytovaných údajov z Národného onkologického registra a Národného skríningového registra. Pridanie výnimky pre poskytovanie osobných údajov zjednocuje prístup k spracúvaniu dát. V zmysle nového znenia sa predmetné údaje poskytujú Národnému onkologickému inštitútu v Národnom onkologickom ústave na účely hodnotenia vývoja onkologických chorôb a ich vplyvu na zdravotný stav populácie s cieľom skvalitnenia prevencie, zefektívnenia a trvalého zvyšovania kvality zdravotnej starostlivosti a na účely realizácie kontroly kvality skríningových programov a vyhodnocovania a návrhu aktualizácie skríningových programov.
K bodu 11 (§ 3a ods. 7 a 9)
Obdobne ako v bode
10
, legislatívno-technická úprava, ktorá spresňuje rozsah poskytovaných údajov. Pridanie výnimky pre osobné údaje zjednocuje prístup k spracúvaniu dát. Zároveň sa aj v ods. 8 určuje, že dôverné štatistické údaje sa poskytujú ministerstvu zdravotníctva aj iným spôsobom ako ustanoveniami zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov.
K bodu 12 (§ 3a ods. 12)
Legislatívno – technická úprava, spresnenie odkazu na údajovú základňu NCZI.
K bodu 13 (§ 3a ods. 12)
Legislatívno –technická oprava súvisiaca s odstránením duplicity v znení právnej normy.
K bodu 14 (§ 3a ods. 13)
Legislatívno-technická úprava, ktorá spresňuje rozsah poskytovaných údajov. Pridanie výnimky pre poskytovanie osobných údaje zjednocuje prístup k spracúvaniu dát. Tiež sa v zmysle legislatívnych pravidiel uvádza presnejší odkaz na ustanovenie obsahujúce Národné zdravotné registre v § 4. Do subjektov, ktorým sa poskytujú dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov prijímateľa zdravotnej starostlivosti podľa § 2 ods. 14, z národných zdravotných registrov na štatistické účely sa pridávajú aj vyššie územné celky z dôvodu, že vykonávajú prenesený výkon štátnej správy na úseku zdravotníctva, pričom práve štatistické informácie zo zdravotných registrov umožnia samosprávnym krajom efektívnejšie a účelnejšie definovať priority regionálnej zdravotnej politiky, vykonávať dozor nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a riadne plniť úlohy v súvislosti so zabezpečovaním verejnej optimálnej siete.
K bodu 15 (§ 3a ods. 14)
Legislatívno-technická úprava, ktorá spresňuje rozsah poskytovaných údajov. Pridanie výnimky pre osobné údaje zjednocuje prístup k spracúvaniu dát. Tiež sa v zmysle legislatívnych pravidiel opravuje odkaz na § 4 písm. a), ktorý už nemá odseky.
K bodu 16 (§ 3a ods. 15)
Legislatívno – technická oprava súvisiaca so zmenami v číslovaní odsekov v § 3a.
K bodu 17 (odkaz pod čiarou 34aa))
Legislatívno technická oprava odkazu k poznámke pod čiarou 34aa) ktorý opravuje na správne zamýšľané znenie zákona č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 386/2016 Z. z.
K bodu 18 a 19 (§ 3a ods. 19)
Navrhovaná právna úprava mení pojem „spracúvané údaje“ na „dôverné štatistické údaje“ a tým rozširuje možnosti a podmienky poskytovania dôverných štatistických údajov zo štatistických výkazov v zdravotníctve podľa § 14 ods.1 písm. d) iným subjektom, akými ministerstvo zdravotníctva, ministerstvo práce, ministerstvo financií a úrad pre dohľad a na iné účely ako výkon štátnej zdravotnej politiky a štatistiku. Ich poskytnutie sa ale viaže na písomný súhlas spravodajskej jednotky, ktorá údaje poskytla podľa zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov.
K bodu 20 (§ 3a ods. 20)
Legislatívno–technická oprava a spresnenie znenia právnej normy na základe požiadavky z praxe, kde sa dodatočne špecifikuje druh údajov z účtu poistenca poskytovaných ministerstvu zdravotníctva a ich účel. Tiež sa určuje, že osobné údaje poistencov sa poskytujú v pseudonymizovanej podobe.
K bodu 21 (§ 3a ods. 21)
Navrhovaná právna úprava rozširuje možnosti a podmienky poskytovania údajov z údajovej základne, okrem údajov spracúvaných v elektronickej zdravotnej knižke, Najvyššiemu kontrolnému úradu na účely kontrolnej činnosti na základe nimi podanej žiadosti.
K bodu 22 (§ 3a ods. 23)
Úprava znenia právnej normy, v zmysle ktorej sa umožní poskytovať pseudonymizované údaje z Národného onkologického registra) a z Národného skríningového registra medzinárodným organizáciám vykonávajúcim vedu a výskum zameraný na prevenciu a skríning onkologických ochorení, na vedecký a výskumný účel. Tieto medzinárodné organizácie ale musia splniť podmienky uvedené v § 3a ods. 10, ktorými uzatvorenie písomnej zmluvy s NCZI, preukázanie skutočnosti, že vykonávajú vedeckú činnosť a poskytnutý dôverný štatistický údaj využijú iba v rámci výkonu tejto činnosti.
K bodu 23 (odkaz k poznámke pod čiarou 15qa)
Z dôvodu presunu ustanovenia o spracúvaní elektronických zdravotných záznamov o poskytovanej zdravotnej starostlivosti v informačnom systéme zdravotnej poisťovne bolo nutné aktualizovať poznámku k odkazu pod čiarou.
K bodu 24 (§ 3a ods. 28 písm. g))
Pri povinnosti Národného centra zdravotníckych informácií zasielania údajov z registra dočasných pracovných neschopností Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny sa dopĺňajú účely o účely posúdenia splnenia podmienok nároku na pomoc v hmotnej núdzi a posúdenia nespolupráce fyzickej osoby s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
K bodu 25 (§ 3a ods. 28 písm. i) až n))
Z dôvodu elektronizácie žiadostí o poskytnutie dávok, resp. proaktívneho poskytovania dávok, ktoré prinesie významné zníženie administratívnej záťaže pre občanov, sa dopĺňa povinnosť Národného centra zdravotníckych informácií (ďalej len „NCZI“) zasielať údaje Sociálnej poisťovni na účely posúdenia vzniku ochrannej lehoty a posúdenia nároku na tehotenské a materské, na účely posúdenia nároku na ošetrovné, Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny na účely posúdenia splnenia podmienok nároku na pomoc v hmotnej núdzi, a na účely posúdenia nespolupráce fyzickej osoby s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny. V súvislosti s realizáciou projektu Životné situácie vzniká nový Register potvrdení v správe NCZI, z ktorého bude NCZI zasielať údaje MŠVVaM SR na účely prijatia dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, určenia spôsobilosti dieťaťa pokračovať v povinnom predprimárnom vzdelávaní, prijatia dieťaťa na základné vzdelávanie, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, prijatia žiaka na vzdelávanie v stredných školách pre určené učebné a študijné odbory, potvrdenia zdravotného stavu dieťaťa na žiadosť rodiča alebo zákonného zástupcu a ospravedlnenia neprítomnosti dieťaťa alebo žiaka. Takisto sa budú zasielať údaje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „MV SR“), na účely potvrdenia zdravotnej a psychickej spôsobilosti žiadateľa o vydanie zbrojného preukazu a držiteľa zbrojného preukazu držať alebo nosiť zbraň a strelivo.
K bodu 26 (§ 3a ods. 29)
Dopĺňa sa ustanovenie, na základe ktorého bude môcť Národné centrum zdravotníckych informácií poskytovať mesačne informácie elektronických zdravotných záznamoch zapísaných do elektronickej zdravotnej knižky jednotlivými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti orgánom príslušným na vydanie povolenia na účely výkonu dozoru plnenia povinnosti poskytovateľov viesť zdravotnú dokumentáciu.
K bodu 27 a 28 (§ 5 ods. 1 písm. b))
V rámci projektu RISEZ dochádza k rozšíreniu druhov zdravotných záznamov o záznam o prijatí osoby do ústavnej zdravotnej starostlivosti, záznam o poskytnutej ústavnej zdravotnej starostlivosti, ošetrovateľský záznam vstupného posúdenia zdravotného stavu osoby v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti, záznam o ukončení a vyhodnotení ošetrovateľskej starostlivosti, a záznam o pláne a cieľoch aktivít a terapeutických postupov v súvislosti so zdravotným stavom osoby. Tieto záznamy pomôžu znížiť administratívne náklady zdravotníckych pracovníkov a vo výraznej miere prispejú ku komplexnej elektronizácii zdravotníctva. Do elektronickej
zdravotnej knižky sa tiež dopĺňa elektronická tehotenská knižka, ktorej náležitosti a rozsah definované v § 5b.
K bodu 29 (§ 5 ods. 1 písm. d) a e))
Z dôvodu elektronizácie žiadostí o poskytnutie dávok, resp. proaktívneho poskytovania dávok sa do elektronickej zdravotnej knižky dopĺňa: register starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby, ktorého účelom je registrácia údajov pre potreby osobnej starostlivosti, za účelom priznania oprávnenosti nároku na štátne dávky. Tiež sa vytvorením Registra potvrdení rozširuje obsah elektronickej zdravotnej knižky o záznamy, ktoré bude poskytovateľ zdravotnej starostlivosti zapisovať do tohto registra, keďže ide o údaje súvisiace so zdravotným stavom detí a žiakov a žiadateľov o vydanie zbrojného preukazu a jeho držiteľov.
K bodu 30 (§ 5 ods. 1 písm. g))
V rámci projektu RISEZ sa upravuje možnosť zaznamenávať do elektronickej zdravotnej knižky aj ukazovatele zdravotného stavu získaných pomocou prístroja s certifikátom kvality, ktoré prejdú overením zhody. Tieto budú doplnkovo informovať o zdravotnom stave pacienta a prispejú ku skvalitneniu zdravotnej starostlivosti.
K bodu 31 (§ 5 ods. 2)
Legislatívno-technická úprava, špecifikuje sa kompetencia zdravotníckeho pracovníka priradzovať záznam k epizóde podľa § 2 ods. 32.
K bodu 32 (§ 5 ods. 6)
Upravuje sa predvetie tak, aby identifikačné údaje osoby podľa ods. 1 písm. a) boli prístupné každému oprávnenému zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý pristupuje k záznamom v elektronickej zdravotnej knižke.
K bodu 33 (§ 5 ods. 6 písm. a))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa rozširuje prístup ošetrujúceho lekára poskytovateľa všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, s ktorým osoba uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti k jednotlivým elektronickým zdravotným záznamom.
K bodu 34 (§ 5 ods. 6 písm. b) prvý bod)
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa prostredníctvom identifikátora záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú zdravotnú starostlivosť alebo záznamu o odporúčaní ošetrujúceho lekára na prijatie do ústavnej zdravotnej starostlivosti rozširuje prístup ošetrujúceho lekára k pacientskemu sumáru.
K bodu 35 (§ 5 ods. 6 písm. b) druhý bod)
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa potvrdením prijatia záznamu o odporúčaní lekára na špecializovanú ambulantnú starostlivosť alebo záznamu o odporúčaní ošetrujúceho lekára na prijatie do ústavnej zdravotnej starostlivosti v elektronickej zdravotnej knižke, ktorým potvrdí prevzatie osoby do starostlivosti rozširuje prístup ošetrujúceho lekára k elektronickým zdravotným záznamom v elektronickej zdravotnej knižke podľa písm. b) g), okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal a údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov.
K bodu 36 (§ 5 ods. 6 písm. b) tretí bod)
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa prostredníctvom rodného čísla rozširuje prístup ošetrujúceho lekára, u ktorého je osoba dispenzarizovaná, po dobu dispenzarizácie k elektronickým zdravotným záznamom v elektronickej zdravotnej knižke podľa odseku 1 písm. b) prvého, druhého bodu, piateho desiateho bodu a dvanásteho dvadsiateho prvého bodu a písm. c) až g).
K bodu 37 (§ 5 ods. 6 písm. b) štvrtý bod)
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa prostredníctvom občianskeho preukazu s elektronickým čipom osoby alebo dokladu o pobyte s elektronickým čipom osoby rozširuje prístup ošetrujúceho lekára k elektronickým zdravotným záznamom v elektronickej zdravotnej knižke podľa písm. b) g), okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal a
údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov.
K bodu 38 (§ 5 ods. 6 písm. c))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup zdravotníckemu pracovníkovi zariadenia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek prostredníctvom identifikátora záznamu žiadanky na vyšetrenie spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek alebo identifikátora žiadateľa o vyšetrenie a identifikátora laboratórnej vzorky k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) tretieho, štvrtého a šiesteho bodu resp. podľa odseku 1 písm. b) prvého, tretieho, štvrtého, šiesteho desiateho bodu a dvanásteho dvadsiateho bodu a písm. c) až f).
K bodu 39 (§ 5 ods. 6 písm. d))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup liečebnému pedagógovi, logopédovi a klinickému psychológovi prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) okrem jedenásteho a dvadsiateho prvého bodu a písm. e) a f).
K bodu 40 (§ 5 ods. 6 písm. e))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup zdravotníckemu pracovníkovi záchrannej zdravotnej služby, ambulantnej pohotovostnej služby a urgentného príjmu pri zabezpečovaní neodkladnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) okrem jedenásteho bodu (dispenzačný záznam) a písm. c) g).
K bodu 41 (§ 5 ods. 6 písm. f))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup revíznemu lekárovi, revíznemu farmaceutovi a revíznej sestre príslušnej zdravotnej poisťovne na účely výkonu
kontrolnej činnosti prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b), f) až h).
K bodu 42 (§ 5 ods. 6 písm. g))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup ošetrujúcej sestre, ošetrujúcej pôrodnej asistentke, ošetrujúcej praktickej sestre asistentovi, ošetrujúcemu zubnému asistentovi a ošetrujúcemu zdravotníckemu záchranárovi prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) okrem jedenásteho a dvadsiateho prvého bodu (dispenzačný záznam a elektronická tehotenská knižka) a písm. c) až g).
K bodu 43 (§ 5 ods. 6 písm. h))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup osobe oprávnenej vydávať humánne lieky, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) prvého, desiateho dvanásteho bodu a preskripčné záznamy aj prostredníctvom identifikátora preskripčného záznamu.
K bodu 44 (§ 5 ods. 6 písm. i))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup osobe oprávnenej vydávať zdravotnícke pomôcky prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) prvého, desiateho dvanásteho bodu a údaje podľa odseku 1 písm. b) desiateho bodu aj prostredníctvom identifikátora preskripčného záznamu.
K bodom 45 a 46 (§ 5 ods. 6 písm. j) až o))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup lekárovi určenému ministerstvom obrany, ak ide o príslušníka ozbrojených síl Slovenskej republiky, lekárovi
určenému ministerstvom obrany, posudkovému lekárovi ministerstva obrany, posudkovému lekárovi ozbrojených síl a posudkovému lekárovi posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia, lekárovi určenému MV SR, ak ide o príslušníka Policajného zboru a príslušníka Hasičského a záchranného zboru, lekárovi určenému Národným bezpečnostným úradom, posudkovému lekárovi MV SR a posudkovému lekárovi Národného bezpečnostného úradu, služobnému posudkovému lekárovi Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a posudkovému lekárovi Zboru väzenskej a justičnej stráže k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) g), okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal a údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov.
K bodu 47 (§ 5 ods. 6 písm. p))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup osobe oprávnenej na výkon dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1.
K bodom 48 a 49 (§ 5 ods. 6 písm. q) a r))
Legislatívno–technická úprava zosúladenia znení jednotlivých prístupov v § 5 ods. 6.
K bodu 50 (§ 5 ods. 6 písm. s))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup zdravotníckemu pracovníkovi operačného strediska tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby pri zabezpečovaní záchrannej zdravotnej služby prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) prvého, dvanásteho a dvadsiateho bodu.
K bodu 51 (§ 5 ods. 6 písm. t))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup posudkovému lekárovi úradu práce, sociálnych vecí a rodiny a posudkovému lekárovi Ústredia práce, sociálnych vecí
a rodiny na účely lekárskej posudkovej činnosti k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) a c), okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal a údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov. Pridaním aktuálneho znenia § 11, 19 a 23 zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa aktualizuje aj poznámka pod čiarou k odkazu 27g.
K bodu 52 (§ 5 ods. 6 písm. u))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup posudkovému lekárovi Sociálnej poisťovne na účely lekárskej posudkovej činnosti k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) d) a g), okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal a údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov.
K bodu 53 (§ 5 ods. 6 písm. v))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup znalcovi, ktorého ustanovil súd alebo pribral orgán činný v trestnom konaní alebo ktorého požiadala o vypracovanie znaleckého posudku niektorá zo strán na účely priamo súvisiace s konaním pred súdom k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1.
K bodu 54 (§ 5 ods. 6 písm. w))
V súvislosti s presunom kompetencií na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny zdravotníckeho pracovníka obce alebo vyššieho územného celku bol v písmene w) prístup tohto pracovníka zrušený a v súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa doplnený prístup sestre samosprávneho kraja k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 sedemnásteho a osemnásteho bodu (ošetrovateľský záznam vstupného posúdenia zdravotného stavu osoby v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti a záznam o ukončení a vyhodnotení ošetrovateľskej starostlivosti).
K bodu 55 (§ 5 ods. 6 písm. x))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup lekárovi samosprávneho kraja k elektronickým zdravotným záznamom podľa ods. 1 písm. b) okrem dvadsiateho prvého bodu, okrem identifikačných údajov poskytovateľa lekárenskej starostlivosti, ktorý humánny liek, zdravotnícku pomôcku alebo dietetickú potravinu vydal, a údajov o cene vydaného humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky alebo dietetickej potraviny z dispenzačných záznamov.
K bodu 56 (§ 5 ods. 6 písm. y))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup inšpektorovi správnej klinickej praxe Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv na účely klinického skúšania prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa odseku 1 písm. b) prvého, štvrtého, piateho, desiateho až dvanásteho bodu.
K bodu 57 (§ 5 ods. 6 písm. z))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup administratívnemu pracovníkovi určenému poskytovateľom zdravotnej starostlivosti na účely spracúvania údajov zo zdravotnej dokumentácie prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa odseku 1 písm. b) tretieho, šiesteho a siedmeho bodu.
K bodu 58 (§ 5 ods. 6 písm. aa))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup farmaceutovi odborne spôsobilému na výkon očkovania u držiteľa povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti prostredníctvom rodného čísla osoby alebo bezvýznamového identifikačného čísla osoby k elektronickým zdravotným záznamom podľa odseku 1 písm. b) prvého, desiateho a dvadsiateho bodu a prostredníctvom identifikátora preskripčného záznamu podľa odseku 1 písm. b) desiateho bodu.
K bodu 59 (§ 5 ods. 6 písm. ab))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa upravuje prístup lekárovi alebo verejnému zdravotníkovi príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva alebo úradu verejného zdravotníctva za účelom epidemiologického vyšetrovania k elektronickým zdravotným záznamom podľa odseku 1 písm. b) prvého, druhého bodu, štvrtého, ôsmeho, deviateho a pätnásteho až dvadsiateho bodu.
K bodu 60 (§ 5 ods. 6 písm. ac))
V súvislosti s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov sa zavádza nový prístup ošetrujúcej sestre a ošetrujúcej pôrodnej asistentke v agentúre domácej ošetrovateľskej starostlivosti k elektronickým zdravotným záznamom podľa odseku 1 písm. b) okrem druhého, jedenásteho a dvadsiateho prvého bodu a písm. c).
K bodu 61 (§ 5 ods. 6 písm. ad))
Legislatívno–technická úprava zosúladenia znení jednotlivých prístupov v § 5 ods. 6 a v súvislosti s pridaním nového písmena ac) a zavádza sa tiež nový prístup zdravotníckemu pracovníkovi inému ako je uvedený v písmenách a) ac) v rozsahu podľa ods. 1 písm. b) prvého bodu.
K bodu 62 (§ 5 ods. 8 písm. h))
Legislatívno–technická úprava súvisiaca s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a vytvorením nových registrov.
K bodu 63 (§ 5 ods. 15)
Precizuje sa právna úprava týkajúca sa e-receptu tak, aby bolo zrejmé, že zdravotné poisťovne spracúvajú uvedené elektronické záznamy, vrátane preskripčných a dispenzačných záznamov, ktoré vytvoril zmluvný poskytovateľ zdravotnej poisťovne pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, bez ohľadu na to, či je zdravotná starostlivosť plne alebo čiastočne uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia alebo si ju hradí pacient sám, alebo spracúvajú záznamy, ktoré vytvoril nezmluvný poskytovateľ zdravotnej poisťovne pri poskytovaní neodkladnej zdravotnej
starostlivosti. Zdravotné poisťovne tak nebudú spracúvať len tie elektronické záznamy, ktoré vytvoril nezmluvný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ak zároveň nejde o neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Predloženou úpravou legislatívneho znenia sa zabezpečí plný súlad spracúvania údajov s ochranou osobných údajov osôb. Zároveň sa vypúšťa pôvodné znenie ods. 15 ktoré sa týkalo výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2, ktoré sa stalo obsolentným.
K bodu 64 (§ 5 ods. 16 a ods. 17)
V ods. 16 sa súvislosti s údajmi o umelom prerušení tehotenstva na žiadosť ženy zaviedla všeobecná reštrikcia k týmto údajom, okrem lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo a to kvôli ochrane citlivých údajov o zdravotnom stave osoby v elektronickej zdravotnej dokumentácii. V ods. 17 úprava za cieľ vylúčiť povinnosť zapisovať údaje z klinického skúšania humánnych liekov, klinického skúšania zdravotníckych pomôcok a štúdie výkonu diagnostickej zdravotníckej pomôcky in vitro do elektronickej zdravotnej knižky. Klinické skúšanie je síce podľa § 2 ods. 12 zákona č. 576/2004 Z. z. považované za biomedicínsky výskum a tým aj za formu zdravotnej starostlivosti, avšak jeho charakter je špecifický. Vylúčenie zápisu údajov z klinických skúšaní do elektronickej zdravotnej knižky je opodstatnené z hľadiska efektívnosti vedenia zdravotnej dokumentácie a minimalizácie administratívnej záťaže poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Táto výnimka zároveň nebráni tomu, aby ošetrujúci lekár v prípade potreby a na základe vlastného odborného uváženia zaznamenal do elektronickej zdravotnej knižky informácie, ktoré považuje za klinicky významné.
K bodu 65 (§ 5a ods. 1)
Rozširuje sa počet zdravotných záznamov ku ktorým môžu ošetrujúci lekári so špecializáciou v špecializačnom odbore psychiatria, v špecializačnom odbore detská psychiatria alebo v špecializačnom odbore sexuológia alebo psychológ so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia vytvoriť reštrikciu t. j. obmedziť osobe - pacientovi k nim prístup. Uvedené súvisí s rozšírením a zavedením nových zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke a rozširuje sa o záznam o prijatí osoby do ústavnej zdravotnej starostlivosti, záznam o poskytnutej ústavnej zdravotnej starostlivosti, ošetrovateľský záznam vstupného posúdenia zdravotného stavu osoby v rozsahu ošetrovateľskej starostlivosti a záznam o
ukončení a vyhodnotení ošetrovateľskej starostlivosti, najmä z dôvodu ochrany zdravia osoby – pacienta.
K bodu 66 (§ 5a ods. 2)
Dopĺňa sa časový úsek, dokedy je povinný lekár, ktorý na elektronickom zdravotnom zázname vytvoril reštrikciu, ho na základe odôvodneného vyžiadania predmetnému lekárovi sprístupniť.
K bodom 67 a 68 (§ 5a ods. 2 písm. a) a písm. d) až i))
V písm. h) a i) sa dopĺňa možnosť posudkového lekára úradu práce sociálnych vecí a rodiny a Sociálnej poisťovne na účely výkonu lekárskej posudkovej činnosti požiadať o sprístupnenie reštrikčného záznamu. V ostatných písmenách sa obdobne upravila možnosť služobných a posudkových lekárov ozbrojených bezpečnostných zborov požiadať o sprístupnenie reštrikčného záznamu na účely prijímacieho konania, prieskumného konania alebo lekárskej posudkovej činnosti.
K bodu 69 (§ 5b)
Zavádza sa novy § 5b Elektronická tehotenská knižka, ktorý definuje elektronickú tehotenskú knižku, podmienky jej vzniku, aktualizácie a zániku, jej obsah, náležitosti aktualizácie a možnosť vyjadrenia nesúhlasu tehotnej ženy so zasielaním údajov tretím stranám. Aj z dôvodu elektronizácie žiadostí o poskytnutie dávok, ako je tehotenské a materské, je nutnosť zavedenia údajov o tehotenstve ako samostatnej kategórie údajov do elektronickej zdravotnej knižky.
K bodu 70 (§ 6 ods. 1 písm. e))
Legislatívno-technická úprava spresňujúca terminológiu. Táto zmena zvyšuje jednoznačnosť právnej úpravy, keďže osoba pacienta neurčuje lekára, ktorého údaje budú zverejnené v pacientskom sumári .
K bodu 71 (§ 6 ods. 2)
Vzhľadom na zmeny v súvislosti s projektom RISEZ dochádza aj k zmene napĺňania pacientskeho sumára. Jeho obsah bude vo väčšej miere aktualizovaný automatizovane priamo zo zdravotných záznamov osoby, pričom sa odstránila potreba priameho vstupu ošetrujúceho lekára.
K bodu 72 (§ 6 ods. 3)
V súvislosti so zmenou § 6 ods. 2 sa odstránila potreba priameho vstupu ošetrujúceho lekára do pacientskeho sumáru a tým sa ruší aj potreba definovania a zverejňovania zoznamu chorôb, ktorých kód a názov sa zapisuje do pacientskeho sumára.
K bodu 73 (§ 6a ods. 1 písm. m) a n))
Do registra dočasných pracovných neschopností sa dopĺňa údaj o poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, s ktorým osoba uzatvorenú dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti. Je to požiadavka z aplikačnej praxe, konkrétne Sociálnej poisťovne, kde sa preukázalo, že tento údaj je potrebný pri výkone posudkovej činnosti v prípade posudzovania spôsobilosti na prácu. Táto prax zároveň preukázala nutnosť riešenia neukončených dočasných pracovných neschopností, ktoré vystavil špecialista alebo lekár zdravotníckeho zariadenia ústavnej starostlivosti a následne dočasnú pracovnú neschopnosť neukončil.
Zavádza sa evidencia údaja o úmrtí osoby počas trvania dočasnej pracovnej neschopnosti (odsek 1 písm. m)), ktorý sa bude aktualizovať automaticky z registra fyzických osôb podľa osobitného predpisu. Táto zmena eliminuje potrebu manuálneho ukončovania dočasnej pracovnej neschopnosti v prípade úmrtia pacienta, čo predstavuje zjednodušenie administratívnych procesov a zníženie záťaže pre zdravotnícky personál.
K bodu 74 (§ 6a ods. 2)
Odkaz upravuje spôsob zaznamenávania a aktualizácie informácií o úmrtí osoby počas dočasnej práce neschopnosti a to priamo z registra fyzických osôb podľa osobitného predpisu. Úprava súvisí s úpravou § 6a ods. 1 písm. n).
K bodu 75 (§ 6b a § 6c)
Z dôvodu elektronizácie žiadostí o poskytnutie dávok, resp. proaktívneho poskytovania dávok, ktoré prinesie významné zníženie administratívnej záťaže pre poistencov sa zavádza nový register, a to Register potrieb osobnej starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby na účel zberu dát a zasielania predmetných údajov tretím stranám na účely posúdenia splnenia podmienok nároku na poskytovanie ošetrovného. V súvislosti s realizáciou projektu Životné situácie sa vytvára aj nový Register potvrdení, ktorý prinesie odľahčenie od administratívnej práce poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ako aj zníženie zaťaženia rodičov pri poskytovaní
potvrdení o spôsobilosti, zdravotnom stave a ospravedlnenia neprítomnosti detí a žiakov a potvrdení na účely preukázania zdravotnej a psychickej spôsobilosti žiadateľa o vydanie zbrojného preukazu a držiteľa zbrojného preukazu držať alebo nosiť zbraň a strelivo. Uvedené služby budú plne elektrizované a poskytované príslušným školským zariadeniam elektronicky, prostredníctvom prepojenia informačných systémov NCZI, MŠVVaM SR a MV SR.
K bodu 76 (§ 10 ods. 4)
Z dôvodu vypustenia pracovníka obce z okruhu spravodajských jednotiek sa vypúšťa obec zo znenia § 10 ods. 4., pretože prestane poskytovať národnému centru údaje v rámci štatistického zisťovania v zdravotníctve a údaje do Národného registra zdravotníckych pracovníkov.
K bodom 77 a 78 (§ 11 ods. 1 písm. e) a ods. 4)
Do týchto ustanovení sa dopĺňajú detaily súvisiace s overovaním zhody informačného systému, ktorý integruje prístroj s certifikátom kvality pre získavanie kvalitatívnych a kvantitatívnych ukazovateľov zdravotného stavu. V § 11 ods. 1 písm. e) sa dopĺňa do okruhu informačných systémov, ktorým sa na základe žiadosti zo strany NCZI vykoná overenie zhody a v § 11 ods. 4 sa špecifikujú výnimky pre tento informačný systém, ktoré v procese overenia zhody nemusia splniť.
K bodu 79 (§ 12 ods. 6 a 7)
V súvislosti so skončením pandémie ochorenia COVID-19 sa zo znenia zákona odstraňujú povinnosti NCZI vydávať certifikát o vykonanej vakcinácii proti ochoreniu COVID-19 a digitálny COVID preukaz EÚ.
K bodu 80 (§ 12 ods. 7)
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením odsekov 6 a 7 v § 12. Táto úprava zabezpečuje konzistentnosť textu zákona.
K bodu 81 (§ 12b)
V rámci projektu RISEZ sa zavádza nová služba pre osoby, v rámci ktorej si budú môcť zvoliť informačný kanál, prostredníctvom ktorého im budú v schránke správ v národnom portáli zdravia, emailom alebo SMS správou doručované informácie týkajúce sa ich (napr. blížiaci sa
termín preventívnej prehliadky) alebo všeobecnej (napr. informácie o začiatku peľovej sezóny v súvislosti s alergiami) zdravotnej starostlivosti.
K bodu 82 (Príloha č. 1 bod A. písm. d) štvrtý bod)
Zavádza sa legislatívna skratka pojmu „členské štáty Európskej únie“.
K bodu 83 (Príloha č. 1 bod A. písm. g))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4.5.2016) v platnom znení. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 84 (Príloha č. 1 bod B. písm. a), f), g), i), k), l) a m))
Rozšírenie množiny údajov o informácie o krajine získania odbornej spôsobilosti. Táto zmena zvyšuje kvalitu a využiteľnosť údajov poskytovaných tretím stranám a štatistických výstupov.
K bodu 85 (Príloha č. 1 bod B. písm. o))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 86 (Príloha č. 1 bod C. písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 87 (Príloha č. 1 bod D. písm. a) a Príloha č. 1 bod E. písm. a))
Legislatívna úprava z dôvodu zosúladenia pojmov zo slova „zoznam“ na „rozsah“, ktoré používané ďalej v prílohe resp. ostatných prílohách zákona.
K bodu 88 (Príloha č. 1 bod D. písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní..
K bodu 89 (Príloha č. 1 bod E. písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 90 (Príloha č. 1 bod F.)
Z dôvodu vzniku nového Národného registra elektronického výkazníctva sa dopĺňa aj príloha č. 1 o rozsah, účel a okruh spracúvania osobných údajov, ktoré budú obsahom registra, ako aj tretie strany, ktorým sa údaje poskytujú.
K bodu 91 (Príloha č. 1a písm. a) a príloha č. 1b písm. b))
Legislatívna úprava z dôvodu zosúladenia pojmov použitých ďalej v prílohe resp. ostatných prílohách zákona.
K bodu 92 (Príloha č. 1a písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 93 (Príloha č. 1b písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 94 (Príloha č. 1c písm. a))
Legislatívna úprava z dôvodu zosúladenia pojmov použitých ďalej v prílohe resp. ostatných prílohách zákona.
K bodu 95 (Príloha č. 1c písm. a) piaty bod)
Dopĺňa sa rozsah spracovaných údajov o údaje osoby, ktorá v prípade, že je dieťa v ústavnej starostlivosti alebo vo výkone trestu odňatia slobody, sprevádza dieťa k lekárovi ako zástupca tohto zariadenia. Ustanovením sa dosiahne súlad s praxou, kedy je táto osoba zaznamenaná v zdravotnej dokumentácii vedenej papierovo.
K bodu 96 (Príloha č. 1c písm. d) druhý bod)
V súvislosti s kompetenciou administratívneho pracovníka určeného poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zapisovať údaje z dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a prijímateľom zdravotnej starostlivosti do registra dohôd je potrebné aj tomuto administratívnemu pracovníkovi sprístupniť osobné údaje v registri dohôd.
K bodu 97 (Príloha č. 1c písm. d) siedmy bod)
Dopĺňa sa poskytovanie údajov samosprávnym krajom z dôvodu zabezpečenia povinnosti danej zákonom č. 576/2004 Z. z. poskytovať osobné údaje osoby, ktorá uzatvára dohodu s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti pri určení zdravotných obvodov a preberaní, výdaji a úschovy zdravotnej dokumentácie.
K bodu 98 (Príloha č. 1c písm. e))
Zavedenie doby uchovávania osobných údajov v súlade s GDPR. Táto úprava posilňuje ochranu osobných údajov a právnu istotu pri ich spracúvaní.
K bodu 99 (Príloha č. 1d)
Zavádza sa nová Príloha č. 1d k zákonu 153/2013 Z. z., kde je bližšie špecifikovaný rozsah a účel spracovania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a tretie strany, ktorým sa poskytujú osobné údaje z Registra potvrdení.
K bodu 100 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) prvý bod)
Legislatívna úprava z dôvodu zosúladenia pojmov zo slova „zoznam“ na „rozsah“, ktoré používané ďalej v prílohe resp. ostatných prílohách zákona. Z dôvodu ich absencie sa dopĺňajú identifikačné údaje poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka čím sa zabezpečí zosúladenie súčasného stavu so stavom právnym, keďže ide o osobné údaje.
K bodu 101 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) tretí bod)
Do záznamu o preventívnej prehliadke a skríningu podľa § 5 ods. 1 písm. b) druhého bodu sa vkladá celý rozsah náplní preventívnych prehliadok aj s odkazom na zákon č. 577/2004 Z. z. To do budúcna sa zabezpečí, že v prípade rozšírenia rozsahu náplní preventívnych prehliadok,
bude toto rozšírenie automatický zahrnuté v predmetnom elektronickom zdravotnom zázname bez potreby ďalších zásahov do právnej normy.
K bodom 102, 103, 104 a 105 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) tretí, štvrtý, piaty, deviaty, desiaty, jedenásty, dvanásty a trinásty bod)
Touto úpravou sa dosiahne zosúladenie s praxou, keďže elektronické zdravotné záznamy v súčasnosti obsahujú väčšie množstvo osobných údajov ako je uvedené v aktuálne platnej Prílohe č. 2.
K bodu 106 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) deviaty bod)
V súvislosti s čiastočnou elektronizáciou procesu umelého prerušenia tehotenstva sa dopĺňa záznam o poskytnutej ambulantnej zdravotnej starostlivosti v rozsahu o údaje týkajúce sa dátumu poskytnutia a udelenia alebo odmietnutia písomného informovaného súhlasu po predchádzajúcom poučení tehotnej ženy, dátumu poskytnutia poučenia predchádzajúceho informovanému súhlasu a dátume odmietnutia uvedeného poučenia a dátumu poskytnutia písomnej informácie o následkoch umelého prerušenia tehotenstva. Zdravotnícky pracovník v súvislosti s touto úpravou tak bude môcť zapísať a potvrdiť elektronicky priamo v zdravotnom zázname zrealizovanie krokov vykonaných v súvislosti s umelým prerušením tehotenstva. To umožní budúcu elektronizáciu hlásení týkajúcich sa prerušenia tehotenstva. Tieto zmeny nemajú vplyv na povinnosti súvisiace s umelým prerušením tehotenstva a ani na lehotu minimálnych 48 hodín, ktorá musí byť dodržaná medzi poučením tehotnej ženy a výkonom umelého prerušenia tehotenstva.
K bodu 107 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) body šestnásť až dvadsať)
V súvislosti s rozšírením štruktúry zdravotných záznamov v elektronickej zdravotnej knižke sa upravuje aj ich obsah uvedený v prílohe č. 2.
K bodu 108 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) body dvadsať jeden až dvadsať štyri)
Do prílohy č. 2 sa dopĺňa Elektronická tehotenská knižka v rozsahu § 5b, ktorá je súčasťou elektronickej zdravotnej knižky a Register starostlivosti v prirodzenom prostredí osoby podľa § 6b. Preto sa podľa § 5 ods. 1 sa rozširuje aj znenie prílohy č. 2 o rozsah údajov, ktoré budú uvedené súčasti elektronickej zdravotnej knižky obsahovať.
K bodu 109 (Príloha č. 2 prvý bod písm. a) body dvadsať päť až dvadsať osem)
Tiež sa do prílohy č. 2 dopĺňa Register potvrdení podľa § 6c a zavádza sa nový záznamu o kvalitatívnych a kvantitatívnych ukazovateľoch zdravotného stavu získaných pomocou prístroja s certifikátom kvality podľa osobitného predpisu do elektronickej zdravotnej knižky. Rozširuje sa tak znenie prílohy č. 2 o rozsah údajov, ktoré sa búdu v tejto súvislosti spracovávať.
K bodu 110 (Príloha č. 2 prvý bod písm. d))
Z dôvodu prepracovania a presunu ustanovení týkajúcich sa elektronických zdravotných záznamov, ktoré pred zápisom do elektronickej zdravotnej knižky zdravotná poisťovňa spracúva vo svojom informačnom systéme v § 5 ods. 15, vystala potreba v tejto súvislosti doplniť tretie strany, rozsah a účel poskytovania osobných údajov v prílohe č. 2.
K bodu 111 (Príloha č. 2 prvý bod písm. f))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov v národných zdravotných registroch. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňuje ochranu osobných údajov. Tiež sa v prípade národných zdravotných registrov dopĺňa aj vedecký účel spracovania osobných údajov a možnosť zasielať údaje tým spravodajským jednotkám, ktoré ich NCZI poskytli, na medicínsky účel, v rozsahu údajov, ktoré príslušný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti poskytol podľa § 14 ods. 1 písm. b).
K bodu 112 (Príloha č. 2 druhý až trinásty bod písm. b))
V prípade národných zdravotných registrov sa dopĺňa aj účel vedeckého výskumu spracovania osobných údajov z dôvodu požiadavky z praxe.
K bodu 113 (Príloha č. 2 druhý bod písm. d) až f))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov v národných zdravotných registroch. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňuje ochranu osobných údajov. Tiež sa dopĺňa možnosť zasielať údaje späť tým spravodajským jednotkám, ktoré ich NCZI poskytli, na medicínsky účel, v rozsahu údajov, akom príslušný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti poskytol podľa § 14 ods. 1 písm. b).
K bodu 114 (Príloha č. 2 tretí až dvanásty a štrnásty bod písm. d) až f))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov, účelu a rozsahu poskytovania a osobných údajov a tretie strany, ktorým sa osobné údaje poskytujú v národných zdravotných registroch. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňuje ochranu osobných údajov. Tiež sa dopĺňa možnosť zasielať údaje späť tým spravodajským jednotkám, ktoré ich NCZI poskytli, na medicínsky účel, v rozsahu údajov, akom príslušný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti poskytol podľa § 14 ods. 1 písm. b).
K bodu 115 (Príloha č. 2 deviaty až jedenásty bod písm. a))
Legislatívna úprava z dôvodu zosúladenia pojmov použitých ďalej v prílohe resp. ostatných prílohách zákona. Nahrádza sa slovo „zoznam“ slovom „rozsah“.
K bodu 116 (Príloha č. 2 trinásty bod písm. d) až f))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov v národných zdravotných registroch. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňuje ochranu osobných údajov. Tiež sa dopĺňa možnosť zasielať údaje späť tým spravodajským jednotkám, ktoré ich NCZI poskytli, na medicínsky účel, v rozsahu údajov, akom príslušný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti poskytol podľa § 14 ods. 1 písm. b).
K bodu 117 (Príloha č. 3 prvý až jedenásty bod písm. b))
V Zisťovaniach udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie sa dopĺňa aj účel vedeckého výskumu spracovania osobných údajov z dôvodu požiadavky z praxe.
K bodu 118 (Príloha č. 3 prvý až jedenásty bod písm. d))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov pri zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňuje ochranu osobných údajov.
K bodom 119 a 120 (Príloha č. 3 dvanásty a trinásty bod písm. d))
Stanovenie doby uchovávania osobných údajov pri hláseniach o pacientovi s diagnostikovanou chorobou patologického hráčstva a hlásenia o tom, že pacient s diagnostikovanou chorobou patologického hráčstva sa považuje za vyliečeného. Táto úprava rozširuje možnosti využitia údajov a posilňujú ochranu osobných údajov.
K bodu 121 (celý text zákona)
Legislatívno-technická úprava zameraná na zosúladenie pojmov v celom texte zákona. Zmena terminológie z „adresu elektronickej pošty“ na „emailovú adresu“ reaguje na aktuálne jazykové štandardy a prax v elektronickej komunikácii.
K bodu 122 (celý text zákona)
Úprava gramatických tvarov slova „e-mailová“ na „emailová“ v celom zákone z dôvodu unifikácie pravopisu a eliminácie nejednoznačností v právnych textoch.
K Čl. II
Legislatívno–technická oprava v súvislosti s úpravou odkazu pod čiarou, týkajúci sa úpravy procesu utajeného pôrodu.
K Čl. III
K bodu 1 (§ 6b ods. 4)
V rámci návrhu sa elektronizuje časť procesu umelého prerušenia tehotenstva na žiadosť ženy. Do záznamu o poskytnutej ambulantnej zdravotnej starostlivosti vrátane zdravotnej starostlivosti poskytnutej formou telemedicíny sa budú zaznamenávať údaje z hlásenia o poskytnutí informácií o umelom prerušení tehotenstva podľa osobitného predpisu, údaje o dátume a čase poskytnutia poučenia a odovzdania informácie súvisiacej s umelým prerušením tehotenstva v písomnej podobe a údaje o dátume podpísania písomného informovaného súhlasu (v osobitných prípadoch aj údaje o dátume a čase udelenia a podpísania písomného informovaného súhlasu po predchádzajúcom poučení jej zákonného zástupcu). Táto zmena je potrebná ako príprava na úplné odstránenie papierových hlásení o spontánnom potrate a umelom prerušení tehotenstva a o poskytnutí informácií o umelom prerušení tehotenstva. Nemení sa pritom 48 hodinová lehota pre vykonanie umelého prerušenia tehotenstva od odoslania hlásenia o poskytnutí informácií o umelom prerušení tehotenstva.
K bodu 2 (§ 8 ods. 13)
Touto úpravou sa sleduje možnosť, aby aj sestry a pôrodné asistentky mohli predpisovať humánny liek a dietetickú potravinu na lekársky predpis alebo zdravotnícku pomôcku na
lekársky poukaz prostredníctvom elektronickej komunikácie bez prítomnosti osoby v ambulancii. Toto sa umožní za predpokladu, že bola určená predchádzajúca indikácia lekárom.
K bodu 3 (§ 11 ods. 11)
V rámci rozčlenenia jednotlivých elektronických zdravotných záznamov, ktoré zapisujú zdravotnícky pracovníci v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti dochádza k nutnosti elektronizácie procesu utajeného pôrodu. V tejto súvislosti sa dopĺňa aj forma utajenia ženy, ktorá písomne požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom, a to formou pridelenia fiktívnych identifikačných údajov v národnom zdravotníckom informačnom systéme.
K bodu 4 (odkaz k poznámke pod čiarou 14aab))
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa opravuje chyba v citácii zákona č. zákona č. 153/2013 Z. z. v znení zákona č. 361/2024 z. z. v predmetnej poznámke pod čiarou.
K bodu 5 (§ 12 ods. 4)
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zápisu údajov z dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Zmena formulácie spresňuje, že predmetom zápisu do elektronického systému nie je samotná dohoda ako celok, ale len vybrané údaje z nej. Táto úprava odstraňuje interpretačné nejasnosti a zjednocuje terminológiu v rámci celého zákona.
K bodu 6 (§ 12 ods. 10)
Oprava chyby pri spracovaní zmien v zákone č. 361/2024 Z. z. týkajúcej sa odkazov pod čiarou. Táto zmena zabezpečuje konzistentnosť právnej úpravy.
K bodu 7 (§ 12a ods. 1)
Úprava predvetia z dôvodu bližšej špecifikácie pojmu, ktorá súvisí z úpravou § 12a ods. 6.
K bodu 8 (§ 12a ods. 6)
Z dôvodu komplikácií, ktoré vznikli v praxi, v súvislosti s neukončenými dočasnými práce neschopnosťami pacientov, ktorí sa nedostavili na kontrolné vyšetrenie bez dohodnutia náhradného termínu sa upravuje povinnosť lekára bezodkladne ukončiť elektronickým záznamom takúto dočasnú pracovnú neschopnosť, inak bude ukončená automatizovane. V prípade úmrtia osoby počas trvania dočasnej pracovnej neschopnosti sa zavádza automatické
ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti ku dňu úmrtia bez potreby vytvárania elektronického záznamu lekárom. Táto zmena znižuje administratívnu záťaž pre lekárov a zároveň zabezpečuje aktuálnosť informácií v systéme.
K bodu 9 (§ 18 ods. 4)
Legislatívno-technická úprava navrhovaná za účelom korektného používania pojmov „podoba“ a „forma“. Ako vyplýva z účelu § 18 odsek 4, zákonodarca na mysli „listinnú podobu“ a nie „písomnú formu“.
K bodu 10 (§ 19 ods. 4)
V rámci úpravy a čiastočnej elektronizácie procesu utajeného pôrodu sa zavádza proces vedenia elektronickej zdravotnej dokumentácie v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti na gynekologicko-pôrodníckom oddelení v súvislosti s pôrodom tehotnej ženy pod pridelenými fiktívnymi identifikačnými údajmi.
K bodu 11 (§ 19 ods. 5)
V rámci úpravy a čiastočnej elektronizácie procesu „utajenia pôrodu“ sa upravuje proces oddelenia zdravotnej dokumentácie ostatných osôb od zdravotnej dokumentácie ženy, ktorá požiadala o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom a vedenie jej elektronickej zdravotnej dokumentácie s pridelenými fiktívnymi identifikačnými údajmi.
K bodu 12 (§ 20 ods. 1)
Doterajšia právna úprava týkajúca sa foriem zdravotnej dokumentácie nesprávnym spôsobom diferencovala medzi formami jej vedenia. V § 20 sa upravujú formulácie tak, aby bolo zrejmé, že zdravotná dokumentácia sa vždy vedie v písomnej forme, pričom táto forma môže mať podobu listinnú a podobu elektronickú. Súčasne sa precizujú aj dôvody, pri existencii ktorých je možná výnimka z požiadavky vedenia zdravotnej dokumentácie v elektronickej zdravotnej knižke. Tie sa neodlišujú od doterajšej úpravy, dochádza len k ich upresneniu práve v optike spresnenia pojmov „forma vedenia zdravotnej dokumentácie“ a jej „podoba“. Aj v takom prípade zmeny upravenej v § 20 ods. 2 a 3 musí poskytovateľ viesť zdravotnú dokumentáciu v písomnej forme, môže si však s ohľadom na typ zdravotného záznamu voliť medzi jej listinnou a elektronickou podobou.
K bodu 13 (§ 23 ods. 7)
V rámci úpravy a čiastočnej elektronizácie procesu „utajenia pôrodu“ sa upravuje proces uchovávania Žiadosti o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom na Ministerstve zdravotníctva SR.
K bodu 14 (odkaz k poznámke pod čiarou 34a)
Opravuje sa chyba zavedená zákonom č. 532/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
K bodu 15 (§ 45 ods. 1 písm. p))
V rámci úpravy a čiastočnej elektronizácie procesu „utajenia pôrodu“ sa upravuje proces odovzdávania Žiadosti o utajenie svojej osoby v súvislosti s pôrodom.
K bodu 16 (§ 45a ods. 2 písm. e))
Z technických príčin prepojenia informačných systémov sa navrhuje ustanoviť statickú podobu uvádzania lôžkovej kapacity v podobe určenia počtu lôžok vyčlenených na výkon súdom nariadených ochranných liečení podľa § 79 ods.1 písm. bs) zákona č. 578/2004 Z. z.
K bodu 17 (§ 49u)
Z dôvodu zavedenia nových zdravotných záznamov sa zavádza prechodné ustanovenie, ktoré umožňuje vytvoriť časovú rezervu na implementáciu zmien v informačných systémoch poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
K Čl. IV
V súvislosti so zavedením Registra potvrdení v zákone č. 153/2013 Z. z. sa upravuje povinnosť lekárov pri 10. a 11. preventívnej prehliadke zapisovať elektronicky údaje o zdravotnom stave dieťaťa, ktoré sú potrebné pre jeho prijatie na predprimárne vzdelávanie.
K Čl. V
K bodu 1 (§ 63b ods. 1)
Niektorí zdravotnícki pracovníci, napr. lekári, často pôvodom zo zahraničia, majú otvorenú registráciu v príslušnej komore, pri tvorbe štatistických údajov zaratúvaní, ako aktívni zdravotnícki pracovníci, ale s komorou nekomunikujú, neplnia si oznamovaciu povinnosť, napríklad trvalého opustenia republiky, registračný poplatok neuhrádzajú, nezúčastňujú sa sústavného vzdelávania, komora nemá o nich žiadne správy, komora nevie, či vôbec stále vykonávajú zdravotnícke povolanie, u pôvodného zamestnávateľa nepôsobia a ani žiadna iná organizácia zaňho nezasiela do Národného registra zdravotníckych pracovníkov, Národného centra zdravotníckych informácií údaje o výkone zdravotníckeho povolania, z pohľadu komory „stratení“, ale komora v súčasnosti nemá legislatívne žiadnu možnosť, ako ich registráciu ukončiť; v prípade osoby žijúcej na území Slovenskej republiky bude jej registrácia po dlhých rokoch napokon v dotknutých registroch ukončená na základe dátumu úmrtia v Národnom registri zdravotníckych pracovníkov na základe údaja z Registra fyzických osôb MV SR; v prípade (napr. zahraničnej) osoby žijúcej v zahraničí nebude registrácia nikdy ukončená ani na základe dátumu úmrtia v Národnom registri zdravotníckych pracovníkov na základe údaja z Registra fyzických osôb, dotknutá osoba bude v príslušnom administratívnom registri komory a Národného centra zdravotníckych informácií s otvorenou registráciu evidovaná navždy, a to bez ohľadu na časom absurdný evidovaný vek osoby určovaný napr. pre štatistické účely bežne podľa dátumu narodenia; súčasná situácia skresľuje počty aktívnych zdravotníckych pracovníkov v Slovenskej republike zisťovaných podľa registrov komôr, ako aj dotknuté štatistické údaje Národného centra zdravotníckych informácií; podľa názoru Národného centra zdravotníckych informácií a komôr je preto nevyhnutné získať pre komory všeobecne legislatívnu právomoc zrušiť registráciu v komore na základe vybraného objektívneho a preukázateľného ukazovateľa, a to, ak si určitý počet rokov po sebe zdravotnícky pracovník sústavne neplní zákonnú povinnosť voči komore. Návrh je výsledkom konzultácie s komorami, predovšetkým potom so Slovenskou lekárskou komorou, pričom práve v tejto komore je situácia so „stratenými“ zdravotníckymi pracovníkmi najkritickejšia.
K bodu 2 (§ 79 ods. 1)
V súvislosti so vznikom Registra potvrdení v zákone č. 153/2013 Z. z. sa zavádza nová povinnosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zaznamenávať elektronicky údaje o zdravotnom stave dieťaťa, do tohto registra, aby bol naplnený účel zníženia administratívnej záťaže rodičov žiakov a detí ako súčasť realizácie projektu Životné situácie.
K Čl. VI
Zmena poznámky pod čiarou k odkazu 27da súvisí s úpravou § 5 ods. 15 v zákone 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov týkajúcej sa elektronických zdravotných záznamov, ktoré pred zápisom do elektronickej zdravotnej knižky zdravotná poisťovňa spracúva vo svojom informačnom systéme.
K Čl. VII
K bodu 1 (poznámka pod čiarou k odkazu 14)
Z dôvodu zrušenia zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a jeho nahradenia zákonom č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bola prepracovaná poznámka pod čiarou k odkazu 14).
K bodu 2 (§ 24 ods. 7)
Z dôvodu vzniku Registra potvrdení v zákone č. 153/2013 Z. z. a v súvislosti s realizáciou projektu Životné situácie dôjde k zníženiu administratívnej záťaže vytvorením elektronických potvrdení o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa. Rozšírením § 24 ods. 7 sa ustanovuje možnosť zachovať papierovú formu v prípade, že materské školy nebudú technicky spôsobilé spracovať elektronické potvrdenie.
K Čl. VIII
K bodom 1 až 4 (poznámka pod čiarou k odkazu 14d)
Umiestňuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 14d z dôvodu, že zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov upravuje v § 17 používanie povinne kalibrovaných meradiel.
K Čl. IX
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2026 okrem čl. I bodov 2, 6, 7, 9, 25, 27 62, 64 75, 77, 78, 81, 90, 99 109, čl. III bodov 1 3, 7, 8, 10, 11, 13, 15 a 17, čl. IV, čl. V bodu 2 a čl. VII bodu 2, ktorých účinnosť sa z dôvodu vývinu technického riešenia navrhuje od 1. apríla 2026 a okrem čl. I bodu 25 § 3a ods. 28 písm. n), 75 § 6c ods. 7, 99 prílohy č. 1d písm.
d) bodu 2, ktorých účinnosť sa z dôvodu vývinu technického riešenia navrhuje od 1. septembra 2026.
V Bratislave dňa 20. augusta 2025
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Kamil Šaško
minister zdravotníctva Slovenskej republiky