1.Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako materiál z plánu legislatívnych úloh na základe záväzkov vlády SR v oblasti strednodobých priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023 2027 v súvislosti s prípravou dátovej reformy, ktorej cieľom je predovšetkým odbremenenie zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepšenie dátovej dostupnosti a kvality.
Cieľom predloženého návrhu zákona je pokračovať v elektronizácii zdravotníctva, znížiť administratívnu záťaž poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a pacientov, ako aj zabezpečiť lepšiu dostupnosť údajov o zdravotnom stave pacientov pre oprávnené osoby a to v súlade s požiadavkami definovanými v projektoch Životné situácie 7, 8, 11, 12, 13 a Rozšírenie informačného systému elektronického zdravotníctva (RISEZ).
Návrh zákona zavádza nový pojem "epizóda", ktorý umožní poskytovateľom zdravotnej starostlivosti vzájomne prepojiť jednotlivé elektronické zdravotné záznamy pacienta, ktoré sa týkajú tej istej zdravotnej udalosti alebo choroby.
Zavádza tiež nový národný zdravotnícky administratívny register: "Národný register elektronického výkazníctva" a rozširuje elektronickú zdravotnú knižku o nové typy elektronických zdravotných záznamov.
Významnou zmenou je zavedenie Registra potvrdení, ktorý umožní elektronické vydávanie potvrdení o zdravotnej spôsobilosti a zdravotnom stave pre rôzne účely, ako napríklad prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie, ospravedlnenie neprítomnosti žiaka či vydanie zbrojného preukazu.
Návrh zákona tiež aktualizuje prístupy k údajom v elektronickej zdravotnej knižke pre rôzne skupiny zdravotníckych pracovníkov a iných oprávnených osôb, stanovuje doby uchovávania osobných údajov v jednotlivých častiach národného zdravotníckeho informačného systému a zavádza službu poskytovania elektronických informácií o aktivitách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti osobám v Národnom portáli zdravia.
V § 3a upravuje viaceré ustanovenia, ktoré vzhľadom na požiadavky z praxe budú lepšie reflektovať a flexibilnejšie upravovať poskytovanie údajov zo strany NCZI.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a tiež negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe, pričom nemá vplyv na rozpočet obcí a vyšších územných celkov pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Zakladá aj pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nezakladá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na limit verejných výdavkov.