DÔVODOVÁ SPRÁVA  
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ  
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zavedením  
dočasných vyrovnávacích opatrení na stredných školách a vysokých školách predkladajú na  
rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej  
republiky Ingrid Kosová, Natália Nash a Veronika Veslárová.  
Skúsenosti zo zahraničia aj domáceho prostredia ukazujú, že samotný zákaz diskriminácie a  
segregácie nestačí na zabezpečenie rovnosti šancí pre všetkých študentov. Nerovnosti  
spôsobené dlhodobým vylučovaním menšinových skupín zo vzdelávacích a spoločenských  
pozícií je potrebné aktívne kompenzovať. V prostredí sociálne a kultúrne rôznorodých skupín  
často pôsobia neviditeľné bariéry, ktoré bránia menšinám uplatniť sa rovnako ako väčšine. Ak  
nebudú cielene riešené, menšinoví študenti môžu zostať na okraji a prehĺbia sa sociálne  
nerovnosti.  
Návrh zaviesť dočasné vyrovnávacie opatrenia na stredných a vysokých školách predstavuje  
krok k praktickej realizácii princípov rovnosti a sociálnej spravodlivosti v súlade s  
Antidiskriminačným zákonom. Umožní odstrániť systémové bariéry a zabezpečiť, že  
vzdelávanie slúži všetkým bez rozdielu pôvodu, zdravotného stavu či sociálneho zázemia.  
Legislatívna úprava umožní školám implementovať opatrenia, ktoré cielene podporia  
študentov so znevýhodneným postavením – tých, ktorí by inak mali nižšiu šancu uspieť pri  
prijímaní alebo počas štúdia. Podpora môže byť poskytovaná najmä cez cielené prípravné  
programy, či aktívne šírenie informácií o možnostiach uchádzať sa o štúdium.  
V praxi to tiež znamená zavádzanie nových programov, vrátane kvót pre študentov  
a študentky z marginalizovaných komunít ako Rómovia, dievčatá a ženy uchádzajúce sa o  
technické odbory či osoby s intersekcionálnym znevýhodnením. Pre študentov so zdravotným  
znevýhodnením bez špecifickej podpory predstavujú tieto opatrenia ďalšiu možnosť  
zabezpečiť rovnaký prístup a podmienky.  
Hlavným cieľom návrhu zákona je zvýšiť dostupnosť vzdelávania, zlepšiť šance na  
akademický úspech a dosiahnuť vyššie zastúpenie znevýhodnených študentov na stredných  
a vysokých školách.  
Tieto dočasné opatrenia sú v súlade s § 8a zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní  
(antidiskriminačný zákon) a platia do odstránenia nerovností, ktoré ich zavedenie  
odôvodňujú, čím zabezpečujú skutočnú rovnosť príležitostí bez trvalého preferovania.  
Kľúčové efekty navrhovaných zmien:  
1. Zavedenie dočasných vyrovnávacích opatrení zlepší inkluzívnosť v školách, umožní  
lepší prístup menšinovým študentom a prispeje k vyrovnávaniu historických  
nerovností.  
2. Rôznorodosť podporuje kvalitu vzdelávania, lepšiu atmosféru v triedach, rozvoj  
kritického myslenia a demokratických hodnôt, zvyšuje sebadôveru a občiansku  
angažovanosť študentov.  
3. Dlhodobo povedie k spravodlivejšej spoločnosti bez obmedzujúcich stereotypov a s  
rovnakými príležitosťami na úspech a uplatnenie v prestížnych pozíciách.  
Sociálne vplyvy:  
1. sociálna exklúzia:  
Opatrenia podporia vstup a úspešné uplatnenie znevýhodnených študentov, znížia  
segregáciu a marginalizáciu, vytvoria tolerantnejšiu a spravodlivejšiu spoločnosť.  
rodová rovnosť:  
Pomôžu odstrániť rodové nerovnosti vo vzdelávaní, zvýšia zastúpenie žien v tradične  
podreprezentovaných odboroch a podporia rovnováhu v pracovnom i spoločenskom  
živote.  
2. zamestnanosť:  
Vyššie vzdelanie zlepší šance na stabilné a dobre platené zamestnanie, zníži  
nezamestnanosť v znevýhodnených komunitách a posilní ekonomickú stabilitu  
spoločnosti.  
3. vplyv na rodinu:  
vzdelaní členovia rodiny môžu byť vzorom pre ďalšie generácie, čo pomáha prelomiť  
cykly chudoby a sociálneho vylúčenia, zlepšuje ekonomické podmienky a podporuje  
stabilné rodinné prostredie.  
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a  
ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi  
Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými  
dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej  
únie.  
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské  
prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyvy  
na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na manželstvo,  
rodičovstvo a rodinu a pozitívne sociálne vplyvy.  
B. OSOBITNÁ ČASŤ  
K čl. I (zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov)  
Navrhovaná úprava zohľadňuje potrebu zabezpečiť rovnosť príležitostí pre všetkých  
uchádzačov o vysokoškolské štúdium, najmä pre tých, ktorí pochádzajú zo znevýhodnených  
skupín.Doplnením tohto ustanovenia do § 57 sa zabezpečí právny rámec pre implementáciu  
vyrovnávacích opatrení v procese prijímania na vysoké školy, ako aj počas štúdia na  
vysokých školách.  
K čl. II (zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších  
predpisov)  
Účelom navrhovanej úpravy je zabezpečiť rovnosť príležitostí pre všetkých uchádzačov  
o štúdium na stredných školách, najmä pre tých, ktorí pochádzajú zo znevýhodnených skupín.  
Dočasné vyrovnávacie opatrenia umožnia odstrániť nerovnosti vyplývajúce z rasového či  
etnického pôvodu, zdravotného postihnutia, rodovej nerovnosti, veku alebo sociálnych  
znevýhodnení. Týmto sa prispieva k inkluzívnemu a spravodlivému vzdelávaciemu systému,  
ktorý reflektuje princípy rovnakého zaobchádzania podľa zákona č. 365/2004 Z. z. o  
rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení neskorších predpisov.  
Zaradením tohto ustanovenia do § 67 sa zabezpečí právny rámec pre implementáciu  
vyrovnávacích opatrení v procese prijímania na stredné školy a počas štúdia na stredných  
školách.  
K čl. III  
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2026.