DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Igor ŠIMKO a Andrej SITKÁR.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú návrh zákona, ako iniciatívny návrh s cieľom zabezpečiť racionalizáciu počtu mestských častí v Košiciach ako výsledok spoločenskej objednávky, ktorá rezonuje dlhé roky v Meste Košice a ako podklad je aj súčasný názor väčšiny Košičanov, že je potrebná úspora v prospech verejných služieb. Výsledkom má byť najmä zefektívnenie procesov v samospráve a aj priblíženie k občanovi formou následného prerozdelenia kompetencií. Doterajší stav - 22 mestských častí je neblahým unikátom v pomere k počtu obyvateľov, keďže aj Hlavné mesto Bratislava má pri dvojnásobnom počte obyvateľov menší počet mestských častí (17). na to, aby sa docielil želaný efekt je potrebné dať demokratickým zastúpením občanom možnosť zvoliť si poslanca Mestského zastupiteľstva v Košiciach aj z mestskej časti, ktorá dnes zastúpená nie je. Aby nedochádzalo k narušeniu doterajšieho systému vo volebných obvodoch, je preto na mieste doplniť počet poslancov o 10 na 51 a zároveň garantovať, že každá mestská časť bude mať svojho zástupcu.
Proces postupnej racionalizácie má za cieľ šetriť verejné zdroje a zároveň plynulý prechod kompetencií jednotlivých mestských častí, za maximálneho rešpektovania demokratického zastúpenia Košičanov. Výsledkom racionalizácie môže byť oproti pôvodnému modelu v 22 mestských častiach finančná úspora a zefektívnenie riadenia procesov v prospech obyvateľov mesta Košice a verejných zdrojov. Odčítaním zo záverečných účtov mestských častí a priemerom posledných 3 rokov je pri personálnych nákladoch (prioritne platy starostov, zástupcov, prednostov, poslancov, aparátu zamestnancov...) náklad na tento chod viac ako 8 mil. EUR ročne, čo môže byť za 1 funkčné obdobie až 32 mil. EUR, ktoré môžu byť investované do služieb pre občanov mesta Košice. Doterajšie náklady na chod druhostupňovej samosprávy mohli mať mnohokrát za následok zvyšovanie daní obyvateľov mesta Košice.
Tretí viceprimátor / námestník primátora má mať v kompetencii najmä racionalizáciu počtu mestských častí z dnešných 22 na akýkoľvek iný počet, prechod práv, povinností, záväzkov, užšiu komunikáciu so starostami, poslancami, prípadná účasť na miestnych zastupiteľstvách, aby sa naplnila potreba užšej komunikácie medzi Mestom Košice, mestskými časťami ako aj potrebami obyvateľov, rovnako by mal mať na starosti aj racionalizáciu kompetencií aby si boli mestské časti rovné, pretože doterajší pretrvávajúci stav mal za následok mocenské boje medzi starostami nielen o financie v prospech obyvateľov mestských častí, ale aj výrazné rozdiely v kvalite poskytovaných služieb.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, či rodinu a manželstvo.