1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Igor ŠIMKO a Andrej SITKÁR.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú návrh zákona, ako iniciatívny návrh s cieľom zabezpečiť racionalizáciu počtu mestských častí v Košiciach ako výsledok spoločenskej objednávky, ktorá rezonuje dlhé roky v Meste Košice a ako podklad je aj súčasný názor väčšiny Košičanov, že je potrebná úspora v prospech verejných služieb. Výsledkom byť najmä zefektívnenie procesov v samospráve a aj priblíženie k občanovi formou následného prerozdelenia kompetencií. Doterajší stav - 22 mestských častí je neblahým unikátom v pomere k počtu obyvateľov, keďže aj Hlavné mesto Bratislava pri dvojnásobnom počte obyvateľov menší počet mestských častí (17). na to, aby sa docielil želaný efekt je potrebné dať demokratickým zastúpením občanom možnosť zvoliť si poslanca Mestského zastupiteľstva v Košiciach aj z mestskej časti, ktorá dnes zastúpená nie je. Aby nedochádzalo k narušeniu doterajšieho systému vo volebných obvodoch, je preto na mieste doplniť počet poslancov o 10 na 51 a zároveň garantovať, že každá mestská časť bude mať svojho zástupcu.
Proces postupnej racionalizácie za cieľ šetriť verejné zdroje a zároveň plynulý prechod kompetencií jednotlivých mestských častí, za maximálneho rešpektovania demokratického zastúpenia Košičanov. Výsledkom racionalizácie môže byť oproti pôvodnému modelu v 22 mestských častiach finančná úspora a zefektívnenie riadenia procesov v prospech obyvateľov mesta Košice a verejných zdrojov. Odčítaním zo záverečných účtov mestských častí a priemerom posledných 3 rokov je pri personálnych nákladoch (prioritne platy starostov, zástupcov, prednostov, poslancov, aparátu zamestnancov...) náklad na tento chod viac ako 8 mil. EUR ročne, čo môže byť za 1 funkčné obdobie 32 mil. EUR, ktoré môžu byť investované do služieb pre občanov mesta Košice. Doterajšie náklady na chod druhostupňovej samosprávy mohli mať mnohokrát za následok zvyšovanie daní obyvateľov mesta Košice.
Tretí viceprimátor / námestník primátora mať v kompetencii najmä racionalizáciu počtu mestských častí z dnešných 22 na akýkoľvek iný počet, prechod práv, povinností, záväzkov, užšiu komunikáciu so starostami, poslancami, prípadná účasť na miestnych zastupiteľstvách, aby sa naplnila potreba užšej komunikácie medzi Mestom Košice, mestskými časťami ako aj potrebami obyvateľov, rovnako by mal mať na starosti aj racionalizáciu kompetencií aby si boli mestské časti rovné, pretože doterajší pretrvávajúci stav mal za následok mocenské boje medzi starostami nielen o financie v prospech obyvateľov mestských častí, ale aj výrazné rozdiely v kvalite poskytovaných služieb.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, či rodinu a manželstvo.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Igor Šimko, Andrej Sitkár.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter návrhu zákona je bezpredmetné sa vyjadrovať k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu vnútra SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
5
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Počet poslancov Mestského zastupiteľstva v Košiciach sa mení v prospech zastúpenia obyvateľov z každej jednej mestskej časti.
Začiatok racionalizácie počtu mestských častí sa navýšením počtu poslancov Mestského zastupiteľstva v Košiciach zabezpečuje lepšia participácia obyvateľov prostredníctvom poslancov mesta Košice na chode samosprávy aj v lokalitách/mestských častiach, ktoré doteraz vzhľadom na súčasný počet poslancov nemali dostatočné zastúpenie v Mestskom zastupiteľstve v Košiciach. Rovnako je potrebné aplikovať princíp odmeňovania poslancov z rozpočtu, aby dnešné náklady neboli po zmene navýšené ale prerátané na väčší počet poslancov, čo je Mestu Košice odporúčané.
K bodu 2
Navrhuje sa zvýšenie počtu námestníkov primátora na troch; tretí námestník primátora bude mať za cieľ naštartovať zodpovedný prístup k racionalizácii počtu mestských častí aj s jasnou personálnou zodpovednosťou. Začiatkom racionalizácie počtu mestských častí sa potreba užšej komunikácie medzi Mestom Košice, súčasnými a budúcimi mestskými časťami ako aj potrebami obyvateľov a efektívnym zoštíhlením manažérskych aparátov zlepšiť doterajší stav, kedy potreby, kompetencie mestských častí, možnosti rozpočtu a vzťah s Magistrátom mesta Košice chýbali s dôsledkom nedostatočného výkonu dvojstupňového výkonu samosprávnej funkcie. Pozícia tretieho viceprimátora za cieľ vytvoriť dostatočnú časovú, administratívnu a materiálnu bázu na obdobie pred aplikovaním procesu racionalizácie počtu MČ, aby došlo k postupnému prechodu práv a povinností, kompetencií na nové subjekty včas, bez prieťahov a bez finančných či právnych dopadov pre akúkoľvek mestskú časť či Mesto Košice.
K bodu 3
Tretí viceprimátor/námestník primátora mať v kompetencii najmä racionalizáciu počtu mestských častí z dnešného počtu 22 na menší počet, užšiu komunikáciu so starostami, poslancami, prípadnú účasť na miestnych zastupiteľstvách, aby sa naplnila potreba užšej komunikácie medzi Mestom Košice, mestskými časťami ako aj potrebami obyvateľov a kompetencií.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty a nadchádzajúcich komunálnych volieb (2026-2030), a to dňom vykonania volieb do orgánov samosprávy mesta; zmeny ustanovenia § 11a odseku 1 tohto zákona nadobúdnú účinnosť dňom vyhlásenia.