DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI  
návrhu právneho predpisu  
S PRÁVOM EURÓPSKEJ ÚNIE  
1. Predkladatelia návrhu právneho predpisu: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky  
Michal BARTEK, Róbert PUCI, Igor ŠIMKO  
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.  
8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších  
predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej  
republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej  
premávke v znení neskorších predpisov  
3. Problematika návrhu právneho predpisu:  
a) Je upravená v práve Európskej únie:  
Čiastočne.  
Primárne právo: Článok 26 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEU) – Vnútorný trh,  
Článok 91 ZFEU – Spoločná dopravná politika, Článok 114 ZFEU – Aproximácia právnych  
predpisov.  
Sekundárne právo:  
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní  
motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a  
samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá a o dohľade nad trhom s  
nimi (tzv. Rámcové nariadenie o typovom schvaľovaní).  
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/2144 zo 27. novembra 2019 o  
požiadavkách na typové schvaľovanie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a  
systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá,  
pokiaľ ide o ich všeobecnú bezpečnosť a ochranu cestujúcich vo vozidle a nechránených  
účastníkov cestnej premávky (tzv. Nariadenie o všeobecnej bezpečnosti vozidiel – GSR),  
ktoré nahradilo okrem iného Nariadenie Komisie (ES) č. 661/2009.  
- Relevantné predpisy Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov  
(EHK OSN), ktoré sú záväzné pre EÚ na základe jej pristúpenia k Dohode EHK OSN z  
roku 1958 (napr. EHK OSN č. 48 o montáži zariadení na osvetlenie a svetelnú  
signalizáciu, EHK OSN č. 7 o predných a zadných svietidlách, brzdových svietidlách a  
smerových svietidlách, EHK OSN č. 53 o montáži zariadení na osvetlenie a svetelnú  
signalizáciu vozidiel kategórie L3, EHK OSN č. 148 o svetelných signalizačných  
zariadeniach). Poznámka: V súčasnosti tieto predpisy EHK OSN explicitne neupravujú  
predné brzdové svetlo zelenej farby. Zelená farba nie je v súčasnosti definovaná ako farba  
pre svetelné signalizačné zariadenia (LSF) v štandardoch Medzinárodnej komisie pre  
osvetlenie (CIE) ani v predpise EHK OSN č. 48. Súčasná definícia brzdových svetiel v  
predpisoch EHK OSN sa vzťahuje na signalizáciu „ostatným účastníkom cestnej premávky  
za vozidlom“.  
Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie: Nie sú známe konkrétne rozhodnutia priamo sa  
týkajúce predných brzdových svetiel. Relevantná by však mohla byť judikatúra týkajúca sa  
voľného pohybu tovaru (čl. 34-36 ZFEU) a technických prekážok obchodu v prípade, že by  
národná úprava nebola v súlade s harmonizovanými pravidlami EÚ.  
b) Nie je upravená v práve Európskej únie, pričom:  
- Nie je obsiahnutá v acquis communautaire: Špecifická úprava predného brzdového  
svetla zelenej farby ako voliteľného prvku zatiaľ nie je komplexne harmonizovaná na  
úrovni EÚ. Existujúce harmonizované predpisy sa týkajú povinných a niektorých  
voliteľných svetelných zariadení, ale neobsahujú ustanovenia o PBS navrhovanej farby a  
funkcie.  
- Úprava problematiky je vo výlučnej pôsobnosti Slovenskej republiky: V oblastiach,  
ktoré nie sú plne harmonizované na úrovni EÚ, majú členské štáty možnosť prijímať  
vlastné technické predpisy za predpokladu, že sú v súlade so všeobecnými zásadami práva  
EÚ (najmä voľný pohyb tovaru) a že nepredstavujú neodôvodnenú prekážku obchodu.  
Zavedenie dobrovoľného bezpečnostného prvku na národnej úrovni, ktorý zvyšuje  
bezpečnosť cestnej premávky (cieľ podporovaný EÚ), môže spadať do tejto kategórie,  
pokiaľ nie je v rozpore s existujúcimi harmonizovanými požiadavkami. Dokument  
"Further perspectives on introducing a Front Brake Light and accompanying steps"  
potvrdzuje, že národná legislatíva môže upravovať dodatočnú montáž (retrofitting) a že  
ostatné krajiny by mali akceptovať riadne schválené vozidlá.  
4. Charakteristika návrhu právneho predpisu z hľadiska jeho zlučiteľnosti s právom  
Európskej únie:  
Návrh zákona nie je aproximačným právnym predpisom v tom zmysle, že by priamo  
preberal konkrétnu smernicu EÚ, ktorá by nebola dosiaľ transponovaná.  
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky na území Slovenskej  
republiky, čo je v súlade so strategickými cieľmi Európskej únie v oblasti bezpečnosti  
dopravy (napr. „Vízia Nula“ – zníženie počtu smrteľných nehôd na cestách).  
Navrhovaná úprava umožňuje zavedenie dobrovoľného bezpečnostného prvku.  
- Súlad s princípom voľného pohybu tovaru: Keďže ide o dobrovoľnú montáž, návrh  
priamo neukladá nové technické požiadavky na vozidlá uvádzané na trh, ktoré by mohli  
predstavovať prekážku voľnému pohybu tovaru. Vozidlá bez PBS budú môcť byť naďalej  
bez obmedzení prevádzkované a uvádzané na trh. Vozidlá vybavené PBS podľa  
navrhovaných špecifikácií budú môcť byť prevádzkované na území SR.  
- Technická harmonizácia: Návrh sa dotýka oblasti technických požiadaviek na vozidlá,  
ktorá je do značnej miery harmonizovaná na úrovni EÚ prostredníctvom nariadení o  
typovom schvaľovaní a odkazov na predpisy EHK OSN. Súčasné harmonizované predpisy  
neupravujú predné brzdové svetlo zelenej farby. Návrh zákona preto predstavuje národnú  
iniciatívu.  
- Argumentácia pre súlad: Navrhovaný prvok je dobrovoľný. Technické špecifikácie  
(najmä farba a funkcia) sú navrhnuté tak, aby sa minimalizovalo riziko zámeny s  
existujúcimi povinnými alebo povolenými svetelnými zariadeniami. Zelená farba pre  
predné brzdové svetlo je odlišná od farieb používaných pre iné signalizačné funkcie na  
prednej časti vozidla (biela, žltá). Dokument "Further perspectives..." zdôrazňuje, že zelená  
farba zatiaľ nie je definovaná ako farba pre svetelné signalizačné zariadenia (LSF) v  
medzinárodných štandardoch CIE ani v predpise EHK OSN č. 48, a preto by si jej  
oficiálne zavedenie na medzinárodnej úrovni vyžadovalo doplnenie týchto štandardov.  
Súčasný návrh zákona rieši túto otázku na národnej úrovni pre dobrovoľné použitie.  
Požiadavka na homologizáciu (podľa existujúcich predpisov EHK OSN, ak budú  
doplnené, alebo podľa vnútroštátnych požiadaviek zabezpečujúcich ekvivalentnú úroveň  
bezpečnosti) má za cieľ zabezpečiť kvalitu a bezpečnosť zariadení. Navrhovaná slovenská  
legislatíva definuje PBS ako samostatné svetelné zariadenie, čím obchádza potrebu  
okamžitej zmeny medzinárodnej definície existujúcich (zadných) brzdových svetiel, ktorá  
sa vzťahuje na signalizáciu smerom dozadu.  
- Potenciálne otázky: Ak by EÚ v budúcnosti prijala harmonizované pravidlá pre PBS,  
ktoré by boli odlišné od slovenskej úpravy, bola by potrebná adaptácia. Slovenská  
republika však môže prostredníctvom tejto národnej iniciatívy prispieť k diskusii a  
formovaniu budúcich medzinárodných štandardov.  
- Notifikačná povinnosť: Podľa Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535,  
ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a  
pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti, by mohla vzniknúť povinnosť  
notifikovať Európskej komisii návrh technického predpisu (vykonávacia vyhláška k  
zákonu). Cieľom je umožniť ostatným členským štátom a Komisii vyjadriť sa k návrhu a  
predísť vzniku nových technických prekážok obchodu.  
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:  
S prihliadnutím na dobrovoľnosť navrhovaného prvku, jeho cieľ zvýšiť bezpečnosť cestnej  
premávky (ktorý je v súlade s cieľmi EÚ), a za predpokladu splnenia prípadnej notifikačnej  
povinnosti podľa smernice (EÚ) 2015/1535, sa navrhovaný právny predpis považuje za  
zlučiteľný s právom Európskej únie.  
Návrh priamo neodporuje existujúcim harmonizovaným predpisom EÚ, keďže tie špecificky  
neupravujú ani nezakazujú predné brzdové svetlo zelenej farby ako dobrovoľný prvok na  
národnej úrovni za predpokladu, že neohrozuje funkciu povinných svetelných zariadení a  
bezpečnosť premávky.  
Vyhlásenie predkladateľov:  
Predkladatelia vyhlasujú, že návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie.