DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV  
A.1. Názov materiálu:  
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa vyhláška  
Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú  
podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení neskorších predpisov (ďalej len  
„návrh zákona“)  
A.2. Cieľ materiálu:  
Hlavným cieľom návrhu zákona je legislatívne umožniť dobrovoľnú montáž a používanie  
predného brzdového svetla (PBS) zelenej farby na motorových vozidlách kategórie M a N v  
Slovenskej republike. Sleduje sa tým zvýšenie aktívnej bezpečnosti cestnej premávky  
prostredníctvom včasnejšej a zreteľnejšej signalizácie spomaľovania vozidla ostatným  
účastníkom cestnej premávky, najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo v jeho  
blízkosti (napr. na križovatkách, priechodoch pre chodcov, pri odbočovaní). Očakáva sa  
zníženie počtu dopravných nehôd a ich závažnosti, zlepšenie plynulosti cestnej premávky a  
zníženie stresu vodičov.  
A.3. Zhodnotenie súčasného stavu:  
Súčasná platná legislatíva v Slovenskej republike explicitne neupravuje možnosť použitia  
predného brzdového svetla ako schváleného svetelného zariadenia na vozidlách. Technické  
požiadavky na svetelné zariadenia vozidiel sú definované najmä vo vyhláške MDV SR č.  
134/2018 Z. z., ktorá v súčasnosti neobsahuje špecifikácie pre PBS zelenej farby. Absencia  
legislatívneho rámca bráni oficiálnemu zavedeniu a používaniu tohto prvku, napriek  
existujúcim výskumom poukazujúcim na jeho bezpečnostné prínosy.  
A.4. Spôsob zapojenia zainteresovaných strán do prípravy materiálu:  
Do prípravy podkladov pre tento návrh boli zapojené nasledujúce zainteresované strany:  
- Akademická obec: Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy  
a spojov (realizácia rozsiahleho výskumu vplyvu PBS na bezpečnosť cestnej premávky v  
reálnych podmienkach).  
- Odborníci na dopravnú psychológiu a analýzu nehodovosti: Bonnský inštitút pre  
dopravnú psychológiu, Dr.-Ing. Michael Weyde (analýza potenciálu PBS pri prevencii  
nehôd).  
- Iniciátori a vývojári technológie PBS: Spoločnosť LUMACO innovations AG a ďalší  
spolupracovníci (poskytnutie technických podkladov a výsledkov zahraničných štúdií).  
- Účastníci cestnej premávky: Vodiči vozidiel s nainštalovaným PBS, vodiči bez PBS,  
chodci a cyklisti (zapojení do dotazníkových prieskumov v rámci výskumu Žilinskej  
univerzity).  
- Pripomienky a výsledky výskumov od týchto strán boli zohľadnené pri formulovaní  
potreby zákona a technických požiadaviek na PBS. V ďalších fázach legislatívneho  
procesu sa predpokladá medzirezortné pripomienkové konanie a verejná diskusia.  
A.5. Zhodnotenie úrovne regulačnej záťaže:  
Návrh zákona nezvyšuje regulačnú záťaž pre podnikateľské subjekty ani občanov, nakoľko zavedenie  
predného brzdového svetla je koncipované ako dobrovoľné.  
-
Pre majiteľov/prevádzkovateľov vozidiel: Nevzniká žiadna nová povinnosť vybaviť vozidlo  
PBS. Rozhodnutie o montáži je na ich slobodnej vôli.  
-
Pre výrobcov/dovozcov vozidiel a svetelných zariadení: Návrh vytvára novú trhovú príležitosť,  
nie povinnosť. Ak sa rozhodnú ponúkať PBS, budú musieť zabezpečiť jeho súlad s navrhovanými  
technickými požiadavkami a homologizáciu.  
-
Pre stanice technickej kontroly (STK): V prípade, že vozidlo bude dobrovoľne vybavené PBS,  
STK budú kontrolovať jeho schválenie a správnu funkciu v rámci existujúcich postupov kontroly  
osvetlenia. Predpokladá sa minimálna úprava metodiky STK, ktorá nepredstavuje významné  
zvýšenie záťaže.  
B. VPLYVY NA ROZPOČET VEREJNEJ SPRÁVY, NA ZAMESTNANOSŤ VO VEREJNEJ  
SPRÁVE A FINANCOVANIE NÁVRHU  
B.1. Odhad vplyvov na rozpočet verejnej správy:  
Návrh zákona nemá priamy negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.  
-
Príjmy: Nepredpokladajú sa priame nové príjmy. Možné sú nepriame pozitívne vplyvy na príjmy z  
DPH a daní z príjmov právnických osôb v prípade vzniku nového segmentu trhu s PBS.  
-
Výdavky:  
o Minimálne jednorazové náklady môžu vzniknúť Ministerstvu dopravy SR a Ministerstvu vnútra  
SR v súvislosti s úpravou informačných systémov (napr. pre STK, evidencia vozidiel na  
zaznamenanie voliteľnej výbavy) a s vydaním metodických usmernení. Odhad týchto nákladov  
je nízky (rádovo tisíce EUR).  
o Dlhodobo sa očakávajú pozitívne vplyvy na výdavky verejnej správy v dôsledku  
predpokladaného zníženia počtu a závažnosti dopravných nehôd. Tieto úspory sa prejavia v:  
§ Znížení nákladov na zásahy záchranných zložiek (polícia, hasiči, zdravotná záchranná  
služba).  
§ Znížení nákladov na zdravotnú starostlivosť, liečbu a rehabilitáciu zranených osôb.  
§ Znížení výdavkov na sociálne dávky (napr. invalidné dôchodky, dávky v hmotnej núdzi pre  
osoby, ktoré stratili schopnosť pracovať v dôsledku nehody).  
§ Znížení nákladov na odstraňovanie následkov dopravných nehôd a opravy poškodenej  
infraštruktúry.  
o Kvantifikácia týchto úspor je zložitá a závisí od miery penetrácie PBS na trhu a reálneho  
zníženia nehodovosti. Výskumy (napr. Weyde, 2021, o potenciáli zabrániť 3 zo 4 nehôd pri  
odbočovaní vľavo s motocyklom) naznačujú významný potenciál. Ak by sa napríklad celkový  
počet nehôd s následkami na zdraví znížil o 1-2 %, ročné úspory by mohli dosiahnuť milióny  
EUR. Ďalšie spresnenie kvantifikácie ekonomických prínosov sa očakáva z prebiehajúceho  
medzinárodného výskumu (napr. Technická univerzita v Grazi, s prvými výsledkami  
očakávanými koncom leta 2024), ktorý sa zameriava na potenciál PBS znižovať celkové  
ekonomické náklady spojené s dopravnými nehodami. Ako ilustráciu rozsahu problému možno  
uviesť, že podľa údajov BASt (Nemecko, 2022) celkové ekonomické náklady nehôd (bez  
straty/žiaľu) v Nemecku v roku 2022 dosiahli desiatky miliárd EUR (napr. úmrtia 3,48 mld. €,  
ťažké zranenia 7,56 mld. €).  
B.2. Odhad vplyvov na zamestnanosť vo verejnej správe:  
Návrh zákona nemá priamy vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe.  
B.3. Finančné krytie návrhu:  
Návrh si nevyžaduje dodatočné finančné krytie zo štátneho rozpočtu nad rámec minimálnych  
jednorazových nákladov uvedených v bode B.1., ktoré budú pokryté z bežných rozpočtových kapitol  
dotknutých rezortov.  
C. ODHAD VPLYVOV NA PODNIKATEĽSKÉ PROSTREDIE  
C.1. Odhad vplyvov na podnikateľské prostredie:  
Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.  
-
Vytvára nové trhové príležitosti pre:  
o Výrobcov a dodávateľov automobilových svetelných komponentov.  
o Dovozcov a distribútorov automobilových dielov a príslušenstva.  
o Autoservisy a montážne dielne (ponuka montáže PBS).  
o Subjekty vykonávajúce homologizáciu a testovanie.  
-
-
Nepredpokladá sa vznik nových povinností pre existujúce podnikateľské subjekty, ktoré by viedli k  
zvýšeniu ich nákladov, nakoľko ide o dobrovoľný prvok.  
Zvýšená bezpečnosť cestnej premávky môže viesť k zníženiu nákladov podnikov spojených s  
absenciou zamestnancov v dôsledku dopravných nehôd, poškodením firemných vozidiel a pod.  
C.2. Analýza nákladov a prínosov pre podnikateľské prostredie:  
-
Náklady: Pre podnikateľské subjekty, ktoré sa rozhodnú investovať do výroby, distribúcie alebo  
montáže PBS, vzniknú štandardné podnikateľské náklady (vývoj, výroba, marketing, školenia).  
Tieto náklady sú dobrovoľné a očakáva sa ich návratnosť z predaja.  
-
Prínosy:  
o Rozšírenie portfólia produktov a služieb.  
o Zvýšenie obratu a zisku.  
o Možný vznik nových pracovných miest v tomto segmente.  
o Zlepšenie imidžu firiem ponúkajúcich inovatívne bezpečnostné prvky.  
C.3. Vyjadrenie orgánu na posudzovanie vybraných vplyvov (Centrum lepšej regulácie):  
(Toto vyjadrenie by bolo získané v rámci legislatívneho procesu.)  
D. SOCIÁLNE VPLYVY  
Návrh zákona má významné pozitívne sociálne vplyvy:  
-
Ochrana života a zdravia: Primárnym cieľom je zníženie počtu usmrtených a zranených osôb pri  
dopravných nehodách. Výskum Žilinskej univerzity (Poliak et al., 2023) ukázal, že 74 % vodičov a  
82 % chodcov verí, že PBS môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. 83 % chodcov sa  
domnieva, že PBS zvyšuje ich bezpečnosť.  
-
Zvýšenie pocitu bezpečia: Včasnejšia signalizácia brzdenia prispeje k lepšej predvídateľnosti  
správania vodičov a tým k zvýšeniu subjektívneho pocitu bezpečia všetkých účastníkov cestnej  
premávky, najmä zraniteľných (chodci, cyklisti).  
-
-
-
-
Zlepšenie komunikácie v cestnej premávke: PBS poskytuje dodatočný vizuálny signál, ktorý  
môže pomôcť preklenúť informačnú asymetriu, najmä v zložitých dopravných situáciách.  
Zníženie stresu vodičov: Lepšia predvídateľnosť a zníženie rizika konfliktných situácií môže viesť  
k zníženiu stresu u vodičov.  
Kvalita života: Zníženie následkov dopravných nehôd (invalidita, dlhodobé zdravotné problémy)  
má pozitívny dopad na kvalitu života jednotlivcov a ich rodín.  
Rovnosť príležitostí: Návrh priamo neovplyvňuje rovnosť príležitostí.  
Negatívne sociálne vplyvy sa nepredpokladajú.  
E. VPLYVY NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE  
Návrh zákona má minimálne alebo nepriame pozitívne vplyvy na životné prostredie:  
-
Emisie a spotreba paliva: Plynulejšia jazda, ktorá môže byť dôsledkom lepšej predvídateľnosti  
vďaka PBS, môže teoreticky viesť k miernemu zníženiu spotreby paliva a tým aj emisií  
skleníkových plynov a iných znečisťujúcich látok. Výskum ŽU ukázal, že 65 % vodičov a 78 %  
ostatných účastníkov verí, že PBS zvyšuje plynulosť premávky.  
-
-
Odpad: Samotné PBS predstavujú po skončení životnosti elektronický odpad, ktorého množstvo  
však bude zanedbateľné v porovnaní s celkovým objemom odpadu z vozidiel. Likvidácia bude  
podliehať existujúcim predpisom o odpadoch.  
Hluk: Návrh nemá priamy vplyv na hlukovú záťaž.  
Celkovo sa nepredpokladajú žiadne významné negatívne vplyvy na životné prostredie.  
F. VPLYVY NA INFORMATIZÁCIU SPOLOČNOSTI  
Návrh zákona nemá priame významné vplyvy na informatizáciu spoločnosti.  
-
Možná je integrácia informácie o vybavení vozidla PBS do existujúcich alebo budúcich  
informačných systémov evidencie vozidiel alebo STK, čo si však vyžiada len minimálne úpravy.  
-
PBS ako také nie je priamo závislé od informačných systémov pre svoju základnú funkciu. V  
budúcnosti je možná integrácia s pokročilými asistenčnými systémami vozidiel (ADAS), čo však  
presahuje rámec tohto návrhu.  
G. VPLYVY NA SLUŽBY VEREJNEJ SPRÁVY PRE OBČANA  
Návrh zákona má minimálny vplyv na služby verejnej správy pre občana:  
-
Stanice technickej kontroly (STK): Ak bude vozidlo dobrovoľne vybavené PBS, STK budú v  
rámci technickej kontroly overovať jeho súlad so schváleným typom a správnu funkčnosť (súčasné  
rozsvietenie so zadnými brzdovými svetlami, správna farba, neoslňovanie). Vyžiada si to doplnenie  
metodiky pre STK. Pre občana to nepredstavuje zásadnú zmenu v procese STK.  
-
Orgány Policajného zboru (evidencia vozidiel): Pri evidencii vozidla môže byť zaznamenaná  
informácia o tom, či je vozidlo vybavené PBS ako voliteľnou výbavou, ak sa tak rozhodne. Toto si  
nevyžaduje zásadné zmeny v procesoch.  
H. VPLYVY NA MANŽELSTVO, RODIČOVSTVO A RODINU  
Návrh zákona má nepriame pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu:  
-
Zníženie rizika straty alebo vážneho zranenia rodinných príslušníkov pri dopravných nehodách  
prispieva k ochrane rodín a ich stability.  
-
-
Zvýšenie bezpečnosti detí ako chodcov alebo cyklistov.  
Zníženie ekonomických a emocionálnych dopadov dopravných nehôd na rodiny.  
Dátum schválenia materiálu vládou SR:  
Podpis predsedu vlády SR:  
Podpis predkladateľov materiálu: