1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Pauly PUŠKÁROVEJ, Miroslava ČELLÁRA, Andrey SZABÓOVEJ, Jozefa HABÁNIKA, Marcely ČAVOJOVEJ, Zuzany MATEJIČKOVEJ, Dušana TITTELA, Zdenka SVOBODU, Ľubici LAŠŠÁKOVEJ, Štefana GAŠPAROVIČA a Jozefa CECHA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je zjednotiť právnu úpravu určovania priezviska detí, a to vo vzťahu k rodičom, ktorými výlučne štátni občania Slovenskej republiky a rodičom, z ktorých jeden je cudzím štátnym občanom.
Súčasná práva úprava umožňuje dieťaťu určiť viac priezvisk, ale len v prípade, kedy rodičom dieťaťa je súčasne cudzí štátny občan. Tým je vytvorené nerovnoprávne postavenie rodičov - štátnych občanov Slovenskej republiky a cudzích štátnych občanov pri určovaní priezviska ich spoločného dieťaťa v Slovenskej republike. Navrhovaná právna úprava túto diskrimináciu odstraňuje, čím zároveň reflektuje na rôzne modely fungovania rodín a s tým potrebnú právnu úpravu priezviska detí narodených mimo manželstiev ako aj detí narodených z predchádzajúcich manželstiev niektorého z rodičov. V praxi časté prípady, kedy dieťa a rodič, s ktorým dieťa žije v spoločnej domácnosti a o dieťa sa osobne stará, majú odlišné priezviská, čo spôsobuje problémy pre rodiča nielen pri vycestovaní do zahraničia, ale aj vo vzťahu k vzdelávacím inštitúciám, lekárom dieťaťa a pod., kedy rodič musí neustále preukazovať, že je rodičom dieťaťa, aby sa vyhol špekuláciám úradov a inštitúcií, prečo majú rodič a jeho dieťa odlišné priezviská.
Súčasne má navrhovaná úprava umožniť doplnenie priezviska maloletému dieťaťu toho rodiča, ktorý sa o svoje dieťa osobne stará avšak má priezvisko odlišné od priezviska dieťaťa za zákonom stanovených podmienok. Navrhovaná úprava tak poskytne právnu istotu a ochranu rodičovi, keď pri svojho dieťaťa mu je umožnené, aby dieťa malo aj jeho priezvisko, a to popri priezvisku druhého rodiča. Uvedeným postupom sa zjednoduší jeho stotožnenie ako rodiča ako zákonného zástupcu dieťaťa vo vzťahu k inštitúciám a úradom. Žiadosť o zmenu priezviska dieťaťa jeho doplnením o priezvisko rodiča, ktorý sa osobne o dieťa stará, bude podliehať povoleniu okresného úradu, bude možné takto doplniť priezvisko maloletému iba raz a iba jedno priezvisko, ak má dotknutý rodič viacero priezvisk.
Predložený návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na limit verejných výdavkov, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona má pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaná právna úprava odstraňuje nekonzistentnú a diskriminačnú úpravu dohody o priezvisku spoločného dieťaťa pre rodičov, ktorí štátnymi občanmi Slovenskej republiky v porovnaní s cudzími štátnymi občanmi. Navrhovaná úprava vypúšťa obmedzenie pre rodičov dieťaťa štátnych občanov Slovenskej republiky, ktorí spolu nie zosobášení, alebo uzatvorili manželstvo, aby sa mohli dohodnúť o priezvisku svojho spoločného dieťaťa, resp. detí, bez toho, aby ich zákon nútil určiť dieťaťu priezvisko len jedného z nich. Právna úprava tak bude reflektovať na rovnoprávne postavenie rodičov a zohľadní súčasne záujem každého z rodičov na tom, aby ich dieťa mohlo nadobudnúť od narodenia priezvisko nie nutne iba jedného, ale aj oboch rodičov, a to v závislosti od špecifickej situácie, v ktorej sa nachádzajú.
K bodu 2
Navrhovaná právna úprava nadväzne na úpravu v 1. bode reflektuje na doterajší právny stav a upravuje právo jedného z rodičov, ktorý sa o dieťa osobne stará, avšak ktorého dieťa nemá jeho priezvisko, požiadať príslušný okresný úrad o povolenie používať jeho priezvisko ako ďalšie priezvisko dieťaťa v poradí, a to výlučne za podmienky, že rodičia dieťaťa nie manželmi a druhý rodič nedá súhlas so zmenou priezviska alebo sa jeho súhlas nedá získať (v dôsledku čoho nie je ani nahradenie súhlasu súdom v praxi realizovateľné). V takomto prípade nie je potrebné súhlas druhého rodiča nahradiť súdnym rozhodnutím, a to z dôvodu, že právo ani záujem rodiča, ktorého priezvisko dieťa nadobudlo, nie je nijakým spôsobom dotknuté, ba je priamo realizované tým, že dieťa naďalej priezvisko tohto rodiča bude mať. Navrhovaná právna úprava však odstraňuje doterajšie diskriminačné postavenie druhého rodiča, ktorý podľa doterajšej právnej úpravy musí žiadať o súhlas druhého rodiča, ak chce rovnako realizovať svoje právo ako zákonný zástupca a identifikovať dieťa vo vzťahu k svojej osobe ako jeho zákonný zástupca vo vzťahu k úradom a inštitúciám. V praxi práve v prípade rodičov, ktorí neuzatvorili manželstvo, prípadne rozvedení, sa vyskytujú časté prípady, kedy jeden z rodičov s druhým vôbec nekomunikuje, príp. úmyselne sťažuje zastupovanie dieťaťa druhému rodičovi, z dôvodu čoho odmieta udeliť súhlas so zmenou priezviska. V uvedenom prípade tak dôjde k ochrane záujmu dieťaťa ako aj práva druhého z rodičov, ktorí sa o dieťa osobne stará, aby dieťa mohlo mať aj jeho priezvisko popri priezvisku druhého rodiča. Príslušný okresný úrad bude oprávnený o návrhu rodiča rozhodovať a zmenu nepovoliť, ak je v rozpore so záujmom dieťaťa. Toto právo bude umožnené aj v prípade spoločnej osobnej starostlivosti rodičov, ako aj pri striedavej osobnej starostlivosti rodičov.
Podľa navrhovanej právnej úpravy bude možné takto doplniť priezvisko maloletému iba raz a iba jedno priezvisko, ak má dotknutý rodič viacero priezvisk.
V ostatných prípadoch ostáva súčasná právna úprava zmeny priezviska maloletého dieťaťa nezmenená, t. j. rodičia povinní dohodnúť sa o zmene priezviska spoločného dieťaťa, príp. jeden z nich, ktorý záujem zmeniť priezvisko maloletému dieťaťu, musí predložiť súhlas druhého v iniciovanom správnom konaní.
3
K bodu 3
V prípade podania žiadosti o zmenu priezviska doplnením priezviska druhého rodiča sa navrhuje povinnosť predložiť v príslušnom konaní okresnému úradu doklady, preukazujúce splnenie podmienok pre podanie žiadosti (napr. dohodu rodičov o osobnej starostlivosti vo vzťahu k dieťaťu, právoplatné rozhodnutie súdu a pod.)
K bodom 4 a5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na novelizačný bod 2.
K bodu 6
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa v prípade konania začatého pred 1. januárom 2026 zmena priezviska posudzuje podľa predpisov platných do 31. decembra 2025.
K ČL. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2026.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Vplyv
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
vplyvy služieb verejnej správy na občana
X
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky:
Návrh zákona zjednocuje právnu úpravu určovania priezviska detí, a to vo vzťahu k rodičom, ktorými výlučne štátni občania Slovenskej republiky a rodičom, z ktorých jeden je cudzím štátnym občanom. Zároveň navrhovaná úprava umožňuje zmenu priezviska maloletému dieťaťu doplnením priezviska toho rodiča, ktorý sa o svoje dieťa osobne stará avšak má priezvisko odlišné od priezviska dieťaťa za zákonom stanovených podmienok Navrhovaná právna úprava má pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na limit verejných výdavkov, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
A.4. Alternatívne riešenia:
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov:
Návrh zákona bol zaslaný na posúdenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky. Stanoviská Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky tvoria súčasť predkladaného materiálu.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov
3.
Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.