Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom pristupujeme k návrhu legislatívnej zmeny, ktorej hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Elektrické kolobežky a bicykle sa v posledných rokoch stali obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy. Ich masívne rozšírenie však sprevádza časté nerešpektovanie platných pravidiel cestnej premávky. K najčastejším porušeniam patrí ohrozovanie chodcov na chodníkoch, neprimerané správanie na cyklotrasách či neoprávnené softvérové alebo technické úpravy zariadení, ktoré vedú k prekročeniu zákonom stanovenej maximálnej rýchlosti 25 km/h. Podľa štatistík napr. hlavného mesta SR, Bratislavy bolo len za prvý štvrťrok roku 2023 zaznamenaných desať kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, pričom jedna z nich, žiaľ, skončila tragicky. Podotýkame, že nezaznamenaných nehôd je oveľa viac. Tento negatívny trend stúpajúcu tendenciu, čo žiada potrebu preventívnych opatrení na ochranu zdravia a života obyvateľov. Navrhovaná úprava preto okrem iného zavádza aj definíciu doposiaľ chýbajúcej hodnoty rýchlosti chôdze, a to na hodnotu 6 km/h. Vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie. Zavedenie tejto definície bude mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov.
Dostupné štatistiky prezídia policajného zboru SR za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní, naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov vrátane akceptácie všeobecnej preventívnej prehliadky ak bola vykonaná v príslušnom kalendárnom roku v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku. Navrhovanou úpravou definujeme, že zdravotnú prehliadku potrebnú k vedeniu motorového vozidla môže vykonať za splnených podmienok aj všeobecný lekár, ak o túto prehliadku vodič vo veku 70 a viac rokov požiada z pravidla ústne. Návrhom znižujeme zátaž na dotknutú skupinu občanov možnej potrebnej návštevy špecialistov, čím sa im môžu zvyšovať finančné náklady na vykonanie prehliadky, či v podobe poplatku za vyšetrenie, ale aj v podobne nákladov za cestovanie. Navyše sa tak zníži aj záťaž na zdravotný systém.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
K bodu 1 (§ 2 ods. 2)
Navrhuje sa vloženie nového písmena, ktoré následne platí jednotne v celom zákone a definuje rýchlosť chôdze exaktnou hodnotou.
K bodu 2 (§ 52 ods. 5)
Navrhuje sa vzhľadom na jednotnosť úpravy zaviesť rýchlosť chôdze aj pre iné kategórie osôb, pohybujúcich sa po chodníku, ako napr. osoby pohybujúce sa na lyžiach, korčuliach, skejtborde a podobnom športovom vybavení.
K bodu 3 (§ 55 ods. 1)
Navrhuje sa doplniť na koniec odseku spresnenie rýchlosti chôdze.
K bodu 4 (§ 55 ods. 6)
Navrhuje sa zaviesť rýchlosť chôdze aj na chodníkoch, na ktorých umožňuje dopravná značka použiť cestičku pre chodcov, kde cyklista nesmie obmedziť ani ohroziť chodcov a musí dodržiavať rýchlosť chôdze.
K bodu 5 (§ 87 ods. 4)
Navrhuje sa zmena vekovej hranice lekárskej preventívnej prehliadky zo 65 na 70 rokov a upravuje obdobie platnosti lekárskej preventívnej prehliadky pre skupinu obyvateľov od 80 rokov na každého dva a pol roka.
K bodu 6 (§ 87 ods. 7)
Navrhuje sa doplnenie podľa ktorého nie je potrebné „duplicitne“ absolvovať lekársku prehliadku podľa zákona o cestnej premávke, pokiaľ fyzická osoba (vodič motorového vozidla) absolvovala v príslušnom kalendárnom roku (všeobecnú) preventívnu prehliadku u svojho všeobecného lekára podľa zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti (za predpokladu, že táto prehliadka spĺňa kritéria zákona o cestnej premávke). Bližšie definuje podmienky, za akých sa preventívna zdravotná prehliadka považuje za náhradu pravidelnej lekárskej prehliadky na účely vedenia motorového vozidla, ak o prehliadku ústne pacient lekára požiada.
K bodu 7
Navrhuje sa nahradiť aktuálne číslovanie odseku za odpovedajúce úprave v bode 6.