Dôvodová správa
A.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Navrhovaná právna úprava reflektuje potrebu vecného prehodnotenia výšky platu prezidenta Slovenskej republiky. Prezident Slovenskej republiky je v zmysle ústavného systému Slovenskej republiky najvyšším ústavným činiteľom a reprezentantom štátu navonok i dovnútra, jeho postavenie je však prevažne ceremoniálne a symbolické. Výkon väčšiny jeho právomocí je podmienený kontrasignáciou predsedu vlády alebo príslušného člena vlády, pričom prezident nezodpovedá za každodenné riadenie výkonného aparátu štátu, správu rezortov ani za realizáciu programového vyhlásenia vlády.
Predkladaný návrh zákona zároveň reaguje na aktuálnu spoločensko-ekonomickú situáciu. Slovenská republika čelí dlhodobému tlaku na konsolidáciu verejných financií, znižovanie verejného dlhu a zabezpečenie fiškálnej stability. V takejto situácii je vhodné, aby ústavní činitelia niesli zodpovednosť nielen za efektívne fungovanie štátnych inštitúcií, ale aj za spôsob, akým sa nakladá s verejnými prostriedkami. Prezident republiky ako symbol štátnej jednoty a verejného záujmu by mal ísť v tejto oblasti príkladom, a to aj prostredníctvom primeraného zníženia svojho materiálneho zabezpečenia.
V súčasnosti je plat prezidenta republiky stanovený ako štvornásobok platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, zatiaľ čo plat predsedu vlády je určený ako jedenapolnásobok platu poslanca, zvýšený o osobitný funkčný príplatok. V praxi to znamená, že prezident republiky výrazne vyšší mesačný plat než predseda vlády. Takéto nastavenie neodzrkadľuje mieru zodpovednosti a rozsah ústavných kompetencií, ktoré predsedovi vlády v rámci výkonnej moci prislúchajú.
Navrhované zníženie platu prezidenta nemožno vnímať ako prejav zníženia vážnosti či dôstojnosti funkcie hlavy štátu. Naopak, predstavuje krok smerujúci k spravodlivejšiemu a primeranejšiemu systému odmeňovania najvyšších ústavných činiteľov. Ide o opatrenie s minimálnym administratívnym dosahom, avšak s pozitívnym symbolickým aj fiškálnym efektom. Prijatie navrhovanej úpravy môže prispieť k posilneniu dôvery verejnosti v štátne inštitúcie a k lepšiemu zosúladeniu odmeňovania ústavných činiteľov so spoločenskými očakávaniami a so skutočnými nárokmi vyplývajúcimi z výkonu ich funkcií.
Predložená úprava pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vzťahy, životné prostredie, informatizáciu ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zmena ustanovenia § 10 zákona č. 120/1993 Z. z. tak, aby bol plat prezidenta Slovenskej republiky určený ako dvojnásobok platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky namiesto doterajšieho štvornásobku. Cieľom je upraviť zákonný mechanizmus výpočtu platu prezidenta tak, aby primeranejšie odzrkadľoval charakter a rozsah výkonu jeho ústavných právomocí, ako aj jeho skutočné postavenie v ústavnom systéme Slovenskej republiky.
K bodu 2
Navrhuje sa doplniť zákon o prechodné ustanovenie, ktoré výslovne stanoví, že prezidentovi Slovenskej republiky, ktorý vykonáva funkciu ku dňu účinnosti tohto zákona, patrí plat podľa nového znenia zákona od začiatku kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zákon nadobudne účinnosť. Cieľom je zabezpečiť jednoznačné a legislatívne čisté uplatnenie novej právnej úpravy aj vo vzťahu k aktuálne vykonávanej funkcii prezidenta bez potreby zásahu do už nadobudnutých práv, pričom nedochádza k retroaktívnemu účinku.
K čl. II
Dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona sa navrhuje vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu na 1. januára 2026.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Navrhované zníženie zákonom stanoveného platu prezidenta Slovenskej republiky z doterajšieho štvornásobku na dvojnásobok platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky prinesie štátnemu rozpočtu každoročnú úsporu vo výdavkoch na odmeňovanie tejto ústavnej funkcie. Vzhľadom na predpokladaný medziročný rast priemernej mzdy a s tým súvisiace zvyšovanie poslaneckého platu, sa výška úspory bude každoročne zvyšovať. V roku 2026 sa predpokladá zníženie výdavkov štátu približne o 115-tisíc eur, v roku 2027 o 123-tisíc eur, v roku 2028 o 131-tisíc eur, v roku 2029 o 139-tisíc eur a v roku 2030 približne o 148-tisíc eur. Úspora zahŕňa nielen rozdiel v základnom plate prezidenta, ale aj úmerne nižšie odvody zamestnávateľa do systémov sociálneho a zdravotného poistenia. Tieto odvody predstavujú podstatnú časť celkových mzdových nákladov a sú priamo naviazané na výšku hrubej mzdy.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné