Dôvodová správaA.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
Navrhovaná právna úprava reflektuje potrebu vecného prehodnotenia výšky platu prezidenta Slovenskej republiky. Prezident Slovenskej republiky je v zmysle ústavného systému Slovenskej republiky najvyšším ústavným činiteľom a reprezentantom štátu navonok i dovnútra, jeho postavenie je však prevažne ceremoniálne a symbolické. Výkon väčšiny jeho právomocí je podmienený kontrasignáciou predsedu vlády alebo príslušného člena vlády, pričom prezident nezodpovedá za každodenné riadenie výkonného aparátu štátu, správu rezortov ani za realizáciu programového vyhlásenia vlády.
Predkladaný návrh zákona zároveň reaguje na aktuálnu spoločensko-ekonomickú situáciu. Slovenská republika čelí dlhodobému tlaku na konsolidáciu verejných financií, znižovanie verejného dlhu a zabezpečenie fiškálnej stability. V takejto situácii je vhodné, aby ústavní činitelia niesli zodpovednosť nielen za efektívne fungovanie štátnych inštitúcií, ale aj za spôsob, akým sa nakladá s verejnými prostriedkami. Prezident republiky ako symbol štátnej jednoty a verejného záujmu by mal ísť v tejto oblasti príkladom, a to aj prostredníctvom primeraného zníženia svojho materiálneho zabezpečenia.
V súčasnosti je plat prezidenta republiky stanovený ako štvornásobok platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, zatiaľ čo plat predsedu vlády je určený ako jedenapolnásobok platu poslanca, zvýšený o osobitný funkčný príplatok. V praxi to znamená, že prezident republiky má výrazne vyšší mesačný plat než predseda vlády. Takéto nastavenie neodzrkadľuje mieru zodpovednosti a rozsah ústavných kompetencií, ktoré predsedovi vlády v rámci výkonnej moci prislúchajú.
Navrhované zníženie platu prezidenta nemožno vnímať ako prejav zníženia vážnosti či dôstojnosti funkcie hlavy štátu. Naopak, predstavuje krok smerujúci k spravodlivejšiemu a primeranejšiemu systému odmeňovania najvyšších ústavných činiteľov. Ide o opatrenie s minimálnym administratívnym dosahom, avšak s pozitívnym symbolickým aj fiškálnym efektom. Prijatie navrhovanej úpravy môže prispieť k posilneniu dôvery verejnosti v štátne inštitúcie a k lepšiemu zosúladeniu odmeňovania ústavných činiteľov so spoločenskými očakávaniami a so skutočnými nárokmi vyplývajúcimi z výkonu ich funkcií.
Predložená úprava má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vzťahy, životné prostredie, informatizáciu ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.