D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič.
Cieľom predloženého návrhu je stanoviť limity na výdavky na obstaranie osobných automobilov pre prezidenta Slovenskej republiky, pre členov vlády, štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie. Návrh sa primárne zameriava na predovšetkým limity pre vozidlá pre prezidenta Slovenskej republiky a pre členov vlády, keďže tieto doteraz neboli nikde upravené. Pre prezidenta Slovenskej republiky sa stanovuje limit na úrovni 90 000 eur, pre predsedu vlády Slovenskej republiky na úrovni 60 000 eur a pre členov vlády na úrovni 48 000 eur. Pre iné funkcie návrh niektoré súčasné sumy oproti súčasnému stavu mierne znižuje. Všetky uvedené sumy bez nadmerného zaťažovania štátneho rozpočtu umožňujú nákup dostatočne reprezentačných, výkonných a pritom plne postačujúcich vozidiel.
V súčasnosti je problematika obstarávania osobných automobilov pre štátne rozpočtové a štátne príspevkové organizácie upravená len v podzákonnej norme, a síce v nariadení vlády č. 419/2014 Z. z. o limitoch výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami v znení neskorších predpisov. V tomto nariadení vlády však absentujú limity pre najvyššie ústavné funkcie, ktorými prezident Slovenskej republiky, predseda vlády Slovenskej republiky, ministri a ostatní členovia vlády. Uvedená legislatívna medzera umožňuje pre uvedené funkcie nakupovať osobné automobily prakticky v neobmedzenej výške, čo môže zvádzať k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými zdrojmi pri nákupe osobných motorových vozidiel zo strany obstarávateľov. Pri nákupe áut si niektorí funkcionári, vrátane členov vlády, často plnia svoje chlapčenské sny o silných a drahých autách na úkor verejného záujmu. Tieto sny si však môžu pokojne plniť z vlastných osobných zdrojov, nie z verejných zdrojov. Využiť na to môžu napríklad svoje nedávno zvýšené platy/paušálne náhrady. Nespochybňujeme, že každý vysoký ústavný činiteľ v exekutíve by mal mať dostatočne reprezentačné motorové vozidlo. Treba brať do úvahy, že ním cestuje aj zahraničné pracovné cesty do blízkeho zahraničia a stretáva sa so svojimi zahraničnými náprotivkami. Je však absurdné, aby limit pre prezidenta Slovenskej republiky a pre členov vlády nebol nijako regulovaný. Dochádza potom k medializovaným enormne vysokým nákupným cenám osobných motorových vozidiel. Nie je cieľom tejto dôvodovej správy sa k jednotlivým nákupom vracať a ani by to vzniknuté škody spätne nenapravilo. Riešením je stanoviť fixné limity pre nákup osobných automobilov priamo do zákona a nariadenie vlády Slovenskej republiky zrušiť. Prípadné neskoršie korekcie z dôvodu inflácie by mali byť schvaľované v zákonodarnom zbore a mala by sa k nim vyjadriť aj opozícia. Každá zákonná zmena by mala byť v pléne Národnej rady Slovenskej republiky riadne podložená, najmä štatistickými dátami a minister financií by si ju mal vedieť obhájiť. Na druhej strane aj opozícia by mala rešpektovať objektívne faktory a štatistické dáta a nezískavať
tak na kritike valorizácie politické body. Tieto zvýšenia by sa nemali schvaľovať na rokovaní vlády, kde medzi množstvom mediálne nezaujímavých návrhov uznesení niekedy uniknú pozornosti verejnosti.
Návrh zákona pozitívne vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, nemá vplyv ani na informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, na životné prostredie a nemá ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Navrhuje sa nové znenie § 26 ods. 11, ktorého jadrom je kľúčová normatívna veta ukladajúca štátnym rozpočtovým organizáciám a štátnymi príspevkovým organizáciám povinnosť dodržiavať limity výdavkov pre obstaranie osobného automobilu určeného výlučne na prepravu osôb uvedené v prílohe č. 2. Ponecháva sa doterajšia úprava z nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 419/2014 Z. z., podľa ktorej pre ekologická vozidlá platia limity vyššie o 30% oproti limitom sa na obstaranie „klasických“ osobných automobilov (so spaľovacími motormi).
K bodu 2
Vzhľadom na doplnenie prílohy č. 2, je potrebné doterajšiu prílohu bez poradového čísla označiť poradovým číslom 1; legislatívno-technická zmena.
K bodu 3
Zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 419/2014 Z. z. o limitoch výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami v znení neskorších predpisov, keďže obsah tohto nariadenia vlády Slovenskej republiky sa v pozmenenom znení zakotvuje priamo do zákona.
K bodu 5
Dopĺňa sa príloha č. 2, ktorá určuje limity výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami.
K článku II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. januára 2026.