O d ô v o d n e n i e
návrhu na schválenie stanoviska Slovenskej republiky k sankčnej politike Európskej únie voči Ruskej federácii podľa čl. 2 ods. 3 ústavného zákona č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie
Návrh stanoviska Slovenskej republiky k sankčnej politike Európskej únie voči Ruskej federácii predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky. Vychádzajúc zo zákona č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie čl. 2 ods. 3 Národná rada Slovenskej republiky môže schvaľovať stanoviská Slovenskej republiky aj k ďalším záležitostiam Európskej únie, ak ju o to požiada vláda alebo najmenej pätina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Ak sa Národná rada Slovenskej republiky nevyjadrí k návrhu stanoviska Slovenskej republiky do dvoch týždňov od jeho predloženia alebo ak Národná rada Slovenskej republiky neschváli návrh stanoviska Slovenskej republiky a zároveň neschváli v danej veci iné stanovisko, člen vlády je viazaný návrhom stanoviska Slovenskej republiky.
Skupina poslancov, ktorá návrh stanoviska predložila konštatuje, že jednotná sankčná politika Európskej únie voči Ruskej federácii je mimoriadne dôležitým a účinným nástrojom spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky únie. Sankcie ako nástroj zahraničnej politiky vždy prijímané v reakcii na nedemokratické alebo akékoľvek iné správanie tretích subjektov, ktoré v rozpore s princípmi a zásadami Európskej únie alebo narúšajú mierové usporiadanie v medzinárodnom spoločenstve. Okrem iného cieľom prijímania sankčných balíkov voči Ruskej federácii je zvyšovanie tlaku na okamžité ukončenie nevyprovokovanej vojenskej agresie Ruska na Ukrajine. V tomto kontexte uvádzame, že dosiahnutie spravodlivého mieru rešpektujúceho územnú celistvosť a suverenitu Ukrajiny je nielen v ekonomickom, ale aj bezpečnostnom záujme celej Európskej únie, vrátane Slovenska, ako bezprostredného suseda Ukrajiny. Vzhľadom na uvedené je prijímanie sankčných balíkov a hospodárske a diplomatické oslabovanie pozície Ruskej federácie nesmierne dôležité. Ako predkladatelia predmetného návrhu stanoviska máme za to, že odklonenie sa od koordinovaného postupu Európskej únie v otázke podpory Ukrajiny je v rozpore s národnými, hospodárskymi a bezpečnostnými záujmami Slovenska.
Berúc do úvahy vyššie uvedené skutočnosti je nevyhnutné v oblasti bezpečnostnej a zahraničnej politiky Európskej únie zastávať jednotný a koordinovaný prístup všetkých členských štátov Európskej únie.
Prijímanie sankčných balíkov (dovedna 17 balíkov) možno okrem iného považovať za symbol jednotného názoru členských štátov Európskej únie voči konaniu Ruskej federácie, ktorá sa na území Ukrajiny dopúšťa závažného a neakceptovateľného porušovania základných princípov medzinárodného práva verejného, vrátane tých najzávažnejších zločinov, akými zločiny proti ľudskosti, či vojnové zločiny.
Zároveň v tomto kontexte je potrebné uviesť, že všetky reštriktívne opatrenia, ktoré Európska únia prijala, plne v súlade so záväzkami vyplývajúcimi z medzinárodného práva vrátane záväzkov týkajúcich sa humanitárnej pomoci, ľudských práv a základných slobôd.