Osobitná časť
K čl. I
Navrhovaným ustanovením sa rozširuje definícia vonkajšieho faktora o nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti, kedy k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa dochádza vplyvom neočakávaných a neobvyklých ekonomických regulácií nadnárodného charakteru s dopadom na slovenské hospodárstvo, ktoré majú za následok napr. zníženie rastu vývozu tovarov, zvýšené obchodné bariéry, chýbajúci zahraničný odbyt v dôsledku obchodnej vojny, atď. a nemajú vnútroštátny charakter (najmä zavedenie/zvýšenie daní, prijatie konsolidačných opatrení, zvýšenie odvodov, cien energií apod.).
V zmysle § 4 ods. 4 zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov musí zamestnávateľ preukázať nielen existenciu nepredvídateľných nadnárodných hospodárskych okolností, ale aj skutočnosť, že ich vplyvom došlo k obmedzeniu jeho činnosti. Uvedené znamená, že medzi nepredvídateľnými nadnárodnými hospodárskymi okolnosťami a obmedzením činnosti zamestnávateľa musí existovať priama príčinná súvislosť. Príčinou je taká skutočnosť (vonkajší faktor), bez ktorej by následok (obmedzenie činnosti) nenastal. Posúdenie, či príčina je hlavná (podstatná a rozhodujúca) alebo podružná (nevýznamná a pravdepodobná) je vecou hodnotenia všetkých okolností konkrétneho prípadu.
Posudzovanie nároku na podporu v čase skrátenej práce ostáva predmetom správnej úvahy poskytovateľa podpory, ktorým je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré v rámci rozhodovacieho procesu zisťuje postupom upraveným v zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov skutočnosti potrebné na posúdenie toho, či zamestnávateľom tvrdená okolnosť sa považuje za nepredvídateľnú nadnárodnú hospodársku okolnosť, vplyvom ktorej došlo k obmedzeniu jeho činnosti, alebo k obmedzeniu činnosti došlo z dôvodu napr. zle zvolenej obchodnej stratégie, nekvalitou produkcie zamestnávateľa, zlým manažmentom, atď.
Javy ako zvyšovanie cien tovarov a služieb, dôsledky inflácie, prepad dopytu alebo tržieb, ekonomické správanie obyvateľov apod. sa nepovažujú za takú udalosť, na ktorú sa aplikuje systémové, nárokové a transparentné poskytovanie podpory v čase skrátenej práce, ale ako trhový jav, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou ekonomických cyklov a predstavuje bremeno rizika podnikania.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V Bratislave dňa 28. mája 2025
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Erik Tomáš v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky