NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Č.:KNR-VSV-4313/2025/10
727a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 849 z 2. apríla 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 300 z 22. mája 2025,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 106 z 26. mája 2025.
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedenom v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 32 vkladá nový bod 33, ktorý znie:
„33. V § 21b sa odsek 4 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) dočasné pridelenie je prvým opätovným dočasným pridelením a za najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok ako pri skončenom dočasnom pridelení, ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny podľa § 21 ods. 4 tretej vety.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na čl. I bod 31 návrhu zákona, ktorým sa umožňuje agentúre dočasného zamestnávania, aby štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorého vyslanie sa skončilo, jedenkrát opätovne dočasne pridelila za najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok k inému užívateľskému zamestnávateľovi, sa navrhuje, aby splnenie podmienky skončenia prvého dočasného pridelenia, možnosti jedného opätovného dočasného pridelenia a podmienky najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok zisťoval úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci vydávania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I bode 67 v § 31 ods. 1 písm. j) sa slová „desiatich pracovných“ nahrádzajú slovom „tridsiatich“.
Navrhované znenie zavádza povinnosť pre aktívnu spoluprácu agentúry dočasného zamestnávania s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, formou oznamovacej povinnosti relevantných zmien v lehote tridsiatich kalendárnych dní.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Čl. II sa dopĺňa bodom 2, ktorý znie:
„2. V § 32 ods. 1, § 34 ods. 2, § 38 ods. 4 a § 40 ods. 2 sa slová „90 dní“ nahrádzajú slovami „180 dní“.“.
Doterajší bod sa primerane označí.
Návrhom sa predlžuje platnosť potvrdenia vydaného podľa § 21a a § 21b zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z 90 na 180 dní v súvislosti pretrvávajúcimi problémami v aplikačnej praxi (nedostatok voľných termínov na oddeleniach cudzineckej polície). Štátni príslušníci tretej krajiny nestihnú podať žiadosť o vydanie/obnovenie Modrej kary a o udelenie/obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania v stanovenej lehote. V zmysle platnej právnej úpravy je potrebné, aby boli tieto potvrdenia aktuálne, t. j. nie staršie ako 90 dní ku dňu podania žiadosti. Z tohto dôvodu sa proces musí začať odznova, nakoľko policajný útvar takúto žiadosť neprijme. Žiadateľ musí podať novú žiadosť a úrad práce sociálnych vecí a rodiny vydáva nové potvrdenie.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. III bode 6 § 10 ods. 3 písmeno a) znie:
„a) ktorý
1.bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu z dôvodu
1a.odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov,33) alebo
4
1b.nedostavenia sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov,34) alebo
2.nie je uchádzačom o zamestnanie a u ktorého sa zistila nespolupráca34a) z dôvodov podľa prvého bodu,“.
Navrhuje sa zjednodušiť právnu úpravu zníženia dávky v hmotnej núdzi v prípade nespolupráce - odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo nedostavenia sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov, či ide o uchádzača o zamestnanie alebo nie. Dôvod zníženia dávky v hmotnej núdzi pre nespoluprácu je vecne a právne nevýznamné podmieňovať existenciou alebo neexistenciou právneho vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, a to vzhľadom na definíciu osoby v hmotnej núdzi podľa navrhovaného znenia § 2 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti a vzhľadom na navrhované znenie § 10 ods. 4 zákona o pomoci v hmotnej núdzi, ktorý upravuje výnimky, kedy nedôjde k zníženiu dávky v hmotnej núdzi. Táto definícia osôb v hmotnej núdzi podľa navrhovaného znenia § 2 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti určí, u koho sa bude posudzovať nespolupráca.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. III bode 6 § 10 ods. 4 písmená a) a b) znejú:
„a) odseku 3 písm. a) v
1.kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky; to neplatí, ak v kalendárnom mesiaci, v ktorom byť dávka znížená, člen domácnosti vykoná v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,
2.prvom kalendárnom mesiaci treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom opakovane nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 písm. a) alebo v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 písm. a) a tejto skutočnosti predchádzalo zníženie dávky podľa odseku 3 písm. b), okrem kalendárneho mesiaca, v ktorom člen domácnosti vykoná v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,
b)odseku 3 písm. b) v prvom kalendárnom mesiaci treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky, okrem kalendárneho mesiaca, v ktorom člen domácnosti vykoná
5
v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,“.
Navrhuje sa v nadväznosti na úpravu ustanovenia § 10 ods. 3 zákona o pomoci v hmotnej núdzi upraviť aj textáciu odseku 4, a to precizovaním výnimky, kedy nedôjde k zníženiu dávky v hmotnej núdzi z dôvodu, že člen domácnosti vykonal v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosti v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, pričom dohodnutý rozsah vykonávania činností v právnom vzťahu je najmenej v rozsahu 32 hodín a v prípade, ak nie je dohodnutý rozsah vykonávania činností, člen domácnosti vykonal činnosť najmenej v rozsahu 32 hodín. V súlade s navrhovanou úpravou rozsah vykonávania činností v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti dohodnutý na menej ako 32 hodín, vykonanie činnosti v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti v menšom rozsahu, ako je dohodnutý rozsah v tomto právnom vzťahu alebo vykonávanie činnosti v právnom vzťahu bez dohodnutého rozsahu vykonávania činností v rozsahu menšom ako 32 hodín, je nepostačujúce na uplatnenie výnimky. V zmysle uvedeného sa navrhuje pri právnych vzťahoch s dohodnutým rozsahom činností sledovať len skutočnosť, že člen domácnosti vykonal v tomto právnom vzťahu činnosť v dohodnutom rozsahu. Zároveň sa navrhuje uplatňovať vyššie uvedený postup v kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
6
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 5 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 117 z 27. mája 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Zdenku Mačicovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Zároveň určil poslancov Jána Richtera, Dagmar Kramplovú, Jozefa Cecha, Ľubicu Laššákovú, Alenu Novákovú, Michala Stušku a Janu Vaľovú za náhradníkov spravodajcu.
Bratislava 27. mája 2025
Ján Richter v.r.
predseda výboru