NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Č.:KNR-VSV-4313/2025/11
653a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653) ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 844 z 1. apríla 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 299 z 22. mája 2025,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 207 z 21. mája 2025.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 107 z 26. mája 2025.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 8 vkladajú nové body 9 a 10, ktoré znejú:
„9. V § 15 ods. 2 písm. a) tretí bod znie:
„3. podľa lekárskeho posudku prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f) alebo prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. h),“.
10. V § 15 ods. 3 písm. d) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú tieto slová: „podľa lekárskeho posudku.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto novelizačné body nadobúdajú rovnakú účinnosť, ako je základná účinnosť návrhu zákona, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V nadväznosti na úpravu § 17 ods. 1 pozmeňujúceho návrhu je potrebné súvisiace doplnenie ustanovenia § 15 v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch, upravujúce o.i. skončenie pracovného pomeru z dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti tak, aby bolo zrejmé, že strata zdravotnej spôsobilosti sa preukazuje lekárskym posudkom.
3
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bod 10 znie:
„10. V § 17 odsek 1 znie:
„(1) Profesionálnemu náhradnému rodičovi patrí pri skončení pracovného pomeru odstupné najmenej v sume
a)podľa § 76 ods. 1 Zákonníka práce, ak s ním centrum skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodov uvedených v § 14 ods. 1 písm. a), b) alebo písm. e) alebo v § 14 ods. 1 písm. d) z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f),
b)podľa § 76 ods. 2 Zákonníka práce,
1.ak pracovný pomer skončil dohodou z dôvodov uvedených v § 14 ods. 1 písm. a), b) alebo písm. e) alebo v § 14 ods. 1 písm. d) z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f),
2.ak s ním centrum okamžite skončí pracovný pomer podľa § 15 ods. 1 písm. b) z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. g) alebo písm. j) druhého bodu, alebo podľa § 15 ods. 2 písm. a) tretieho bodu z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f).“.“.
Cieľom predkladaného pozmeňujúceho návrhu je jednoznačne upraviť podmienky nároku na odstupné v prípade skončenia pracovného pomeru profesionálneho náhradného rodiča. Na odstupné profesionálneho náhradného rodiča sa vzťahuje § 76 Zákonníka práce, pričom zákon o profesionálnych náhradných rodičoch precizuje špecifické dôvody skončenia pracovného pomeru, pri ktorých profesionálnemu náhradnému rodičovi vzniká nárok na odstupné, vrátane dôvodu, že profesionálny náhradný rodič alebo jeho manžel/manželka prestal plniť predpoklad psychickej spôsobilosti.
Vo všeobecnosti výšku odstupného ovplyvňuje okrem dôvodov skončenia pracovného pomeru dĺžka trvania pracovného pomeru a spôsob skončenia pracovného pomeru (výpoveďou alebo dohodou, pričom vyššie odstupné je priznané v prípade dohody).
Zákonník práce nepredpokladá odstupné v prípade okamžitého skončenia pracovného pomeru, ale podľa zákona o profesionálnych náhradných rodičoch patrí zamestnancovi odstupné aj v prípade okamžitého skončenia pracovného pomeru zo strany centra pre deti a rodiny z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič (jeho manžel/manželka) prestal plniť predpoklad psychickej spôsobilosti. Nakoľko z aktuálneho znenia zákona ani s uplatnením Zákonníka práce nie je jednoznačne zrejmé, v akej
4
výške byť odstupné v tomto prípade vyplatené, vládny návrh zákona spresňuje zmenou a doplnením § 17 ods. 1 postup určenia výšky odstupného aj v tomto prípade, a to spresnením odkazu na konkrétne ustanovenie § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce v prípade odstupného výpoveďou a dohodou a určením výšky odstupného ako v prípade ukončenia pracovného pomeru dohodou pre prípad okamžitého skončenia pracovného pomeru z dôvodu straty psychickej spôsobilosti.
Napriek návrhu na spresnenie ustanovenia sa javí spôsob úpravy špecifických dôvodov skončenia pracovného pomeru v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch na účely odstupného so subsidiárnym uplatnením Zákonníka práce ako nepostačujúce.
Po spresnení právnej úpravy môže v praxi spôsobiť problém subsidiárne uplatnenie Zákonníka práce pri skončení pracovného pomeru z dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti, ktorému sa zákon o profesionálnych náhradných rodičoch (ako jedinému dôvodu upravenému v § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce) nevenuje a ponecháva jeho riešenie plne na Zákonník práce. Z dôvodu potreby jednoznačnej úpravy tak zásadnej veci akou odstupné nesporne je, sa navrhuje, aby všetky dôvody skončenia pracovného pomeru vrátene dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti pre výkon práce profesionálneho náhradného rodiča, pri ktorých vzniká nárok na odstupné podľa § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce, boli upravené v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch a ustanovenia § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce boli subsidiárne uplatňované na určenie samotnej výšky odstupného (pri zachovaní subsidiárneho uplatňovania § 76 ods. 3 až 8 Zákonníka práce).
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. VI sa slová „1. júla“ nahrádzajú slovami „15. júla“.
V súvislosti s touto úpravou sa v čl. I, 30. bode, názve § 45 slová „1. júla“ nahradia slovami „15. júla“ a v § 45 sa slová „1. júlom“ nahradia slovami „15. júlom“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Z tohto dôvodu je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané požiadavky a lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)]. Zároveň sa legislatívno-technicky precizujú vyňaté body návrhu zákona, ktoré majú odloženú účinnosť.
5
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 3 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 118 z 27. mája 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Ľubicu Laššákovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Zároveň určil poslancov Jána Richtera, Dagmar Kramplovú, Jozefa Cecha, Zdenku Mačicovú, Alenu Novákovú, Michala Stušku a Janu Vaľovú za náhradníkov spravodajcu.
Bratislava 27. mája 2025
Ján Richter v.r.
predseda výboru