Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
33. schôdza výboru
Číslo: KNR-VSRR-4449/2025-11
120
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
27. mája 2025
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO, Andrey SZABÓOVEJ, Štefana GAŠPAROVIČA, Zdenky MAČICOVEJ a Michala BARTEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) (tlač 747);
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
A.s ú h l a s í
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO, Andrey SZABÓOVEJ, Štefana GAŠPAROVIČA, Zdenky MAČICOVEJ a Michala BARTEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) (tlač 747);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO, Andrey SZABÓOVEJ, Štefana GAŠPAROVIČA, Zdenky MAČICOVEJ a Michala BARTEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) (tlač 747) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky spracoval do písomnej spoločnej
správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Igor JANCKULÍK
podpredseda výboru
Viliam ZAHORČÁK, v. r.
Marek LACKOVIČ, v. r.
overovatelia výboru
Príloha k uzneseniu č. 120 – tlač 747
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO, Andrey SZABÓOVEJ, Štefana GAŠPAROVIČA, Zdenky MAČICOVEJ a Michala BARTEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon)
(tlač 747)
___________________________________________________________________________
1.V názve návrhu zákona a v čl. II sa v úvodnej vete za slová „(Stavebný zákon)“ vkladajú slová „v znení zákona č. 77/2025 Z. z.“.
Legislatívno-technická úprava; spresnenie názvu návrhu zákona z dôvodu medzičasom prijatej novely Stavebného zákona č. 77/2025 Z. z.
2.V Čl. I bode 1 v § 7 ods. 1 sa slová „3 eur do 60 eur za každý, aj“ nahrádzajú slovami „5 eur do 50 eur za každý aj“.
Predmetným návrhom sa zohľadniť nárast spotrebiteľských cien od účinnosti zákona o miestnom poplatku za rozvoj, ktorá bola 1. januára 2016. Za obdobie od 1/2016 - 1/2025 kumulovaná miera inflácie CPI predstavovala nárast o 47%, čo skôr reflektuje k zvýšeniu sadzby na 50 eur/m2 ako na pôvodne navrhovaných 60 eur/m2. Súčasne sa v novom bode 4 navrhuje pre rok 2026 a nasledujúce zaviesť inflačný koeficient, ktorý zvyšuje vypočítaný poplatok (nie sadzbu) aj v ďalších rokoch o mieru spotrebiteľskej inflácie, čo dynamicky zohľadní nárast cien v budúcnosti bez potreby zvyšovania hornej sadzby poplatku.
3.V Čl. I bode 2 sa slová „a 6“ nahrádzajú slovami „a zníženie sadzby poplatku podľa odseku 6“.
Predmetným bodom sa precizuje navrhnuté ustanovenie z dôvodu, že v novonavrhovanom odseku 6 je uvedené zníženie sadzby poplatku (úľava vyjadrená v percentách), nie samotná sadzba poplatku v eurách.
4.V Čl. I doterajší bod 3 znie:
„3. § 7 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť zníženie sadzby poplatku za rozvoj pre stavby podľa odseku 2 písm. c), ktoré umiestnené v priemyselnom parku,11) najviac o 75 % ustanovenej sadzby poplatku za rozvoj.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11 znie:
11) § 2 ods. 1 zákona č. 193/2001 Z. z. o podpore na zriadenie priemyselných parkov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 542/2004 Z. z.“.“.
Navrhuje sa precizovať pôvodný zámer predkladateľa tak, že obec si nemôže ustanovovať ľubovoľné úľavy bez konkrétne vymedzeného zákonného rámca na nešpecifikované druhy stavieb, ale len na konkrétne priemyselné stavby a stavby využívané na skladovanie vrátane stavieb na vlastnú administratívu umiestnené v priemyselných parkoch. Súčasne nie je potrebné v porovnaní s poslaneckým návrhom na novelu predmetného zákona samostatne uvádzať časové rozpätie ustanovenej úľavy (najmenej jeden rok), pretože podľa § 7 ods. 4 aj túto úľavu môže obec vo VZN ustanoviť alebo zmeniť len k 1. januáru kalendárneho roka, čo znamená že platnosť takto ustanovenej úľavy je z povahy ustanovenia najmenej jeden rok.
5.V Čl. I sa za bod 3 vkladajú nové body 4 až 7, ktoré znejú:
„4. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Inflačný koeficient
(1) Inflačný koeficient na kalendárny rok po kalendárnom roku 2026 sa vypočíta ako podiel indexu spotrebiteľských cien za júl toho kalendárneho roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa má tento inflačný koeficient použiť a
a) indexu spotrebiteľských cien za júl 2024, ak účinnosť všeobecne záväzného nariadenia,2) v ktorom bola upravená aspoň jedna sadzba poplatku za rozvoj podľa § 7 ods. 1 3, je najneskôr 1. januára 2026, alebo
b) indexu spotrebiteľských cien za júl toho kalendárneho roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa upravuje aspoň jedna sadzba poplatku za rozvoj podľa § 7 ods. 1 3 vo všeobecne záväznom nariadení2) účinnom po 1. januári 2026.
(2) Inflačný koeficient sa nahradí hodnotou 1, ak podľa odseku 1 dosiahne hodnotu nižšiu ako 1.
(3) Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“) vypočíta inflačný koeficient a zverejní informáciu o hodnote inflačného koeficientu na príslušné kalendárne roky najneskôr do 31. októbra predchádzajúceho kalendárneho roka oznámením v publikačnom orgáne ministerstva financií. Pri výpočte inflačného koeficientu sa použije údaj z indexu spotrebiteľských cien (december 2000 = 100) mesačne, hodnota spotrebiteľské ceny úhrnom, zverejnený Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Ak Štatistický úrad Slovenskej republiky určí pre index spotrebiteľských cien iné bázické obdobie ako december 2000, použijú sa na účely výpočtu inflačného koeficientu údaje viazané k novému bázickému obdobiu.“.
Navrhuje sa doplniť do zákona automatickú valorizáciu poplatku za rozvoj (upozornenie: neupravujú sa sadzby poplatku), a to
v podobe implementácie inflačného koeficientu do výpočtu poplatku. Inflačný koeficient sa navrhuje naviazať na spotrebiteľskú mieru inflácie CPI. Inflačný koeficient sa pre príslušné zdaňovacie obdobie vypočíta Ministerstvom financií SR a každoročne sa zverejní v oznámení Ministerstva financií SR vo Finančnom spravodajcovi na základe údajov Štatistického úradu SR. V prechodnom ustanovení sa navrhuje ustanoviť inflačný koeficient pre rok 2026 na základe indexu spotrebiteľských cien za júl 2025 voči júlu 2024. V ďalších kalendárnych rokoch sa v inflačnom koeficiente zohľadní kumulovaná miera inflácie od júla 2024, avšak ak obec zmení vo všeobecne záväznom nariadení aspoň jednu sadzbu poplatku (alebo prijme úplne nové VZN), pre najbližší rok od účinnosti tohto VZN sa použijú sadzby ustanovené vo VZN, pretože inflačný koeficient sa po účinnosti VZN matematicky „resetne“ na koeficient 1,0.
Príklad: obec ustanovené sadzby poplatku všeobecne záväzným nariadením s účinnosťou od roku 2022. Tieto sadzby platia aj pre rok 2028, t. z. žiadnou zmenou VZN nedošlo k úprave pôvodných sadzieb z VZN z roku 2022). Inflačný koeficient pre rok 2028 sa určí ako podiel indexu spotrebiteľských cien za júl 2027 a indexu spotrebiteľských cien za júl 2024 (začiatočné obdobie kumulácie „inflácie“ do poplatku). Pre ďalšie zdaňovacie obdobie roku 2029 obec prijme nové VZN s novými (zmenenými) sadzbami poplatku. Inflačný koeficient sa podľa odseku 1 písm. b) vyjadrí ako podiel indexu spotrebiteľských cien za júl 2028 a indexu spotrebiteľských cien za júl 2028 (matematicky bude 1,0). Pre rok 2030, pre ktorý platia sadzby ustanovené vo VZN od roku 2029 (t. j. bez zmeny), sa inflačný koeficient podľa odseku 1 písm. b) vyjadrí ako podiel indexu spotrebiteľských cien za júl 2029 a indexu spotrebiteľských cien za júl 2028.
6.V § 8 ods. 1 prvej vete sa slovo „a“ nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a inflačného koeficientu podľa § 7a alebo § 17 ods. 3 na príslušný kalendárny rok.“.
7.V § 8 ods. 2 druhej vete sa slovo „a“ nahrádza slovami „platnej v čase vzniku poplatkovej povinnosti podľa § 4 ods. 1,“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „a inflačného koeficientu podľa § 7a alebo § 17 ods. 3 na príslušný kalendárny rok.“.
Predmetným návrhom sa zakomponuje inflačný koeficient vymedzený v novom § 7a do výpočtu poplatku za rozvoj pre jednoúčelové aj viacúčelové stavby.
8.§ 10 znie:
„§ 10
Vrátenie poplatku za rozvoj
(1) Obec poplatok za rozvoj alebo jeho pomernú časť vráti, ak
a) zanikla poplatková povinnosť podľa § 4 ods. 2, alebo
b) poplatník vykonal investíciu na ktorýkoľvek účel uvedený v § 11 ods. 2 písm. a) a b), a to na základe zmluvy o spolupráci uzatvorenej medzi poplatníkom a obcou.
(2) Ak poplatník neoznámi zánik poplatkovej povinnosti podľa § 4 ods. 2 obci do 60 dní odo dňa jej zániku, nárok na vrátenie poplatku za rozvoj zaniká. Obec vráti poplatok za rozvoj podľa odseku 1 písm. a) poplatníkovi na základe žiadosti do 60 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o vrátení poplatku za rozvoj.
(3) Ak podľa § 6 ods. 9 je základom poplatku za rozvoj záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy zhotovovanej stavby, obec vydá rozhodnutie o vrátení pomernej časti zaplateného poplatku za rozvoj, ktorý obec vráti do 60 dní odo dňa jeho právoplatnosti.
(4) Obec vydá rozhodnutie o vrátení poplatku za rozvoj alebo jeho pomernej časti podľa odseku 1 písm. b) do 60 dní odo dňa žiadosti poplatníka za podmienky, že
a) vykonanú investíciu poplatník bezodplatne previedol do majetku obce, jej rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie najneskôr do šiestich mesiacov od vydania kolaudačného osvedčenia alebo nadobudnutia vlastníckeho práva poplatníka k hmotnému majetku alebo nehnuteľnému majetku, a
b) poplatník investíciu obstaral podľa osobitného zákona11a) a pri pozemku, ktorý je predmetom bezodplatného prevodu podľa písmena a), určil hodnotu podľa predpisov o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.11b)
(5) V hlavnom meste Bratislava a v meste Košice sa obcou podľa odseku 4 rozumie mesto alebo mestská časť.
(6) Obec vráti poplatok za rozvoj alebo jeho pomernú časť podľa odseku 4 najneskôr do 60 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o vrátení poplatku za rozvoj alebo jeho pomernej časti. Suma poplatku za rozvoj alebo jeho pomerná časť, ktorá sa vrátiť, sa započíta najviac do výšky zaplateného poplatku za rozvoj. Suma na započítanie sa určí podľa výsledku verejného obstarávania investície a znaleckého posudku k pozemku podľa odseku 4 písm. b).
(7) K žiadosti poplatníka o vrátenie poplatku za rozvoj alebo jeho pomernej časti podľa odseku 4 poplatník priloží vyčíslenie nákladov spolu so znaleckým posudkom, ak bol predmetom prevodu pozemok, a doklady zo zrealizovaného verejného obstarávania preukazujúce skutočnú cenu za realizáciu stavby alebo kúpu hmotného majetku.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 11a a 11b znejú:
11a) Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11b) Zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a predkladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.“.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Z dôvodu legislatívnej čistoty sa navrhuje nanovo ustanoviť celý § 10, ktorý v navrhovaných odsekoch 2 a 3 obsahuje ustanovenia súčasne platného a účinného znenia § 10 ods. 1 3. Okrem pôvodných ustanovení sa návrhom dopĺňa legislatívny rámec započítania investície poplatníka do verejnej infraštruktúry, verejnoprospešnej stavby a zariadenia na ktorýkoľvek účel uvedený v § 11 ods. 2 písm. a) a b). Uvedená úprava dáva obciam možnosť získať potrebné investície do verejnoprospešných cieľov aj na základe ich uskutočnenia stavebníkom (poplatníkom) bez ďalšej záťaže obce s projektovou prípravou, obstarávaním, či samotnou realizáciou. Mechanizmus spočíva v časovom oddelení vzniku poplatkovej povinnosti, vyrubenia poplatku a jeho úhrady od samostatne ustanoveného procesu jeho vrátenia vydaním samostatného rozhodnutia obce, a to za účelom ochrany finančných záujmov obce tak, aby nedošlo ku komplikáciám pri vymáhaní nezaplatenej časti poplatku, ak by sa vecným plnením poplatníka vyrubenie samotného poplatku oddialilo do odovzdania vecného plnenia. Zároveň musia byť splnené podmienky ustanovené týmto návrhom:
-Uzatvorila sa zmluva (dohoda) medzi obcou a poplatníkom, že poplatník vykoná investíciu do verejnej infraštruktúry, verejnoprospešnej stavby a zariadenia,
-poplatník bezodplatne prevedie túto vykonanú investíciu obci v určenej lehote,
-túto investíciu poplatník vykonal postupom verejného obstarávania, aby sa garantovala suma na započítanie, ktorú vygeneroval trh za daných podmienok v danom čase na dosiahnutie súvzťažnosti, že danú cenu investície by v rovnakej súťaži vygenerovalo aj verejné obstarávanie uskutočnené samotnou obcou (pozn. v prípade bezodplatného prevodu pozemku postačuje znalecký posudok).
Obec a poplatník sa môžu na vecnom plnení dohodnúť kedykoľvek, t. z. aj pred samotnou výstavbou (počas povoľovacích konaní) alebo aj počas výstavby, prípadne aj po kolaudácii stavby, ktorá je predmetom poplatku za rozvoj; vecné plnenie, jeho prevod do majetku obce a podanie žiadosti o vrátenie poplatku za rozvoj alebo jeho pomernej časti však musí prebehnúť najneskôr do zániku práva vyrubiť daň/poplatok.
Navrhuje sa, že forma vecného plnenia môže byť do verejnej infraštruktúry (napr. obecná komunikácia, park), verejnoprospešná stavba (napr. materská škola, kultúrny dom), alebo zariadenie, pričom realizácia vecného plnenia bude prevedená bezodplatne do majetku obce alebo jej rozpočtovej organizácií alebo príspevkovej organizácie. Ocenenie prebehne vždy predložením skutočných nákladov podľa vysúťaženej ceny podľa postupov ustanovených zákonom o verejnom obstarávaní
a pri prevode pozemkov bude povinnou náležitosťou žiadosti poplatníka aj znalecký posudok.
9.5. V Čl. I doterajší bod 4 znie:
„4. V § 11 odsek 2 znie:
„(2) Výnos z poplatku za rozvoj sa použije na úhradu
a) kapitálových výdavkov
12)
súvisiacich s nadobudnutím nehnuteľnosti, so zhotovením
stavby alebo so stavebnými úpravami, vrátane potrebných nákladov na vysporiadanie pozemku alebo odstránenie stavby, ak ide o
1.školu, školské zariadenie alebo zariadenie slúžiace na praktické vyučovanie,
2.zariadenie starostlivosti o deti, detské ihrisko alebo športovisko,
3.zdravotnícke zariadenie,
4.nehnuteľnosť slúžiacu na sociálne bývanie alebo na poskytovanie sociálnych, športových, náboženských alebo kultúrnych služieb,
5.národnú kultúrnu pamiatku,
6.verejne prístupný park alebo záhradu, verejne prístupné miesto na oddych, verejne prístupnú turistickú atrakciu alebo verejnú zeleň,
7.dopravnú infraštruktúru,
8.technickú infraštruktúru,
9.opatrenia na zadržanie vody v území a na zmierňovanie zmeny klímy a adaptácie na jej nepriaznivé dôsledky, alebo
10.verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu,
b) kapitálových výdavkov súvisiacich s
1.obstaraním zariadení slúžiacich na bezpečnosť, poriadok a údržbu obce a obecného majetku,
2.podporou verejnej dopravy, alebo
3.pozemkovými úpravami, alebo
c)výdavkov súvisiacich s
1.obstaraním územnoplánovacej dokumentácie alebo územnoplánovacieho podkladu, alebo
2.vypracovaním programu rozvoja obce podľa osobitného predpisu.12a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
12a) § 8 zákona č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov.“.“.
V porovnaní s navrhovaným znením § 11 ods. 2 v poslaneckom návrhu zákona sa v tejto úprave rozčleňuje použitie výnosu z poplatku za rozvoj do nových písmen tak, aby pri písmenách a) a b) bolo použitie výnosu viazané striktne na kapitálové výdavky obce (v súlade s doterajším účelom použitia výnosu), pričom sa zachováva rozšírenie použitia výnosu v súlade s poslaneckým návrhom zákona. Pri použití výnosu podľa písmena a) sa vynechal účel použitia na údržbu stavieb, nakoľko údržba nie je kapitálovým výdavkom. Zároveň dochádza k spresneniu použitia výnosu na národné kultúrne pamiatky, pretože pôvodná formulácia bola vágna a mohla spôsobovať aplikačné problémy. Oddelenie použitia výnosu do písmena b) voči písmenu a) je účelné z dôvodu jasného vymedzenia, že nejde o stavby a stavebné úpravy, ale charakterovo odlišné kapitálové výdavky
aj do hnuteľných vecí a všeobecného vysporiadania pozemkov, ktoré majú byť vo vlastníctve obce. Použitie výnosu podľa písmena c) zahŕňa aj bežné aj kapitálové výdavky na územnoplánovaciu dokumentáciu alebo jej podklad súvisiaci s prípravou územného plánu obce alebo územného plánu zóny. Pôvodný zámer použitia výnosu na štúdie a analýzy bol spresnený s odkazom na osobitný predpis, pričom z formulácie je zrejmé, že môže ísť iba o úhradu nákladov na Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce.
10.6. V Čl. I doterajší bod 6 znie:
„6. V § 11 odsek 5 znie:
„(5) Obec zverejní informácie o výške výnosu z poplatku za rozvoj a jeho použití v členení použitia výnosov podľa realizovaných projektov za predchádzajúci kalendárny rok každoročne do 30. júna na úradnej tabuli a na webovom sídle obce alebo iným spôsobom v obci obvyklým, ak obec nemá zriadené webové sídlo.“.“.
Pojem by mal reflektovať na procesné postupy informovania občanov v danej obci. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov pri vyhlásení všeobecne záväzného nariadenia obce na úradnej tabuli používa formuláciu „vyhlási“ jeho „vyvesením na úradnej tabuli“. Zároveň slovo „zverejňuje“ používa pri jeho zverejnení na webovom sídle obce.
11.7. V Čl. I doterajší bod 7 znie:
„7. Za § 16 sa vkladá § 17, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 17
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. novembra 2025
(1) Ak poplatková povinnosť k poplatku za rozvoj a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. decembra 2025, postupuje sa podľa predpisov účinných do 31. októbra 2025.
(2) Výnos z poplatku za rozvoj dosiahnutý do 31. decembra 2025 môže obec použiť podľa § 11 ods. 2 písm. a) v znení účinnom od 1. novembra 2025 najskôr 1. januára 2026.
(3) Inflačný koeficient na kalendárny rok 2026 sa vypočíta ako podiel indexu spotrebiteľských cien za júl 2025 a indexu spotrebiteľských cien za júl 2024.Ak inflačný koeficient podľa prvej vety dosiahne hodnotu nižšiu ako 1, nahradí sa hodnotou 1.
(4) Inflačný koeficient podľa odseku 3 zverejní ministerstvo financií oznámením v publikačnom orgáne ministerstva financií bezodkladne po 31. októbri 2025.“.“.
V odseku 1 sa navrhuje štandardné vymedzenie postupu podľa starej alebo novej právnej úpravy zákona o miestnom poplatku za rozvoj k jednotlivým prípadom vzniku poplatkovej povinnosti pred účinnosťou a po účinnosti navrhovaného znenia zákona. V odseku 2 sa ustanovuje na aký účel môže obec použiť príjmy z poplatku za rozvoj, ak príjmy vznikli a nepoužili sa pred účinnosťou navrhovaného znenia zákona. Za účelom zamedzenia
retroaktivity (použitie výnosu na iný účel ako bol ustanovený v čase vzniku poplatkovej povinnosti) sa navrhuje použiť výnos po 1. januári 2026 len podľa § 11 ods. 2 písm. a), ktorý obsahovo po ponechaní financovania len na kapitálové výdavky, najviac korešponduje s použitím výnosu z poplatku podľa doterajšieho právneho predpisu. V odseku 3 sa ustanovuje spôsob výpočtu inflačného koeficientu pre rok 2026. Z dôvodu, že formulácia je použiteľná len pre jeden konkrétny kalendárny rok, zo svojej podstaty netvorí trvalú vecnú matériu zákona. Z ustanovenia však vyplýva, že na kalendárny rok 2026 sa inflačný koeficient použije pri výpočte poplatku za rozvoj vždy, aj napriek situácii, že pre rok 2026 obec prijme nové VZN s novými sadzbami poplatku. Odsek 4 v nadväznosti na odsek 3 uvádza lehotu zverejnenia inflačného koeficientu pre rok 2026.
12.8. V čl. II v § 66 ods. 2 písmeno l) znie:
„l) potvrdenie o uhradení miestneho poplatku za rozvoj alebo jeho splátky so splatnosťou do dátumu podania návrhu na vydanie kolaudačného osvedčenia, ak k stavbe vznikla poplatková povinnosť k miestnemu poplatku za rozvoj podľa osobitného predpisu18a) a obec vyrubila miestny poplatok za rozvoj.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:
18a) § 4 zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Ustanovenie sa upravuje tak, aby podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia bolo potvrdenie o uhradení poplatku, len ak bol poplatok vyrubený, a ak obec určila platenie poplatku v splátkach, aby boli uhradené všetky splátky so splatnosťou do dátumu podania návrhu na vydanie kolaudačného osvedčenia.
13.V čl. III sa slová „januára 2026“ nahrádzajú slovami „novembra 2025“.
Vzhľadom na legislatívny proces schvaľovania a prijímania všeobecne záväzných nariadení k miestnemu poplatku za rozvoj sa navrhuje úprava účinnosti predmetnej novely z dôvodu, že VZN je možné prijať a schváliť len na základe platného a účinného zákona.