VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Č.:KNR-VSV-4477/2025/7 30. schôdza výboru
107
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 26. mája 2025
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653) schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracovala do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložila ju na schválenie.
Ján Richter
predseda výboru
overovatelia výboru:
Michal Stuška
Veronika Veslárová
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 107
Pozmeňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 376/2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 653)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I sa za bod 8 vkladajú nové body 9 a 10, ktoré znejú:
„9. V § 15 ods. 2 písm. a) tretí bod znie:
„3. podľa lekárskeho posudku prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f) alebo prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. h),“.
10. V § 15 ods. 3 písm. d) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú tieto slová: „podľa lekárskeho posudku.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tieto novelizačné body nadobúdajú rovnakú účinnosť, ako je základná účinnosť návrhu zákona, čo sa primerane premietne do článku o účinnosti.
V nadväznosti na úpravu § 17 ods. 1 pozmeňujúceho návrhu je potrebné súvisiace doplnenie ustanovenia § 15 v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch, upravujúce o.i. skončenie pracovného pomeru z dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti tak, aby bolo zrejmé, že strata zdravotnej spôsobilosti sa preukazuje lekárskym posudkom.
2.V čl. I bod 10 znie:
„10. V § 17 odsek 1 znie:
„(1) Profesionálnemu náhradnému rodičovi patrí pri skončení pracovného pomeru odstupné najmenej v sume
a)podľa § 76 ods. 1 Zákonníka práce, ak s ním centrum skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodov uvedených v § 14 ods. 1 písm. a), b) alebo písm. e) alebo v § 14 ods. 1 písm. d) z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f),
b)podľa § 76 ods. 2 Zákonníka práce,
1.ak pracovný pomer skončil dohodou z dôvodov uvedených v § 14 ods. 1 písm. a), b) alebo písm. e) alebo v § 14 ods. 1 písm. d) z dôvodu, že profesionálny
3
náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f),
2.ak s ním centrum okamžite skončí pracovný pomer podľa § 15 ods. 1 písm. b) z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. g) alebo písm. j) druhého bodu, alebo podľa § 15 ods. 2 písm. a) tretieho bodu z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič prestal spĺňať podľa lekárskeho posudku predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. f).“.“.
Cieľom predkladaného pozmeňujúceho návrhu je jednoznačne upraviť podmienky nároku na odstupné v prípade skončenia pracovného pomeru profesionálneho náhradného rodiča. Na odstupné profesionálneho náhradného rodiča sa vzťahuje § 76 Zákonníka práce, pričom zákon o profesionálnych náhradných rodičoch precizuje špecifické dôvody skončenia pracovného pomeru, pri ktorých profesionálnemu náhradnému rodičovi vzniká nárok na odstupné, vrátane dôvodu, že profesionálny náhradný rodič alebo jeho manžel/manželka prestal plniť predpoklad psychickej spôsobilosti.
Vo všeobecnosti výšku odstupného ovplyvňuje okrem dôvodov skončenia pracovného pomeru dĺžka trvania pracovného pomeru a spôsob skončenia pracovného pomeru (výpoveďou alebo dohodou, pričom vyššie odstupné je priznané v prípade dohody).
Zákonník práce nepredpokladá odstupné v prípade okamžitého skončenia pracovného pomeru, ale podľa zákona o profesionálnych náhradných rodičoch patrí zamestnancovi odstupné aj v prípade okamžitého skončenia pracovného pomeru zo strany centra pre deti a rodiny z dôvodu, že profesionálny náhradný rodič (jeho manžel/manželka) prestal plniť predpoklad psychickej spôsobilosti. Nakoľko z aktuálneho znenia zákona ani s uplatnením Zákonníka práce nie je jednoznačne zrejmé, v akej výške byť odstupné v tomto prípade vyplatené, vládny návrh zákona spresňuje zmenou a doplnením § 17 ods. 1 postup určenia výšky odstupného aj v tomto prípade, a to spresnením odkazu na konkrétne ustanovenie § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce v prípade odstupného výpoveďou a dohodou a určením výšky odstupného ako v prípade ukončenia pracovného pomeru dohodou pre prípad okamžitého skončenia pracovného pomeru z dôvodu straty psychickej spôsobilosti.
Napriek návrhu na spresnenie ustanovenia sa javí spôsob úpravy špecifických dôvodov skončenia pracovného pomeru v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch na účely odstupného so subsidiárnym uplatnením Zákonníka práce ako nepostačujúce.
Po spresnení právnej úpravy môže v praxi spôsobiť problém subsidiárne uplatnenie Zákonníka práce pri skončení pracovného pomeru z dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti, ktorému sa zákon o profesionálnych náhradných rodičoch (ako jedinému dôvodu upravenému v § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce) nevenuje a ponecháva jeho riešenie plne na Zákonník práce.
4
Z dôvodu potreby jednoznačnej úpravy tak zásadnej veci akou odstupné nesporne je, sa navrhuje, aby všetky dôvody skončenia pracovného pomeru vrátene dôvodu straty zdravotnej spôsobilosti pre výkon práce profesionálneho náhradného rodiča, pri ktorých vzniká nárok na odstupné podľa § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce, boli upravené v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch a ustanovenia § 76 ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce boli subsidiárne uplatňované na určenie samotnej výšky odstupného (pri zachovaní subsidiárneho uplatňovania § 76 ods. 3 až 8 Zákonníka práce).
3.V čl. VI sa slová „1. júla“ nahrádzajú slovami „15. júla“.
V súvislosti s touto úpravou sa v čl. I, 30. bode, názve § 45 slová „1. júla“ nahradia slovami „15. júla“ a v § 45 sa slová „1. júlom“ nahradia slovami „15. júlom“.
Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu. Z tohto dôvodu je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané požiadavky a lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)]. Zároveň sa legislatívno-technicky precizujú vyňaté body návrhu zákona, ktoré majú odloženú účinnosť.