VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Č.:KNR-VSV-4477/2025/6 30. schôdza výboru
106
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 26. mája 2025
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky spracoval do písomnej spoločnej správy výborov
2
Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Ján Richter
predseda výboru
overovatelia výboru:
Michal Stuška
Veronika Veslárová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 106
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 727)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I sa za bod 32 vkladá nový bod 33, ktorý znie:
„33. V § 21b sa odsek 4 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) dočasné pridelenie je prvým opätovným dočasným pridelením a za najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok ako pri skončenom dočasnom pridelení, ak ide o štátneho príslušníka tretej krajiny podľa § 21 ods. 4 tretej vety.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na čl. I bod 31 návrhu zákona, ktorým sa umožňuje agentúre dočasného zamestnávania, aby štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorého vyslanie sa skončilo, jedenkrát opätovne dočasne pridelila za najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok k inému užívateľskému zamestnávateľovi, sa navrhuje, aby splnenie podmienky skončenia prvého dočasného pridelenia, možnosti jedného opätovného dočasného pridelenia a podmienky najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok zisťoval úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci vydávania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.
2.V čl. I bode 67 v § 31 ods. 1 písm. j) sa slová „desiatich pracovných“ nahrádzajú slovom „tridsiatich“.
Navrhované znenie zavádza povinnosť pre aktívnu spoluprácu agentúry dočasného zamestnávania s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, formou oznamovacej povinnosti relevantných zmien v lehote tridsiatich kalendárnych dní.
3.Čl. II sa dopĺňa bodom 2, ktorý znie:
„2. V § 32 ods. 1, § 34 ods. 2, § 38 ods. 4 a § 40 ods. 2 sa slová „90 dní“ nahrádzajú slovami „180 dní“.“.
4
Doterajší bod sa primerane označí.
Návrhom sa predlžuje platnosť potvrdenia vydaného podľa § 21a a § 21b zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z 90 na 180 dní v súvislosti pretrvávajúcimi problémami v aplikačnej praxi (nedostatok voľných termínov na oddeleniach cudzineckej polície). Štátni príslušníci tretej krajiny nestihnú podať žiadosť o vydanie/obnovenie Modrej kary a o udelenie/obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania v stanovenej lehote. V zmysle platnej právnej úpravy je potrebné, aby boli tieto potvrdenia aktuálne, t. j. nie staršie ako 90 dní ku dňu podania žiadosti. Z tohto dôvodu sa proces musí začať odznova, nakoľko policajný útvar takúto žiadosť neprijme. Žiadateľ musí podať novú žiadosť a úrad práce sociálnych vecí a rodiny vydáva nové potvrdenie.
4.V čl. III bode 6 § 10 ods. 3 písmeno a) znie:
„a) ktorý
1.bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu z dôvodu
1a.odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov,33) alebo
1b.nedostavenia sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov,34) alebo
2.nie je uchádzačom o zamestnanie a u ktorého sa zistila nespolupráca34a) z dôvodov podľa prvého bodu,“.
Navrhuje sa zjednodušiť právnu úpravu zníženia dávky v hmotnej núdzi v prípade nespolupráce - odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom bez vážnych dôvodov alebo nedostavenia sa na úrad alebo na miesto určené úradom na účel ponuky vhodného zamestnania bez vážnych dôvodov, či ide o uchádzača o zamestnanie alebo nie. Dôvod zníženia dávky v hmotnej núdzi pre nespoluprácu je vecne a právne nevýznamné podmieňovať existenciou alebo neexistenciou právneho vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, a to vzhľadom na definíciu osoby v hmotnej núdzi podľa navrhovaného znenia § 2 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti a vzhľadom na navrhované znenie § 10 ods. 4 zákona o pomoci v hmotnej núdzi, ktorý upravuje výnimky, kedy nedôjde k zníženiu dávky v hmotnej núdzi. Táto definícia osôb v hmotnej núdzi podľa navrhovaného znenia § 2 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti určí, u koho sa bude posudzovať nespolupráca.
5
5.V čl. III bode 6 § 10 ods. 4 písmená a) a b) znejú:
„a) odseku 3 písm. a) v
1.kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky; to neplatí, ak v kalendárnom mesiaci, v ktorom byť dávka znížená, člen domácnosti vykoná v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,
2.prvom kalendárnom mesiaci treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom opakovane nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 písm. a) alebo v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 písm. a) a tejto skutočnosti predchádzalo zníženie dávky podľa odseku 3 písm. b), okrem kalendárneho mesiaca, v ktorom člen domácnosti vykoná v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,
b)odseku 3 písm. b) v prvom kalendárnom mesiaci treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky, okrem kalendárneho mesiaca, v ktorom člen domácnosti vykoná v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, najmenej v rozsahu 32 hodín,“.
Navrhuje sa v nadväznosti na úpravu ustanovenia § 10 ods. 3 zákona o pomoci v hmotnej núdzi upraviť aj textáciu odseku 4, a to precizovaním výnimky, kedy nedôjde k zníženiu dávky v hmotnej núdzi z dôvodu, že člen domácnosti vykonal v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, činnosti v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, pričom dohodnutý rozsah vykonávania činností v právnom vzťahu je najmenej v rozsahu 32 hodín a v prípade, ak nie je dohodnutý rozsah vykonávania činností, člen domácnosti vykonal činnosť najmenej v rozsahu 32 hodín. V súlade s navrhovanou úpravou rozsah vykonávania činností v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti dohodnutý na menej ako 32 hodín, vykonanie činnosti v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti v menšom rozsahu, ako je dohodnutý rozsah v tomto právnom vzťahu alebo vykonávanie činnosti v právnom vzťahu bez dohodnutého rozsahu vykonávania činností v rozsahu menšom ako 32 hodín, je nepostačujúce na uplatnenie výnimky. V zmysle uvedeného sa navrhuje pri právnych vzťahoch s dohodnutým rozsahom činností sledovať len skutočnosť, že člen domácnosti vykonal v tomto právnom vzťahu činnosť v dohodnutom rozsahu. Zároveň sa navrhuje uplatňovať vyššie uvedený postup v kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky.