Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ondrej Dostál a Marián Viskupič.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je obnoviť existenciu tretích strán ako subjektov, ktoré okrem kandidujúcich politických strán a hnutí a kandidátov môžu v období volebnej kampane viesť volebnú kampaň, a to za zákonom stanovených podmienok.
Tretie strany boli súčasťou zákona o volebnej kampani od jeho schválenia v roku 2014. V roku 2019 však boli z neho vypustené. Predložený návrh zákona reaguje na praktické a ústavnoprávne problémy, ktoré vznikli v dôsledku vypustenia inštitútu tretích strán zo zákona o volebnej kampani v roku 2019. Zrušenie tohto inštitútu malo ako deklarovaný cieľ obmedziť netransparentné zasahovanie do volebných kampaní zo strany subjektov, ktoré neboli politickými stranami ani kandidátmi. V praxi to však viedlo k situácii, v ktorej viaceré subjekty aj naďalej viedli volebné kampane, avšak bez akejkoľvek registrácie, bez zákonom vymedzených pravidiel, bez finančných limitov a bez efektívneho dohľadu.
Návrh zákona preto obnovuje inštitút tretích strán v zákonom regulovanej forme. Nejde o vytvorenie priestoru pre nekontrolované a netransparentné zasahovanie do volebných súbojov, ale o vytvorenie jasného, transparentného a kontrolovateľného rámca pre subjekty, ktoré sa rozhodnú ovplyvňovať verejnú debatu počas volebnej kampane mimo politických strán a oficiálnych kandidátov.
Zároveň sa návrhom precizuje znenie § 2 ods. 3, aby bolo zrejmé, že zákon zakazuje len vedenie platenej volebnej kampane subjektmi, ktoré na to nemajú oprávnenie, a nie akýkoľvek verejný prejav názoru či občiansku aktivitu.
Sloboda prejavu je chránená článkom 26 Ústavy Slovenskej republiky a článkom 10 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv. Zásahy do tejto slobody sú prípustné len vtedy, ak sú zákonné, legitímne a nevyhnutné v demokratickej spoločnosti.
Úplný zákaz účasti tretích strán na volebnej kampani môže predstavovať neprimerané obmedzenie politického prejavu subjektov mimo politických strán a kandidátov, čo je obzvlášť problematické v čase volieb, keď je politická debata v spoločnosti najintenzívnejšia. Možnosť slobodne a verejne vyjadriť podporu alebo kritiku vo vzťahu ku kandidátom či politickým stranám je základným aspektom slobodných volieb.
Regulácia tretích strán, ktorá umožní účasť na kampani pod podmienkou registrácie, transparentnosti a finančných limitov, predstavuje primeraný a demokratický nástroj na ochranu integrity volieb bez zásahu do základných práv vo väčšej miere, než je nevyhnutné.