1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec (poslankyňa) Národnej rady Slovenskej republiky Andrea Turčanová.
Cieľom návrhu zákona
Podľa súčasne platného znenia zákona peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť aj vtedy, ak fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, vykonáva zamestnanie a jej mesačný príjem z tohto zamestnania nie je vyšší ako 2,5-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.
Cieľom predloženej novely zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je umožniť poberanie peňažného príspevku na opatrovanie aj popri príjmu zo zamestnania (bez ohľadu na výšku príjmu zo zamestnania).
Samotné opatrovanie znamená úplnú pomoc pri bežných denných úkonoch osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré ich nevedia vzhľadom na svoje postihnutie zvládnuť, a to s prihliadnutím na základný účel opatrovania, t. j. zabezpečiť každodenne pomoc fyzickej osobe s cieľom zotrvať v domácom prostredí.
Je teda pre štát kontraproduktívne ak „sankcionujeme“ osoby, ktoré sa snažia pre domácnosť zvýšiť príjem aj príjmom zo zamestnania, pričom samotná ústavná starostlivosť by bola pre štát mnohonásobne drahšia. Nehovoriac, že aj takto osoby daňovo-odvodovo prispievajú do verejných rozpočtov. Limitácia je nižšia než výška minimálnej mzdy.
Na tento nedostatok upozorňuje aj „Správa o činnosti komisára pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2022“, (parlamentná tlač pod č. 1526 doručená NR SR dňa 29. 03. 2023).
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý sa vzhľadom na to, že nie je možné predpokladať, koľko osôb túto možnosť reálne využije, nedá vopred vyčísliť. Návrh zákona nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny vplyv na životné prostredie ani nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh nemá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
2
B.Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov)
K bodu 1 (§ 40 ods. 9)
Navrhuje sa zmena (vypustenie) obmedzujúceho limitu možnosti poberania peňažného príspevku na opatrovanie v súbehu z mesačným príjmom zo zamestnania, ktorý podľa súčasnej úpravy účinnej od 1. 7. 2024 nesmie presiahnuť 2,5 násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.
Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakančnú dobu sa navrhuje účinnosť navrhovaného zákona od 1. januára 2026.
3
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky: Andrea Turčanová
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Podľa súčasne platného znenia § 40 ods. 9 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov (v znení účinnom od 1. 7. 2024): „peňažný príspevok na opatrovanie možno poskytnúť aj vtedy, ak fyzická osoba, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, vykonáva zamestnanie a jej mesačný príjem z tohto zamestnania nie je vyšší ako 2,5-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom. Tento limit (obmedzenie) je nevyhovujúci vzhľadom k tomu, že nedosahuje ani výšku minimálnej mzdy.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predloženej novely zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je umožniť poberanie peňažného príspevku na opatrovanie aj popri zamestnaní (bez ohľadu na výšku príjmu zo zamestnania).
4. Dotknuté subjekty
fyzické osoby – poberatelia peňažných príspevkov na opatrovanie
5. Alternatívne riešenia
4
---
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
---
8. Preskúmanie účelnosti**
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
5
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
6
1.
Navrhovateľ právneho predpisu: Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky:
Andrea Turčanová
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.
Predmet návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný