1
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IX. volebné obdobie
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
Milana Majerského, Františka Mikloška, Mariána Čaučíka, Jozefa Hajka, Jána Horeckého, Igora Janckulíka, Františka Majerského, Petra Stachuru, Branislava Škripeka, Martina Šmilňáka a Andrey Turčanovej
n a p r i j a t i e
uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k Európskej iniciatíve občanov s názvom „My Voice, My Choice: For Safe And Accessible Abortion“ („Môj hlas, moja voľba: Za bezpečný a dostupný potrat“), na základe žiadosti o registráciu registrované ako vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2024/1158 z 10. apríla 2024 podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 [oznámené v Úradnom vestníku Európskej únie pod číslom C(2024)2353]
Bratislava 09. mája 2025
P r e d k l a d á :
Návrh na uznesenie:
Milan Majerský v. r.
František Mikloško v. r.
Marián Čaučík v. r.
Jozef Hajko v. r.
Ján Horecký v. r.
Igor Janckulík v. r.
František Majerský v. r.
Peter Stachura v. r.
Branislav Škripek v. r.
Martin Šmilňák v. r.
Andrea Turčanová v. r.
1.Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky
2.Odôvodnenie
2
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
Návrh
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z ... mája 2025
k Európskej iniciatíve občanov s názvom „My Voice, My Choice: For Safe And Accessible Abortion“ („Môj hlas, moja voľba: Za bezpečný a dostupný potrat“), na základe žiadosti o registráciu registrované ako vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2024/1158 z 10. apríla 2024 podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 [oznámené v Úradnom vestníku Európskej únie pod číslom C(2024)2353]
Národná rada Slovenskej republiky:
A/ zásadne odmieta
Európsku iniciatívu občanov s názvom „My Voice, My Choice: For Safe And Accessible Abortion“ („Môj hlas, moja voľba: Za bezpečný a dostupný potrat“), na základe žiadosti o registráciu registrované ako vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2024/1158 z 10. apríla 2024 podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 [oznámené v Úradnom vestníku Európskej únie pod číslom C(2024)2353], ktorá žiada Európsku komisiu o zavedenie mechanizmu finančnej podpory pre členské štáty poskytujúce interrupcie osobám z iných členských krajín, pretože:
ide o neprijateľné zasahovanie do výlučných právomocí členských štátov v oblasti zdravotnej politiky a kultúrno-etických otázok;
návrh iniciatívy obchádza a zneužíva právomoci Európskej únie, ktoré podľa článku 168 ods. 7 ZFEÚ explicitne ponechávajú zdravotnú politiku na členských štátoch;
podpora tzv. „potratovej turistiky“ prostredníctvom európskych financií predstavuje porušenie princípu subsidiarity a proporcionality (čl. 5 ZEÚ);
takýto návrh ide proti základnému princípu ochrany ľudského života, ktorý je zakotvený v čl. 15 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj v ďalších medzinárodných dokumentoch o ľudských právach.
3
B/ pripomína
že Národná rada Slovenskej republiky dňa 30. januára 2002 prijala Deklaráciu o zvrchovanosti členských štátov v kultúrno-etických otázkach, podľa ktorej majú členské štáty výlučné právo rozhodovať o ochrane života, rodine, manželstve, vzdelávaní a zdravotnej starostlivosti.
C/ žiada Európsku komisiu,
aby zastavila ďalšie legislatívne kroky súvisiace s touto iniciatívou ako protiústavné, protiprávne a politicky nelegitímne, keďže podkopávajú dôveru v právny štát, narúšajú suverenitu členských štátov v citlivých oblastiach a sú v rozpore:– so zásadou prenesenia právomocí a subsidiarity podľa čl. 5 Zmluvy o Európskej únii (ZEÚ),– s čl. 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní EÚ (ZFEÚ), ktorý garantuje výlučnú právomoc členských štátov v oblasti zdravotnej politiky,– s čl. 2 Zmluvy o Európskej únii (ZEÚ), ktorý zaväzuje EÚ rešpektovať princípy právneho štátu a demokratického rozhodovania,– s čl. 15 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý garantuje ochranu života od počatia,– s Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd (čl. 2 a čl. 9),– s Dohovorom OSN o právach dieťaťa (čl. 6),– s judikatúrou Súdneho dvora EÚ (vec C-34/10 Brüstle/Greenpeace), ktorá priznáva ľudskému embryu osobitnú právnu ochranu.
D/ vyzýva vládu Slovenskej republiky, aby:
1.pri rokovaniach v rámci inštitúcií odmietla akékoľvek návrhy vychádzajúce z iniciatívy „Môj hlas, moja voľba“;
2.obhajovala právo Slovenskej republiky rozhodovať o otázkach interrupcie výlučne v súlade s vlastným právnym poriadkom;
3.prijala legislatívne opatrenia chrániace suverenitu Slovenskej republiky v oblasti ochrany ľudského života.
E/ žiada predsedu Národnej rady Slovenskej republiky,
Aby o tomto uznesení informoval predsedníčku Európskej komisie, predsedníčku Európskeho parlamentu, predsedu Európskej rady, ako aj Stále zastúpenie Slovenskej republiky pri EÚ a Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
4
ODÔVODNENIE:
I. Všeobecná časť
Európska občianska iniciatíva „My Voice, My Choice: For Safe And Accessible Abortion“ („Môj hlas, moja voľba: Za bezpečný a dostupný potrat“), predložená Európskej komisii 10. apríla 2024 (zber podpisov ukončený 24. apríla 2024) žiada zriadenie mechanizmu financovania interrupcií naprieč členskými štátmi prostredníctvom podpory osobám, ktoré v ich domovskom štáte k interrupcii nemajú legálny alebo praktický prístup. Iniciatíva predpokladá, že Európska únia by takto mohla kompenzovať členským štátom náklady na poskytovanie tejto služby. Hoci deklaruje rešpektovanie vnútroštátneho práva, fakticky ide o pokus o obídenie platnej legislatívy niektorých členských štátov, vrátane Slovenskej republiky, a jej kultúrno-etických zásad.
Týmto sa vytvára precedens zásahu do výlučných právomocí členských štátov v oblasti zdravotnej politiky, ako aj v oblasti ochrany života a dôstojnosti ľudskej bytosti. Interrupcie nepatria medzi kompetencie zverené podľa článku 5 Zmluvy o Európskej únii (ZEÚ) subsidiarita, a článku 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní (ZFEÚ), ktorý výslovne potvrdzuje právomoc členských štátov definovať svoju zdravotnú politiku.
Táto iniciatíva preto vyvoláva obavy zo snáh o ideologizáciu európskych inštitúcií, zneužitie európskych fondov a oslabenie princípu národnej suverenity. Je tiež v rozpore s Deklaráciou NR SR o zvrchovanosti členských štátov v kultúrno-etických otázkach (uznesenie č. 1853 z 30. januára 2002), ktorá potvrdzuje právo členských štátov autonómne upravovať oblasti ochrany života, manželstva, rodiny, vzdelávania a zdravotníctva.
Návrh uznesenia reaguje na túto iniciatívu vyjadrením zásadného nesúhlasu, apelom na rešpektovanie suverenity SR a výzvou smerom k vláde SR, aby konala v súlade s týmto postojom vo všetkých relevantných inštitúciách EÚ.
II. Osobitná časť
K bodu A:
Návrh uznesenia vyjadruje zásadný nesúhlas s iniciatívou „Môj hlas, moja voľba“, ktorá sa snaží zaviesť mechanizmus finančnej podpory pre interrupcie naprieč EÚ, čo považujeme za hrubý zásah do suverenity SR a obchádzanie národnej legislatívy.
K bodu B:
Pripomenutie Deklarácie NR SR z roku 2002, ktorá formuluje základný postoj Slovenska k právu rozhodovať v etických otázkach na národnej úrovni, čím vytvára precedens a záväzok pre ďalšie parlamenty a vlády SR.
5
K bodu C:
Výzva Európskej komisii, aby sa zdržala legislatívnych alebo iných krokov smerujúcich k realizácii predmetnej iniciatívy, ako nezákonnej a ideologicky motivovanej, v rozpore s hodnotami a právom Európskej únie.
K bodu D:
Zaväzuje vládu Slovenskej republiky, aby v rámci dôsledne bránila výlučné právomoci SR a chránila národnú legislatívu v oblasti ochrany života a zdravotnej politiky.
K bodu E:
Návrh na informovanie príslušných európskych a diplomatických inštitúcií o postoji NR SR ako výraz politickej zodpovednosti a posilnenia medzinárodného povedomia o právach členských štátov.