DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard VAŠEČKA a Anna ZÁBORSKÁ.
Zavedením dane z finančných transakcií (ďalej len „transakčná daň“) vláda SR uvalila na podnikateľov a iné právnické osoby bremeno, ktoré toto prostredie významne poškodzuje. Podnikateľské prostredie je deformované, zahraničné subjekty majú oproti slovenským konkurenčnú výhodu, občianske združenia verejnoprospešného charakteru sa obávajú o to, že im bankou nebude udelená výnimka z platenia transakčnej dane bankou. Nová daň bola naviac zavádzaná chaoticky a už aj z koaličných radov zaznievajú hlasy vyzývajúce na jej zrušenie.
Medzi poškodené subjekty tiež patria cirkvi, náboženské spoločnosti a právnické osoby, ktoré svoju právnu subjektivitu odvodzujú od cirkví a náboženských spoločností. Tieto subjekty nie sú oslobodené od dane z finančných transakcií, a to napriek svojmu zjavnému verejnoprospešnému charakteru. Predmetom ich činnosti veľmi často je poskytovanie sociálnej pomoci, zachovanie kultúrnych hodnôt, podpora vzdelávania, ochrana ľudských práv či organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti, čo sú podľa § 50 ods. 5 všetko ciele, vďaka ktorým sú od transakčnej dane oslobodené niektoré občianske združenia. Cirkvi a náboženské spoločnosti však oslobodené nie sú.
Vznikajú tak absurdné situácie, kedy napríklad štát posiela príspevky na vzdelávanie detí na cirkevných školách cirkevným školským úradom, ktoré ich ďalej preposielajú jednotlivým cirkevným školám. Z týchto transakcií však musia cirkevné školské úrady odviesť transakčnú daň. Možno konštatovať, že štát tak zdaňuje vlastné, teda štátne príspevky, ktoré podľa osobitného zákona patria jednotlivým subjektom.
Dochádza však i k situáciám, pri ktorých by bolo možné konštatovať porušenie medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná. Podľa čl. 20 ods. 2 Základnej zmluvy medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou má totiž "Katolícka cirkev právo organizovať kostolné zbierky. Príjmy z hospodárenia s takto získanými prostriedkami nepodliehajú zdaneniu, ani povinnosti verejného vyúčtovania." Toto právo však nie je transakčnou daňou rešpektované. Transakčnú daň totiž platia farnosti, keď prepošlú zbierky na účet diecézy. A transakčnú daň platí aj diecéza, keď peniaze potom prepošle napríklad charite alebo na misie. Podľa § 13 ods. 2 písm. a) Zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov sú výnosy z kostolných zbierok, cirkevných úkonov a príspevky plynúce registrovaným cirkvám a náboženským spoločnostiam oslobodené od dane z príjmov. Toto však neplatí pri transakčnej dani.
Navrhovatelia chcú preto touto novelou zákona docieliť oslobodenie cirkví, náboženských spoločností a právnických osôb, ktoré svoju právnu subjektivitu odvodzujú od cirkví a náboženských spoločností od transakčnej dane.