1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie SLOVENSKO.
Súčasná vláda Slovenskej republiky nedokáže efektívne riadiť štát, pričom stále novými a vyššími výdavkami enormne zadlžuje Slovenskú republiku. Každý deň vychádzajú na povrch nové predražené verejné obstarávania, neefektívne armádne nákupy, verejné obstarávania šité na mieru spriazneným osobám so súčasnou vládou, nákupy luxusných limuzín a tryskáčov pre vládnych predstaviteľov a prezidenta, vysoké odmeny pre štátnych úradníkov, zvyšovanie platov politikov, zriadenie nového ministerstva pre predstaviteľov koalície, neustále navyšovanie počtu štátnych tajomníkov, zvyšovanie počtu štátnych úradníkov o tisíce, a tak ďalej.
Aby vláda dokázala financovať všetky tieto zbytočné výdavky, uvalila na obyvateľov Slovenskej republiky ohromnú dražobu spôsobenú konsolidačnými opatreniami a žiada od obyvateľov, aby si uťahovali opasky, pričom sa vládni politici odmietajú na tejto konsolidácii, ktorou ochudobňujú ľudí, sami podieľať.
Paušálne náhrady poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a členov vlády Slovenskej republiky neodrážajú ich skutočné náklady na výkon funkcie a bez ohľadu na ich skutočné výdavky im na ne vzniká nárok každý mesiac.
Cieľom návrhu je preto zdanenie paušálnych náhrad poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a členov vlády Slovenskej republiky daňou vyberanou zrážkou so sadzbou 19 %, aby sa aj politici aspoň takto symbolicky podieľali na konsolidácii verejných financií.
Vyjadrené v číslach, prijatím navrhovanej právnej úpravy bude výška tejto dane, a teda plat politikov znížený mesačne:
-v prípade poslancov NR SR o 608 eur, resp. o 521 eur, ak majú trvalý pobyt v Bratislave,
-v prípade prezidenta SR o 252,27 eur,
-v prípade vládnych predstaviteľov, ktorí si sami paušálne náhrady minulý rok skokovo zvýšili, o:
898 eur u ministrov,
1013 eur u podpredsedu vlády,
1303 eur u predsedu vlády.
2
Keďže sa neupravujú ďalšie ustanovenia zákona o dani z príjmov a ďalších osobitných zákonov, paušálne náhrady naďalej nebudú predmetom sociálneho poistenia a zdravotného poistenia.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
§ 43 odsek 3 sa dopĺňa novým písmenom w), ktorým sa ustanovuje, že paušálne náhrady poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a členov vlády Slovenskej republiky budú podliehať dani vyberanej zrážkou vo výške 19 %.
Keďže sa neupravuje § 5 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov, paušálne náhrady naďalej nebudú predmetom sociálneho poistenia a zdravotného poistenia.
Odmena poslanca Národnej rady Slovenskej republiky sa skladá z platu, ktorý je vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy, funkčných príplatkov a paušálnych náhrad vo výške 1,8-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy pre poslanca s trvalým pobytom v Bratislavskom kraji a vo výške 2,1-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy pre poslanca s trvalým pobytom mimo Bratislavského kraja.
Plat poslanca vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy znížený o 0,1 násobok trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy predstavuje sumu 4 115 eur.
1,8-násobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy predstavuje sumu 2 743 eur, pričom 19 % daň predstavuje sumu 521 eur.
2,1-násobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy predstavuje sumu 3 200 eur, pričom 19 % daň predstavuje sumu 608 eur.
Odmena poslanca s trvalým pobytom v Bratislavskom kraji pred zdanením predstavuje sumu 4 115 eur + 2 743 eur = 6 858 eur.
Odmena poslanca s trvalým pobytom mimo Bratislavského kraja pred zdanením predstavuje sumu 4 115 eur + 3 200 eur = 7 315 eur.
Odmena prezidenta Slovenskej republiky sa skladá z platu prezidenta vo výške 4-násobku platu poslanca mesačne a paušálnych náhrad vo výške 1 327,76 eura mesačne.
4-násobok platu poslanca predstavuje sumu 4 x 4 572 eur = 18 288 eur.
Odmena prezidenta tak predstavuje sumu pred zdanením 18 288 eur + 1 327, 76 eur = 19 615,76 eur.
19 % daň z paušálnych náhrad predstavuje sumu 252,27 eur.
Odmena člena vlády Slovenskej republiky sa skladá z platu vo výške 1,5-násobku platu poslanca mesačne, funkčných príplatkov a paušálnych náhrad.
Paušálne náhrady členov vlády sú určené uznesením vlády, pričom:
1.Členovi vlády patria funkčné príplatky vo výške 3,1-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy, čo predstavuje sumu 3,1 x 1 524 eur = 4 724 eur, pričom 19 % daň predstavuje sumu 898 eur,
4
2.Podpredsedovi vlády patria funkčné príplatky vo výške 3,5-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy, čo predstavuje sumu 3,5 x 1 524 eur = 5 334 eur, pričom 19 % daň predstavuje sumu 1 013 eur,
3.Predsedovi vlády patria funkčné príplatky vo výške 4,5-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy, čo predstavuje sumu 4,5 x 1 524 eur = 6 858 eur, pričom 19 % daň predstavuje sumu 1 303 eur.
K Čl. II
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na článok I je nevyhnutné upraviť aj § 26, kde je potrebné upraviť, že okrem platov, funkčných príplatkov a odmien ústavných činiteľov sa budú zdaňovať aj paušálne náhrady, avšak nie všetkých ústavných činiteľov, ale len poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a členov vlády Slovenskej republiky.
Zároveň sa upravuje aj poznámka pod čiarou k odkazu 10, ktorá odkazovala na neplatný zákon.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2026.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Zvyšovanie platov a paušálnych náhrad bez ohľadu na súčasnú konsolidáciu verejných financií.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Podieľanie sa politikov na konsolidácii verejných financií.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky,
Prezident Slovenskej republiky,
Členovia vlády Slovenskej republiky.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Neprijatím právnej úpravy bude naďalej pretrvávať stav, kedy sa na konsolidácii nepodieľajú politici.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Preskúmanie účelnosti zákona sa navrhuje po 3 rokoch odo dňa nadobudnutia účinnosti.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané
7
Stavy poľovnej zveri a škody, ktoré táto zver spôsobuje..
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom.
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy nie je možné presne identifikovať vzhľadom na to, že paušálne náhrady poslancov NR SR závisia od trvalého pobytu poslancov, pričom za súčasných poslancov môžu z rôznych dôvodov nastúpiť ich náhradníci, resp. poslanci, ktorým ich mandát spočíva, sa môžu vrátiť do Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň nepoznáme priemernú mzdu v národnom hospodárstve za rok 2025, ktorá vstupuje do výpočtu výšky paušálnych náhrad.
Približný odhadovaný pozitívny dopad na štátny rozpočet v roku 2026 predstavuje sumu 1 300 000 eur.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.
8