B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa znížiť súčasný vekový cenzus na aktívne volebné právo vo všetkých typoch volieb a v referende zo súčasných 18 rokov na 16 rokov. Z tohto dôvodu je potrebné v § 3, v § 9 ods. 7, v § 87 ods. 6, v § 107 ods. 5, v § 123 ods. 5 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov zmeniť vekový cenzus zo súčasných 18 rokov na 16 rokov, a to prostredníctvom legislatívno-technickej úpravy.
Návrh zákona si berie za vzor právnu úpravu zo susedného Rakúska, ktoré znížilo v roku 2007 vekovú hranicu na aktívne volebné právo. Takáto zmena aktívneho volebného práva sa okrem sociologického hľadiska dá odôvodniť aj potrebou reagovať na moderné trendy v technologickom vývoji a tak potrebou zapájať mladých ľudí do verejného života čo najskôr.
Treba si uvedomiť, že 16-roční majú za sebou vzdelanie v rôznych formách občianskych náuk, ktoré ich učili o fungovaní v štáte, delení moci, či funkciách politických strán. Návrh zákona im dáva možnosť teoretické skúsenosti aplikovať v najdôležitejšom akte vo verejnom živote, a to v priamych voľbách, či v hlasovaní v referende alebo v ľudovom hlasovaní.
V súčasnosti sú mladí ľudia priestupkovo aj trestnoprávne zodpovední od 14 rokov. Štát teda považuje tieto osoby za dostatočne zrelé na to, aby niesli zodpovednosť za svoje konanie s oveľa vážnejšími dôsledkami, ktoré majú pre nich individuálny účinok. Na druhej strane im neumožňuje aktívne sa zapájať do verejného života prostredníctvom voľby svojich zástupcov.
Návrhom zákona sa aj vzhľadom na značný rozsah informačnej vyspelosti mladých ľudí umožňuje si aktívne vyberať svojich volených zástupcov už od 16-tich rokov veku.
Netreba zabúdať ani na činnosť rôznych žiackych, či študentských parlamentov na školách, ktorá naznačuje, že aj mladšie generácie ľudí ako len 18-roční a od nich starší prejavujú záujem o osud tejto krajiny. V dôsledku zníženia vekovej hranice u aktívneho volebného práva možno preto očakávať zvýšenie účasti vo voľbách, referende, či ľudových hlasovaniach, ktorá na Slovensku nie je v posledných rokoch vysoká. Napríklad účasť pri voľbách do Európskeho parlamentu bola v roku 2024 štvrtou najnižšou v Európskej únii a v roku 2019 dokonca najnižšou v Európskej únii spomedzi všetkých členských štátov.
Rovnako treba zohľadniť skutočnosť, že spoločnosť starne a jej skladba je nevyvážená v prospech vekovo najstaršieho elektorátu. Aby sa predišlo situácii, že politici sa budú snažiť „zapáčiť“ len svojmu pôvodnému a stále starnúcemu elektorátu, je potrebné umožniť vstup ďalších a osobitne mladších generácií ochotných podieľať sa na rozvoji vlastného štátu aj