1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona o podmienkach predaja energetických nápojov sa predkladá ako návrh poslanca NRSR Jána Ferenčáka za stranu Hlas – sociálna demokracia.
Návrh zákona vychádza z viacerých zdravotných, sociálnych a ekonomických dôvodov, ktoré poukazujú na potrebu prijatia tohto opatrenia. Energetické nápoje spravidla obsahujú vysoké množstvo kofeínu, taurínu, jednoduchého cukru a iných prídavných látok, ako napríklad sladidlá. Kofeín je hlavnou účinnou látkou v energetických nápojoch. Mnohé z nich obsahujú aj viac ako 180 mg kofeínu na jednu plechovku. Toto množstvo kofeínu je 5-násobne vyššie ako je možné nájsť bežne v Coca-cole. Energy drinky často obsahujú aj ďalšie formy kofeínu a to prostredníctvom prídavných látok. Napríklad ide o guaranu, yerba mate a kakao. Tieto zložky môžu mať potenciálne dlhší polčas rozpadu kofeínu v organizme a to kvôli interakciám s inými rastlinnými zlúčeninami. Výrobcovia nie povinní uvádzať obsah kofeínu z týchto zložiek. Takže skutočná dávka kofeínu v jednej dávke môže výrazne presahovať uvedenú dávku na obale. Kofeín pozitívne aj negatívne vplyvy na náš organizmus v závislosti od požitej dávky. Pre dospelého človeka je 300 miligramov kofeínu denne často prospešných. Ale v prípade tehotných žien, detí a dorastu to tak nie je. S konzumáciou energetických nápojov tak spojené zdravotné riziká i pre dospelé osoby, avšak deti a mladiství zvlášť citliví na účinky týchto látok, pretože ich organizmus sa stále vyvíja. Medzi najzávažnejšie zdravotné riziká patria:
- poruchy kardiovaskulárneho systému - nadmerná konzumácia kofeínu môže viesť k zvýšeniu krvného tlaku, arytmiám a zvýšenému riziku srdcového infarktu,
- neurologické poruchy - kofeín môže spôsobiť nervozitu, podráždenosť, poruchy spánku, zníženie schopnosti koncentrácie a u niektorých jedincov dokonca záchvaty,
- metabolické poruchy - energetické nápoje majú vysoký obsah cukru, čo zvyšuje riziko obezity, inzulínovej rezistencie a vzniku cukrovky II. typu,
- závislosť na kofeíne - mladiství náchylnejší na vznik závislosti na stimulantoch, čo môže viesť k pravidelnej a neprimeranej konzumácii.1
Okrem vyššie uvedených zdravotných problémov sa preukázalo, že energetické nápoje v kombinácii s fyzickou aktivitou (napríklad športom) zvyšujú riziko náhlych kolapsov, pretože stimulanty v nápojoch môžu preťažovať srdcovo-cievny systém. U detí pri dlhodobom užívaní môže nastať spomalenie vývoja mozgu v dôsledku nedostatku hlbokého spánku. Lokálne spôsobuje prekyslenie žalúdka s príznakmi nevoľnosti, zvracania a bolestí brucha. Nadmerným zvýšením tlaku a zrýchlením srdcovej činnosti môže dôjsť k poruchách srdcového rytmu, srdcového infarktu, zástave srdca, mozgovej príhode smrti.2 Potenciálne problémy spojené s konzumáciou energetických nápojov u detí a mladistvých tak zahŕňajú
1 Gunja N, Brown JA. Energy drinks: health risks and toxicity. Med J Aust. 2012 Jan 16;196(1):46-9. doi: 10.5694/mja11.10838. PMID: 22256934.
2 2 % detí do päť rokov pijú energetické nápoje. Dostupné na: https://nemocnicaskalica.agel.sk/o-nemocnici/novinky/240405-energeticke-napoje.html.
2
riziko obezity, riziko vysokého krvného tlaku, nadmernej kazivosti zubov, riziko depresií, nervozity, pocitov úzkosti a porúch spánku, a okrem iného aj ADHD.3
Dostupnosť energetických nápojov je veľmi vysoká. V potravinách ich predajú dokonca aj maloletým deťom, a to aj napriek tomu, že takáto vysoká dávka kofeínu je pre ich telá nebezpečná. Podľa štúdie vykonanej v Českej republike na 30 000 českých školákov vo veku medzi 13 a 15 rokmi energetický nápoj pije aspoň raz týždenne každý piaty školák (19,1 %), dokonca 12,6 % opakovane (t. j. 2 a viackrát týždenne), 4 % z nich si ho konzumuje každý deň. Medzi konzumentmi mierne prevažujú chlapci nad dievčatami (14,5 % a 10,7 %). Miera konzumácie (aspoň týždenne) stúpa medzi 11. a 15. rokom života zo 6 % na 22 % u chlapcov a z 5 % na 15 % u dievčat. V absolútnych číslach sa tento problém týka približne 70 000 detí vo veku 11–15 rokov.4 Je rozumné predpokladať, že obdobné čísla by boli aplikovateľné i na stav medzi maloletými v Slovenskej republike. Štatistické údaje celosvetovo ukazujú, že energetické nápoje sa stávajú čoraz populárnejšie medzi mladými ľuďmi.5 Nárast konzumácie týchto produktov je ovplyvnený agresívnym marketingom, ktorý často cieli na mladistvých. Reklamy zdôrazňujú zlepšenie výkonu, zvýšenie energie a atraktivitu životného štýlu, čo vedie k vytváraniu mylného dojmu, že tieto nápoje neškodné alebo dokonca prospešné. Konzumácia energetických nápojov môže ovplyvniť nielen fyzické, ale aj psychické zdravie a správanie mladistvých. Štúdie ukázali, že nadmerný príjem kofeínu je spojený s vyššou mierou impulzívneho správania, agresivity a zníženou schopnosťou riešiť problémy. Pravidelná konzumácia môže viesť k oslabeniu výkonu v škole, narušeniu spánkových cyklov a celkovej únave.
Ekonomické dôvody prijatia návrhu zákona smerujú k skutočnosti, že dlhodobé zdravotné problémy spôsobené nadmernou konzumáciou energetických nápojov predstavujú záťaž pre zdravotnícky systém. Zníženie konzumácie týchto produktov medzi mladistvými môže prispieť k zníženiu výdavkov na liečbu chronických ochorení, ako je obezita, cukrovka alebo kardiovaskulárne ochorenia.
Viaceré krajiny zaviedli opatrenia na obmedzenie predaja energetických nápojov mladistvým. Litva a Lotyšsko úplne zakázali predaj energetických nápojov osobám mladším ako 18 rokov. Spojené kráľovstvo zavádza obmedzenia predaja energetických nápojov v supermarketoch mladistvým do 16 rokov. Tieto opatrenia viedli k zníženiu spotreby energetických nápojov v cieľovej skupine, a tým k pozitívnym dopadom na verejné zdravie. Tiež okolité štáty na túto situáciu zareagovali, v Českej republike je momentálne obdobný zákon v legislatívnom procese, pričom česká vláda tento zámer podporila. V Poľsku zákaz predaja energetických nápojov deťom do 18 rokov nielen schválili, ale aj platí, a v Maďarsku bol nedávno taktiež predložený návrh zákona upravujúci zákazu predaja energetických nápojov pre mladistvých do 18 rokov.
3 Kwon, M., Kim, H., Yang, J., Lee, Y., Hur, J. K., Lee, T. H., Ahn, W. Y. (2023). Caffeinated Soda Intake in Children Is Associated with Neurobehavioral Risk Factors for Substance Misuse. Substance Use & Misuse, 59(1), 79–89. https://doi.org/10.1080/10826084.2023.2259471.
4 Chatelan, A., Lebacq, T., Rouche, M. et al. Long-term trends in the consumption of sugary and diet soft drinks among adolescents: a cross-national survey in 21 European countries. Eur J Nutr 61, 2799–2813 (2022). https://doi.org/10.1007/s00394-022-02851-w.
5 Han E, Powell LM. Consumption patterns of sugar-sweetened beverages in the United States. J Acad Nutr Diet. 2013 Jan;113(1):43-53. doi: 10.1016/j.jand.2012.09.016. PMID: 23260723; PMCID: PMC3662243.
3
Hlavným cieľom návrhu je vytvoriť právny rámec na reguláciu predaja energetických nápojov, a to nasledovne:
zakázať predaj energetických nápojov osobám mladším ako 16 rokov, zabezpečiť nedostupnosť energetických nápojov pre mladistvých prostredníctvom predajných automatov alebo predaja na diaľku,
zvýšiť informovanosť verejnosti o negatívnych účinkoch nadmernej konzumácie energetických nápojov,
zabezpečiť efektívnu kontrolu a sankcie za porušenie pravidiel predaja.
Týmto opatrením sa sleduje posilnenie ochrany zdravia mladistvých a zníženie ich vystavenia rizikovým látkam.
Prijatie zákona je v súlade s princípmi prevencie a ochrany zdravia, ktoré zakotvené v slovenskej legislatíve a medzinárodných dokumentoch, ako je Charta základných práv Európskej únie. Opatrenia, ktoré obmedzujú prístup k zdraviu škodlivým produktom, považované za primerané a potrebné na ochranu verejného záujmu. Zdravie detí a mladistvých je prioritou každej spoločnosti. Návrh zákona nie je represívnym opatrením, ale preventívnym krokom, ktorý za cieľ chrániť najzraniteľnejšiu skupinu populácie pred negatívnymi vplyvmi komerčných produktov. Obmedzenie predaja energetických nápojov mladistvým do 16 rokov je primeraným a účinným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
4
Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Zákon o podmienkach predaja energetických nápojov nadväzuje na obdobnú legislatívu ochrany maloletých a mladistvých pred návykovými a škodlivými látkami, napríklad v oblasti ochrany nefajčiarov zákonom č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov zákonom č. 219/1996 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb. Keďže v podmienkach Slovenskej republiky nie je ustanovený jeden právny predpis vymedzujúci ochranu maloletých a mladistvých pred návykovými a škodlivými látkami, zákon o podmienkach predaja energetických nápojov, rieši vyslovene problematiku energetických nápojov, podmienky ich predaja vo všeobecnosti a opatrenia vo vzťahu k osobám mladším ako 16 rokov, povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri predaji energetických nápojov a tiež vymedzuje pôsobnosť správnych orgánov a sankcie pri výkone opatrení podľa tohto zákona.
K § 2
Predmetné ustanovenie vymedzuje legislatívnu definíciu energetického nápoja na účely tohto predpisu. Energetickým nápojom sa na účely tohto zákona rozumie nápoj určený na konzumáciu bez úpravy, ktorý obsahuje kofeín v množstve presahujúcom 150 mg/l, bez ohľadu na jeho zdroj, okrem nápoja, ktorý je založený na káve, čaji alebo extrakte z kávy alebo čaju, ak názov potraviny obsahuje slovo „káva“ alebo „čaj“. Tento pojem nebol v právnom poriadku Slovenskej republiky doposiaľ regulovaný. Stanovená definícia na účely tohto zákona tak vychádza najmä z noriem na úrovni Európskej únie, najmä Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169//2011 z 25. októbra 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 a (ES) č. 1925/2006 a ktorým sa zrušuje smernica Komisie 87/250/EHS, smernica Rady 90/496/EHS, smernica Komisie 1999/10/ES, smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/13/ES, smernice Komisie 2002/67/ES a 2008/5/ES a nariadenie Komisie (ES) č. 608/2004, kde sa v Prílohe III bod 4. upravujú nápoje s vysokým obsahom kofeínu alebo potraviny s prídavkom kofeínu ako „Nápoje okrem nápojov na báze kávy, čaju alebo kávového či čajového extraktu, ak názov potraviny obsahuje termín „káva“ alebo „čaj“, ktoré:
- určené na konzumáciu bez zmeny a obsahujú kofeín z akéhokoľvek zdroja v množstve viac ako 150 mg/l alebo
- v koncentrovanej alebo sušenej podobe a po obnovení obsahujú kofeín z akéhokoľvek zdroja v množstve viac ako 150 mg/l.“
Z hľadiska zamerania pôsobnosti zákona o podmienkach predaja energetických nápojov je podstatná najmä prvá časť tohto ustanovenia, a tiež vylúčenie nápojov, ktoré založené na káve, čaji alebo extrakte z kávy či čaju, kde názov potraviny obsahuje termín „káva“ alebo „čaj“, spod pôsobnosti tohto zákona.
5
K § 3
Ustanovenie § 3 prináša pre predajcov nové opatrenia pri predaji energetických nápojov. Hlavným ustanovením je ods. 1, kde sa zakazuje sa predávať a tiež podávať energetické nápoje osobám mladším ako 16 rokov.
Na zabezpečenie účinnosti tohto opatrenia zákon v ods. 2 vylučuje predávať energetické nápoje alebo podávanie energetických nápojov prostredníctvom predajného automatu. Tento zákaz sa neuplatní na predajné automaty, ktoré schopné overiť vek kupujúceho dostatočnými technickými prostriedkami, najmä overením preukazu totožnosti osoby. Úplný zákaz predaja potom platí pre školské a predškolské zariadenia kde sa vyskytujú najmä osoby mladšie ako 16 rokov, v predajniach s tovarom určenom pre deti a tiež na zhromaždeniach či podujatiach určených pre deti do 16 rokov, napríklad koncerty, športové akcie a podobne.
Odsek 3 na tieto zákazy nadväzuje a povoľuje predaj na diaľku, napríklad cez e-shop či donášku, len ak predajca využíva systém overovania veku, obdobne ako pri predaji alkoholu či tabakových výrobkov, pričom predajca je povinný poskytnúť Slovenskej obchodnej inšpekcii podrobné informácie o systéme overovania veku a jeho fungovaní. Spôsob poskytovania uvedených informácií Slovenskej obchodnej inšpekcii bude prebiehať rovnakým spôsobom ako v prípade oznamovania pri predaji tabakových výrobkov na diaľku.
K § 4
Predajcovia energetických nápojov povinní tak ako pri predaji alkoholu či tabakových výrobkov upozorniť verejnosť na zákaz predávať alebo podávať energetické nápoje osobám mladším ako 16 rokov, a to oznamom, ktorý je viditeľný a umiestnený v predajni pri týchto produktoch.
Odsek 3 tiež upravuje povinnosť predávajúceho žiadať preukázanie veku v prípade, že pochybnosť o tom, či zákazník spĺňa zákonné podmienky na kúpu energetických nápojov.
K § 5
Kontrolu dodržiavania povinností ustanovených týmto zákonom sú povinné vykonávať:
a) Slovenská obchodná inšpekcia,
b) Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky,
c) orgány verejného zdravotníctva podľa osobitného predpisu
d) obec,
e) Policajný zbor Slovenskej republiky.
Slovenská obchodná inšpekcia pritom kontroluje a vyhodnocuje najmä porušenia technických opatrení a požiadaviek na predajcov energetických nápojov. Samotné porušenie hlavného zákazu, teda predaja energetických nápojov osobám mladším ako 16 rokov alebo zákazov predaja tohto druhu tovaru v dispozičnej sfére detí následne posudzuje a sankcionuje Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, keďže ide o správanie, ktorým sa ohrozuje zdravie a vývin maloletých osôb.
K § 6
Ustanovenie § 6 upravuje výšku sankcií za jednotlivé porušenie, ktoré môže ukladať Slovenská obchodná inšpekcia a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Zákon
6
poskytuje dostatočné rozmedzie pokút, aby správny orgán zohľadnil závažnosť porušenia povinností, čas ich trvania, vzniknuté alebo hroziace škodlivé následky na zdravie, skutočnosť či išlo o opakovaný správny delikt alebo prvé porušenie zákona, a tiež napríklad rozsah či predávajúci porušuje povinnosti v jednej predajni alebo v celej sieti predajní a podobne. Výnosy z pokút uložených Slovenskou obchodnou inšpekciou a Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky príjmom štátneho rozpočtu a konanie o uložení pokuty je správne konanie podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov.
K § 7
Zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2025, tak aby sa predajcovia stihli pripraviť na jeho účinnosť a uviesť svoju obchodnú prax do súladu s jeho ustanoveniami.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona o podmienkach predaja energetických nápojov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
8
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o podmienkach predaja energetických nápojov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Možno predpokladať, že navrhovaná regulácia prinesie mierne zvýšenie nákladov na strane podnikateľov, najmä v dôsledku zavedenia kontrolných mechanizmov na overovanie veku. Vzhľadom na skutočnosť, že ide o neregulovaný trh, možno očakávať zvýšenie kvality a bezpečnosti výrobkov a pozitívnu selekciu podnikateľského prostredia v tomto smere. Možno predpokladať, že navrhovaná regulácia bude mať na podnikateľské prostredie celkovo pozitívny dopad, keďže významní podnikatelia pôsobiaci na trhu dnes uvádzajú, že populácia mladšia ako 15 rokov nie je ich cieľovou skupinou pre predaj a marketing. Predpokladá sa teda, že regulácia môže z trhu vytlačiť subjekty podnikajúce nekalým spôsobom.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.