Dôvodová správaA.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Garaj, Adam Lučanský, Andrej Danko a Dagmar Kramplová.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť súlad zákona o obecnom zriadení s navrhovanou ústavnou úpravou dĺžky funkčného obdobia orgánov územnej samosprávy, a tým predísť rozporu medzi Ústavou Slovenskej republiky a zákonom o obecnom zriadení. Návrh zákona preto nadväzuje na návrh ústavného zákona, ktorým sa mení článok 69 Ústavy Slovenskej republiky. Touto novelou sa navrhuje predĺženie funkčného obdobia orgánov miest, obcí a vyšších územných celkov zo štyroch na šesť rokov. V nadväznosti na túto zmenu sa navrhuje úprava zákona o obecnom zriadení tak, aby sa odstránila jeho vecný a terminologický nesúlad s navrhovaným ústavným rámcom.
Navrhovaná zmena spočíva vo vypustení časového údaja o trvaní funkčného obdobia zo znenia § 11 ods. 1 zákona o obecnom zriadení. Funkčné obdobie orgánov obcí tak bude výlučne ustanovené v Ústave Slovenskej republiky, čím sa zabezpečí normatívna konzistentnosť právneho poriadku. Výslovné uvedenie dĺžky funkčného obdobia v zákone o obecnom zriadení je už aj v súčasnosti nadbytočným a je možné ho považovať za legislatívne neefektívnu duplicitu. Úprava má systematizačný a legislatívno-technický charakter a nenarúša žiadne iné ustanovenia zákona ani rozsah kompetencií obecných a mestských orgánov.
Navrhovaná právna úprava zároveň predchádza vzniku interpretačných pochybností, ktoré by mohli vzniknúť v aplikačnej praxi v dôsledku rozdielneho vymedzenia funkčného obdobia v Ústave Slovenskej republiky a v zákone.
Navrhovaná právna úprava nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vzťahy, životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana ani na oblasť manželstva, rodičovstva a rodiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:K bodu 1
Navrhuje sa úprava § 11 ods. 1 zákona o obecnom zriadení, ktorou sa zo znenia ustanovenia vypúšťa údaj o dĺžke funkčného obdobia volených orgánov obce. Táto informácia je už v súčasnosti výslovne upravená v článku 69 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky, pričom aktuálne zákonné znenie predstavuje legislatívnu duplicitu.
Z dôvodu pripravovanej ústavnej zmeny, ktorou sa navrhuje predĺženie funkčného obdobia orgánov miest, obcí a vyšších územných celkov zo štyroch na šesť rokov, by ponechanie stavu de lege lata v zákone viedlo k rozporu s ústavným rámcom. Úpravou sa odstráni táto kolízia a zabezpečí sa vnútorná konzistentnosť právneho poriadku.
Návrh má legislatívno-technický charakter a nezasahuje do právomocí ani organizačného usporiadania orgánov obcí. Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom, ku ktorému nadobudne účinnosť aj návrh ústavného zákona, ktorým sa mení článok 69 Ústavy Slovenskej republiky. Takto nastavená účinnosť zabezpečí, že zákon bude účinne aplikovateľný až po nadobudnutí účinnosti ústavnej zmeny.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložkavybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Bez pozmámok.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné