DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Poslanci a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko a Beáta Jurík
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s podnikaním osôb mladších ako 18 rokov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s podnikaním osôb mladších ako 18 rokov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
A.3.1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, kedy sa predpokladá príjem vo forme platených daní a odvodov. Počet osôb pod 18 rokov, ktoré využijú možnosť podnikať je odhadovaný na desiatky. Realizácia nepredstavuje náklad pre štát a zároveň je základným rámcom pre udržanie si mladých podnikavých talentov na Slovensku.
A.3.2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
Návrh zákona pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie z dôvodu vytvorenia priaznivejších podmienok pre podnikanie mladistvých, čím sa zvýši jeho atraktivita a očakáva sa aj efektívny rozvoj rodinného podnikania. Dôležité je však vytvorenie aj podporných nástrojov pre mladých podnikateľov, ako napríklad rozšírenie podnikateľského vzdelávania, mentoring, či služby akcelerátora.
A.3.3. Sociálne vplyvy
Predkladaný návrh zákona pozitívne vplyvy na zamestnanosť z dôvodu zníženia minimálnej vekovej hranice pre podnikanie. Záujem je podporený podnikateľskou aktivitou mladistvých a každoročným rastom počtu osôb vo veku 18 rokov, ktorý majú záujem podnikať formou živnosti.
A.3.4. Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na životné prostredie.
A.3.5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Navrhovaná zmena zákona nepredpokladá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
A.3.6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.3.7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Návrh zákona pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana z dôvodu umožnenia realizácie vo vlastnom podnikaní pred dosiahnutím plnej právnej spôsobilosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Návrh zákona umožňuje podnikanie do dosiahnutia plnoletosti na základe súhlasu rodiča a následného súhlasu súdu. Zo skúseností zo zahraničia je však možné zobrať do úvahy aj iné možnosti ako napríklad udelenie plnej právnej spôsobilosti na podnikanie súdom na základe návrhu maloletého bez potreby súhlasu rodiča, podnikanie na základe súhlasu rodiča bez potreby súdneho rozhodnutia, alebo všeobecným ustanovením bez súhlasu súdu alebo rodiča.
Taktiež je možné špecifikovať rôzne oprávnenia na podnikanie, napríklad priznaním plnej alebo iba čiastočnej spôsobilosti na právne úkony, priznaním iba majetkových práv maloletého, priznaním spôsobilosti podnikať formou živnosti alebo aj v rámci obchodnej spoločnosti, či ako konateľ.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.