Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s podnikaním osôb mladších ako 18 rokov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban, Ivan Štefunko a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Beáta Jurík.
Navrhovaná úprava vytvára priestor pre mladých ľudí, aby mohli tvoriť budúcnosť, ktorú budú žiť. Či ide o letný projekt, privyrobenie si popri škole, alebo začiatok veľkého príbehu. Mnohí mladí ľudia majú dobrý nápad, odvahu aj podnikateľský talent. V rozbehnutí vlastného biznisu ich však brzdí súčasná právna úprava, ktorá nedovoľuje podnikať osobám mladším ako 18 rokov.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť právny rámec, ktorý umožní fyzickým osobám starším ako 16 rokov a s ukončenou povinnou školskou dochádzkou vykonávať podnikateľskú činnosť, ak s tým súhlasí ich zákonný zástupca a tento súhlas schváli súd. Navrhovaná právna úprava posilní ich samostatnosť, zodpovednosť a ekonomickú aktivitu, pričom zároveň zabezpečí primeranú právnu ochranu prostredníctvom dohľadu zákonného zástupcu a súdu.
Ak by bolo v Slovenskej republike umožnené podnikať neplnoletým osobám, ani zďaleka by nešlo o raritu naša aktuálna právna úprava totiž patrí medzi najprísnejšie v Európe. Hoci väčšina krajín, v ktorých je podnikanie neplnoletých možné, na to vyžaduje povolenie súdu a zároveň obmedzuje vekovú hranicu, pri ktorej môže mladistvý podnikateľ vykonávať túto činnosť (pohybuje sa od veku 15 17 rokov), na Slovensku zatiaľ osobe mladšej ako 18 rokov nie je umožnené samostatne podnikať ani so súhlasom súdu. Pritom brigádnickú činnosť môžu maloletí vykonávať od 15. roku života po skončení 10-ročnej povinnej školskej dochádzky. Vzťahuje sa na nich zvýšená právna ochrana a zamestnávateľ je povinný si vyžiadať vyjadrenie zákonného zástupcu maloletého.
O podnikanie majú mladí Slováci záujem a ak im nedáme šancu, prídeme o talenty. Záujem mladých ľudí o podnikanie formou živnosti od roku 2016 rastie. Vo veku 18 rokov založilo v roku 2020 svoje podnikanie viac ako 1 000 ľudí, pričom tento počet je oproti minulým rokom viac ako dvojnásobný. Zaraďujeme sa tiež medzi krajiny s vysokou mierou podnikateľskej aktivity mladých, čo dokazujú výsledky prieskumu Global Entrepreneurship Monitor počiatočná podnikateľská aktivita na Slovensku dosahuje najvyššiu úroveň u mladých ľudí vo veku do 24 rokov (19,2 %). dnes viaceré stredné školy umožňujú svojim žiakom vytvárať tzv. študentské firmy, prostredníctvom ktorých si žiaci osvojujú podnikateľské zručnosti. Dlhodobo prebieha aj každoročná súťaž študentských firiem, kde sa zapájajú desiatky žiackych tímov z celého Slovenska
Viaceré európske krajiny umožňujú mladistvým podnikať, buď na základe rozhodnutia súdu alebo povolenia zákonných zástupcov. Predkladaný návrh zákona je inšpirovaný najmä právnou úpravou v Českej republike, kde je umožnené mladistvým podnikať od roku 2014. Celkovo počty podnikajúcich osôb pod 18 rokov sú v ČR počítané v desiatkach.
Živnostenský zákon v súčasnosti určuje všeobecné podmienky prevádzkovania živnosti fyzickými osobami, a to dosiahnutie veku 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony a bezúhonnosť. Mladiství v súčasnosti môžu prevádzkovať živnosť so súhlasom súdu, ak to
navrhne ich zákonný zástupca. Maloletý však nemôže konať vo vlastnom mene, činnosť vykonáva jeho zákonný zástupca, taktiež nie je vyriešená ani funkcia konateľa v prípade záujmu o založenie obchodnej spoločnosti. V súčasnosti evidované podnikateľské subjekty, ktoré spĺňajú túto charakteristiku, čo potvrdzuje snahy mladých podnikateľov začať podnikať aj pred 18. rokom života.
Plnoletosť je možné dosiahnuť dovŕšením 18. roku života, pričom výnimkou je, keď je plnoletosť dosiahnutá uzatvorením manželstva pred týmto vekom, živnosť však ani v takomto prípade nie je možné založiť.
Aj v prípade zakladania obchodnej spoločnosti podmienky obmedzujúce, pri zakladaní spoločnosti musí spĺňať podmienku veku osoba, ktorá je štatutárnym orgánom spoločnosti. Maloletý môže vlastniť obchodný podiel, avšak nemôže vykonávať práva a povinnosti spoločníka a pri všetkých úkonoch ho zastupuje zákonný zástupca. Neplnoletá osoba teda môže byť spoločníkom v obchodnej spoločnosti ale nie jej konateľom.
V súčasnosti má teda neplnoletá osoba 3 možnosti ako podnikať pred dosiahnutím plnoletosti:
1. postup podľa § 12 živnostenského zákona, pričom je potrebný súhlas súdu a maloletá osoba môže vykonávať úkony len prostredníctvom svojho zákonného zástupcu;
2. Dohodu so zákonnými zástupcami na prevádzkovanie živnosti alebo s. r. o. v ich mene;
3. Založenie entity v krajine, ktorá takéto podnikanie maloletých legislatívne umožňuje.
Teda ani jedno z riešení nie je priaznivé, buď núti maloletých obchádzať zákon alebo ich vyháňa zo zahraničia.
Navrhujeme, aby mladiství vo veku od 16 rokov a súčasne po skončení povinnej školskej dochádzky mali možnosť podnikať na základe živnostenského oprávnenia alebo formou spoločnosti s ručením obmedzeným (s. r. o.). Na výkon takejto podnikateľskej činnosti je potrebný súhlas zákonného zástupcu a schválenie tohto súhlasu súdom v osobitnom konaní podľa zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov. Súd v konaní berie do úvahy viaceré spôsobilosti či predchádzajúci život maloletého. Súd v konaní môže prihliadať na účel, formu podnikania, ročný rozpočet, účtovníctvo, počet zamestnancov. Nemusí brať do úvahy len snahu o zisk, ale aj skúsenosti mladistvého s prihliadnutím na vzdelanie, znalosti určitého odboru, získanú prax, či predošlé pracovné skúsenosti z brigádnickej činnosti.
Ďalej sa ustanovuje, že mladistvý nesmie podnikať v oblastiach, ktoré predstavujú zvýšené riziko zneužitia alebo v rozpore s verejným poriadkom a morálkou. Môže ísť napríklad o predaj a distribúciu alkoholu, tabakových výrobkov, liekov, hazardných hier, erotického obsahu pre dospelých, zbraní, prevádzku herných automatov, predaj a prenájom nehnuteľností, obchodovanie s nástrojmi finančného trhu a pod. Tiež sa výslovne ustanovuje, že ak sa mladistvý na základe rozhodnutia súdu stane spôsobilým na právne úkony spojené s podnikateľskou činnosťou, výnimkou právne úkony spojené s nadobúdaním a prevodom nehnuteľnosti. Ide o zvýšenú mieru ochrany pred zneužitím v rámci podnikania pri podvodných prevodoch nehnuteľného majetku. Nemôže sa jednať o rizikové podnikanie v zmysle spôsobenia osobného bankrotu a nebude schvaľované ani vykonávanie fyzicky náročných prác.
Zároveň sa ustanovuje, že zákonný zástupca môže odvolať súhlas s podnikaním mladistvého len so súhlasom súdu. Na základe skúseností z iných krajín, napríklad Českej republiky,
Dánska, Estónska, Francúzska, Nemecka, či Švédska bol predložený právny rámec v oblasti podnikania osôb mladších ako 18 rokov vyhodnotený ako najoptimálnejší.
Na základe súčasne platného a účinného zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov spadá agenda podnikateľského prostredia pod Ministerstvo hospodárstva SR a z tohto dôvodu sa javí ako najoptimálnejšie, aby práve ministerstvo v rámci svojich interných kapacít plnilo úlohu orgánu ktorý bude toto opatrenie monitorovať, vyhodnocovať a poskytovať mladým podnikateľom informácie a podporu.
Právna úprava podnikania šancu šikovným mladým ľuďom s dobrým nápadom, ktorí o svojom nápade presvedčení natoľko, že zvládnu tento administratívny proces. Zároveň uľahčuje začiatky podnikania oslobodením podnikateľov mladších ako 18 rokov od platenia minimálnej dane.
Navrhované zmeny budú mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže mladistvým sa umožní legálne podnikať. Osoby mladšie ako 18 rokov nebudú toto podnikanie prevádzkovať nelegálne alebo v mene svojich zákonných zástupcov. Toto opatrenie štát nič nestojí a navyše si ním vie udržať mladé podnikateľské talenty. Očakávame príjem do štátneho rozpočtu vo forme daní a odvodov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nepredpokladá vplyvy na informatizáciu spoločnosti, životné prostredie, a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa doplniť nový § 9a, ktorý umožňuje priznať spôsobilosť na právne úkony spojené s podnikateľskou činnosťou fyzickej osobe staršej ako 16 rokov, ktorá ukončila povinnú školskú dochádzku. Na priznanie spôsobilosti sa vyžaduje súhlas zákonného zástupcu a schválenie súdu v osobitnom konaní podľa § 111 písm. r) zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov. Z právnych úkonov spojených s podnikateľskou činnosťou však vylúčené právny úkony súvisiace s prevodom a nadobudnutím majetku, čím sa zvyšuje miera ochrany mladistvého pri výkone podnikateľskej činnosti.
Na odvolanie súhlasu zákonného zástupcu s podnikaním mladistvého sa vyžaduje súhlas súdu v konaní podľa § 111 písm. r) zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov.
Ustanovuje sa pravidlo, že ak osobitný predpis podmieňuje výkon podnikania ako takého dosiahnutím určitého veku, rozhodnutie súdu túto podmienku nahrádza. Ide napríklad o podmienku dosiahnutia 18 rokov ustanovenú v § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
S cieľom zabezpečenia zvýšenej ochrany mladistvého pri podnikaní sa osobitne ustanovuje, že nesmie podnikať v určitých oblastiach, t.j. ak ide o oblasť, ktorá je v rozpore s verejným poriadkom alebo ochranou morálky, alebo oblasť, na ktorú osobitný predpis vyžaduje dovŕšenie 18. roku veku alebo nadobudnutie plnej spôsobilosti na právne úkony.
K čl. II
K bodom 1 a 2:
Zmena § 6 živnostenského zákona umožňuje, aby rozhodnutie súdu v konaní podľa § 111 písm. r) zákona č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov nahradilo podmienku spôsobilosti na právne úkony pri prevádzkovaní živnosti. Zároveň sa s novou právnou úpravou zosúlaďuje § 12 živnostenského zákona.
K čl. III
Navrhovanou zmenou sa umožňuje zápis spoločnosti s ručením obmedzeným založenej zjednodušeným spôsobom do obchodného registra tak, že podmienku plnej spôsobilosti na právne úkony a podmienku veku 18 rokov nahrádza predloženie rozhodnutia súdu o schválení súhlasu zákonného zástupcu k samostatnému výkonu podnikania mladistvého.
K čl. IV
Navrhuje sa oslobodiť podnikateľov mladších ako 18 rokov od povinnosti platiť minimálnu daň (tzv. daňovú licenciu) podľa § 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Oslobodením od tejto dane sa zníži riziko ekonomického zlyhania začínajúcich mladých podnikateľov.
K čl. V
K bodu 1
V rámci konaní vo veciach starostlivosti súdu o maloletých sa zavádza nové konanie podľa § 111 písm. r), v ktorom súd rozhoduje o schválení súhlasu a odvolaní súhlasu zákonného zástupcu k samostatnému výkonu podnikania maloletého.
K bodu 2
Upravuje sa procesný postup - konanie sa začína len na návrh maloletého alebo jeho zákonného zástupcu, pričom súčasťou návrhu na začatie konania je aj súhlas zákonného zástupcu s podnikaním a podnikateľský plán.
K bodu 3
Upravuje sa procesná lehota, v ktorej má súd v konaní podľa § 111 písm. r) rozhodnúť.
K čl. VI
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2026.