1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK. V predkladanom návrhu zákona sa zavádza nová regulácia reklamy na hazardné hry, ktorá ideovo vychádza v právne nezáväzného a dobrovoľného Kódexu zodpovednej reklamy platného až od roku 2023 ako aj z obdobných paragrafov zákona o reklame regulujúcich reklamu na tabakové výrobky a pod. K tomuto kódexu pristúpilo 37 spoločností podnikajúcich v oblasti hazardných hier, z neuvedeného celkového počtu podnikajúcich v tomto odvetví.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na služby verejnej správy pre občana, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Navrhuje sa upraviť aspoň rámcovo oblasť reklamy hazardných hier, obdobne ako je v zákone v samostatných paragrafoch regulovaná reklama na ďalšie spoločensky senzitívne výrobky, teda lieky, tabak, alkohol, zbrane a strelivo či dojčenské prípravky.
Návrh zákona obmedzuje vysielanie reklamy na vymenované druhy hazardných hier v času od 6 hod. do 22 hod. A taktiež zakazuje reklamu na hazardné hry na všetkých druhoch informačných nosičov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2026.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK
V aktuálnej právnej úprave zákona o reklame nie je vôbec upravená reklama hazardných hier. Táto absencia viedla nedávno k veľmi negatívnym dôsledkom, kedy počas majstrovstiev sveta v hokeji prakticky celý deň diváci TV a poslucháči rádií boli bombardovaní reklamou na stávkovanie na výsledky športových zápasov s chytľavým sloganom priamo z úst kapitána hokejistov a športovej celebrity Tomáša Tatara: „Stačí len začať“. Krátko predtým zaznie od hlasu v pozadí veta: „Jedno ti môžem zaručiť – že si to užiješ.“ Vediac o rizikách vzniku hráčskych závislostí, ktoré sú podložené mnohými štúdiami z celého sveta, považujeme za eminentne dôležité nepodnecovať takýmto neprimeraným spôsobom najmä mladú generáciu k začatiu stávkovania a hrania hazardných hier.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zákaz reklamy na hazardné hry v TV a rádiách od 6:00 do 22:00, a tým predchádzať vzniku a ďalšiemu nárastu hráčskych závislostí a zruinovaných domácností práve patologickým hráčstvom.
Pozitívom navrhovanej úpravy je menej závislých osôb na hraní a stávkovaní športových zápasov.
Návrh zákona sa týka všetkých médií a zároveň všetkých spoločností podnikajúcich v oblasti hazardného priemyslu, lotérií a stávkových spoločností v Slovenskej republike.
Alternatívne riešenie by mohlo byť úplný zákaz reklamy, teda nonstop.
Nulový variant by znamenal, že mládež bude vystavovaná opakovaným podnetom začať stávkovať a hrať hazardné hry, čo neskôr spoločnosti prináša nepomerne vyššie spoločenské náklady než náklady spojené s uplatňovaním zákazu reklamy vo vybraných hodinách a vybraných médiách.
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.