1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK.
V predkladanom návrhu zákona sa zavádza nová regulácia reklamy na hazardné hry, ktorá ideovo vychádza v právne nezáväzného a dobrovoľného Kódexu zodpovednej reklamy platného od roku 2023 ako aj z obdobných paragrafov zákona o reklame regulujúcich reklamu na tabakové výrobky a pod. K tomuto kódexu pristúpilo 37 spoločností podnikajúcich v oblasti hazardných hier, z neuvedeného celkového počtu podnikajúcich v tomto odvetví.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na služby verejnej správy pre občana, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Navrhuje sa upraviť aspoň rámcovo oblasť reklamy hazardných hier, obdobne ako je v zákone v samostatných paragrafoch regulovaná reklama na ďalšie spoločensky senzitívne výrobky, teda lieky, tabak, alkohol, zbrane a strelivo či dojčenské prípravky.
Návrh zákona obmedzuje vysielanie reklamy na vymenované druhy hazardných hier v času od 6 hod. do 22 hod. A taktiež zakazuje reklamu na hazardné hry na všetkých druhoch informačných nosičov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2026.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián ČAUČÍK
2.Definovanie problému
V aktuálnej právnej úprave zákona o reklame nie je vôbec upravená reklama hazardných hier. Táto absencia viedla nedávno k veľmi negatívnym dôsledkom, kedy počas majstrovstiev sveta v hokeji prakticky celý deň diváci TV a poslucháči rádií boli bombardovaní reklamou na stávkovanie na výsledky športových zápasov s chytľavým sloganom priamo z úst kapitána hokejistov a športovej celebrity Tomáša Tatara: „Stačí len začať“. Krátko predtým zaznie od hlasu v pozadí veta: „Jedno ti môžem zaručiť že si to užiješ.“ Vediac o rizikách vzniku hráčskych závislostí, ktoré podložené mnohými štúdiami z celého sveta, považujeme za eminentne dôležité nepodnecovať takýmto neprimeraným spôsobom najmä mladú generáciu k začatiu stávkovania a hrania hazardných hier.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zákaz reklamy na hazardné hry v TV a rádiách od 6:00 do 22:00, a tým predchádzať vzniku a ďalšiemu nárastu hráčskych závislostí a zruinovaných domácností práve patologickým hráčstvom.
Pozitívom navrhovanej úpravy je menej závislých osôb na hraní a stávkovaní športových zápasov.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých médií a zároveň všetkých spoločností podnikajúcich v oblasti hazardného priemyslu, lotérií a stávkových spoločností v Slovenskej republike.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie by mohlo byť úplný zákaz reklamy, teda nonstop.
Nulový variant by znamenal, že mládež bude vystavovaná opakovaným podnetom začať stávkovať a hrať hazardné hry, čo neskôr spoločnosti prináša nepomerne vyššie spoločenské náklady než náklady spojené s uplatňovaním zákazu reklamy vo vybraných hodinách a vybraných médiách.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
5
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po troch rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme porovnanie štatistík počtu klientov odvykacích centier a zároveň počtu klientov poradní riešiacich problémy rodín negatívne ovplyvnených nezdravým stávkovaním a gamblingom.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy a nepriamo aj pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na služby verejnej správy pre občana, podnikateľské prostredie, rozpočet verejnej správy, informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
6
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami Kresťanskodemokratického hnutia.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené