5.1.1 Vplyvy na ovzdušie (množstvo očakávaných navýšených alebo ušetrených emisií ovzdušie znečisťujúcich látok):
Ovzdušie – pozitívny vplyv.
Odvetvie elektroenergetiky zohráva kľúčovú rolu v plnení povinnosti znížiť emisie skleníkových plynov v Európskej únii (ďalej len „EÚ“) do roku 2030 aspoň o 40 % s očakávaným podielom obnoviteľných zdrojov energie (ďalej len „OZE“) na úrovni 50 %.
Legislatívne návrhy v oblasti revízie dizajnu trhu s elektrinou spolu s úpravami v oblasti obnoviteľných zdrojov (tzv. smernica RED III) a energetickej efektívnosti tvoria základ pre splnenie klimaticko – energetických cieľov EÚ do roku 2030 a 2050.
Jedným z hlavných cieľov revízie dizajnu trhu s elektrinou je zlepšenie podmienok potrebných na trhovú integráciu nových kapacít obnoviteľných zdrojov. Smernice (v spojení s nariadením) podporujú zvyšovanie podielu obnoviteľných zdrojov na výrobe elektriny (OZE-E), ako aj v sektore budov a dopravy v kontexte politických cieľov EÚ 2030/ 2050.
Smernica RED III rieši nielen dekarbonizáciu energetiky, ale aj priemyslu a sektora dopravy.
Očakávajú sa pozitívne vplyvy na životné prostredie, najmä na zníženie emisií skleníkových plynov. Sektor dopravy je zodpovedný za takmer 24% konečnej spotreby energií na Slovensku, pričom konečná spotreba energie v sektore dopravy za obdobie rokov 2005 – 2021 zaznamenala nárast. Najväčší podiel na konečnej spotrebe energie v doprave tvorí konečná spotreba kvapalných palív (89%), pričom podiel konečnej spotreby tuhých palív, plynných palív ako aj elektrickej energie ostáva zatiaľ malý.
Najviac sa na spotrebe palív a elektriny v sektore dopravy podieľa cestná doprava, kde došlo v roku 2022 k nárastu spotreby pohonných hmôt (automobilových benzínov a nafty) o viac ako 16 % oproti roku 2010. V roku 2022 v cestnej doprave spotreba benzínu a nafty predstavovala 88 %, spotreba elektriny a plynu bola zanedbateľné.
Podiel OZE v doprave na Slovensku dosiahol v roku 2023 úroveň 9,2%, čím sa Slovensko radí k priemeru v rámci EÚ. Sektor dopravy na Slovensku má významný potenciál v oblasti dekarbonizácie, ktorú možno podporiť rôznymi metódami okrem iného napríklad zvýšením podielu alternatívnych ekologickejších pohonov v doprave. Podporením zvyšovania podielu OZE v doprave napríklad aj prostredníctvom zavedenia schémy a vytvorenia tzv. trhoviska pre kredity generované dodávkami elektriny do elektrických vozidiel (EV) prostredníctvom