-Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
B) Návrh zákona prináša úpravu v oblasti ochrany koncových odberateľov elektriny v domácnosti v prípade režimu dodávky poslednej inštancie - Ide o proces slúžiaci na ochranu koncových odberateľov elektriny, keďže dodávateľ poslednej inštancie je povinný dodávať elektrinu koncovým odberateľom elektriny, ktorí sú pripojení k sústave a ktorých dodávateľ stratil spôsobilosť dodávať elektrinu alebo došlo k zastaveniu procesu zmeny dodávateľa elektriny, a zároveň ku dňu prerušenia dodávok elektriny nemajú zabezpečenú dodávku iným spôsobom. Upravuje sa ochrana odberateľa v režime DPI predĺžením najneskoršej doby trvania dodávky poslednej inštancie -nakoľko členské štáty musia podľa požiadaviek Smernice (EÚ) 2024/1711 zabezpečiť činnosť dodávateľa poslednej inštancie a umožniť zákazníkom, ktorí prejdú do režimu dodávok poslednej inštancie, aby mohli tento režim využívať aspoň po dobu 6 mesiacov oproti doterajším 3 mesiacom. Týmto sa zvýši ochrana zraniteľných odberateľov elektriny v kategórii domácností ako aj posilní zabezpečenie kontinuity dodávok pre odberateľov, predovšetkým v prípadoch zlyhania dodávateľa.
C) Návrh zákona ďalej posilňuje ochranu koncového odberateľa elektriny zavedením zmluvy o dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú, ktorou sa zaručuje, že zmluvné podmienky vrátane ceny zostanú nezmenené počas trvania zmluvy, a ktorá môže v rámci pevnej ceny obsahovať flexibilný prvok, napríklad variácie cien v čase špičky a mimo špičky, pričom zmeny výslednej faktúry môžu vyplývať len z prvkov, ktoré neurčujú dodávatelia, ako sú dane a odvody – t.z. že dodávatelia nemôžu jednostranne meniť podmienky zmlúv na dodávky elektrickej energie za pevnú cenu na dobu určitú a ukončovať ich pred uplynutím ich trvania. Upravuje sa tiež zlepšenie informovanosti odberateľov cez rozšírenie rozsahu poskytovania údajov a informácií odberateľovi - povinnosť dodávateľa elektriny poskytovať odberateľovi elektriny upozornenia na výhody a riziká spojené s uzavretím zmluvy o dodávke elektriny alebo o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a poučenie o nemožnosti zmeny dodávateľa elektriny pred uplynutím doby trvania záväzku z takejto zmluvy, ak ide o dojednanie zmluvy o dodávke elektriny alebo o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú