S pripomienkou Komisie nesúhlasíme.
Vo vzťahu k častiam návrhu zákona, ktorými sa transponujú požiadavky smernice (EÚ) 2024/1711 a implementujú požiadavky nariadenia (EÚ) 2024/1747 v oblasti reformy dizajnu trhu s elektrinou, tieto neriešia a neupravujú oblasť tvorby a nakladania s odpadmi a súvisiace negatívne vplyvy na životné prostredie. V zmysle preambuly uvedených právnych aktov EÚ, ich cieľom je posilnenie vnútorného trhu s energiou a dosiahnutie cieľov Únie v oblasti klímy a energetiky.
Čo sa týka zavedenia priamej podpory výroby elektriny z jadrového paliva formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva (nový § 26a zákona o energetike), v zmysle zdôvodnenia k uvedenému bodu novely zákona „Navrhovaná úprava predstavuje adaptáciu slovenskej zákonnej právnej úpravy na priamo uplatniteľnú právnu úpravu Európskej únie, konkrétne článok 19d revidovaného Nariadenia (EÚ) 2019/943 upraveného nariadením (EÚ) 2024/1747, podľa ktorého, ak sa členské štáty rozhodnú podporovať investície financované z verejných zdrojov prostredníctvom systémov priamej podpory cien do nových nízkouhlíkových zariadení na výrobu elektriny z nefosílnych palív, tieto musia byť štruktúrované ako dvojsmerné rozdielové zmluvy alebo rovnocenné systémy s rovnakými účinkami.“ Jedná sa teda iba o „možnosť“ využitia uvedených ustanovení zákona a nástroja podpory výstavby nových kapacít výroby elektriny na báze jadrového paliva, v prípade budúceho rozhodnutia o podpore výstavby nových kapacít výroby elektriny z jadrového paliva, ktoré v zmysle uvedeného nariadenia EÚ „musia“ mať po júli 2027 formu dvojsmernej rozdielovej zmluvy, v prípade ak členský štát uplatňuje systém priamej podpory cien do nových nízkouhlíkových zariadení na výrobu elektriny z nefosílnych palív (jadrové palivo a OZE). Nejedná sa teda o využitie navrhovaných ustanovení zákona podporou výstavby konkrétneho zariadenia na výrobu elektriny z jadrového paliva. Z uvedeného vyplýva, že materiál nemá priamy negatívny vplyv na životné prostredie (z hľadiska produkcie plynných, tekutých a pevných rádioaktívnych emisií a odpadov), ktorý by bolo možné kvantifikovať.
Vo vzťahu k vybraným častiam návrhu zákona, ktorými sa transponujú vybrané časti revidovanej smernice (EÚ) 2023/2413, ktorá revidovala smernicu (EÚ) 2018/2001 o energii z obnoviteľných zdrojov (tzv. RED 3), je pripomienka všeobecná a nedostatočne konkrétna resp. nie je jasné, ktorých ustanovení návrhu zákona alebo smernice sa týka - „zároveň však dochádza k potenciálnemu riziku väčšieho zásahu do prostredia a potreby kompenzačných opatrení, rovnako napríklad aj tvorby odpadov“. V zmysle preambuly smernice (EÚ) 2023/2413, ktorá revidovala smernicu (EÚ) 2018/2001, by revidovaná smernica nemala mať podľa očakávaní významný vplyv na životné prostredie. Predmetom transpozície predloženým návrhom zákona nie je oblasť postupov udeľovania povolení vrátane posudzovania vplyvov na životné prostredie (projektov výroby energie z obnoviteľných zdrojov a súvisiacich projektov energetickej infraštruktúry). V zmysle preambuly revidovanej smernice o energii z obnoviteľných zdrojov, cieľom smernice je rozšírenie výroby energie z obnoviteľných zdrojov a súčasne minimalizovať nepriaznivé účinky na životné prostredie (v súlade so súvisiacimi právnymi aktmi EÚ najmä smernicou (EÚ) 2011/92/EÚ a smernicou (EÚ) 2001/42/ES).
Ku goldplatingu (všeobecne)
Možný goldplating bol identifikovaný v tabuľke zhody so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2018/2001, nariadenie (EÚ) 2018/1999 a smernica 98/70/ES, pokiaľ ide o podporu energie z obnoviteľných zdrojov, a ktorou sa zrušuje smernica Rady (EÚ) 2015/652, a to konkrétne pri transpozícii článku 1 ods. 14 smernice, ktorým sa mení čl. 24 ods. 5 smernice (EÚ) 2018/2001 („Členské štáty môžu povoliť prevádzkovateľovi systému diaľkového vykurovania alebo chladenia, aby odmietol pripojiť dodávateľa, ktorý je treťou stranou, a nakupovať od neho teplo alebo chlad v ktorejkoľvek z týchto situácií....“). Vzhľadom na identifikovaný goldplating je potrebné náležite vyplniť stĺpce 9 a 10 tabuľky zhody a uviesť vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie.
MH SR trvá na navrhnutom znení, nakoľko nespĺňa definičné znaky goldplatingu.
V zmysle definície goldplatingu návrh predmetného ustanovenia podľa nášho názoru nespĺňa definičné znaky goldplatingu. Navrhované ustanovenie nezavádza obligatórnu povinnosť držiteľovi povolenia na rozvod tepla, ale umožňuje využitie tohto ustanovenia pri splnení podmienky. Navrhované podmienky sú transponované podľa Smernice.
Tabuľku zhody so smernicou (EÚ) 2023/2413 je potrebné upraviť tak, aby z nej bolo zrejmé označenie článkov transponovanej smernice, keďže stĺpec 1 tabuľky zhody nezodpovedá reálnemu označeniu článkov, odsekov, bodov a pod. v predmetnej smernici. Zároveň je v celej tabuľke zhody potrebné vyplniť aj stĺpec 3- spôsob transpozície.
Tabuľka zhody bola upravená podľa legislatívnych pravidiel vlády a doplnené chýbajúce články.