1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladateľ: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „MPSVR SR“)
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
112 823
1 500
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
22 500
31 500
E. Administratívne náklady
2 113 403
2 363 684
Spolu = A+B+C+D+E
2 248 726
2 396 684
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
2
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
2 248 726
2 396 684
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Ak súd zastaví konkurzné konanie z dôvodov nesúvisiacich s majetkovou situáciou dlžníka, zamestnávateľ bude povinný vrátiť len samotnú dávku
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 234 ods. 4
1.SK
01.04.26
Všetky
2
750
1 500
Out (znižuje náklady)
1 500
0
3
garančného poistenia, bez úroku.
2
Oznámenie čísla účtu Sociálnej poisťovni zamestnávateľmi za zamestnancov (§293 gka – prechodné ustanovenie – jednorazová akcia).
zákon č. 461/2003 z. z.
§293 gka)
1.SK
01.11.25
Všetky
1 800 000
1
1 825 922
In (zvyšuje náklady)
1 825 922
0
3
Oznámenie čísla účtu Sociálnej poisťovni zamestnávateľmi za novoprijatých zamestnancov (§ 231 ods. 1 písm. c) – priebežne).
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 pism. c)
1.SK
01.04.26
Všetky
270 000
1
273 888
In (zvyšuje náklady)
273 888
0
4
Zamestnávateľ už nebude povinný oznamovať Sociálnej poisťovni spôsob výplaty mzdy pri každom vzniku práceneschopnosti.
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 písm. q); § 231 ods. 1 písm. c)
1.SK
01.04.26
Všetky
596 000
1
604 583
Out (znižuje náklady)
604 583
0
5
Vypustenie povinnosti zamestnávateľa oznamovať prerušenie poistenia z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti (aj v prípade ak nie je zaznamenaná v systéme elektronického zdravotníctva).
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 písm. d)
1.SK
01.04.26
Všetky
137 000
3
416 919
Out (znižuje náklady)
416 919
0
4
6
Vypustenie povinnosti SZČO oznamovať prerušenie poistenia z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti (aj v prípade ak nie je zaznamenaná v systéme elektronického zdravotníctva).
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 228 ods. 2
1.SK
01.04.26
Všetky
26 600
3
80 949
Out (znižuje náklady)
80 949
0
7
Ustanovuje sa povinnosť zamestnávateľa oznamovať pracovný úraz a chorobu z povolania elektronicky, ktorá nahradí súčasný papierový proces.
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 písm. i)
1.SK
01.04.26
Všetky
9 000
3
27000
Out (znižuje náklady)
27000
0
8
Zavádza sa elektronizácia potvrdenia zamestnávateľa na účely nároku na dávku garančného poistenia, ktorá nahradí papierový proces.
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 234 ods. 2 až 4
1.SK
01.04.26
Všetky
1 500
3
4 500
Out (znižuje náklady)
4 500
0
9
Zamestnávateľ už nebude musieť papierovo spracovávať a uchovávať údaj o potrebe starostlivosti/ošetrenia (Sociálna poisťovňa im umožní
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 226 ods. 1 písm. o)
1.SK
01.04.26
Všetky
208 000
3
632 986
Out (znižuje náklady)
632 986
0
5
elektronický prístup k týmto údajom).
10
Sociálna poisťovňa je povinná bez zbytočného odkladu informovať DSS o smrti sporiteľa, pričom DSS zaniká povinnosť informovať SP.
zákon č. 43/2004 z. z.
§ 28a ods. 3
1.SK
01.01.28
DSS
2 815
2
5 711
Out (znižuje náklady)
5 711
0
11
Zdieľanie elektronickej žiadosti o dôchodok medzi Sociálnou poisťovňou a DSS
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 184 ods. 1
1.SK
01.04.26
DSS
5
4 500
22 500
In (zvyšuje náklady)
22 500
0
12
Žiadosť o dôchodok môže sporiteľ podať aj v elektronickej podobe
zákon č. 43/2004 z. z.
§ 44 ods. 6
1.SK
01.04.26
DSS
900
3
2 739
Out (znižuje náklady)
2 739
0
13
Predpokladané náklady na úpravu informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v súvislosti s integráciou zmien týkajúcich sa zasielania údajov Sociálnej poisťovni pre vyplácanie ošetrovného
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 3a ods. 28 písm. j)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou určiť osobe potrebu ošetrovania
9 619
8
72 143
In (zvyšuje náklady)
72 143
0
6
14
Predpokladané náklady na úpravu informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v súvislosti s integráciou zmien týkajúcich sa zasielania údajov Ústrediu práce sociálnych vecí a rodiny na účely posúdenia splnenia podmienky nároku na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 3a ods. 28 písm. k)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou potvrdiť žiadosť o ochranný príspevok (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
20
13 560
In (zvyšuje náklady)
13 560
0
15
Predpokladané náklady na úpravu informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v súvislosti s integráciou zmien týkajúcich sa zasielania údajov Sociálnej poisťovni pre vyplácanie materského (gynekologická alebo gynekologicko-
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 3a ods. 28 písm. i)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou potvrdiť žiadosť o materské (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
20
13 560
In (zvyšuje náklady)
13 560
0
7
pôrodnícka ambulancia)
16
Predpokladané náklady na úpravu informačných systémov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v súvislosti s integráciou zmien týkajúcich sa zasielania údajov Sociálnej poisťovni pre vyplácanie tehotenského (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 3a ods. 28 písm. i)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou vytvoriť tehotenskú knižku a potvrdiť žiadosť o tehotenské (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
20
13 560
In (zvyšuje náklady)
13 560
0
8
17
Elektronizovanie potvrdenia žiadosti o poskytnutie ochranného príspevku pre Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 5b
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou potvrdiť žiadosť o poskytnutie ochranného príspevku (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
1
963
Out (znižuje náklady)
963
0
18
Elektronizovanie žiadosti o poskytnutie ošetrovného pre Sociálnu poisťovňu
zákon č. 153/2013 z. z.
§ 6b
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou určiť osobe potrebu ošetrovania
9 619
10
93 672
Out (znižuje náklady)
93 672
0
19
Elektronizovanie potvrdenia žiadosti o poskytnutie materského pre Sociálnu poisťovňu
zákon č. 153/2013 z. z.; zákon č. 461/2003 z. z.
§ 5b; § 233 ods. 2 písm. d)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou potvrdiť žiadosť o materské (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
44
29 987
Out (znižuje náklady)
29 987
0
9
20
Elektronizovanie potvrdenia žiadosti o poskytnutie tehotenského pre Sociálnu poisťovňu
zákon č. 153/2013 z. z.; ; zákon č. 461/2003 Z. z.
§ 5b; § 233 ods. 2 písm. d) a e)
1.SK
01.04.26
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti s kompetenciou vytvoriť tehotenskú knižku a potvrdiť žiadosť o tehotenské (gynekologická alebo gynekologicko-pôrodnícka ambulancia)
678
46
31 087
Out (znižuje náklady)
31 087
0
21
Vypustiť povinnosť zamestnávateľa nahlasovať posledný deň výkonu práce zamestnanca pred vznikom dôvodu na poskytnutie predmetnej nemocenskej dávky.
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 písm. q)
1.SK
01.04.26
Všetky
457 500
1
464 088
Out (znižuje náklady)
464 088
0
22
Zaviesť povinnosť zamestnávateľa nahlasovať do piatich dní od ukončenia kalendárneho mesiaca dni, v ktorých zamestnanec dosiahol počas trvania nároku na nemocenskú dávku (OČR, materské) vymeriavací základ na platenie poistného na nemocenské poistenie
zákon č. 461/2003 z. z.
§ 231 ods. 1 písm. q)
1.SK
01.04.26
Všetky
6 700
2
13 593
In (zvyšuje náklady)
13 593
0
10
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Opatrenie 1 (OUT) predpokladáme 2 dotknutých zamestnávateľov (zdroj: Sociálna
poisťovňa).
B) Iné poplatky výška nezaplatených úrokov zamestnávateľmi sa predpokladá v sume cca 1,5 tis. eur, čo znamená cca 750 eur na dotknutého zamestnávateľa. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 2 (IN) - celkový počet dotknutých zamestnávateľov sa odhaduje na úrovni cca 166,5
tis., pričom počet zamestnancov vrátane dohodárov na úrovni cca 1,8 mil. (mikroúdaje Sociálna poisťovňa spracovanie MPSVR SR; počty zamestnávateľov a zamestnancov nezohľadňujú verejnú správu).
E) Administratívne náklady na základe konzultácii so zástupcami zamestnávateľov sa odhaduje rozsah administratívnej povinnosti 5 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu poistencov. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne vzhľadom na štruktúru kalkulačky nákladov, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 1 euro a priemerné náklady na podnikateľa cca 11 eur. Navrhovaná účinnosť je od 1. novembra 2025.
Opatrenie 3 (IN) - celkový počet novoprijatých zamestnancov vrátane dohodárov odhadujeme
na úrovni cca 270 tis. (predpoklad fluktuácie a vstupujúcich na trh práce cca 20% z celkového počtu 1,8 mil. poistencov a prispôsobené účinnosti 1. apríla 2026).
E) Administratívne náklady na základe konzultácii so zástupcami zamestnávateľov sa odhaduje rozsah administratívnej povinnosti 5 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu poistencov. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne vzhľadom na štruktúru kalkulačky nákladov, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 1 euro. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 4 (OUT) počet dotknutých zamestnávateľov predpokladáme na úrovni cca 45 tis.
(zdroj: mikroúdaje Sociálna poisťovňa spracovanie MPSVR SR) a počet práceneschopností u zamestnancov cca 596 tis. (zdroj: Sociálna poisťovňa za rok 2024). Všetky početnosti prispôsobené účinnosti od 1. apríla 2026.
E) Administratívne náklady na základe konzultácii so zástupcami zamestnávateľov sa odhaduje rozsah administratívnej povinnosti 5 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu práceneschopnosti u zamestnancov. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca
11
1 euro a priemerné náklady na podnikateľa cca 13 eur. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 5 (OUT) počet dotknutých zamestnávateľov predpokladáme na úrovni cca 30 tis.
(zdroj: Sociálna poisťovňa) a celkový počet prerušení cca 137 tis. (zdroj: Sociálna poisťovňa za rok 2024). Všetky početnosti prispôsobené účinnosti od 1. apríla 2026.
E) Administratívne náklady odhaduje sa rozsah administratívnej povinnosti 15 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu prerušení u zamestnancov. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 3 eura a priemerné náklady na podnikateľa cca 14 eur. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 6 (OUT) počet dotknutých SZČO predpokladáme na úrovni cca 21,4 tis. (zdroj:
Sociálna poisťovňa) a počet prerušení u SZČO cca 26,6 tis. (zdroj: Sociálna poisťovňa za rok 2024). Všetky početnosti prispôsobené účinnosti od 1. apríla 2026.
E) Administratívne náklady odhaduje sa rozsah administratívnej povinnosti 15 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu prerušení u SZČO. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 3 eura a priemerné náklady na SZČO cca 3,8 eura. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 7 (OUT) počet dotknutých zamestnávateľov predpokladáme na úrovni cca 3,4 tis.
(zdroj: Sociálna poisťovňa) a celkový počet hlásených pracovných úrazov a chorôb z povolania cca 9 tis. (zdroj: Sociálna poisťovňa za rok 2024). Všetky početnosti prispôsobené účinnosti od 1. apríla 2026.
D) Iné nepriame náklady z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý počet úkonov zodpovedajúci počtu hlásených pracovných úrazov a chorôb z povolania. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádza priemerná úspora nákladov na 1 úkon cca 3 eura (náklady na vytlačenie a poštovné/doručenie) a priemerné náklady na 1 podnikateľa cca 8 eur.
Opatrenie 8 (OUT) počet úkonov predpokladáme na úrovni cca 1,5 tis. (zdroj: Sociálna
poisťovňa). Početnosť prispôsobená účinnosti od 1. apríla 2026.
D) Iné nepriame náklady vzhľadom na štruktúru kalkulačky je nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádza priemerná úspora nákladov na 1 úkon cca 3 eura (náklady na vytlačenie a poštovné/doručenie).
Opatrenie 9 (OUT) počet úkonov predpokladáme na úrovni cca 208 tis. (zdroj: Sociálna
poisťovňa, novopriznané dávky nemocenského poistenia v roku 2023). Početnosť prispôsobená účinnosti od 1. apríla 2026.
E) Administratívne náklady odhaduje sa rozsah administratívnej povinnosti 15 min a je nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádza úspora nákladov na 1 úkon cca 3 eura.
12
Opatrenie 10 (OUT) opatrenie bude mať vplyv výlučne na dôchodkové správcovské
spoločnosti (ďalej len „DSS“), to znamená celkovo 5 subjektov, resp. 2 815 úkonov ročne na základe údajov od DSS.
E) Administratívne náklady na základe údajov od DSS odhadujeme trvanie povinnosti na 10 minút. Podľa výpočtov v kalkulačke nákladov vznikne na strane DSS úspora vo výške 5 711 eur. Účinnosť opatrenia je naplánovaná na 1.1.2028.
Opatrenie 11 (IN) opatrenie bude mať vplyv výlučne na DSS, to znamená celkovo 5
subjektov.
D) Iné nepriame náklady na základe údajov od DSS odhadujeme jednorazové náklady na jedného podnikateľa (spojené s úpravou informačných systémov) vo výške 18 000 eur. Po započítaní v kalkulačke nákladov tak celkové jednorazové náklady dosahujú 22 500 eur.
Opatrenie 12 (OUT) opatrenie bude mať vplyv výlučne na DSS, to znamená celkovo 5
subjektov, resp. 900 úkonov ročne na základe údajov od DSS.
E) Administratívne náklady na základe údajov od DSS odhadujeme trvanie povinnosti na 15 minút. Podľa výpočtov v kalkulačke nákladov vznikne na strane DSS úspora vo výške 2 739 eur.
Opatrenie 13 (IN) Toto opatrenie zohľadňuje ročný náklad poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti, ktorí v súčasnosti vypĺňajú papierové tlačivá o potrebe ošetrovania. Prechod na plne elektrizované tlačivá vyžaduje jednorazový náklad v objeme cca 8 eur na jedného poskytovateľa v prvom roku účinnosti zákona. Tento náklad súvisí s úpravou informačných systémov poskytovateľov, v súvislosti s integráciou a rozšírením funkcionalít národného zdravotníckeho informačného systému. Počet dotknutých subjektov je z databázy NCZI, konkrétne z Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Opatrenie 14 (IN) Toto opatrenie zohľadňuje ročný náklad poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti, ktorí v súčasnosti potvrdzujú papierové tlačivá pre vyplácanie ochranného príspevku v hmotnej núdzi. Prechod na plne elektrizované tlačivá vyžaduje jednorazový náklad v objeme cca 20 eur na jedného poskytovateľa v prvom roku účinnosti zákona. Tento náklad súvisí s úpravou informačných systémov poskytovateľov, v súvislosti s napojením sa a rozšírením funkcionalít národného zdravotníckeho informačného systému. Počet dotknutých subjektov je z databázy NCZI, konkrétne z Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Opatrenie 15 (IN) Toto opatrenie zohľadňuje ročný náklad poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti, ktorí v súčasnosti potvrdzujú papierové tlačivá pre vyplácanie materského. Prechod na plne elektrizované tlačivá vyžaduje jednorazový náklad v objeme cca 20 eur na jedného poskytovateľa v prvom roku účinnosti zákona. Tento náklad súvisí s úpravou informačných systémov poskytovateľov, v súvislosti s napojením sa a rozšírením funkcionalít národného zdravotníckeho informačného systému. Počet dotknutých subjektov je z databázy NCZI, konkrétne z Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
13
Opatrenie 16 (IN) Toto opatrenie zohľadňuje ročný náklad poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti, ktorí v súčasnosti potvrdzujú papierové tlačivá pre vyplácanie tehotenského. Prechod na plne elektrizované tlačivá vyžaduje jednorazový náklad v objeme cca 20 eur na jedného poskytovateľa v prvom roku účinnosti zákona. Tento náklad súvisí s úpravou informačných systémov poskytovateľov, v súvislosti s napojením sa a rozšírením funkcionalít národného zdravotníckeho informačného systému. Počet dotknutých subjektov je z databázy NCZI, konkrétne z Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Opatrenie 17 (OUT) Elektronizácia potvrdenia tlačív na poskytnutie ochranného príspevku
ušetrí celkovo 225 000 minút ročne. Pri redukcii času na vyplnenie tlačiva z 10 minút na 5 minút, pri počte 1 383 celkovo ročne vystavených tlačív (údaje pre rok 2024) je to 1 383 x 5 = 6 915 minút. V rámci Slovenskej republiky je 678 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podnikateľov (zdroj: databáza NCZI, Národný register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti), čo tvorí 65,82 % z celkového počtu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti spôsobilých potvrdiť poskytnutie ochranného príspevku (údaj pre rok 2024). Pri aplikovaní uvedeného pomeru to vychádza 6 915×0.6582 = 4 551 minút, čo je priemerne 7 minút (4 551/678 = 6,71) na jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti – podnikateľa ročne.
Opatrenie 18 (OUT) Elektronizácia vypĺňania tlačív na poskytnutie ošetrovného ušetrí
poskytovateľom zdravotnej starostlivosti celkovo 1 020 000 minút ročne. Pri redukcii času na vyplnenie tlačiva z 10 minút na 5 minút, pri počte 204 000 celkovo ročne vystavených tlačív (údaje pre rok 2024) je to 204 000 x 5 = 1 020 000 minút. V rámci Slovenskej republiky je 9619 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podnikateľov (zdroj: databáza NCZI, Národný register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti), čo tvorí 45,53 % z celkového počtu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti spôsobilých vystaviť potrebu ošetrovania (údaj pre rok 2024). Pri aplikovaní uvedeného pomeru to vychádza 1020000×0.4535 = 462570 minút, čo je priemerne 48 minút (462 570/9 619 = 48,09) na jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti – podnikateľa ročne.
Opatrenie 19 (OUT) Elektronizácia potvrdenia tlačív na poskytnutie materského šetrí celkovo
225 000 minút ročne. Pri redukcii času na vyplnenie tlačiva z 10 minút na 5 minút, pri počte 45 000 celkovo ročne vystavených tlačív (údaje pre rok 2024) je to 45 000 x 5 =225 000 minút. V rámci Slovenskej republiky je 678 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podnikateľov (zdroj: databáza NCZI, Národný register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti), čo tvorí 65,82 % z celkového počtu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti spôsobilých potvrdiť poskytnutie materského (údaj pre rok 2024). Pri aplikovaní uvedeného pomeru to vychádza 225 000×0.6582 =148 095 minút, čo je priemerne 218 minút (148 095/678 = 218,42) na jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti – podnikateľa ročne.
Opatrenie 20 (OUT) Elektronizácia potvrdenia tlačív na poskytnutie tehotenského ušetrí
celkovo 233 000 minút ročne. Pri redukcii času na vyplnenie tlačiva z 10 minút na 5 minút, pri počte 46 000 celkovo ročne vystavených tlačív (údaje pre rok 2024) je to 46 000 x 5 =230 000 minút. V rámci Slovenskej republiky je 678 poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podnikateľov (zdroj: databáza NCZI, Národný register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti), čo tvorí 65,82 % z celkového počtu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti spôsobilých potvrdiť poskytnutie tehotenského údaj pre rok 2024). Pri aplikovaní uvedeného
14
pomeru to vychádza 233 000×0.6582 = 153 361 minút, čo je priemerne 226 minút (153 361/678 = 226,19) na jedného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podnikateľa ročne. Uvedená kvantifikácia zahŕňa aj úsporu z dôvodu nepotvrdzovania očakávaného dňa pôrodu a dňa skončenia tehotenstva lekárom na určenom tlačive Sociálnou poisťovňou, ale v informačnom systéme elektronického zdravotníctva.
Opatrenie 21 (OUT) počet úkonov predpokladáme na úrovni cca 457,5 tis. (zdroj: Sociálna
poisťovňa). Početnosť prispôsobená účinnosti od 1. apríla 2026 a skutočnosti, že vplyvy na podnikateľské prostredie majú pokrývať iba zamestnancov súkromného sektora.
E) Administratívne náklady odhaduje sa rozsah administratívnej povinnosti 5 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý odhadovaný počet úkonov zodpovedajúci počtu novopriznaných nemocenských dávok u zamestnancov v súkromnom sektore. Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 1 euro. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
Opatrenie 22 (IN) počet úkonov predpokladáme na úrovni cca 6,7 tis. (zdroj: Sociálna
poisťovňa). Početnosť prispôsobená účinnosti od 1. apríla 2026, skutočnosti, že vplyvy na podnikateľské prostredie majú pokrývať iba zamestnancov súkromného sektora a expertnému odhadu Sociálnej poisťovne, že dotknutých bude iba cca 5% zamestnancov/zamestnávateľov.
E) Administratívne náklady odhaduje sa rozsah administratívnej povinnosti 10 min. Z dôvodu vyššej presnosti bol v kalkulačke nákladov použitý odhadovaný počet úkonov zodpovedajúci počtu novopriznaného ošetrovného a materského u zamestnancov v súkromnom sektore vrátane prispôsobenia expertnému odhadu Sociálnej poisťovne (5%). Nastavená frekvencia úkonu 1-krát ročne, z čoho vychádzajú priemerné náklady na 1 úkon cca 2 eura. Navrhovaná účinnosť je od 1. apríla 2026.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
15
skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
Vplyvom predmetného návrhu zákona nedochádza ku goldplatingu.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Informácia o konzultáciách bola sprostredkovaná zástupcom podnikateľských subjektov a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti MPSVR SR. V rámci konzultácií prebehli osobné stretnutia so zástupcami podnikateľského prostredia (Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, Klub 500 a Slovenský živnostenský zväz) a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti (Zväz ambulantných poskytovateľov), t. j. so subjektmi, ktoré prejavili záujem, konané v dňoch 15. januára 2025 a 17. januára 2025. Osobná forma konzultácií bola preferovaná vzhľadom k tomu, že poskytuje najlepší priestor pre interakciu a podrobnú diskusiu. Konzultácie celkovo prebiehali od 31. decembra 2024 do 28. januára 2025. V rámci konzultácií s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti bola riešená takmer výhradne právna úprava zavedenia proaktívnej alebo elektronickej žiadosti o vybrané dávky nemocenského poistenia. Zástupcovia MPSVR SR a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky ubezpečili zástupkyňu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, že vládny návrh zákona nezavádza všeobecným ani špecializovaným lekárom žiadne nové povinnosti iba prechod v súčasnosti potvrdzovaných skutočností z papierovej formy na elektronickú formu. Zástupcovia zamestnávateľov a živnostníkov uvítali zavedenie proaktívnej a elektronickej žiadosti o vybrané dávky sociálneho poistenia. Diskutovalo sa o možnostiach zlepšenia procedúry nahlasovania účtov zamestnancov a SZČO. Asociácia priemyselných zväzov a dopravy po osobnom stretnutí poslala písomné stanovisko k návrhu nahlasovania čísiel účtov zamestnancov v rámci jednorazovej hromadnej akcie, pričom vyjadrili súhlasné aj nesúhlasné postoje. Prevažuje názor, že s jednorazovou povinnosťou je možné sa vysporiadať, avšak len za nasledovných predpokladov:
-predĺženie prechodného obdobia a
-zabezpečenie hromadného nahratia údajov aj pre neB2B odvádzateľov poistného a
16
-zrušenie povinnosti nahlasovať posledný odpracovaný deň zamestnanca na dočasnej pracovnej neschopnosti a
-zodpovednosť za vyplatenie dávok niesť Sociálna poisťovňa a nie odvádzateľ poistného a
-zavedenie notifikačných e-mailov o vzniku, zmene a skončení dočasnej pracovnej neschopnosti.
Ak je cieľom pripravovaného vládneho návrhu zákona zjednodušiť proces, mohlo by ísť o prínos nielen pre Sociálnu poisťovňu, ale aj pre odvádzateľov poistného.
Zároveň Asociácia priemyselných zväzov a dopravy predložila doplňujúce návrhy:
- Rozporne vnímajú postup pri zmene účtu zamestnanca. Neprikláňajú sa k postupu bezodkladného nahlásenia zmeny čísla účtu zamestnanca, ale k zbernému nahlasovaniu zmien napríklad v mesačných výkazoch zasielaných Sociálnej poisťovni. Tým sa zabezpečí správnosť údajov a zníži sa tak potenciálna chybovosť pri ručnom zadávaní či zabudnutie nahlásenia, pretože bude automatizované.
- Je vhodné mať jasný opravný proces, ak príde k mylnému zadaniu údajov o čísle bankového účtu a príde k vyplateniu dávky nesprávnej osobe odporúčajú proces vysvetliť na stránkach Sociálnej poisťovne alebo zriadiť pre tieto situácie osobitný kontakt. Predpokladajú, že oproti súčasnosti podobné situácie budú nastávať častejšie a Sociálna poisťovňa musí mať jasnú metodiku, ako plánuje v prípadoch postupovať.
- Zaviesť možnosť na portáli Sociálnej poisťovne vyplniť pravdepodobný vymeriavací základ zamestnancov zamestnaných menej ako 90 dní alebo u zamestnancov po materskej alebo rodičovskej dovolenke. Sociálna poisťovňa tieto údaje žiada naďalej e-mailom.
Zástupcovia zamestnávateľov prisľúbili MPSVR SR súčinnosť pri kvantifikácii administratívnej záťaže nahlasovania čísla účtov za zamestnancov.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje X nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
17
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje ☐X nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.