1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2025
2026
2027
2028
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
0
0
0
- vplyv na ŠR (verejná pokladničná správa)
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
6 712 254
4 557 359
183 087
185 347
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na štátny rozpočet
1 029 264
204 390
154 390
154 390
z toho vplyv na MZ SR (ŠR)
1 029 264
154 390
154 390
154 390
Rozpočtové prostriedky MZ SR/NZCI/podprogram 0EK0G05 Špecializovaný systém eZdravie
0
154 390
154 390
154 390
EÚ zdroje - Plán obnovy a odolnosti kapitola MZ SR (ŠR)
1 029 264
0
0
0
z toho vplyv na MIRRI (ŠR)
0
50 000
0
0
Rozpočtové prostriedky fond obnovy a odolnosti RRF – prg_36 (META IS), kód programu I1 v rozpočtovom informačnom systéme (RIS) je 0ET0B01
0
50 000
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
2
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
5 682 990
4 352 969
28 697
30 957
z toho EÚ zdroje plán obnovy a odolnosti
5 682 990
1 894 330
0
0
z toho vplyv na rozpočet správneho fondu Sociálnej poisťovne
0
2 445 377
0
0
z toho vplyv na základný fond nemocenského poistenia
0
13 262
28 697
30 957
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
6 712 254
4 557 359
183 087
185 347
v tom:
EÚ zdroje - Plán obnovy a odolnosti rozpočet MZ SR
1 029 264
0
0
0
EÚ zdroje - Plán obnovy a odolnosti rozpočet Sociálnej poisťovne
5 682 990
1 894 330
0
0
Fond obnovy a odolnosti RRF – prg_36 (META IS), kód programu I1 v rozpočtovom informačnom systéme (RIS) je 0ET0B01 – MIRRI SR
0
50 000
0
0
Realokácia zdrojov POO
0
2 445 377
0
0
MZ SR/NCZI
0
154 390
154 390
154 390
Sociálna poisťovňa
0
13 262
28 697
30 957
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
MZ SR Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky Slovenskej republiky, NCZI Národné centrum zdravotníckych informácií, MIRRI Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
Tabuľka č. 1/B
2025
2026
2027
2028
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
3
vplyv na limit verejných výdavkov - Kapitola MZ SR/NZCI/podprogram 0EK0G05 Špecializovaný systém eZdravie
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov - Sociálnej poisťovne
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne, ktorý bude prioritne financovaný prostredníctvom realokácie finančných prostriedkov v rámci Plánu obnovy a odolnosti. Vplyvy, ktoré nebude možné financovať na základe predmetnej realokácie budú predmetom rokovania k príprave Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2026 až 2028.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet Národného centra zdravotníckych informácií, ktorý bude predmetom rokovania k príprave Návrhu rozpočtu verenej správy na roky 2026 2028.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu zákona je zavedenie zmien, ktoré umožnia zásadnú modernizáciu procesov súvisiacich s poskytovaním dávok sociálneho poistenia a zefektívnenie sprievodných administratívnych úkonov. Jej hlavným cieľom je v čo najväčšej miere dosiahnuť digitalizáciu postupov a procesov, pričom v prípade dávky materské a tehotenské sa navrhuje ich zavedenie ako tzv. proaktívnych dávok. To znamená, že tieto dávky by boli spracovávané a poskytované plne elektronicky, bez potreby podania žiadosti poistencom. Tento prístup by poistencovi umožnil získať dávky jednoduchšie, rýchlejšie, a v prípade proaktívnych dávok bez nutnosti jeho aktívneho zapojenia.
Krátky popis najdôležitejších opatrení a zmien vrátane riešení vyplývajúcich z aplikačnej praxe:
A.Rozšírenie okruhu oprávnených osôb na poskytovanie ošetrovného o manžela/manželku rodiča, ktorý je nevlastným rodičom dieťa.
B.Oznámenie čísla účtu Sociálnej poisťovni zamestnávateľmi za zamestnancov.
C.Zamestnávateľ nebude povinný oznamovať Sociálnej poisťovni spôsob výplaty mzdy pri každom vzniku práceneschopnosti.
D.Vypustenie povinnosti zamestnávateľa a SZČO oznamovať prerušenie poistenia z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti.
4
E.Zamestnávateľ nebude musieť papierovo spracovávať a uchovávať údaj o potrebe starostlivosti/ošetrenia.
F.Ustanovuje sa povinnosť zamestnávateľa oznamovať pracovný úraz a chorobu z povolania elektronicky.
G.Zavádza sa elektronizácia potvrdenia zamestnávateľa na účely nároku na dávku garančného poistenia.
H.Poistenec nebude musieť doručovať potvrdenie o potrebe starostlivosti, ošetrovania a tehotenstve zamestnávateľovi a Sociálnej poisťovni. Zároveň nebude musieť poistenec uplatňovať nárok na tehotenské a materské, lebo sa za žiadosť bude považovať zápis ošetrujúceho lekára v elektronickom systéme zdravotníctva.
I.Poistenec bude môcť požiadať o ošetrovné, dôchodkové a úrazové dávky elektronicky, pričom nebude musieť kvôli predloženiu žiadosti navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne.
J.Poistenec nebude musieť byť osobne zúčastnený na posúdení zdravotného stavu posudkovým lekárom Sociálnej poisťovne v prípade, že si posudkový lekár osobnú účasť nevyžiada. Na základe písomnej žiadosti sa však bude môcť zúčastniť osobne na posúdení zdravotného stavu.
K.Vytvára sa elektronická tehotenská knižka, ktorá bude súčasťou elektronickej zdravotnej knižky a bude slúžiť na evidenciu zdravotných záznamov súvisiacich s tehotenstvom.
L.Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny bude elektronicky overovať osobné a celodenné ošetrovanie chorej blízkej osoby a osobnú a celodennú starostlivosť o blízku osobu fyzickou osobou z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona vplyv na úpravu informačných systémov Sociálnej poisťovne, čo vyplýva zo základného účelu návrhu zákona, ktorým je zavedenie proaktívnej procedúry a elektronických žiadostí o vybrané dávky sociálneho poistenia, rozšírenie možnosti elektronickej komunikácie a vypustenie niektorých povinností u zamestnávateľov a SZČO. Celkové zvýšenie výdavkov na informačné systémy odhaduje Sociálna poisťovňa v roku 2025 na úrovni 5,7 mil. eur a v roku 2026 na úrovni približne 4,3 mil. eur. Zvýšené výdavky na
5
informačné systémy budú finančne zabezpečené z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti vo výške približne 7,6 mil. eur a z realokácie finančných prostriedkov v rámci Plánu obnovy a odolnosti Sociálnej poisťovne vo výške 2,4 mil. eur. Podrobnejší rozpis očakávaných výdavkov na informačné systémy je uvedený v tabuľke č. 2A.
Tabuľka č. 2A
Odhadované objemy
Vplyv na informačné systémy Sociálnej poisťovne v eur
2025
2026
2027
2028
Sociálna poisťovňa vplyv zavedenia elektronických nemocenských dávok, dôchodkov, úrazových dávok a garančnej dávky
5 682 990
4 339 707
0
0
z toho financovanie z realokácie finančných prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti
0
2 445 377
0
0
z toho financovanie z EÚ zdrojov (Plán obnovy a odolnosti)
5 682 990
1 894 330
0
0
Návrh zákona vplyv na úpravu informačných systémov Národného centra zdravotníckych zariadení (ďalej len „NCZI“). Zvýšené výdavky na informačné systémy budú finančne zabezpečené z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti vo výške približne 1,0 mil. eur a z prostriedkov MZ SR - NCZI vo výške cca 0,2 mil. eur v rokoch 2026 2028 (zdroj krytia 11H Transfer od ostatných subjektov verejnej správy rozpočtovo zabezpečené vplyvy). Podrobnejší rozpis očakávaných výdavkov na informačné systémy je uvedený v tabuľke č. 2B.
Tabuľka č. 2B
Odhadované objemy
Vplyv na informačné systémy NCZI v eur
2025
2026
2027
2028
NCZI vplyv zavedenia elektronických nemocenských dávok
1 029 264
154 390
154 390
154 390
z toho financovanie z rozpočtu MZ SR - NCZI (zabezpečené v rozpočte)
0
154 390
154 390
154 390
z toho financovanie z EÚ zdrojov (Plán obnovy a odolnosti)
1 029 264
0
0
0
Návrh zákona vplyv na úpravu informačného systému riadenia sociálnych dávok, kde v prípade spoločne posudzovaných osôb na žiadosti o pomoc v hmotnej núdzi bude potrebná výmena informácií o zdravotnom stave poistenca t. j. či nie je poistenkyňa tehotná, resp. nemá určený očakávaný termín pôrodu. Vzniknutý negatívny vplyv na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky sa odhaduje v roku 2026 v objeme 50 tis. eur. Táto alokácia bude finančne zabezpečená z Fondu obnovy a odolnosti prg_36 (META IS), kód programu I1. Podrobnejší rozpis očakávaných výdavkov na informačné systémy je uvedený v tabuľke č. 2C.
Tabuľka č. 2C
Vplyv na informačný systém riadenia
Odhadované objemy
6
sociálnych dávok
v eur
2025
2026
2027
2028
MIRRI SR – informačný systém riadenia sociálnych dávok MPSVR SR
0
50 000
0
0
z toho financovanie z rozpočtu
0
0
0
0
z toho financovanie z EÚ zdrojov (Plán obnovy a odolnosti)
0
50 000
0
0
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona nemá vplyv na príjmy verejnej správy, t. j. nezvyšuje ich ani ich neznižuje.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
2025
2026
2027
2028
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Pri kvantifikácii výdavkov bol posúdený nasledovný vplyv na rozpočet verejnej správy:
1.Vplyv rozšírenia okruhu oprávnených osôb na čerpanie dávky ošetrovné.
Rozšírenie okruhu oprávnených osôb na čerpanie dávky ošetrovné
Navrhuje sa rozšíriť okruh osôb, ktoré môže poistenec osobne a celodenne ošetrovať, t. j. aby nárok na ošetrovné mohol vzniknúť aj poistencovi, ktorý ošetruje svojho nevlastného rodiča. dnes platí, že výkon starostlivosti o nevlastného rodiča je umožnený v prípade, ak si rodič dieťa osvojil. Vzhľadom na nedostupnosť údajov bol pri kvantifikácii zvýšených výdavkov použitý expertný odhad, ktorý v maximalistickom scenári uvažuje s predpokladaným počtom dotknutých osôb v roku 2026 až 2028 na úrovni 5 až 10 osôb mesačne.
Priemernú mesačnú sumu ošetrovného odhadujeme v roku 2026 na úrovni cca 215 eur, v roku 2027 na úrovni cca 226 eur a v roku 2028 na úrovni cca 237 eur. Objem zvýšených výdavkov odhadujeme v rokoch 2026 až 2028 na úrovni 13 až 31 tis. eur ročne.
7
Tabuľka č. 4/A1
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
poznámka
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
Bežné výdavky (600)
5 682 990
4 352 969
28 697
30 957
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
5 682 990
4 339 707
0
0
Služby (637)
5 682 990
4 339 707
0
0
Všeobecné služby (637004)
5 682 990
4 339 707
0
0
Bežné transfery (640)2
0
13 262
28 697
30 957
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
13 262
28 697
30 957
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
5 682 990
4 352 969
28 697
30 957
8
Tabuľka č. 4/A2
Vplyv na NCZI
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
102 926
102 926
102 926
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
102 926
102 926
102 926
Rutinná a štandardná údržba (635)
0
102 926
102 926
102 926
Software (635009)
0
102 926
102 926
102 926
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
1 029 264
51 463
51 463
51 463
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
1 029 264
51 463
51 463
51 463
Rekonštrukcia a modernizácia (718)
1 029 264
51 463
51 463
51 463
Software (718006)
1 029 264
51 463
51 463
51 463
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
1 029 264
154 390
154 390
154 390
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
9
Tabuľka č. 4/A3
Vplyv na MIRRI SR
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
50 000
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
50 000
0
0
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
50 000
0
0
Ostatné (642200)
0
50 000
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
50 000
0
0
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie; MIRRI – Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
10
Tabuľka č. 4/B1
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Služby (637)
0
0
0
0
Všeobecné služby (637004)
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
11
Navrhovaná právna úprava nezakladá pozitívne ani negatívne vplyvy na zamestnanosť.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2025
2026
2027
2028
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Navrhovaná právna úprava nezakladá pozitívne ani negatívne vplyvy na dlhodobú udržateľnosť verejných financií.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľn
Osť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
13