1
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Navrhuje sa zavedenie elektronických žiadostí o vybrané dávky sociálneho poistenia (tehotenské, materské, ošetrovné, úrazové a dôchodkové dávky), pričom niektoré z nich budú poskytované proaktívne, čo významne zníži administratívne zaťaženie poistencov.
Úprava postupu úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri overovaní osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu fyzickou osobou.
Navrhuje sa upustiť od povinnosti fyzickej osoby preukazovať osobné a celodenné ošetrovanie chorej blízkej osoby a osobnú a celodennú starostlivosť o blízku osobu, nadväzne na návrh úpravy zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poskytovať Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny údaje z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí na účely posúdenia nespolupráce fyzickej osoby s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Zavedenie tzv. proaktívnych dávok a elektronických žiadostí o vybrané dávky sociálneho poistenia (tehotenské, materské, ošetrovné, úrazové a dôchodkové dávky).
Elektronické overovanie osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu fyzickou osobou z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, Zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
2
Sociálna poisťovňa, Národné centrum zdravotníckych informácii, dôchodkové správcovské spoločnosti, verejní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Potrebu starostlivosti, ošetrovania alebo tehotenstvo, ktorá je jednou z podmienok nároku na tehotenské, materské a ošetrovné potvrdí priamo ošetrujúci lekár v elektronickom systéme zdravotníctva. V prípade tehotenského a materského sa to bude považovať zároveň za žiadosť o príslušnú nemocenskú dávku. Poistenec teda nebude musieť osobne alebo poštou v listinnej podobe preukazovať potrebu starostlivosti, ošetrovania alebo tehotenstvo zamestnávateľovi. Zamestnávateľovi umožní Sociálna poisťovňa prístup k týmto údajom elektronickými prostriedkami.
Poistenec bude môcť požiadať o ošetrovné, dôchodkové dávky a úrazové dávky elektronicky, pričom nebude musieť kvôli predloženiu žiadosti navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne.
Uvedené skutočnosti budú viesť k úspore času a finančných prostriedkov vynakladaných zamestnancom na dopravu/poštovné k zamestnávateľovi a do Sociálnej poisťovne.
Zároveň sa taktiež navrhuje zrušenie miestnej príslušnosti pobočky Sociálnej poisťovne na spísanie žiadosti o dôchodkovú dávku, t. j. poistenec bude môcť podať žiadosť o dôchodkovú dávku na ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne. Uvedenou zmenou bude služba pre poistenca flexibilnejšia a dostupnejšia.
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zisťuje začiatok a skončenie osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu fyzickou osobou z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí.
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Zníženie nepriamych finančných nákladov
V porovnaní so súčasným právnym stavom nebude musieť poistenec doručovať potvrdenie o potrebe starostlivosti, ošetrovania a tehotenstve zamestnávateľovi a Sociálnej poisťovni. Zároveň nebude musieť poistenec v zásade uplatňovať nárok na tehotenské a materské, lebo sa za žiadosť bude považovať zápis ošetrujúceho lekára v elektronickom systéme zdravotníctva.
Poistenec bude môcť požiadať o ošetrovné, dôchodkové a úrazové dávky elektronicky, pričom nebude musieť kvôli predloženiu žiadosti navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne. V prípade
3
spísania žiadosti o dôchodok, bude môcť poistenec navštíviť ktorúkoľvek pobočku Sociálnej poisťovne, nielen miestne príslušnú ako v súčasnosti. V porovnaní so súčasným právnym stavom nebude musieť byť poistenec osobne zúčastnený na posúdení zdravotného stavu posudkovým lekárom Sociálnej poisťovne v prípade, že si posudkový lekár osobnú účasť nevyžiada alebo o to poistenec písomne nepožiada.
Poskytovaním údajov z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny zaniká povinnosť fyzickej osoby predkladať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny písomné vyjadrenie ošetrujúceho lekára o začiatku a skončení osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu.
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
V súlade s uvedeným v bode 7.2.1 sa predpokladá, že vplyvom digitalizácie postupov a procesov dôjde k skoršiemu priznaniu vybraných dávok sociálneho poistenia a zefektívni sa komunikácia medzi zainteresovanými subjektmi.
Poskytovaním údajov z registra potrieb starostlivosti v prirodzenom prostredí Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny zaniká povinnosť fyzickej osoby predkladať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny písomné vyjadrenie ošetrujúceho lekára o začiatku a skončení osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Poistenci, ktorí budú mať nárok na tehotenské, materské a ošetrovné. Na základe štatistických údajov Sociálnej poisťovne za rok 2023 predpokladáme počet dotknutých poberateľov dávky ošetrovné na úrovni cca 105,5 tis. osôb; počet dotknutých poberateľov dávky materské na úrovni cca 61,3 tis. osôb a počet dotknutých poberateľov dávky tehotenské na úrovni cca 30,8 tis. osôb.
Žiadatelia o dôchodkové dávky, ktorých počet sa odhaduje na úrovni cca 90 tis.
Žiadatelia o úrazové renty a pozostalostné úrazové renty, ktorých počet sa odhaduje na úrovni cca 1 tis.
Žiadatelia o nárok na invalidný dôchodok, ktorých počet predpokladáme na úrovni približne 26 tis. osôb.
Uchádzač o zamestnanie – predpokladá sa v priemere cca 5 tis. osôb mesačne.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo
4
zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Ak poistenec záujem zúčastniť sa osobne na posúdení zdravotného stavu posudkovým lekárom na účely nároku na invalidný dôchodok, musí podať písomnú žiadosť.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Poistenec (zamestnanec) nemusí predkladať zamestnávateľovi potvrdenie o potrebe starostlivosti, ošetrovania alebo tehotenstve.
Nebude potrebné si vo väčšine prípadov uplatňovať nárok v Sociálnej poisťovni , t. j. podávať žiadosť o tehotenské a materské.
V prípade posudzovania zdravotného stavu na účely nároku na invalidný dôchodok sa navrhuje zrušiť povinnosť osobnej účasti poistenca na posúdení invalidity a túto možnosť ponechať na žiadosti poistenca prípadne posudkového lekára, ktorý si bude môcť v prípade potreby vyžiadať osobnú účasť poistenca.
Povinnosť fyzickej osoby preukazovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny začiatok a skončenie osobného a celodenného ošetrovania chorej blízkej osoby a osobnej a celodennej starostlivosti o blízku osobu predložením písomného vyjadrenia ošetrujúceho lekára.
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Sociálna poisťovňa, Národné centrum zdravotníckych informácii, dôchodkové správcovské spoločnosti, verejní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Sociálna poisťovňa:
Poskytuje Národnému centru zdravotníckych informácií zo svojho informačného systému údaje na účel vedenia údajovej základne národného zdravotníckeho informačného systému, vystavenia potvrdenia v elektronickom systéme zdravotníctva, dočasnej pracovnej neschopnosti, potrebe ošetrovania a o očakávanom dni pôrodu.
Sprístupní zamestnávateľom elektronickými prostriedkami informáciu, že si zamestnanec uplatnil nárok na materské, ošetrovné, vznik a zánik dočasnej pracovnej neschopnosti, dátum očakávaného pôrodu určeného lekárom, vznik a skončenie prerušenia povinného nemocenského a dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti.
Zriadi elektronický systém prideľovania žiadostí o posúdenie zdravotného stavu za účelom priznania invalidného dôchodku, ktorý súvisí so zrušením miestnej príslušnosti posudzovania zdravotného stavu posudkovým lekárom v prípade, že poistenec neprejaví záujem o osobnú účasť na posúdení.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Sociálna poisťovňa:
Nebude povinná elektronicky oznámiť zamestnávateľovi vznik, trvanie a ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti.
5
Nebude povinná písomne oznámiť zamestnávateľovi vznik a skončenie prerušenia povinného nemocenského poistenia, povinného dôchodkového poistenia a povinného poistenia v nezamestnanosti zamestnanca.
Verejní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti:
Nebudú povinní potvrdzovať očakávaný deň pôrodu, deň skončenia tehotenstva a potrebu ošetrovania na tlačive určenom Sociálnou poisťovňou.