DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá z dôvodu naplnenia cieľov Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, konkrétne komponentu 17 – Digitálne Slovensko, Investícia1 (Lepšie služby pre občanov a podnikateľov) a Reformy 1 (Budovanie eGovernment riešení prioritných životných situácií). Týmito cieľmi je úplné zavedenie digitálnych riešení pre 16 vybraných životných situácií.
Zo životných situácií zadefinovaných v Investičnom pláne upravuje zákon o sociálnom poistení nasledovné životné situácie (ŽS):
•ŽS 5 – Administratívny chod podniku (garančná dávka)
•ŽS 7 – Narodenie dieťaťa (tehotenské, materské)
•ŽS 8 – Som chorý, mám chorého člena rodiny (ošetrovné, úrazová renta, jednorazové vyrovnanie, rehabilitačné, rekvalifikačné, náhrada za bolesť, náhrada za sťaženie spoločenského uplatnenia, náhrada nákladov spojených s liečením)
•ŽS 14 – Odchod do dôchodku (starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok)
•ŽS 16 – Úmrtie a dedičské konanie (vdovský/vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok, pozostalostná úrazová renta)
V rámci súčasného právneho stavu je od 1. júna 2022 plne digitalizovaný proces potvrdzovania dočasnej pracovnej neschopnosti od jej vzniku až po jej ukončenie. Tento proces plne nahradil listinné žiadosti o nemocenské a úrazový príplatok. Ostatné žiadosti o dávky sociálneho poistenia nie sú plne elektronizované. Poistenec v súčasnosti má možnosť požiadať iba o dávku tehotenské okrem listinnej formy - tlačiva aj elektronicky vyplnením elektronického formulára cez portál slovensko.sk. Pri ostatných dávkach musí zaslať naskenovanú lekárom potvrdenú žiadosť cez všeobecný formulár cez portál slovensko.sk, avšak v týchto prípadoch nejde o elektronické podanie v pravom slova zmysle. Keďže v procese nemocenských dávok je vo väčšine žiadostí rozhodujúci vstup lekára, v súčasnosti elektronizácia v pravom slova zmysle nie je možná. Ide napríklad o predpokladaný termín pôrodu, ktorý lekár uvádza pri žiadostiach o dávku tehotenské, materské, alebo o lekárom potvrdenú potrebu osobného a celodenného ošetrovania/starostlivosti. Aktuálne tiež nastáva situácia, že v uvedených prípadoch potvrdzuje lekár ten istý údaj opakovane pre rôzne listinné žiadosti. Dôvodom je aj skutočnosť, že na žiadostiach je potrebné uviesť údaje, ktoré musí vyplniť a potvrdiť aj zamestnávateľ. Zamestnanec musí listinnú žiadosť o nemocenskú dávku najskôr osobne doručiť zamestnávateľovi na potvrdenie.
Pri potvrdzovaní údajov zamestnávateľom sa tiež často stáva, že zamestnávateľ za zamestnanca zasiela poštou žiadosť do Sociálnej poisťovne, resp. žiadosť doručuje osobne, čo má za následok zvýšené administratívne výdavky a zaťaženosť zamestnávateľa. Uvedené je spôsobené aj tým, že Sociálna poisťovňa v súčasnosti nemá zabezpečené všetky potrebné integrácie, resp. toky údajov s príslušnými spolupracujúcimi subjektmi, orgánmi a inštitúciami.
Cieľom návrhu zákona je zavedenie zmien, ktoré umožnia zásadnú modernizáciu procesov súvisiacich s poskytovaním dávok sociálneho poistenia a zefektívnenie sprievodných administratívnych úkonov. Jej hlavným cieľom je v čo najväčšej miere dosiahnuť digitalizáciu