I. Úvod: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky dňa 18. októbra 2024 predložilo na PPK materiál pod číslom legislatívneho procesu LP/2024/41: „Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie sú rozpočtovo zabezpečené.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov Komisia odporúča prepracovať časť 2. Definovanie problému. Uvádzaný text nijakým spôsobom nepopisuje problémy, ktoré má predkladaný materiál riešiť.
V bode 4. "Dotknuté subjekty" doložky vybraných vplyvov je potrebné uviesť všetky osoby (právnické aj fyzické), ktoré sú predloženým návrhom dotknuté a tiež všetky ovplyvnené orgány verejnej moci.
V doložke vybraných vplyvov Komisia odporúča prepracovať časť 5. Alternatívne riešenia. Nie je dostatočné uviesť v tejto časti iba „Nulový variant“, ale potrebné je tento nulový variant popísať spolu s tým prečo je problematický. A takisto pokiaľ neboli uvažované ďalšie alternatívne riešenia, tak je potrebné zdôvodniť prečo.
V bode 8. "Preskúmanie účelnosti" doložky vybraných vplyvov je potrebné uviesť informácie v bode 8 doložky vybraných vplyvov v súlade s povinnými obsahovými náležitosťami pre tento bod doložky vybraných vplyvov ustanovenými v bode 8 časti II. Obsahové požiadavky doložky Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Odôvodnenie: Povinnými obsahovými náležitosťami bodu 8 doložky vybraných vplyvov podľa bodu 8 časti II. Obsahové požiadavky doložky Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sú: termín (čas), po ktorom predkladateľ plánuje vykonať preskúmanie účelnosti predkladaného materiálu a kritériá (indikátory), na základe ktorých sa preskúmanie zrealizuje a ktoré si stanoví predkladateľ podľa charakteru upravovanej problematiky. Odporúča sa, aby indikátory boli zvolené tak, aby umožňovali preskúmanie účelnosti a účinnosti predkladaného návrhu vychádzajúc z jeho cieľov (výsledného stavu). Pri (budúcom) preskúmaní účinnosti a účelnosti sa hodnotí najmä: existencia problému, kvôli ktorému bolo opatrenie vytvorené; splnenie cieľov (dosiahnutie výsledného stavu); súlad skutočných vplyvov s predpokladanými vplyvmi a výskyt neočakávaných vplyvov. V časti 11. Kontakt na spracovateľa Komisia odporúča doplniť telefonický kontakt. Komisia tiež odporúča doplniť aj časť 12. Zdroje – odkiaľ predkladateľ čerpal, uviesť zdroje, čísla a fakty.
Odôvodnenie: Uvedené časti je potrebné popísať v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, sú povinnou súčasťou Doložky vybraných vplyvov. K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Všetky vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých kapitol na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Komisia žiada materiál prepracovať. Doložku vplyvov ako aj analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada upraviť tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. Komisia zásadne nesúhlasí s predložením návrhu zákona do ďalšieho legislatívneho procesu v prípade, že nekryté vplyvy budú nad rámec aktuálneho vládou schváleného návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027.
K sociálnym vplyvom
Komisia považuje za potrebné v bode 9 doložky vybraných vplyvov namiesto žiadnych sociálnych vplyvov označiť pozitívne sociálne vplyvy predloženého materiálu a vypracovať analýzu sociálnych vplyvov s kvalitatívnym a kvantitatívnym zhodnotením sociálnych vplyvov, ktorá sa tak stáva povinnou súčasťou predloženého materiálu. Zároveň je potrebné túto skutočnosť zohľadniť aj v informácii o vybraných vplyvoch uvedenej vo všeobecnej časti dôvodovej správy. Pozitívne sociálne vplyvy vyplývajú z návrhu na zabezpečenie práva sudcu na ochranu jeho osoby aj v prípade vykonávania úkonu súdu mimo budovy súdu; zavedenie právnej úpravy využitia hosťujúceho sudcu nielen na okresnom súde, ale aj na krajskom súde a správnom súde, a to na základe dočasného pridelenia, čím sa majú vytvoriť predpoklady pre riešenie situácií spôsobených dočasnou absenciou zákonného sudcu alebo dočasnou preťaženosťou súdov a tieto predpoklady majú pozitívne ovplyvniť fungovanie súdov; posilnenie apelačnej zásady v oblasti disciplinárneho konania vo význame pripustenia odvolania proti každému rozhodnutiu disciplinárneho senátu (tieto opatrenia je potrebné hodnotiť v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov). Pozitívne sociálne vplyvy vyplývajú tiež z návrhu na doplnenie nových paušálnych