TABUĽKA ZHODY
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii)
(Ú. v. EÚ L 172, 26.6.2019)
1. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
2. Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon č. 7/2005 Z. z.“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
3. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
(gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky)
4. Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 111/2022 Z. z.“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
5. Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon č. 8/2005“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
6. Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový priadok v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „Civilný mimosporový poriadok“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Článok
Text
Spôsob transp.
Číslo
Článok
Text
Zhoda
Poznámky
Identifikácia goldplatingu
Identifikácia oblasti gold- platingu a vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu*
Č: 2
O: 1
B: 10
10. „úplné oddlženie“ je zrušenie vymáhania od podnikateľov ich nezaplatené dlhy, ktoré
N
1
Č: I
B: 73
§: 166a
O: 1
§ 166a
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak (
§
166b
a
166c
), len v konkurze alebo
Ú
GP-N
môžu byť predmetom oddlženia, alebo zrušenie nezaplatených dlhov, ktoré môžu byť predmetom oddlženia, ako takých v rámci konania, ktorý môže zahŕňať speňaženie majetku alebo splátkový kalendár alebo oboje;
1
P: d)
Č: I
B: 74
§: 166b
splátkovým kalendárom môžu byť uspokojené tieto pohľadávky:
a) pohľadávka, ktorá vznikla pred kalendárnym mesiacom, v ktorom bol vyhlásený konkurz alebo poskytnutá ochrana pred veriteľmi (ďalej len „rozhodujúci deň“),
b) budúca pohľadávka ručiteľa, spoludlžníka alebo inej osoby, ktorej vznikne pohľadávka voči dlžníkovi, ak bude za neho plniť záväzok, ktorý vznikol pred rozhodujúcim dňom,
c) pohľadávka, ktorá vznikne v súvislosti s vypovedaním zmluvy alebo odstúpením od zmluvy (
§ 167d
), ak ide o zmluvu uzatvorenú pred vyhlásením konkurzu.
d) pohľadávka zo zmenky, ak bola podpísaná dlžníkom pred rozhodujúcim dňom.
§ 166b
(1) Za nevymáhateľné voči dlžníkovi v prípade oddlženia sa považuje
a) príslušenstvo pohľadávky, ktoré presahuje 5 % istiny pohľadávky za každý kalendárny rok existencie pohľadávky, na ktoré vznikol nárok pred rozhodujúcim dňom; za obdobie kratšie ako kalendárny rok zostáva vymáhateľná alikvotná časť príslušenstva,
b) príslušenstvo pohľadávky, na ktoré vznikol nárok v rozhodujúci deň a po rozhodujúcom dni; to neplatí pre pohľadávku z úveru na bývanie, ibaže bola prihlásená do konkurzu,
c) pohľadávka zo zmenky, ak bola
podpísaná dlžníkom pred rozhodujúcim
dňom,
2
2
§: 166
O: 1
§: 166c
d c) zmluvné pokuty a iné súkromnoprávne
alebo verejnoprávne peňažné sankcie, kde povinnosť, ktorá zakladá právo uplatniť alebo uložiť takúto pokutu alebo sankciu, bola porušená pred rozhodujúcim dňom,
e d) peňažné pohľadávky, ktoré patria alebo
patrili osobe spriaznenej s dlžníkom a vznikli pred rozhodujúcim dňom,
f d) trovy účastníkov konania, ktoré im
vznikli v súvislosti s účasťou v konkurznom konaní alebo v konaní o určení splátkového kalendára.
(1) Každý platobne neschopný dlžník, ktorý je fyzickou osobou, je oprávnený domáhať sa oddlženia konkurzom alebo splátkovým kalendárom podľa tejto časti zákona a to bez ohľadu na to, či záväzky z podnikateľskej činnosti.
§ 166c
(1) Oddlžením nedotknuté tieto pohľadávky:
a) pohľadávka veriteľa fyzickej osoby, ktorú nenadobudol postúpením, prevodom alebo prechodom s výnimkou dedenia, ak takáto pohľadávka nebola prihlásená v konkurze z dôvodu, že veriteľ nebol správcom písomne upovedomený, že bol vyhlásený konkurz; ustanovenie
§ 166b
ods. 1 písm. a)
a
b)
tým nie je dotknuté,
b) pohľadávka z právnej pomoci poskytnutej dlžníkovi Centrom právnej pomoci v súvislosti s konaním o oddlžení,
c) zabezpečená pohľadávka v rozsahu, v ktorom je krytá hodnotou predmetu
2
§: 166d
zabezpečovacieho práva; ustanovenie
§
166b ods. 1 písm. a)
a
b)
tým nie je dotknuté,
d) pohľadávka zo zodpovednosti za škodu spôsobenú na zdraví alebo spôsobenú úmyselným konaním vrátane príslušenstva takejto pohľadávky,
e) pohľadávka dieťaťa na výživné vrátane príslušenstva takejto pohľadávky,
f) pracovnoprávne nároky zamestnancov dlžníka voči dlžníkovi,
g) peňažný trest podľa
Trestného zákona
,
h) nepeňažná pohľadávka.
(2) Ak sa zabezpečená pohľadávka v konkurze neprihlási, zabezpečený veriteľ je oprávnený domáhať sa uspokojenia zabezpečenej pohľadávky iba z predmetu zabezpečovacieho práva, ibaže bolo oddlženie zrušené pre nepoctivý zámer dlžníka.
(3) Oddlžením nedotknuté pohľadávky možno v konkurze uplatniť prihláškou.
§ 166d
(1) Nepostihnuteľnou hodnotou obydlia dlžníka je hodnota alebo časť hodnoty jednej obývateľnej veci s príslušenstvom vrátane prípadného zastavaného a priľahlého pozemku, ktorú dlžník označil v zozname majetku ako svoje obydlie.
(2) Ak je obydlie dlžníka v podielovom spoluvlastníctve, nepostihnuteľnou hodnotou obydlia dlžníka je hodnota alebo časť hodnoty spoluvlastníckeho podielu dlžníka k jeho obydliu; jej výška sa
pomerne neznižuje. V prípade bezpodielového spoluvlastníctva každý z bezpodielových spoluvlastníkov právo na nepostihnuteľnú hodnotu obydlia.
(3) Ak je obydlie dlžníka zaťažené zabezpečovacím právom, zabezpečovacie právo prednosť pred nepostihnuteľnou hodnotou obydlia dlžníka.
(4) Výšku nepostihnuteľnej hodnoty obydlia dlžníka ustanoví vláda Slovenskej republiky nariadením.
Č: 3
O: 3
3 .Členské štáty zabezpečia, aby mali dlžníci a zástupcovia zamestnancov prístup k relevantným a aktuálnym informáciám o dostupnosti nástrojov včasného varovania, ako aj o konaniach a opatreniach týkajúcich sa reštrukturalizácie a oddlženia.
N
1
1
1
1
Č: I
B: 91
§: 203b
O: 2
P: b)
Č: I
B: 92
§: 203b
O: 2
P: c)
Č: I
B: 93
§: 203b
O: 2
P: d)
Č: I
B: 94
§: 203b
O: 2
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a) údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b) údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania po jeho ukončenie, údaje o rozhodnutí súdu o neúčinnosti plánu,
c) údaje o konaní o oddlžení a udalostiach,
ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania
uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo
uznesenia o povolení splátkového
kalendára až po jeho ukončenie,
údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o poskytnutí ochrany pred veriteľmi dlžníkovi po jeho ukončenie, vrátane údajov o začatí
Ú
GP-N
2
P: f)
§: 4a
O: 2
konania o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer a rozhodnutia o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer,
d) údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie, vrátane vyhlásenia štatutárneho orgánu dlžníka, že nie je v úpadku, podľa osobitného predpisu, 3d),
e) údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f) ďalšie informácie o konaniach a udalostiach v konaniach podľa písmen a) až e).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3d znejú:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.
(2) Ak je dlžník vedený v zozname dlžníkov podľa osobitných predpisov,1c) ide o okolnosť, ktorá signalizuje, že dlžníkovi môže hroziť úpadok a dlžník je povinný posúdiť, či mu úpadok hrozí.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1c znie:
1c) § 171 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 25a zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o
3
3
3
3
Čl.: 4
§: 229
O: 2
§: 238
O: 2
§: 238
O: 23
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 52 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Zamestnanci alebo zástupcovia zamestnancov majú právo na poskytovanie informácií o hospodárskej a finančnej situácii zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci sa môžu vyjadrovať a predkladať svoje návrhy k pripravovaným rozhodnutiam zamestnávateľa, ktoré môžu ovplyvniť ich postavenie v pracovnoprávnych vzťahoch.
(2) Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o hospodárskej a finančnej situácii zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci majú právo vyjadrovať sa k týmto informáciám a k pripravovaným rozhodnutiam, ku ktorým môžu podávať svoje návrhy.
(2) Zamestnávateľ informuje zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase zástupcov zamestnancov o svojej hospodárskej a finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti.
(3) Zamestnávateľ môže odmietnuť poskytnúť informácie, ktoré by mohli poškodiť zamestnávateľa, alebo môže
2
§: 203b
O: 1
vyžadovať, aby sa tieto informácie považovali za dôverné.
(1) Insolvenčný register je informačný systém verejnej správy,3a) ktorý obsahuje údaje podľa tohto zákona, a ktorého správcom a prevádzkovateľom je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Insolvenčný register je sprístupnený na webovom sídle ministerstva.
Č: 10
O: 1
Článok 10
Potvrdenie reštrukturalizačných plánov
1. Členské štáty zabezpečia, aby boli pre strany záväzné minimálne tieto reštrukturalizačné plány, a to iba za podmienky, že ich potvrdí súdny alebo správny orgán:
a) reštrukturalizačné plány, ktoré majú vplyv na pohľadávky alebo podiely nesúhlasných dotknutých strán;
b) reštrukturalizačné plány, ktorými sa zabezpečuje nové financovanie;
N
1
Č: IV
B: 2
§: 46
O: 1
§ 46
Záväznosť a účinky potvrdeného verejného plánu
(1) Potvrdený verejný plán je záväzný voči dlžníkovi a každému dotknutému veriteľovi v zozname veriteľov. Účinky verejného plánu nastávajú potvrdením verejného plánu, ak verejný plán neurčuje inak. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje na ustanovenia o novom úvere.
Ú
Nakoľko v podmienkach Slovenskej republiky všetky potvrdené verejné plány záväzné (bez ohľadu na ich obsah), týmto ustanovením splnené podmienky všetkých písmen daného článku.
GP-N
c) reštrukturalizačné plány, ktoré zahŕňajú stratu viac ako 25 % pracovnej sily, ak takúto stratu povoľuje vnútroštátne právo.
Č: 15
O: 1
Účinky reštrukturalizačných plánov
1.Členské štáty zabezpečia, aby reštrukturalizačné plány, ktoré potvrdí súdny alebo správny orgán, boli záväzné pre všetky dotknuté strany uvedené alebo opísané v súlade s článkom 8 ods. 1 písm. c).
N
1
4
4
Č: IV
B: 2
§: 46
O: 1
§: 36
O: 3
P: d)
§: 36
O: 3
P: e)
§ 46
Záväznosť a účinky potvrdeného verejného plánu
(1) Potvrdený verejný plán je záväzný voči dlžníkovi a každému dotknutému veriteľovi v zozname veriteľov. Účinky verejného plánu nastávajú potvrdením verejného plánu, ak verejný plán neurčuje inak. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje na ustanovenia o novom úvere.
(3) Opisná časť verejného plánu obsahuje
d) označenie dotknutých veriteľov, podmienených dotknutých veriteľov a nedotknutých veriteľov, vrátane odôvodnenia ich začlenenia do týchto skupín,
e) označenie vytvorených skupín dotknutých veriteľov a odôvodnenie ich vytvorenia, opis a odôvodnenie pravidiel začleňovania jednotlivých dotknutých veriteľov do konkrétnej skupiny dotknutých veriteľov a odôvodnenie začlenenia dotknutého veriteľa do konkrétnej skupiny dotknutých veriteľov,
Ú
GP-N
4
4
§: 36
O: 3
P: f)
§: 36
O: 4
f) predpokladanú mieru uspokojenia každého dotknutého veriteľa v najlepšom alternatívnom scenári a navrhovanú mieru uspokojenia každého dotknutého veriteľa,
(4) Záväzná časť verejného plánu obsahuje
a) označenie dotknutých veriteľov a nedotknutých veriteľov, označenie vytvorených skupín dotknutých veriteľov s uvedením označenia veriteľov, ktorí patria do konkrétnej skupiny dotknutých veriteľov, a opis spôsobu nakladania s právami dotknutých veriteľov v skupine,
b) opis spôsobu nakladania s majetkom, podnikom alebo časťou podniku dlžníka, ak dôjsť k ich prevodu, zaťaženiu alebo zrušeniu zaťaženia,
c) opis spôsobu vydania nových podielov dlžníkom alebo zapojenou osobou a opis spôsobu nakladania s aktuálnymi podielmi alebo novými podielmi, ak dôjsť k prevodu alebo zrušeniu aktuálnych podielov alebo vydaniu nových podielov,
d) označenie osôb, ktoré majú byť ustanovené do funkcie štatutárneho orgánu alebo dozorného orgánu dlžníka alebo zapojenej osoby, a ktoré majú byť z takej funkcie odvolané,
e) označenie subjektu, ktorý poskytuje nové financovanie dlžníkovi alebo zapojenej osobe, podmienky nového financovania a ďalšie dohodnuté náležitosti nového financovania,
f) označenie subjektu, ktorý poskytuje nový kapitál dlžníkovi alebo zapojenej osobe, podmienky poskytnutia nového kapitálu a ďalšie dohodnuté náležitosti poskytnutia nového kapitálu,
g) opis iných právnych vzťahov, ktoré majú podľa verejného plánu vzniknúť, zmeniť sa alebo zaniknúť.
Č: 15
O: 2
2. Členské štáty zabezpečia, aby veritelia, ktorí sa nezúčastňujú na prijímaní reštrukturalizačného plánu podľa vnútroštátneho práva, neboli plánom dotknutí.
N
1
Č: IV
B: 2
§: 46
O: 1
§ 46
Záväznosť a účinky potvrdeného verejného plánu
(1) Potvrdený verejný plán je záväzný voči dlžníkovi a každému dotknutému veriteľovi v zozname veriteľov. Účinky verejného plánu nastávajú potvrdením verejného plánu, ak verejný plán neurčuje inak. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje na ustanovenia o novom úvere.
Ú
GP-N
Č: 26
O: 1
P: a)
Článok 26
Správcovia v reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach
1.Členské štáty zabezpečia, aby:
a) správcovia vymenovaní súdnym alebo správnym orgánom v rámci reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní (ďalej len „správcovia“) absolvovali vhodnú odbornú prípravu a mali odborné znalosti
N
1
1
Č: III
B: 3
§: 16
O: 2
Č: III
B: 4
§: 16a
O: 2
(2) Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Členov skúšobnej komisie, ich náhradníkov, a predsedu a náhradníka
predsedu vymenúva a odvoláva minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(2) Špeciálna správcovská skúška je verejná a koná sa v štátnom jazyku pred päťčlennou skúšobnou komisiou (ďalej len „špeciálna komisia“). Členov špeciálnej komisie a dvoch náhradníkov vymenúva a odvoláva
minister. Predsedu špeciálnej komisie vymenúva minister z členov špeciálnej komisie a odvoláva ho.
Ú
GP-N
potrebné na plnenie svojich povinností;
1
Č: III
B: 5
§: 16a
O: 3
(3) Po jednom členovi špeciálnej komisie
minister vymenuje
a) zo zamestnancov ministerstva,
b) z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti
konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých
Radou Justičnej akadémie Slovenskej
republiky,
c) zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah
ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda
konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých
predsedami súdov, ktoré kauzálne
príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
d) z osôb navrhnutých záujmovým
združením bánk a pobočiek zahraničných
bánk, ktoré sa venujú problematike
zlyhaných úverov, a
e) z osôb navrhnutých záujmovým
združením bánk, ktoré sa venujú právnej
problematike v oblasti konkurzov a
reštrukturalizácií.
Členov špeciálnej komisie menuje minister, nasledovne
a)dvoch členov špeciálnej komisie zo zamestnancov ministerstva,
b)jedného člena špeciálnej komisie z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých Radou Justičnej akadémie Slovenskej republiky,
c)jedného člena špeciálnej komisie zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých predsedami súdov, ktoré kauzálne príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
d)jedného člena špeciálnej komisie z osôb navrhnutých záujmovými združeniami bánk a pobočiek
1
1
Č: III
B: 5
§: 16a
O: 4
Č: III
B: 6
§: 16a
O: 6
zahraničných bánk, ktoré sa venujú problematike zlyhaných úverov alebo právnej problematike v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií.
(4) Náhradníkov vymenuje minister zo
sudcov podľa odseku 3 písm. c).
Náhradníkov vymenuje minister z osôb navrhnutých podľa odseku 3; náhradníkom člena špeciálnej komisie vymenovaného
a) podľa odseku 3 písm. a) c) môže byť sudca navrhnutý za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. c),
b) podľa odseku 3 písm. d) môže byť osoba navrhnutá za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. d).
(6) Špeciálna správcovská skúška sa koná podľa potreby, najmenej raz za päť rokov;
špeciálnu správcovskú skúšku je potrebné
uskutočniť vždy, ak v oddiele špeciálnych
správcov klesne počet zapísaných správcov
pod desať. Úspešné vykonanie špeciálnej
správcovskej skúšky ako predpoklad pre zápis do oddielu špeciálnych správcov sa považuje za splnený aj v prípade, ak od jej posledného úspešného absolvovania uplynulo viac ako päť rokov, najdlhšie však do najbližšieho termínu konania ďalšej špeciálnej správcovskej skúšky po uplynutí piatich rokov od jej posledného úspešného absolvovania; inak ministerstvo správcu z oddielu špeciálnych správcov vyčiarkne.
1
5
5
Č: III
B: 7
§: 17
O: 2
§: 16
O: 1, 3
§: 16a
O: 1, 5, 7
(2) Ďalšie vzdelávanie správcov pozostáva z ich účasti na prednáškach, seminároch a vedeckých konferenciách, prednáškovej činnosti, publikačnej činnosti, samostatného štúdia a praktického výkonu
správcovskej činnosti.
Kopírovať
§ 16
(1) Účelom správcovskej skúšky je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.
(3) Správcovskú skúšku možno vykonať po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr do jedného roka od jej ukončenia. Opakovanú správcovskú skúšku možno bez opätovného absolvovania odbornej prípravy vykonať len raz, a to najneskôr do dvoch rokov od ukončenia odbornej prípravy.
§ 16a
(1) Účelom špeciálnej správcovskej skúšky je posúdiť skúsenosti a zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti uchádzača, ktoré potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti správcu zapísaného v oddiele špeciálnych správcov zoznamu správcov, vrátane overenia
5
§: 17
O: 1, 3, 4, 5, 6
znalostí v oblasti finančnej analýzy a riadenia podnikov.
(5) Špeciálnu správcovskú skúšku možno vykonať po zaplatení poplatku podľa osobitného predpisu10aab) a najskôr po piatich rokoch riadneho výkonu správcovskej činnosti podľa osobitných predpisov.1) Za riadny výkon správcovskej činnosti sa považuje aj pozastavený výkon správcovskej činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. d).
(7) Zvukový záznam zo špeciálnej správcovskej skúšky zverejní ministerstvo bez zbytočného odkladu na svojom webovom sídle; nie však na obdobie dlhšie ako 180 dní.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 10aab znejú:
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 7 49 zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10aab) Položka 5 písm. n) Prílohy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona č. 111/2022 Z. z.
§ 17
(1) Správca-fyzická osoba je povinný si priebežne prehlbovať a rozširovať odborné vedomosti a schopnosti potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti, najmä s
ohľadom na zmeny a rozvoj v oblastiach dotýkajúcich sa výkonu správcovskej činnosti (ďalej len „ďalšie vzdelávanie“).
(3) Riadne vykonávanie ďalšieho vzdelávania správca preukazuje získanými kreditnými bodmi. Riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania vyhodnocuje ministerstvo k 31. januáru párneho kalendárneho roka. Ak správca za hodnotené obdobie nepreukáže získanie potrebného počtu kreditných bodov, ministerstvo nariadi preskúšanie správcu.
(4) Ministerstvo môže nariadiť preskúšanie všetkých správcov, ak nastali zásadné zmeny právnej úpravy týkajúcej sa výkonu správcovskej činnosti. Pri správcoch zapísaných v oddiele špeciálnych správcov ministerstvo nariadi preskúšanie pravidelne a to vždy bez zbytočného odkladu po uplynutí piatich rokov od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania tak, aby sa preskúšanie vykonalo najneskôr do 180 dní od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania.
(5) Účelom preskúšania je zistiť, či správca potrebné odborné vedomosti a schopnosti na riadny výkon správcovskej činnosti. Preskúšanie sa vykoná rovnako ako správcovská skúška.
(6) Ak ministerstvo nariadi preskúšanie, správca je povinný zúčastniť sa na preskúšaní v termíne určenom
5
5
§: 18
Č: I
§ 21
O: 1
ministerstvom; ak pri preskúšaní správca nevyhovie, môže preskúšanie v termíne určenom ministerstvom zopakovať. Ak správca preskúšanie v termíne určenom ministerstvom nevykoná alebo pri opakovanom preskúšaní nevyhovie, ministerstvo správcu vyčiarkne zo zoznamu správcov.
§ 18
Odbornú prípravu a ďalšie vzdelávanie správcov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom poverenej osoby. Správcovskú skúšku zabezpečuje ministerstvo alebo ním poverená právnická osoba; ak ide o špeciálnu správcovskú skúšku, poverenou právnickou osobou je Justičná akadémia Slovenskej republiky.10aac)
Poznámka pod čiarou k odkazu 10aac znie:
10aac) § 3 ods. 10 zákona č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 111/2022 Z. z.
(1) Do zoznamu správcov možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“),
b) je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
c) trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu,
d) je bezúhonná a dôveryhodná,
e) je odborne spôsobilá.
f) aspoň tri roky vykonávala odbornú prax v oblasti práva alebo ekonómie,
g) nebola v posledných piatich rokoch vyčiarknutá zo zoznamu správcov podľa § 26 ods. 1 alebo § 35 ods. 1 písm. b).
Č: 26
O: 1
P: b)
b) podmienky oprávnenosti, ako aj proces vymenovania, odvolania a odstúpenia správcov boli jasné, transparentné a spravodlivé;
N
1
5
Č: III
B: 1
§: 3
O: 8
§: 20a
(8) Správca je povinný používať pri výkone správcovskej činnosti, najmä pri vedení
správcovského spisu, programové a
technické prostriedky schválené ministerstvom a pri prijímaní elektronických podaní elektronickú schránku správcu; elektronická schránka správcu sa na účely tohto zákona považuje za elektronickú schránku orgánu verejnej moci.2a)
Poznámky pod čiarou k odkazu 2a znie:
2a) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
§ 20a
Ak osobitný predpis10a) ustanovuje, že správcu súd ustanoví na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených
Ú
GP-N
ministerstvom, pre náhodný výber platia tieto pravidlá:
a) v konkurznom konaní voči právnickej osobe, okrem konaní podľa písmena c), sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, a zaradení do oddielu správcov pre právnické osoby; ak by sa náhodný výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch správcov, uskutoční sa aj zo správcov podľa písmena b),
b) v konkurznom konaní voči fyzickej osobe a v konaní o oddlžení sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, a zaradení do oddielu správcov pre fyzické osoby; ak by sa náhodný výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch správcov, uskutoční sa aj zo správcov podľa písmena a),
c) náhodný výber sa uskutoční iba zo správcov, ktorí zapísaní v oddiele špeciálnych správcov, ak ide o konanie voči právnickej osobe,
1. ktorá je finančnou inštitúciou podľa § 4 ods. 4,
2. ktorej obrat v poslednom kalendárnom roku pred vyhlásením konkurzu prekročil 10 000 000 eur,
3. ktorej majetok podľa poslednej účtovnej závierky presiahol 10 000 000 eur,
4. ktorej úpadok sa rieši reštrukturalizáciou10b) alebo
5. ktorej hroziaci úpadok sa rieši verejnou preventívnou reštrukturalizáciou.10c)
5
§: 3
O: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Poznámky pod čiarou k odkazom 10a 10c znejú:
10a) § 40 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z. z.
10b) § 108 165 zákona č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10c) § 7 až 49 zákona č. 111/2022 Z. z.
§ 3
(1) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť čestne, zodpovedne a svedomito; správca je povinný dohliadať aj na čestnosť, zodpovednosť a svedomitosť konania svojich zamestnancov, ako aj osôb, ktoré poveril vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej činnosti.
(2) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a odborných vedomostí. Ak správca nemá potrebné skúsenosti alebo odborné vedomosti na riadne vykonanie niektorého úkonu správcovskej činnosti, je povinný požiadať o pomoc odborníka; ak vzhľadom na obtiažnosť prípadu by pomoc odborníka nebola účelná alebo hospodárna, je povinný odmietnuť výkon správcovskej činnosti alebo požiadať súd o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu.
(3) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť bez zbytočných prieťahov.
(4) Ak správcovi bránia v riadnom výkone správcovskej činnosti zdravotné alebo iné závažné dôvody, je povinný požiadať súd o odvolanie z funkcie vo všetkých veciach, v ktorých vykonáva správcovskú činnosť.
(5) Správca nesmie ovplyvňovať výber správcov pri ich ustanovovaní do funkcie v príslušných konaniach podľa osobitného predpisu1) ani poskytnúť alebo sľúbiť veriteľovi alebo inej osobe províziu ani žiadnu inú výhodu za vyvíjanie činnosti smerujúcej k jeho ustanoveniu do funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu.1)
(6) Správca nesmie od osoby zúčastnenej na veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, prijať dar ani inú výhodu. Správca je povinný odmietnuť dar alebo inú výhodu od každého, ak možno odôvodnene predpokladať, že dar alebo iná výhoda je poskytnutá s úmyslom ovplyvniť nestrannosť jeho rozhodovania alebo úsudku.
(7) Správca môže požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu1) len z dôvodov uvedených v tomto zákone. Správca je povinný odmietnuť poverenie na vypracovanie reštrukturalizačného posudku alebo požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu1) vždy, ak to ustanovuje tento zákon.
(9) Zápis a zmenu údajov a vkladanie príloh prihlášky do registra úpadcov podľa
5
§: 4
osobitného predpisu1) vykonáva a za ich správnosť a úplnosť zodpovedá správca.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 2a znejú:
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2a) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
§ 4
(1) Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti, ak so zreteľom na jeho pomer k veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti. Svoj možný pomer k veci správca posudzuje sústavne a s odbornou starostlivosťou; ak sa pritom dozvie o skutočnostiach, pre ktoré možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti, bez zbytočného odkladu o tom informuje súd.
(2) Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti vždy, ak
a) je spriaznenou osobou veriteľa prihlásenej pohľadávky,
b) je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou osobou dlžníka,
c) s ním spriaznená osoba je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou osobou dlžníka,
d) je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo osoby spriaznenej s dlžníkom,
e) s ním spriaznená osoba je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo veriteľom alebo dlžníkom osoby spriaznenej s dlžníkom,
f) v posledných troch rokoch zabezpečil záväzky dlžníka,
g) v posledných troch rokoch s ním spriaznená osoba zabezpečovala záväzky dlžníka alebo záväzky s dlžníkom spriaznenej osoby,
h) je s dlžníkom v súdnom alebo inom konaní, v ktorom sa rozhodnúť ich spor,
i) poskytol dlžníkovi vklad alebo sa podieľal na jeho podnikaní alebo zisku, alebo akékoľvek práva alebo povinnosti k cennému papieru, s ktorým spojené práva alebo povinnosti dlžníka,
j) poskytol dlžníkovi audítorské služby alebo právne služby,
k) s ním spriaznená osoba v posledných troch rokoch poskytla dlžníkovi audítorské služby alebo právne služby,
l) v posledných troch rokoch prijal od dlžníka dar alebo inú výhodu,
m) v posledných dvoch rokoch bol zamestnancom dlžníka,
n) v posledných dvoch rokoch bola s ním spriaznená osoba vedúcim zamestnancom dlžníka.
(3) Ak správca vykonáva správcovskú činnosť vo viacerých veciach, je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti v tých veciach, v ktorých spoločné záujmy veriteľov v jednotlivých veciach môžu byť vo vzájomnom rozpore.
5
§: 5
(4) Ak ide o banku, inštitúciu elektronických peňazí, obchodníka s cennými papiermi, správcovskú spoločnosť, poisťovňu, zaisťovňu, dôchodkovú správcovskú spoločnosť, doplnkovú dôchodkovú spoločnosť alebo o pobočku obdobnej zahraničnej finančnej inštitúcie, správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti aj vtedy, ak nespĺňa požiadavky podľa osobitného predpisu3) na správcu pre výkon nútenej správy.
(5) Spriaznenou osobou na účely tohto zákona sa rozumie osoba podľa osobitného predpisu4).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3 a 4 znejú:
3) Napríklad § 54 ods. 3 5 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 603/2003 Z. z., § 148 ods. 2 a 3 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch), § 52 ods. 3 a 4 zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 7/2005 Z. z., § 110 zákona č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 4) § 9 zákona č. 7/2005 Z. z.
§ 5
(1) Správca je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť ministerstvu každú skutočnosť, ktorá môže byť dôvodom na
2
2
§: 40
§: 42
pozastavenie výkonu správcovskej činnosti alebo vyčiarknutie zo zoznamu správcov.
(2) Správca, ktorý pri výkone správcovskej činnosti zistí skutočnosti nasvedčujúce, že bol spáchaný trestný čin, je povinný tieto skutočnosti bez zbytočného odkladu oznámiť príslušnému orgánu činnému v trestnom konaní.
§ 40
(1) Správcu v konkurznom konaní ustanovuje súd uznesením; za správcu môže ustanoviť len osobu zapísanú do zoznamu správcov. Súd ustanoví správcu na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom; to neplatí, ak ide o ustanovenie správcu na návrh schôdze veriteľov.
(2) Správca počas konkurzu vykonáva správu majetku podliehajúceho konkurzu, speňažuje majetok podliehajúci konkurzu a z výťažku zo speňaženia tohto majetku v súlade s týmto zákonom uspokojuje veriteľov úpadcu a vykonáva aj ďalšie práva a povinnosti v priebehu konkurzu v súlade s týmto zákonom.
§ 42
Odvolanie a výmena správcu
(1) Súd aj bez návrhu odvolá správcu, ak opakovane alebo závažne porušil povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo osobitným predpisom9) alebo mu vo
výkone funkcie bráni zákonná prekážka; zákonnou prekážkou sa rozumie aj vylúčenie správcu podľa osobitného predpisu.9) Pred odvolaním správcu počas konkurzu súd vypočuje členov veriteľského výboru a aspoň troch zabezpečených veriteľov s najvyšším počtom hlasov počítaných podľa zistenej sumy ich zistených zabezpečených pohľadávok.
(2) Návrh na odvolanie správcu je oprávnený podať veriteľský výbor alebo zabezpečený veriteľ zistenej zabezpečenej pohľadávky. Z dôvodov ustanovených osobitným predpisom9) je oprávnený podať návrh na svoje odvolanie aj správca; ak súd dôvody správcu uzná, bezodkladne správcu z funkcie odvolá.
(3) V uznesení o odvolaní správcu súd môže odvolanému správcovi určiť rozsah činnosti a s tým súvisiace oprávnenia, ktoré bude odvolaný správca vykonávať do ustanovenia nového správcu.
(4) Ak súd odvolá správcu počas konkurzu mimo schôdze veriteľov, bezodkladne zvolá schôdzu veriteľov na účely schválenia návrhu na nového správcu; ustanovenia § 36 ods. 2 4 sa použijú primerane. Ak schôdza veriteľov návrh na nového správcu neschváli, súd ustanoví správcu bez návrhu schôdze veriteľov.
(5) Odvolaný správca je povinný do 30 dní od ustanovenia nového správcu predložiť veriteľskému výboru a novému správcovi podrobnú správu o svojej činnosti; novému správcovi je tiež povinný poskytnúť všetku
2
§ 116
O: 4
potrebnú súčinnosť tak, aby sa nový správca mohol riadne ujať výkonu svojej funkcie.
(6) Ak správca zomrie, súd správcu bez zbytočného odkladu odvolá a ustanoví správcu postupom podľa § 40 ods. 1; pri vykonávaní funkcie správcu vo viacerých konkurzných konaniach súd ustanoví totožného správcu do všetkých týchto konaní. Ustanovenia odsekov 1 5 sa nepoužijú.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
9) Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(4) V uznesení o povolení reštrukturalizácie súd ustanoví správcu na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom, vyzve veriteľov, aby v zákonnej lehote prihlásili pohľadávky, a určí rozsah právnych úkonov dlžníka, ktoré majú počas reštrukturalizácie podliehať súhlasu správcu; v uznesení tiež poučí veriteľov o spôsobe prihlasovania pohľadávok, následkoch nedodržania lehoty na prihlasovanie pohľadávok a následkoch nesprávneho prihlásenia pohľadávok. Správca v reštrukturalizácii nárok na paušálnu odmenu a náhradu nevyhnutných výdavkov spojených s vedením konania. Tieto nároky uhrádza dlžník.
(1) Správcu ustanovuje súd na základe náhodného výberu pomocou technických a
2
2
2
§: 166j
O: 1
§: 166j
O: 2
§: 166j
O: 3
programových prostriedkov schválených ministerstvom. Ak je však vyhlásený konkurz alebo sa vedie konanie o určení splátkového kalendára ohľadom manžela dlžníka a táto okolnosť vyplýva z návrhu na vyhlásenie konkurzu alebo návrhu na určenie splátkového kalendára, súd druhému z manželov ustanoví totožného správcu. Správcu súd odvolá, ak opakovane alebo závažne porušil svoje povinnosti alebo mu vo výkone funkcie bráni zákonná prekážka. Ustanovenie § 42 ods. 6 sa použije rovnako.
(2) Opakovaným porušením povinnosti správcu sa rozumie, ak správca napriek písomnému upozorneniu súdom naďalej porušuje povinnosť, na ktorej porušenie bol upozornený.
(3) V uznesení o odvolaní správcu súd zároveň ustanoví nového správcu. Proti uzneseniu o odvolaní správcu z dôvodu opakovaného alebo závažného porušenia povinnosti je odvolaný správca oprávnený podať odvolanie.
Č: 26
O: 1
P: c)
c) sa pri vymenúvaní správcu pre konkrétny prípad vrátane prípadov s cezhraničnými prvkami venovala náležitá pozornosť skúsenostiam a odborným znalostiam správcu a špecifikám prípadu; a
N
1
1
Č: III
B: 3
§: 16
O: 2
Č: III
(2) Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Členov skúšobnej komisie, ich náhradníkov, a predsedu a náhradníka
predsedu vymenúva a odvoláva minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
Ú
GP-N
1
B: 4
§: 16a
O: 2
Č: III
B: 5
§: 16a
O: 3
(2) Špeciálna správcovská skúška je verejná a koná sa v štátnom jazyku pred päťčlennou skúšobnou komisiou (ďalej len „špeciálna komisia“). Členov špeciálnej komisie a dvoch náhradníkov vymenúva a odvoláva
minister. Predsedu špeciálnej komisie vymenúva minister z členov špeciálnej komisie a odvoláva ho.
(3) Po jednom členovi špeciálnej komisie
minister vymenuje
a) zo zamestnancov ministerstva,
b) z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti
konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých
Radou Justičnej akadémie Slovenskej
republiky,
c) zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah
ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda
konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých
predsedami súdov, ktoré kauzálne
príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
d) z osôb navrhnutých záujmovým
združením bánk a pobočiek zahraničných
bánk, ktoré sa venujú problematike
zlyhaných úverov, a
e) z osôb navrhnutých záujmovým
združením bánk, ktoré sa venujú právnej
problematike v oblasti konkurzov a
reštrukturalizácií.
Členov špeciálnej komisie menuje minister, nasledovne
a)dvoch členov špeciálnej komisie zo zamestnancov ministerstva,
b)jedného člena špeciálnej komisie z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých Radou Justičnej akadémie Slovenskej republiky,
1
1
Č: III
B: 6
§: 16a
O: 4
Č: III
B: 6
§: 16a
O: 6
c)jedného člena špeciálnej komisie zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých predsedami súdov, ktoré kauzálne príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
d)jedného člena špeciálnej komisie z osôb navrhnutých záujmovými združeniami bánk a pobočiek zahraničných bánk, ktoré sa venujú problematike zlyhaných úverov alebo právnej problematike v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií.
(4) Náhradníkov vymenuje minister zo
sudcov podľa odseku 3 písm. c).
Náhradníkov vymenuje minister z osôb navrhnutých podľa odseku 3; náhradníkom člena špeciálnej komisie vymenovaného
a) podľa odseku 3 písm. a) c) môže byť sudca navrhnutý za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. c),
b) podľa odseku 3 písm. d) môže byť osoba navrhnutá za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. d).
(6) Špeciálna správcovská skúška sa koná podľa potreby, najmenej raz za päť rokov;
špeciálnu správcovskú skúšku je potrebné
uskutočniť vždy, ak v oddiele špeciálnych
správcov klesne počet zapísaných správcov
pod desať. Úspešné vykonanie špeciálnej
1
5
5
Č: III
B: 7
§: 17
O: 2
§: 16
O: 1
§: 16a
O: 1, 2, 5, 7
správcovskej skúšky ako predpoklad pre zápis do oddielu špeciálnych správcov sa považuje za splnený aj v prípade, ak od jej posledného úspešného absolvovania uplynulo viac ako päť rokov, najdlhšie však do najbližšieho termínu konania ďalšej špeciálnej správcovskej skúšky po uplynutí piatich rokov od jej posledného úspešného absolvovania; inak ministerstvo správcu z oddielu špeciálnych správcov vyčiarkne.
(2) Ďalšie vzdelávanie správcov pozostáva z ich účasti na prednáškach, seminároch a vedeckých konferenciách, prednáškovej činnosti, publikačnej činnosti, samostatného štúdia a praktického výkonu
správcovskej činnosti.
§ 16
(1) Účelom správcovskej skúšky je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.
§ 16a
(1) Účelom špeciálnej správcovskej skúšky je posúdiť skúsenosti a zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti uchádzača, ktoré potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti správcu zapísaného v oddiele špeciálnych správcov zoznamu správcov, vrátane overenia
znalostí v oblasti finančnej analýzy a riadenia podnikov.
(2) Špeciálna správcovská skúška je verejná a koná sa v štátnom jazyku pred päťčlennou skúšobnou komisiou (ďalej len „špeciálna komisia“). Členov špeciálnej komisie a dvoch náhradníkov vymenúva a odvoláva minister. Predsedu špeciálnej komisie vymenúva minister z členov špeciálnej komisie a odvoláva ho.
(5) Špeciálnu správcovskú skúšku možno vykonať po zaplatení poplatku podľa osobitného predpisu10aab) a najskôr po piatich rokoch riadneho výkonu správcovskej činnosti podľa osobitných predpisov.1) Za riadny výkon správcovskej činnosti sa považuje aj pozastavený výkon správcovskej činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. d).
(7) Zvukový záznam zo špeciálnej správcovskej skúšky zverejní ministerstvo bez zbytočného odkladu na svojom webovom sídle; nie však na obdobie dlhšie ako 180 dní.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 10aab znejú:
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 7 49 zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5
§: 17
O: 1, 3, 4, 5, 6
10aab) Položka 5 písm. n) Prílohy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona č. 111/2022 Z. z.
§ 17
(1) Správca-fyzická osoba je povinný si priebežne prehlbovať a rozširovať odborné vedomosti a schopnosti potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti, najmä s ohľadom na zmeny a rozvoj v oblastiach dotýkajúcich sa výkonu správcovskej činnosti (ďalej len „ďalšie vzdelávanie“).
(3) Riadne vykonávanie ďalšieho vzdelávania správca preukazuje získanými kreditnými bodmi. Riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania vyhodnocuje ministerstvo k 31. januáru párneho kalendárneho roka. Ak správca za hodnotené obdobie nepreukáže získanie potrebného počtu kreditných bodov, ministerstvo nariadi preskúšanie správcu.
(4) Ministerstvo môže nariadiť preskúšanie všetkých správcov, ak nastali zásadné zmeny právnej úpravy týkajúcej sa výkonu správcovskej činnosti. Pri správcoch zapísaných v oddiele špeciálnych správcov ministerstvo nariadi preskúšanie pravidelne a to vždy bez zbytočného odkladu po uplynutí piatich rokov od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania tak, aby sa preskúšanie vykonalo najneskôr do 180 dní od zápisu správcu do oddielu špeciálnych
5
Č: I
§: 18
správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania.
(5) Účelom preskúšania je zistiť, či správca potrebné odborné vedomosti a schopnosti na riadny výkon správcovskej činnosti. Preskúšanie sa vykoná rovnako ako správcovská skúška.
(6) Ak ministerstvo nariadi preskúšanie, správca je povinný zúčastniť sa na preskúšaní v termíne určenom ministerstvom; ak pri preskúšaní správca nevyhovie, môže preskúšanie v termíne určenom ministerstvom zopakovať. Ak správca preskúšanie v termíne určenom ministerstvom nevykoná alebo pri opakovanom preskúšaní nevyhovie, ministerstvo správcu vyčiarkne zo zoznamu správcov.
§ 18
Odbornú prípravu a ďalšie vzdelávanie správcov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom poverenej osoby. Správcovskú skúšku zabezpečuje ministerstvo alebo ním poverená právnická osoba; ak ide o špeciálnu správcovskú skúšku, poverenou právnickou osobou je Justičná akadémia Slovenskej republiky.10aac)
Poznámka pod čiarou k odkazu 10aac znie:
10aac) § 3 ods. 10 zákona č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 111/2022 Z. z.
5
§: 21
O: 1
(1) Do zoznamu správcov možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“),
b) je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
c) trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu,
d) je bezúhonná a dôveryhodná,
e) je odborne spôsobilá.
f) aspoň tri roky vykonávala odbornú prax v oblasti práva alebo ekonómie,
g) nebola v posledných piatich rokoch vyčiarknutá zo zoznamu správcov podľa § 26 ods. 1 alebo § 35 ods. 1 písm. b).
Č: 28
Použitie prostriedkov elektronickej komunikácie
Členské štáty zabezpečia, aby pri reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach mohli účastníci konaní, správca a súdny alebo správny orgán vykonávať využívaním elektronických prostriedkov komunikácie, a to aj v cezhraničných situáciách, aspoň tieto kroky:
N
1
Č: I
B: 88
§: 197a
O: 1
§ 197a
Doručovanie písomností
(1) Podanie alebo iná písomnosť účastníka konania alebo inej osoby v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení, ktorá je predmetom zverejňovania v insolvenčnom registri, sa doručuje súdu alebo správcovi elektronicky prostredníctvom na to určeného
elektronického formulára špecializovaného portálu;33k) to neplatí, ak tento zákon alebo osobitný predpis33l) ustanovuje inak. Ustanovenia osobitného predpisu33m) tým nie dotknuté. Na podania alebo iné písomnosti podané súdu alebo správcovi iným spôsobom sa neprihliada, ak tento
Ú
GP-N
a)prihlásenie pohľadávok;
b)predloženie reštrukturalizačného plánu alebo splátkového kalendára;
c)oznámenia pre veriteľov;
podanie námietok a odvolaní.
1
Č: I
B: 89
§: 197a
O: 3
zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak.33l)
Poznámky pod čiarou k odkazom 33k, 33l a 33m znejú:
33k) § 5 ods. 3 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 273/2015 Z. z.
33l) Napríklad zákon č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 111/2022 Z. z.
33m) § 25 ods. 7 zákona o e-Governmente.
(3) Prílohy, ktoré je potrebné pripojiť k podaniu alebo k inej písomnosti účastníka konania podľa odseku 1 doručovanú
elektronicky prostredníctvom špecializovaného portálu, vrátane prílohy, pre ktorú sa vyžaduje úradné osvedčenie podpisu, musia byť podané v elektronickej podobe spolu s týmto podaním alebo s inou písomnosťou, inak sa na podanie alebo inú písomnosť podľa odseku 1 neprihliada. Ak je príloha vyhotovená v listinnej podobe, doručuje sa elektronicky tak, že sa prevedie do elektronickej podoby a pripojí sa k podaniu alebo k inej písomnosti; ustanovenia osobitného predpisu o zaručenej konverzii33n) sa nepoužijú.
Poznámka pod čiarou k odkazu 33n znie:
33n) § 35 39 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
1
2
2
Č: I
B: 90
§: 197a
O: 4
§: 197a
O: 2
§: 198
O: 1
(4) Ak podanie alebo inú písomnosť podľa
odseku 1 doručovanú elektronicky
prostredníctvom špecializovaného portálu nemožno preukázateľne doručiť spôsobom podľa odsekov 1 a 2
prostredníctvom špecializovaného portálu z dôvodov, ktoré nenastali na strane podávajúcej osoby, lehota ustanovená pre doručenie podania alebo inej písomnosti podľa odseku 1
doručovanú elektronicky prostredníctvom špecializovaného portálu sa považuje za zachovanú, ak sa písomnosť doručí príslušnému orgánu najneskôr do troch pracovných dní po uplynutí lehoty podľa tohto zákona.
§ 197a
Doručovanie písomností
(2) Podanie alebo iná písomnosť účastníka konania podľa odseku 1 musia byť autorizované účastníkom konania alebo jeho zástupcom, inak sa na ne neprihliada.
doručí príslušnému orgánu najneskôr do troch pracovných dní po uplynutí lehoty podľa tohto zákona.
(1) Súd v konaní podľa tohto zákona rozhoduje uznesením. Proti uzneseniu vydanom v konkurznom konaní, v reštrukturalizačnom konaní alebo v konaní o oddlžení je odvolanie prípustné, len ak to ustanovuje tento zákon; ustanovenie § 197a pre podanie odvolania platí rovnako. Dovolanie ani dovolanie generálneho prokurátora proti uzneseniu vydanému v
2
§: 199
konaní podľa tohto zákona nie je prípustné.
§ 199
Doručovanie a zverejňovanie súdnych rozhodnutí a iných písomností
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak, rozhodnutia a iné písomnosti súdu a správcu sa v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení doručujú ich zverejnením v insolvenčnom registri; to platí rovnako aj pre písomnosti správcu, ktoré podľa ustanovení tohto zákona predložiť, doručiť alebo zaslať súdu, a pre písomnosti, ktoré sa majú zverejniť podľa osobitného predpisu.33b)
(2) Ak ide o doručenie rozhodnutia alebo inej písomnosti súdu alebo správcu v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení, ktorým sa ukladá povinnosť alebo ktorým sa adresát vyzýva, takéto rozhodnutie alebo písomnosť sa doručí aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri; tým nie je dotknuté doručovanie podľa odseku 1.
(3) Rozhodnutie sa v konaní podľa tohto zákona doručí aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri aj vtedy, ak tento zákon ustanovuje, aby sa písomnosť určitej osobe doručila, alebo ak je to potrebné pre vedenie konania; tým nie je dotknuté doručovanie podľa odseku 1.
(4) Ak je prípadný začiatok plynutia lehoty
6
§: 125
na podanie odvolania alebo urobenie iného procesného úkonu spojený so zverejnením doručovanej písomnosti v insolvenčnom registri a listina sa doručuje aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri, adresát písomnosti sa o tom poučí.
(5) Ak je to účelné vzhľadom na počet účastníkov alebo povahu veci, súd môže popri zverejnení písomnosti v insolvenčnom registri zverejniť obsah písomnosti alebo niektoré údaje z nej aj prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, tlače alebo služieb poskytovaných elektronickou formou.
(6) Súd môže podľa okolnosti doručiť písomnosti aj prostredníctvom správcu.
(7) Ak tento zákon neustanovuje inak, za deň doručenia súdneho rozhodnutia alebo inej písomnosti sa považuje nasledujúci deň po zverejnení súdneho rozhodnutia alebo inej súdnej písomnosti v insolvenčnom registri. Rovnako písomnosti, ktoré sa podľa tohto zákona zverejňujú v insolvenčnom registri, sa považujú na účely tohto zákona za zverejnené nasledujúci deň po ich zverejnení v insolvenčnom registri.
Poznámka pod čiarou k odkazu 33b znie:
33b) § 67 až 82 zákona č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 125
Forma podania
6
6
§: 105
O: 1
§: 105
O: 2
(1) Podanie možno urobiť písomne, a to v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.
(2) Podanie vo veci samej urobené v elektronickej podobe bez autorizácie podľa osobitného predpisu treba dodatočne doručiť v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe autorizované podľa osobitného predpisu; ak sa dodatočne nedoručí súdu do desiatich dní, na podanie sa neprihliada. Súd na dodatočné doručenie podania nevyzýva.
(3) Podanie urobené v listinnej podobe treba predložiť v potrebnom počte rovnopisov s prílohami tak, aby sa jeden rovnopis s prílohami mohol založiť do súdneho spisu a aby každý ďalší subjekt dostal jeden rovnopis s prílohami. Ak sa nepredloží potrebný počet rovnopisov a príloh, súd vyhotoví kópie podania na trovy toho, kto podanie urobil.
(1) Súd doručuje písomnosť na pojednávaní alebo pri inom úkone súdu; tým nie je dotknutá povinnosť súdu doručovať písomnosť do elektronickej schránky podľa osobitného predpisu.
(2) Ak nemožno doručiť písomnosť podľa odseku 1 a ak nejde o doručenie písomnosti do vlastných rúk, súd na žiadosť strany doručí písomnosť na elektronickú adresu. Písomnosť súdu sa považuje za doručenú po troch dňoch od jej odoslania, aj keď ju adresát neprečítal.
2
§: 196
§ 196
Použitie Civilného sporového poriadku
Ak tento zákon neustanovuje inak, na začatie konkurzného konania, na konkurzné konanie, na začatie reštrukturalizačného konania, na reštrukturalizačné konanie a konanie o oddlžení (ďalej len „konanie podľa tohto zákona“) sa primerane použijú ustanovenia Civilného sporového poriadku.
Č: 29
O: 1
P: a)
HLAVA V
MONITOROVANIE REŠTRUKTURALIZAČNÝCH, KONKURZNÝCH A ODDLŽOVACÍCH KONANÍ
Článok 29
Zber údajov
1.Členské štáty zbierajú a zhromažďujú na ročnom základe na vnútroštátnej úrovni údaje o reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach, rozdelené podľa jednotlivých konaní, aspoň pokiaľ ide o tieto prvky:
a)počet konaní, o ktoré sa požiadalo alebo ktoré sa začali, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátneho práva a
N
1
1
1
1
Č: I
B: 91
§: 203b
O: 2
P: b)
Č: I
B: 92
§: 203b
O: 2
P: c)
Č: I
B: 93
§: 203b
O: 2
P: d)
Č: I
B: 94
§: 203b
O: 2
P: f)
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a) údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b) údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania po jeho ukončenie, údaje o rozhodnutí súdu o neúčinnosti plánu,
c) údaje o konaní o oddlžení a udalostiach,
ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania
uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo
uznesenia o povolení splátkového
kalendára až po jeho ukončenie,
údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o poskytnutí ochrany pred veriteľmi dlžníkovi po jeho ukončenie, vrátane údajov o začatí konania o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer a rozhodnutia o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer,
Ú
GP-N
konaní, ktoré prebiehajú alebo boli ukončené;
b) priemerná dĺžka konaní od predloženia žiadosti alebo od ich začatia, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, do ich ukončenia;
c) počet konaní, ktoré sa nepožadujú podľa písmena d), rozdelený podľa druhu výsledku;
d) počet žiadostí o reštrukturalizačné konanie, ktoré boli vyhlásené za neprípustné, boli zamietnuté alebo boli späťvzaté ešte pred začatím konania.
2
2
§: 203b
O: 9
§: 204
P: p)
d) údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie, vrátane vyhlásenia štatutárneho orgánu dlžníka, že nie je v úpadku, podľa osobitného predpisu, 3d),
e) údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f) ďalšie informácie o konaniach a udalostiach v konaniach podľa písmen a) až e).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3d znejú:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1b znie:
1b) Zákon č. 111/2022 Z. z.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov
a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
Č: 29
O: 1
P: b)
b) priemerná dĺžka konaní od predloženia žiadosti alebo od ich začatia, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, do ich ukončenia;
N
1
1
1
1
Č: I
B: 91
§: 203b
O: 2
P: b)
Č: I
B: 92
§: 203b
O: 2
P: c)
Č: I
B: 93
§: 203b
O: 2
P: d)
Č: I
B: 94
§: 203b
O: 2
P: f)
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a) údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b) údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania po jeho ukončenie, údaje o rozhodnutí súdu o neúčinnosti plánu,
c) údaje o konaní o oddlžení a udalostiach,
ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania
uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo
uznesenia o povolení splátkového
kalendára až po jeho ukončenie,
údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o poskytnutí ochrany pred veriteľmi dlžníkovi po jeho ukončenie, vrátane údajov o začatí konania o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer a rozhodnutia o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer,
d) údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie, vrátane vyhlásenia štatutárneho orgánu dlžníka, že nie je v úpadku, podľa osobitného predpisu, 3d),
Ú
GP-N
2
2
§: 203b
O: 9
§: 204
P: p)
e) údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f) ďalšie informácie o konaniach a udalostiach v konaniach podľa písmen a) až e).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3d znejú:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
Č: 29
O: 2
2.Členské štáty zbierajú a zhromažďujú na ročnom základe na vnútroštátnej úrovni údaje o počte
N
1
Č: I
B: 91
§: 203b
O: 2
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a) údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom
Ú
GP-N
dlžníkov, ktorí podliehali reštrukturalizačnému alebo konkurznému konaniu a ktorým bol v priebehu troch rokov pred podaním žiadosti alebo začatím takýchto konaní, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, potvrdený reštrukturalizačný plán v rámci predošlého reštrukturalizačného konania, ktorým sa implementuje hlava II.
1
1
1
P: b)
Č: I
B: 92
§: 203b
O: 2
P: c)
Č: I
B: 93
§: 203b
O: 2
P: d)
Č: I
B: 94
§: 203b
O: 2
P: f)
konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b) údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania po jeho ukončenie, údaje o rozhodnutí súdu o neúčinnosti plánu,
c) údaje o konaní o oddlžení a udalostiach,
ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania
uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo
uznesenia o povolení splátkového
kalendára až po jeho ukončenie,
údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o poskytnutí ochrany pred veriteľmi dlžníkovi po jeho ukončenie, vrátane údajov o začatí konania o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer a rozhodnutia o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer,
d) údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie, vrátane vyhlásenia štatutárneho orgánu dlžníka, že nie je v úpadku, podľa osobitného predpisu, 3d),
e) údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f) ďalšie informácie o konaniach a udalostiach v konaniach podľa písmen a) až e).
2
2
2
§: 203b
O: 9
§: 204
P: p)
§: 206p
O: 2
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3d znejú:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
(2) Súčasťou insolvenčného registra vedeného podľa predpisov účinných od 1. júla 2024 aj údaje, ktoré boli zverejnené v registri úpadcov podľa predpisov účinných do 30. júna 2024“.
Č: 29
O: 4
4.Členské štáty rozčlenia údaje uvedené v odseku 1 písm. a) c) a v príslušných prípadoch aj údaje uvedené v odseku 3 podľa:
a)veľkosti dlžníkov, ktorí
N
1
1
Č: I
B: 91
§: 203b
O: 2
P: b)
Č: I
B: 92
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a) údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
Ú
GP-N
nie fyzickými osobami;
b)toho, či dlžníci, ktorí podliehajú reštrukturalizačným alebo konkurzným konaniam, fyzickými alebo právnickými osobami; a
toho, či sa oddlžovacie konania týkajú iba podnikateľov alebo všetkých fyzických osôb.
1
1
§: 203b
O: 2
P: c)
Č: I
B: 93
§: 203b
O: 2
P: d)
Č: I
B: 94
§: 203b
O: 2
P: f)
b) údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania po jeho ukončenie, údaje o rozhodnutí súdu o neúčinnosti plánu,
c) údaje o konaní o oddlžení a udalostiach,
ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania
uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo
uznesenia o povolení splátkového
kalendára až po jeho ukončenie,
údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o poskytnutí ochrany pred veriteľmi dlžníkovi po jeho ukončenie, vrátane údajov o začatí konania o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer a rozhodnutia o zrušení oddlženia pre nepoctivý zámer,
d) údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie, vrátane vyhlásenia štatutárneho orgánu dlžníka, že nie je v úpadku, podľa osobitného predpisu, 3d),
e) údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f) ďalšie informácie o konaniach a udalostiach v konaniach podľa písmen a) až e).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a a 3d znejú:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a
2
2
2
§: 203b
O: 9
§: 204
P: p)
§: 206p
O: 2
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
(2) Súčasťou insolvenčného registra vedeného podľa predpisov účinných od 1. júla 2024 aj údaje, ktoré boli zverejnené v registri úpadcov podľa predpisov účinných do 30. júna 2024“.
LEGENDA:
V stĺpci (1):
Č – článok
O – odsek
PO - pododsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
PP – podpísmeno (číslo)
nový článok vo vzťahu k novelizovanej smernici
NZČ – nové znenie článku
B - bod
V stĺpci (3):
N – bežná transpozícia
O – transpozícia s možnosťou voľby
D – transpozícia podľa úvahy (dobrovoľná)
n.a. – transpozícia sa neuskutočňuje
V stĺpci (5):
Č – článok
§ – paragraf
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
V stĺpci (7):
Ú – úplná zhoda
Č – čiastočná zhoda
Ž – žiadna zhoda (ak nebola dosiahnutá ani čiast. ani úplná zhoda alebo k prebratiu
dôjde v budúcnosti)
n.a. – neaplikovateľnosť (ak sa ustanovenie smernice netýka SR alebo nie je
potrebné ho prebrať)
Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými bola smernica transponovaná:
1. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
2. Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
4. Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5. Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
6. Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový priadok v znení neskorších predpisov
* Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie:
Predkladateľ neidentifikoval goldplating.