DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov, reaguje na potrebu aktualizácie právnej úpravy fungovania Matice slovenskej ako významnej národnej kultúrnej inštitúcie Slovenskej republiky. Matica slovenská plní od svojho založenia v roku 1863 úlohu zachovávania a rozvíjania slovenskej národnej identity, kultúry, jazyka a historického povedomia. Súčasná právna úprava však nezohľadňuje v plnej miere aktuálne spoločenské, demokratické a organizačné potreby tejto inštitúcie, ako aj požiadavky na transparentnosť a efektívnosť jej riadenia.
Cieľom navrhovanej novely je prehĺbenie demokratických princípov vo vnútorných vzťahoch Matice slovenskej, a to prostredníctvom zavedenia jasných a transparentných pravidiel pre fungovanie jej orgánov, posilnenia participatívnych mechanizmov pre členov a zabezpečenia pravidelnej obmeny vo vedení inštitúcie. Tieto zmeny reflektujú dlhodobé podnety zo strany členskej základne Matice slovenskej, odbornej verejnosti, ako aj odporúčania vyplývajúce z dobrej praxe v riadení verejnoprávnych inštitúcií. Návrh zákona kladie osobitný dôraz na obmedzenie potenciálnej koncentrácie moci v rukách jednotlivcov, čím sa posilňuje pluralita názorov a názorová rôznorodosť v rozhodovacích procesoch.
Súčasná právna úprava, hoci funkčná, nezohľadňuje v dostatočnej miere potrebu dynamickejšieho zapojenia členov Matice slovenskej do jej riadenia, ako aj požiadavku na zavedenie časových obmedzení pre výkon najvyšších funkcií. Navrhované zmeny preto smerujú k vytvoreniu modernejšieho a inkluzívnejšieho organizačného modelu, ktorý podporuje širšiu účasť členov na rozhodovacích procesoch, vrátane mladšej generácie, čím sa posilňuje generačná kontinuita a vitalita inštitúcie. Zavedenie štvorročného funkčného obdobia pre predsedu Matice slovenskej a predsedu dozorného výboru, spolu s obmedzením maximálne dvoch po sebe nasledujúcich funkčných období, je v súlade s princípmi dobrej správy vecí verejných a štandardmi uplatňovanými v obdobných verejnoprávnych inštitúciách na národnej i medzinárodnej úrovni.
V nadväznosti na posilňovanie členskej participácie sa upravuje znenie ustanovenia o zložení valného zhromaždenia Matice slovenskej tak, aby výslovne vychádzalo z členského princípu zastúpenia prostredníctvom odborov ako základných organizačných jednotiek. Vypustením odkazu na pracoviská sa odstraňuje legislatívna nejednoznačnosť a zosúlaďuje sa zákonné vymedzenie s faktickým usporiadaním Matice slovenskej, v ktorom pracoviská nemajú členský charakter ani právomoc delegovať zástupcov na vrcholný orgán inštitúcie.
Z legislatívneho hľadiska návrh zákona zabezpečuje vyššiu mieru právnej istoty a predvídateľnosti v organizačných a riadiacich procesoch Matice slovenskej. Rozšírenie práv členov na účasť na rozhodovacích procesoch, vrátane zníženia vekovej hranice pre voliace právo na 15 rokov, reflektuje potrebu zapojenia mladých ľudí do činnosti inštitúcie, čím sa podporuje ich aktívna účasť na formovaní kultúrnej a národnej identity. Tieto opatrenia zároveň prispievajú k posilneniu demokratickej legitimity orgánov Matice slovenskej, keďže ich zloženie bude vychádzať z reprezentatívnejšieho zastúpenia členskej základne.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu,