1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov, reaguje na potrebu aktualizácie právnej úpravy fungovania Matice slovenskej ako významnej národnej kultúrnej inštitúcie Slovenskej republiky. Matica slovenská plní od svojho založenia v roku 1863 úlohu zachovávania a rozvíjania slovenskej národnej identity, kultúry, jazyka a historického povedomia. Súčasná právna úprava však nezohľadňuje v plnej miere aktuálne spoločenské, demokratické a organizačné potreby tejto inštitúcie, ako aj požiadavky na transparentnosť a efektívnosť jej riadenia.
Cieľom navrhovanej novely je prehĺbenie demokratických princípov vo vnútorných vzťahoch Matice slovenskej, a to prostredníctvom zavedenia jasných a transparentných pravidiel pre fungovanie jej orgánov, posilnenia participatívnych mechanizmov pre členov a zabezpečenia pravidelnej obmeny vo vedení inštitúcie. Tieto zmeny reflektujú dlhodobé podnety zo strany členskej základne Matice slovenskej, odbornej verejnosti, ako aj odporúčania vyplývajúce z dobrej praxe v riadení verejnoprávnych inštitúcií. Návrh zákona kladie osobitný dôraz na obmedzenie potenciálnej koncentrácie moci v rukách jednotlivcov, čím sa posilňuje pluralita názorov a názorová rôznorodosť v rozhodovacích procesoch.
Súčasná právna úprava, hoci funkčná, nezohľadňuje v dostatočnej miere potrebu dynamickejšieho zapojenia členov Matice slovenskej do jej riadenia, ako aj požiadavku na zavedenie časových obmedzení pre výkon najvyšších funkcií. Navrhované zmeny preto smerujú k vytvoreniu modernejšieho a inkluzívnejšieho organizačného modelu, ktorý podporuje širšiu účasť členov na rozhodovacích procesoch, vrátane mladšej generácie, čím sa posilňuje generačná kontinuita a vitalita inštitúcie. Zavedenie štvorročného funkčného obdobia pre predsedu Matice slovenskej a predsedu dozorného výboru, spolu s obmedzením maximálne dvoch po sebe nasledujúcich funkčných období, je v súlade s princípmi dobrej správy vecí verejných a štandardmi uplatňovanými v obdobných verejnoprávnych inštitúciách na národnej i medzinárodnej úrovni.
V nadväznosti na posilňovanie členskej participácie sa upravuje znenie ustanovenia o zložení valného zhromaždenia Matice slovenskej tak, aby výslovne vychádzalo z členského princípu zastúpenia prostredníctvom odborov ako základných organizačných jednotiek. Vypustením odkazu na pracoviská sa odstraňuje legislatívna nejednoznačnosť a zosúlaďuje sa zákonné vymedzenie s faktickým usporiadaním Matice slovenskej, v ktorom pracoviská nemajú členský charakter ani právomoc delegovať zástupcov na vrcholný orgán inštitúcie.
Z legislatívneho hľadiska návrh zákona zabezpečuje vyššiu mieru právnej istoty a predvídateľnosti v organizačných a riadiacich procesoch Matice slovenskej. Rozšírenie práv členov na účasť na rozhodovacích procesoch, vrátane zníženia vekovej hranice pre voliace právo na 15 rokov, reflektuje potrebu zapojenia mladých ľudí do činnosti inštitúcie, čím sa podporuje ich aktívna účasť na formovaní kultúrnej a národnej identity. Tieto opatrenia zároveň prispievajú k posilneniu demokratickej legitimity orgánov Matice slovenskej, keďže ich zloženie bude vychádzať z reprezentatívnejšieho zastúpenia členskej základne.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu,
2
služby verejnej správy pre občana a nemá sociálne vplyvy. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I
K bodu 1 (§ 5 ods. 2)
Úpravou sa zo znenia ustanovenia vypúšťa odkaz na pracoviská Matice slovenskej ako subjekty oprávnené delegovať zástupcov na valné zhromaždenie. Zmena reflektuje organizačný rozdiel medzi členskými odbormi, ktoré predstavujú demokratickú bázu rozhodovania, a pracoviskami, ktoré plnia výlučne výkonné a odborné funkcie bez členského charakteru. Vylúčením pracovísk z mechanizmu delegovania sa zosúlaďuje zákonný rámec s faktickým stavom, čím sa odstraňuje legislatívna kolízia medzi verejnoprávnym charakterom valného zhromaždenia a jeho členským základom. Zmena zároveň normatívny účinok na vnútorné predpisy Matice slovenskej, ktoré budú musieť byť v tejto časti uvedené do súladu s právnym stavom po prijatí novely.
K bodu 2 (§ 5 ods. 4)
Cieľom úpravy je obmedziť dlhodobé zastávanie funkcie jednou osobou, čím sa podporí obmena vedenia, zvýši demokratickosť a predíde sa potenciálnemu zneužitiu moci. Štvorročné funkčné obdobie je v súlade so štandardmi pre verejnoprávne inštitúcie.
K bodu 3 (§ 5 ods. 5)
Analogicky k predsedovi Matice slovenskej sa týmto zabezpečuje pravidelná obmena aj v dozornom výbore, ktorý plní kontrolnú funkciu, čím sa posilňuje nezávislosť a objektivita dohľadu nad činnosťou inštitúcie.
K bodu 4 (§ 5 ods. 6)
Úprava rozširuje participáciu členov na riadení Matice slovenskej. Veková hranica 15 rokov pre voliace právo umožňuje zapojenie mladých členov, zatiaľ čo 18 rokov pre právo byť volený zohľadňuje právnu spôsobilosť a dostatočnú zrelosť na výkon funkcie.
K bodu 5 (§ 7a)
Navrhované prechodné ustanovenie upravuje spôsob aplikácie obmedzenia podľa § 5 ods. 4 a 5 v prípadoch, keď funkčné obdobie predsedu Matice slovenskej alebo predsedu dozorného výboru Matice slovenskej začalo pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona. Započítaním takéhoto obdobia do počtu po sebe nasledujúcich funkčných období sa zabezpečuje jednotná a nediskriminačná aplikácia právnej úpravy bez narušenia nadobudnutých práv. Právna úprava nemení platnosť ani trvanie predchádzajúcich období, ale určuje spôsob ich zohľadnenia pri posudzovaní splnenia podmienok pre ďalší výkon funkcie. Takto formulované ustanovenie rešpektuje princíp právnej istoty, zabezpečuje normatívnu kontinuitu a predchádza možným výkladovým nejasnostiam pri aplikácii obmedzenia počtu funkčných období.
4
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia.
5
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
A.3. Poznámky
Bezpredmetné.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky.
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.