1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
7.4.2025
2.Definovanie problému
Súčasná legislatíva upravujúca pravidlá investovania majetku v dôchodkových fondoch obmedzuje možnosti dôchodkových správcovských spoločností (ďalej len „DSS“) investovať do dlhodobých aktív, ktoré by mohli prinášať stabilné výnosy a zároveň prispievať k rozvoju reálnej ekonomiky na území Slovenskej republiky.
Právny rámec v súčasnosti uprednostňuje investície do štandardných finančných nástrojov, čo neumožňuje širšie a systematickejšie zapojenie dôchodkových fondov do financovania ekonomicky a spoločensky významných projektov, ako napríklad infraštruktúrne investície v oblasti nájomného bývania, verejnej dopravy, energetiky či zelenej transformácie.
Tieto typy aktív sa pritom často vyznačujú priaznivým rizikovo-výnosovým profilom, stabilným a predvídateľným cash-flow a nízkou koreláciou s trhovým cyklom, čo je z pohľadu dlhodobého investičného horizontu dôchodkových fondov mimoriadne dôležité. Zároveň majú potenciál vytvárať pozitívne externality, podporovať hospodársky rast a zvyšovať kvalitu života obyvateľstva.
V mnohých krajinách a OECD je zapojenie dlhodobých dôchodkových úspor do financovania strategických infraštruktúrnych projektov štandardnou súčasťou investičnej praxe, podporovanou osobitnými regulačnými rámcami a štátnymi politikami. Slovenský systém tak v tomto smere zaostáva a prichádza o príležitosť efektívne mobilizovať dlhodobý kapitál v prospech reálnej ekonomiky.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne predpoklady na rozšírenie investičných možností DSS tak, aby mohli efektívnejšie alokovať prostriedky dôchodkových fondov aj do dlhodobých investícií v reálnej ekonomike. Návrh smeruje k úprave regulačného rámca, ktorý umožní, aby sa časť majetku v dôchodkových fondoch mohla využívať na financovanie ekonomicky a spoločensky významných projektov realizovaných na území Slovenskej republiky.
Zmeny majú za cieľ:
podporiť diverzifikáciu investičných stratégií dôchodkových fondov,
vytvoriť podmienky pre využitie dôchodkových úspor aj na financovanie projektov v oblastiach, ako nájomné bývanie, doprava, energetika či klimatická infraštruktúra,
priblížiť slovenský investičný rámec štandardom obvyklým v iných vyspelých krajinách, kde sa dôchodkové fondy bežne zapájajú do financovania dlhodobých infraštruktúrnych projektov.
Výsledným stavom bude právne ukotvená možnosť investovania do vybraných projektov v oblasti reálnej ekonomiky pri zachovaní zásad obozretného investovania a ochrany záujmov sporiteľov. Navrhovaná legislatívna úprava tak okrem iného prispeje aj k mobilizácii domácich finančných zdrojov na podporu dlhodobo udržateľného hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
4.Dotknuté subjekty
Dôchodkové správcovské spoločnosti
2
5.Alternatívne riešenia
Alternatívou je zachovanie existujúceho legislatívneho rámca, ktorý neumožňuje DSS investovať prostriedky dôchodkových fondov do vybraných dlhodobých projektov v oblasti reálnej ekonomiky. V takomto prípade by však naďalej chýbala možnosť rozšíriť investičné stratégie o aktíva s potenciálom stabilného výnosu a dlhodobého ekonomického prínosu aj pre domácu ekonomiku.
Z makroekonomického hľadiska by sa tým nevyužila príležitosť vytvoriť rámec, ktorý by umožnil zapojenie dlhodobých dôchodkových úspor aj do financovania náročnejších infraštruktúrnych projektov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Opatrenie Národnej banky Slovenska z 12. februára 2013 č. 38/2013 Z. z., ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 180/2012 Z. z. o metódach a postupoch určenia hodnoty majetku v dôchodkovom fonde a doplnkovom dôchodkovom fonde.
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť navrhovanej legislatívnej úpravy bude možné vyhodnotiť najmä podľa miery, do akej DSS využijú novovytvorenú možnosť investovať do projektov s dlhodobým ekonomickým prínosom v rámci reálnej ekonomiky.
Sledovať sa bude predovšetkým zmena štruktúry investícii dôchodkových fondov, ako aj dopad týchto zmien na celkové rizikovo-výnosové charakteristiky investičného portfólia.
Účelnosť sa bude posudzovať aj v širšom kontexte porovnania so zahraničnou praxou, najmä v rámci a OECD, kde je podobné zapojenie dôchodkových fondov do dlhodobých infraštruktúrnych projektov bežnou praxou.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona bol viackrát konzultovaný s DSS, Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Národnou bankou Slovenska, Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky a Agentúrou štátom podporovaného nájomného bývania. Predmetom konzultácií uskutočnených v rôznych fázach prípravy návrhu zákona bola všeobecná diskusia k zámeru pripravovanej regulácie ako aj diskusia k vybraným aspektom návrhu zákona a následne aj cielená diskusia ku konkrétnym bodom návrhu zákona.
Navrhovaná legislatívna úprava nemení povahu dôchodkového sporenia, ktoré je založené na dlhodobom a obozretnom investovaní. Rozširuje však možnosti DSS pri rozhodovaní o alokácii majetku v dôchodkových fondoch, a to spôsobom, ktorý reflektuje dlhodobý investičný horizont a umožňuje zvažovať aj aktíva s väzbou na reálnu ekonomiku.
Využitie tejto možnosti zostáva plne v kompetencii jednotlivých správcov, pri zachovaní ich zodpovednosti voči sporiteľom a dohľadu zo strany Národnej banky Slovenska.
Cieľom zmeny nie je stanoviť nové investičné povinnosti, ale vytvoriť flexibilnejší rámec, ktorý umožní reagovať na dopyt po stabilných dlhodobých investíciách a zároveň podporiť strategické rozvojové potreby realizované v Slovenskej republike.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
12.Zdroje
Pri príprave návrhu a vypracovaní analýzy vplyvov boli využité dostupné údaje, odborné a analytické materiály, ako aj informácie získané z konzultácií s dotknutými subjektmi. Predkladateľ vychádzal z verejne dostupných zdrojov a medzinárodných skúseností, pričom prihliadal na špecifiká slovenského právneho a inštitucionálneho prostredia.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: