Národná rada Slovenskej republiky
IX. volebné obdobie
Č: KNR-VHZ-4275/2025-5
774a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 845 z 1. apríla 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 152 z 2. apríla 2025.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V § 1 sa za slovami „konečným spotrebiteľom vody domácnosť,4)“ vypúšťa spojka „a“, za slová „konečných spotrebiteľoch tepla5)“ sa vkladajú slová „a koncových odberateľoch tepla6)“ a za slová „konečným spotrebiteľom tepla“ sa vkladajú slová „alebo koncovým odberateľom tepla“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
6) § 2 písm. s) zákona č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov“.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 6 až 14 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Pre komplexnosť poskytovania údajov sa navrhuje
doplniť do návrhu zákona aj ďalší subjekt. Koncový odberateľ tepla je definovaný v zákone ako: koncovým odberateľom odberateľ, ktorý dodané teplo využíva na vlastnú spotrebu alebo dodané teplo rozpočítava konečným spotrebiteľom alebo dodávateľ, ktorý dodané teplo rozpočítava konečným spotrebiteľom“. Koncový odberateľ tepla je v praxi správca bytového domu alebo spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov (SVB), ktorý odoberá teplo zo systému CZT a následne ho rozpočítava jednotlivým bytom a nebytovým priestorom. Správca, alebo SVB vedie evidenciu o jednotlivých bytoch a nebytových priestoroch v objekte.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 3 ods. 3 písmeno m) znie:
3
„m) z informačného systému spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo z informačného systému fyzickej osoby alebo právnickej osoby vykonávajúcej správu bytového domu,12)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12 znie:
12) § 6 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 12 až 14 sa primerane prečíslujú.
Správu domu vykonáva spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome (SVB) alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba, teda správca. Ide o dve rovnocenné správy domu, teda SVB vedie identickú evidenciu ako správca a tak isto rozpočítava teplo jednotlivým bytom. Vzhľadom k tomu, že na Slovensku tisíce domov spravovaných SVB, je nutné aby sa povinnosti nevzťahovali len správcov, ale aj SVB.
Spoločenstvo je právnická osoba založená podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z o vlastníctve bytov a nebytových priestorov a vzniká dňom zápisu do registra spoločenstiev vedenom obvodným úradom v sídle kraja.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § 4 ods. 1 písmeno e) znie:
„e) údaje o všetkých vyplácaných dávkach v členení podľa jednotlivých druhov dávok a údaje o všetkých vyplácaných dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia13) podľa § 3 ods. 3 písm. e) v rozsahu:
1. rodné číslo,
2. meno,
3. priezvisko,
4. druh dávky alebo dôchodku,
5. výška dávky alebo dôchodku,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13 znie:
13) § 29 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 13 a 14 sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa spresnenie a úprava rozsah údajov, ktoré sa poskytujú z informačného systému Sociálnej poisťovne. Zámerom doplnenia je zahrnúť popri údajoch o dlhodobých alebo krátkodobých dávkach vyplácaných Sociálnou poisťovňou aj údaje o starobnom dôchodkovom sporení (zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) Jednotlivé typy dôchodkov
4
vyplácaných zo starobného dôchodkového sporenia uvedené v ustanovení zákona, na ktorý sa odkazuje.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V § 4 ods. 1 písmeno g) znie:
„g) údaje o dávkach a príspevkoch z informačného systému podľa § 3 ods. 3 písm. g) v rozsahu:
1. rodné číslo,
2. meno,
3. priezvisko,
4. dátum narodenia,
5. druh dávky alebo príspevku,
6. výška dávky alebo príspevku,“.
Navrhuje sa spresnenie rozsahu údajov poskytovaných zo systému riadenia sociálnych dávok obdobne ako je definovaný rozsahu údajov v § 4 ods. 1 písm. e) návrhu zákona, ktoré sa poskytujú z informačného systému Sociálnej poisťovne.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V § 4 ods. 1 písm. i) až m) tretí a štvrtý bod znejú:
„3. meno, priezvisko a dátum narodenia vlastníka odberného miesta,
4. meno, priezvisko a dátum narodenia koncového odberateľa na odbernom mieste,“.
Navrhuje sa presné vymedzenie údajov o vlastníkovi odberného miesta, ako aj o koncovom odberateľovi. Namiesto všeobecného pojmu „údaje“ sa navrhuje doplnenie na taxatívne uvedenie konkrétnych identifikačných údajov vlastníka odberného miesta a koncového odberateľa. Zároveň v písm. l) a m) dochádza k doplneniu nového údaju, a to ceny za spotrebovanú komoditu. Ide totiž o subjekty pôsobiace v tepelnej energetike. Kým osoby podnikajúce v tepelnej energetike majú cenové rozhodnutia vydávané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, subjekty podľa § 3 ods. 3 písm. m) návrhu zákona vykonávajú správu bytového domu, alebo ako spoločenstvo si sami spravujú bytový dom, v rámci ktorej činnosti rozpočítavajú množstvo vyrobeného tepla konečným spotrebiteľom, teda nedisponujú cenovými rozhodnutiami. V záujme podchytenia aj informácií o uplatňovanej cene za komoditu sa navrhuje doplnenie v uvedenom rozsahu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
5
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.§ 4 ods. 1 písm. l) sa dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
„6. cena za spotrebovanú komoditu,“.
Navrhuje sa presné vymedzenie údajov o vlastníkovi odberného miesta, ako aj o koncovom odberateľovi. Namiesto všeobecného pojmu „údaje“ sa navrhuje doplnenie na taxatívne uvedenie konkrétnych identifikačných údajov vlastníka odberného miesta a koncového odberateľa. Zároveň v písm. l) a m) dochádza k doplneniu nového údaju, a to ceny za spotrebovanú komoditu. Ide totiž o subjekty pôsobiace v tepelnej energetike. Kým osoby podnikajúce v tepelnej energetike majú cenové rozhodnutia vydávané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, subjekty podľa § 3 ods. 3 písm. m) návrhu zákona vykonávajú správu bytového domu, alebo ako spoločenstvo si sami spravujú bytový dom, v rámci ktorej činnosti rozpočítavajú množstvo vyrobeného tepla konečným spotrebiteľom, teda nedisponujú cenovými rozhodnutiami. V záujme podchytenia aj informácií o uplatňovanej cene za komoditu sa navrhuje doplnenie v uvedenom rozsahu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.§ 4 ods. 1 písm. m) sa dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
„6. cena za spotrebovanú komoditu.“.
Navrhuje sa presné vymedzenie údajov o vlastníkovi odberného miesta, ako aj o koncovom odberateľovi. Namiesto všeobecného pojmu „údaje“ sa navrhuje doplnenie na taxatívne uvedenie konkrétnych identifikačných údajov vlastníka odberného miesta a koncového odberateľa. Zároveň v písm. l) a m) dochádza k doplneniu nového údaju, a to ceny za spotrebovanú komoditu. Ide totiž o subjekty pôsobiace v tepelnej energetike. Kým osoby podnikajúce v tepelnej energetike majú cenové rozhodnutia vydávané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, subjekty podľa § 3 ods. 3 písm. m) návrhu zákona vykonávajú správu bytového domu, alebo ako spoločenstvo si sami spravujú bytový dom, v rámci ktorej činnosti rozpočítavajú množstvo vyrobeného tepla konečným spotrebiteľom, teda nedisponujú cenovými rozhodnutiami. V záujme podchytenia aj informácií o uplatňovanej cene za komoditu sa navrhuje doplnenie v uvedenom rozsahu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 7 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774) s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 153 z 2. apríla 2025.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Igora Šimka predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 2. apríla 2025
Róbert P u c i, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti