Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
40. schôdza výboru
Č: KNR-VHZ-4275/2025-3
152
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 2. apríla 2025
k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v prílohe;
C.p o v e r u j e
1.predsedu výboru, aby výsledky rokovania výboru v druhom čítaní zo dňa 2. apríla 2025 spolu s výsledkami rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky spracoval do písomnej spoločnej správy výborov v súlade s § 79 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a predložil ju na schválenie gestorskému výboru,
2.spoločného spravodajcu výborov Igora Šimka, aby v súlade s § 80 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru k návrhu zákona uvedené v spoločnej správe výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert P u c i, v.r.
predseda výboru
Justín S e d l á k
Michal T r u b a n
overovatelia výboru
2
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
40. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 152
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (tlač 774)
1.V § 1 sa za slovami „konečným spotrebiteľom vody domácnosť,4)“ vypúšťa spojka „a“, za slová „konečných spotrebiteľoch tepla5)“ sa vkladajú slová „a koncových odberateľoch tepla6)“ a za slová „konečným spotrebiteľom tepla“ sa vkladajú slová „alebo koncovým odberateľom tepla“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 2 písm. s) zákona č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov“.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 6 až 14 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Pre komplexnosť poskytovania údajov sa navrhuje doplniť do návrhu zákona aj ďalší subjekt. Koncový odberateľ tepla je definovaný v zákone ako: „koncovým odberateľom odberateľ, ktorý dodané teplo využíva na vlastnú spotrebu alebo dodané teplo rozpočítava konečným spotrebiteľom alebo dodávateľ, ktorý dodané teplo rozpočítava konečným spotrebiteľom“. Koncový odberateľ tepla je v praxi správca bytového domu alebo spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov (SVB), ktorý odoberá teplo zo systému CZT a následne ho rozpočítava jednotlivým bytom a nebytovým priestorom. Správca, alebo SVB vedie evidenciu o jednotlivých bytoch a nebytových priestoroch v objekte. 2.V § 3 ods. 3 písmeno m) znie:
„m) z informačného systému spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo z informačného systému fyzickej osoby alebo právnickej osoby vykonávajúcej správu bytového domu,12)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12 znie:
„12) § 6 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 12 až 14 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Správu domu vykonáva spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome (SVB) alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba, teda správca. Ide o dve rovnocenné správy domu, teda SVB vedie 3
identickú evidenciu ako správca a tak isto rozpočítava teplo jednotlivým bytom. Vzhľadom k tomu, že na Slovensku sú tisíce domov spravovaných SVB, je nutné aby sa povinnosti nevzťahovali len správcov, ale aj SVB.
Spoločenstvo je právnická osoba založená podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z o vlastníctve bytov a nebytových priestorov a vzniká dňom zápisu do registra spoločenstiev vedenom obvodným úradom v sídle kraja.
3.V § 4 ods. 1 písmeno e) znie:
„e) údaje o všetkých vyplácaných dávkach v členení podľa jednotlivých druhov dávok a údaje o všetkých vyplácaných dôchodkoch zo starobného dôchodkového sporenia13) podľa § 3 ods. 3 písm. e) v rozsahu:
1. rodné číslo,
2. meno,
3. priezvisko,
4. druh dávky alebo dôchodku,
5. výška dávky alebo dôchodku,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 13 znie:
„13) § 29 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie odkazy s poznámkami pod čiarou k odkazom 13 a 14 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Navrhuje sa spresnenie a úprava rozsah údajov, ktoré sa poskytujú z informačného systému Sociálnej poisťovne. Zámerom doplnenia je zahrnúť popri údajoch o dlhodobých alebo krátkodobých dávkach vyplácaných Sociálnou poisťovňou aj údaje o starobnom dôchodkovom sporení (zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) Jednotlivé typy dôchodkov vyplácaných zo starobného dôchodkového sporenia sú uvedené v ustanovení zákona, na ktorý sa odkazuje. 4.V § 4 ods. 1 písmeno g) znie:
„g) údaje o dávkach a príspevkoch z informačného systému podľa § 3 ods. 3 písm. g) v rozsahu:
1. rodné číslo,
2. meno,
3. priezvisko,
4. dátum narodenia,
5. druh dávky alebo príspevku,
6. výška dávky alebo príspevku,“.
4
Odôvodnenie: Navrhuje sa spresnenie rozsahu údajov poskytovaných zo systému riadenia sociálnych dávok obdobne ako je definovaný rozsahu údajov v § 4 ods. 1 písm. e) návrhu zákona, ktoré sa poskytujú z informačného systému Sociálnej poisťovne. 5.V § 4 ods. 1 písm. i) až m) tretí a štvrtý bod znejú:
„3. meno, priezvisko a dátum narodenia vlastníka odberného miesta,
4. meno, priezvisko a dátum narodenia koncového odberateľa na odbernom mieste,“.
6.§ 4 ods. 1 písm. l) sa dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
„6. cena za spotrebovanú komoditu,“.
7.§ 4 ods. 1 písm. m) sa dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
„6. cena za spotrebovanú komoditu.“.
Odôvodnenie k bodom 5 až 7: Navrhuje sa presné vymedzenie údajov o vlastníkovi odberného miesta, ako aj o koncovom odberateľovi. Namiesto všeobecného pojmu „údaje“ sa navrhuje doplnenie na taxatívne uvedenie konkrétnych identifikačných údajov vlastníka odberného miesta a koncového odberateľa. Zároveň v písm. l) a m) dochádza k doplneniu nového údaju, a to ceny za spotrebovanú komoditu. Ide totiž o subjekty pôsobiace v tepelnej energetike. Kým osoby podnikajúce v tepelnej energetike majú cenové rozhodnutia vydávané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví, subjekty podľa § 3 ods. 3 písm. m) návrhu zákona vykonávajú správu bytového domu, alebo ako spoločenstvo si sami spravujú bytový dom, v rámci ktorej činnosti rozpočítavajú množstvo vyrobeného tepla konečným spotrebiteľom, teda nedisponujú cenovými rozhodnutiami. V záujme podchytenia aj informácií o uplatňovanej cene za komoditu sa navrhuje doplnenie v uvedenom rozsahu.