Správa o výsledku kontroly  
2024  
Darovanie hnuteľného majetku  
vojenskej povahy Ukrajine  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len „NKÚ SR“) vykonal na Ministerstve obrany Slovenskej  
republiky (ďalej len „MO SR“) kontrolu s názvom Darovanie hnuteľného majetku vojenskej povahy Ukrajine  
za kontrolované obdobie rokov 2022 až 2023. MO SR je ústredným orgánom štátnej správy zriadeným na úseku  
obrany SR a plní úlohy ustanovené v rozsahu § 12 kompetenčného zákona.  
Všeobecným právnym predpisom na úseku správy majetku štátu vo verejnoprospešnej a nepodnikateľskej sfére je  
zákon o správe majetku štátu. Správca podľa zákona o správe majetku štátu je oprávnený a povinný užívať zverený  
nehnuteľný majetok štátu na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, udržiavať ho v riadnom  
stave, využívať všetky právne prostriedky na jeho ochranu, konať pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa  
týkajú majetku štátu a dbať, aby nedošlo k jeho poškodeniu, strate, zneužitiu alebo zmenšeniu. Ak správca majetok  
štátu nepotrebuje a ani v budúcnosti nebude potrebovať na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti alebo  
v súvislosti s ním, môže ho vyhlásiť za prebytočný majetok štátu. Oprávnenie rozhodnúť o prebytočnosti majetku  
štátu má výlučne jeho správca.  
Správa o výsledku kontroly bola spracovaná v skrátenej verzii z dôvodu realizovania kontrolnej akcie v režime  
utajenia „DÔVERNÉ“.  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť, či sa darovanie hnuteľného majetku vojenskej povahy Ukrajine uskutočnilo v súlade  
so všeobecne záväznými predpismi.  
Cieľom kontroly bolo (1) poskytnutie informácie o koordinácii procesu vojenskej pomoci Ukrajine a príčinách  
nedodržiavania uznesení vlády SR, (2) získanie primeraného uistenia o dodržiavaní všeobecne záväzných  
právnych predpisov v oblasti správy majetku štátu a účtovníctva. Zároveň kontrolná akcia poskytla informáciu  
o krokoch rezortu obrany v oblasti možnosti získania kompenzácií z európskeho mierového nástroja.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu v kontrolovanom subjekte MO SR, v ktorom boli preverené relevantné  
dokumenty a vykonané postupy potrebné na splnenie účelu a predmetu kontroly. Kontrolou boli preverené  
aj utajované skutočnosti so stupňom utajenia Vyhradené, Dôverné a Tajné, a to v súlade s predmetom kontroly  
a na základe platných oprávnení oboznamovať sa s nimi.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Ruskou inváziou, vstupom ozbrojených síl Ruskej federácie na územie Ukrajiny 24. 2. 2022, sa začal vojenský  
konflikt, ktorý trvá doteraz. Vznik konfliktu bol pokračovaním eskalácie napätia, ktoré začalo na východnej Ukrajine  
už na začiatku roku 2014. Invázia spôsobila desiatky tisíc obetí na oboch stranách a spustila jednu z najväčších  
utečeneckých kríz v Európe. Viac ako šesť miliónov obyvateľov Ukrajiny bolo nútených utiecť z krajiny a ďalších 5  
miliónov bolo presídlených vnútorne. Svojím rozsahom, tempom bojových operácií ide o najväčší medzištátny  
ozbrojený konflikt v Európe od skončenia druhej svetovej vojny.  
Uznesenia vlády SR, týkajúce sa darovania majetku SR Ukrajine  
Vláda SR v rokoch 2022 a 2023 prijala 13 uznesení v súvislosti s darovaním hnuteľného majetku Ukrajine. 14  
uznesenie zo dňa 8. 11. 2023 v hodnote 40 349 015 eur nebolo vládou SR schválené. Prehľad jednotlivých  
uznesení vlády SR podľa dátumu schválenia, výšky finančných prostriedkov a dátumov prevzatia darovaného  
materiálu Ukrajinou je uvedený v prílohe č. 1.  
Prostredníctvom 13 uznesení vlády SR sa Slovenská republika zaviazala poskytnúť pomoc Ukrajine v hodnote  
666 431 699 eur. V skutočnosti bol podľa údajov Ozbrojených síl SR (ďalej len „OS SR“) darovaný Ukrajine materiál  
vojenskej povahy v hodnote 698 365 696 eur. Rozdiel 31 933 997 eur hodnotí NKÚ SR ako poskytnutie materiálu  
vojenskej povahy zo strany MO SR nad rámec schválených uznesení vlády SR.  
Kontrola NKÚ SR preverila schválené uznesenia vlády SR v rokoch 2022 až 2023. Kontrolou bolo zistené,  
že vo vlastnom materiáli k Uzneseniu vlády SR č. 103 zo dňa 16. 2. 2022 MO SR uviedlo, že predmetom darovania  
bude prebytočný hnuteľný majetok štátu (ďalej len „HMŠ“). NKÚ SR zistil, že v skutočnosti išlo o materiál, ktorý  
nebol vyhlásený za prebytočný majetok štátu.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zároveň MO SR darovalo oproti schválenému uzneseniu navyše zdravotnícke pomôcky vo výške 81 723 eur.  
NKÚ SR v tomto prípade zistil nesúlad rezortných dokumentov, v ktorých boli uvádzané rozdielne množstvá  
darovaného zdravotníckeho materiálu oproti schválenému uzneseniu vlády SR.  
Pri Uznesení vlády SR č. 118, zo dňa 17. 3. 2023, ktorého predmetom bolo darovanie stíhacích lietadiel Mig29,  
odpaľovacích zariadení KUB a protilietadlových rakiet, bol NKÚ SR predložený zo strany sekcie obrannej politiky  
MO SR (ďalej len „SEOP MO SR “) dokument, podľa ktorého hodnota darovaného vojenskému materiálu bola v  
sume 500 842 427 eur. Generálny štáb Ozbrojených síl SR (ďalej len „GŠ OS SR“) uviedol inú sumu a to celkovú  
hodnotu vo výške 502 383 747 eur. NKÚ SR vychádzal z údajov od GŠ OS SR, s ktorou sa nakoniec stotožnila aj  
SEOP MO SR. V tomto prípade NKÚ SR konštatoval nesúlad predkladaných rezortných dokumentov.  
Schválením jednotlivých uznesení vlády SR bolo ministrovi obrany SR uložené bezodkladne zabezpečiť darovanie  
vojenského materiálu na Ukrajinu. Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že odmínovacie komplety BOŽENA 5  
s príslušenstvom boli na základe Protokolu o odovzdaní a prevzatí“ odovzdané až po 76 dňoch od schválenia  
Uznesenia vlády SR č. 103/2022.  
NKÚ SR zistil, že organizačné zložky rezortu obrany nedodržiavali Úlohový list ministra obrany SR č. KaMO-22-  
8/2023 zo dňa 6. 6. 2022 tým, že nezasielali prostredníctvom elektronickej pošty kópie informačných správ  
schválených ministrom obrany SR na zriadenú e-mailovú adresu. Rezort obrany nedisponoval uceleným  
zoznamom všetkých informačných správ schválených ministrom obrany SR.  
Záverom možno konštatovať, že zoznam vojenského materiálu darovaného v rámci jednotlivých uznesení nebol  
predložený vláde SR. Vláda SR dostávala neúplné informácie o darovanom materiáli na Ukrajinu,  
schvaľovala len výšku finančnej pomoci bez ohľadu na to, o aký vojenský materiál išlo. Takto realizovaný proces  
darovania vojenského materiálu Ukrajine nebol transparentný.  
Medzinárodné zmluvy  
Kontrolovaný subjekt uzatvoril dňa 27. 2. 2022 Dohodu s Ministerstvom obrany Ukrajiny, týkajúcu sa darovania  
vojenského vybavenia. Následne sa ďalšie darovania riešili dodatkami k predmetnej dohode. Zákon o správe  
majetku štátu v § 1 ods. 3 ustanovuje, že medzinárodná zmluva, ktorou je SR viazaná, má prednosť pred  
ustanoveniami zákona o správe majetku štátu; to znamená, že darovaný majetok Ukrajine nepodliehal rozhodnutiu  
o prebytočnosti. Výnimkou boli len dve rozhodnutia o prebytočnosti HMŠ, vydané ešte pred vojenským konfliktom  
na Ukrajine.  
Darovanie PVO S-300  
Na návrh ministra obrany došlo k schváleniu Uznesenia vlády SR č. 246, zo dňa 6. 4. 2022, ktorým vláda SR vydala  
súhlas s darovaním protilietadlového a protiraketového kompletu S-300, vrátane náhradných dielov a munície,  
Ukrajine – v hodnote 68 915 734 eur. K uvedenému darovaniu bola uzavretá samostatná darovacia zmluva, ktorá  
bola uzavretá v režime stupňa utajenia TAJNÉ.  
Vo vlastnom materiáli predloženom vláde bolo uvedené, že náhrada za protilietadlový a protiraketový komplet  
S-300 bude SR poskytnutá na základe rokovaní s USA. Kontrolou bolo zistené, že minister obrany na rokovanie  
vlády o predmetnom uznesení nepredložil žiadnu podpornú písomnú dokumentáciu, ktorá by uvedené tvrdenie  
o náhrade za protilietadlový a protiraketový systém potvrdila.  
Dňa 7. 11. 2006 bola podpísaná „Dohoda medzi vládou SR a vládou Ruskej federácie o vzájomnej ochrane  
utajovaných skutočností“. Kontrolovaný subjekt spolu so systémom PVO S-300 odovzdal aj technickú  
dokumentáciu v stupni utajenia PRÍSNE TAJNÉ napriek tomu, že sa uznesenie vlády č. 246 zo dňa 6. 4. 2022, (ani  
jeho podkladové materiály) o poskytnutí technickej dokumentácie nezmieňovalo. Uznesenie vlády neukladalo  
povinnosť darovať technickú dokumentáciu. Uvedeným konaním došlo k porušeniu predmetnej dohody, podľa  
ktorej sa zmluvné strany v súlade s právnymi predpismi svojich štátov zaväzujú neposkytnúť tretej strane prístup k  
utajovaným skutočnostiam bez predchádzajúceho písomného súhlasu zmluvnej strany, ktorá ich odovzdala.  
Súčasné medzinárodné záväzky a pozícia SR a stav v roku 2006 t. j. v čase uzatvorenia dohody sa vzájomne  
vylučujú a môžu byť v budúcnosti predmetom medzinárodnoprávneho sporu.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Darovanie MiG-29 a KUB  
Vláde SR bola dňa 15. 12. 2022 Národnou radou Slovenskej republiky vyslovená nedôvera. Na základe uvedeného  
prezidentka SR Zuzana Čaputová dňa 16. 12. 2022 odvolala vládu Eduarda Hegera. Zároveň ju dočasne poverila  
vykonávaním funkcie v obmedzenom rozsahu podľa čl. 119 písm. a), b), e), f), m), n), o), p) a r) Ústavy Slovenskej  
republiky až do vymenovania novej vlády.  
Uznesením vlády SR č. 118 zo dňa 17. 3. 2023 vláda SR schválila a splnomocnila ministra obrany na podpis  
Dohody medzi vládou SR a Kabinetom ministrov Ukrajiny o darovaní vojenského materiálu. Predmetom dohody  
bolo darovanie stíhacích lietadiel Mig29, odpaľovacích zariadení KUB a protilietadlových rakiet v hodnote  
502 383 747 eur.  
Predmetom kontroly bola aj požiadavka na predloženie právnej analýzy o oprávnení vlády s obmedzeným  
mandátom pre otázku darovania predmetnej vojenskej techniky. Podľa stanoviska MO SR a dostupnej  
dokumentácie kontrolovaný subjekt nedisponuje právnou analýzou rozoberajúcou oprávnenia a mandát vlády,  
ktorá stratila dôveru a bola len dočasne poverená výkonom funkcie s obmedzenými právomocami na uzavretie  
medzištátnej dohody.  
Nákup vojenského materiálu a vojenskej techniky vrátane výzbroje v rokoch 2022 a 2023  
Kontrolou NKÚ SR boli preverené všetky uzavreté realizačné zmluvy v období rokov 2022 až 2023 v oblasti nákupu  
vojenského materiálu a munície. Z uvedených informácií vyplynulo, že niektoré zmluvy v rokoch 2022 boli účelovo  
realizované z dôvodu nákupu vojenského materiálu a jeho následného darovania na Ukrajinu a to konkrétne  
nákupu (1) delostreleckej míny kaliber 120 mm, HE – trieštivo trhavá, (2) náboju 152 mm EOFd  
a (3) náboju 12,7 x 108 mm API B-32.  
2022/203 Delostrelecká mína kaliber 120 mm, HE – trieštivo trhavá – 12 000 ks  
Pokyn na obstaranie v rámci rezortu obrany bol zaslaný e-mailom v piatok 25. 2. 2022 o 18:45 hod. s termínom  
zabezpečenia dodania munície najneskôr 26. 2. 2022, ktorý bol neskôr zmenený e-mailom na 27. 2. 2022.  
Posledné 4 ks mínometov, ktoré používali daný typ munície, boli vyradené z prevádzky OS SR dňa 31. 12. 2001.  
Munícia 120 mm EOF-Zm a EOFd M bola v rokoch 2004 až 2006 ponúkaná na odpredaj. Neodpredané zásoby  
munície v množstve 17 720 ks boli vyhlásené za neupotrebiteľné a určené na likvidáciu dňom 30. 06. 2014.  
Nákupom munície, ktorá nemohla byť využitá pre potreby OS SR, konalo ministerstvo v rozpore s ustanovením  
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy je povinný pri používaní  
verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia, čím zároveň porušilo  
finančnú disciplínu v sume 2 592 000 eur.  
Celý nákup 12 000 ks delostreleckej munície 120 mm bol procesne neštandardný. Na nákup boli udelené výnimky.  
Munícia bola technicky neposúdená, bez deklarovania kvality a skutočného technického stavu, čo znamenalo  
nielen porušenie pravidiel nákupu pre OS SR, ale z bezpečnostného hľadiska aj možné ohrozenie osôb, ktoré by  
s takouto muníciou manipulovali. Zároveň z dokumentácie k obstarávaniu bolo zistené, že nebola zriadená komisia  
na posúdenie kúpnej ceny pri zákazke in house, ktorú ponúkol dodávateľ KONŠTRUKTA Defence, a. s.  
Predávajúci bol povinný dodať tovar do miesta dodania – Vojenský útvar 5728 Martin, Muničný sklad Nováky,  
Duklianska 1, 972 71 Nováky, a to v termíne najneskôr do 27. 2. 2022. Nakúpená munícia nebola nikdy prijatá na  
sklad MO SR. NKÚ SR bolo zistené, že nedodaním tovaru do Muničného skladu Nováky prišlo k porušeniu kúpnej  
zmluvy. V zmysle uvedených skutočností nemalo zo strany kontrolovaného subjektu dôjsť ani k úhrade, keďže  
právo na zaplatenie kúpnej ceny mohlo vzniknúť predávajúcemu riadnym splnením jeho záväzku dohodnutým  
spôsobom v mieste dodania, k čomu v skutočnosti nedošlo.  
Zároveň bolo zistené, že MO SR kúpilo muníciu starú desiatky rokov, ktorá bola okamžite vyexpedovaná zo skladov  
dodávateľa, bez v tom čase existujúcej požiadavky z ukrajinskej strany na dodávku predmetnej pechotnej munície.  
Celá operácia darovania, od realizácie nákupu až po odovzdanie predmetu zákazky ukrajinskej strane, bola  
zrealizovaná počas víkendu.  
2022/204 – Náboj 152 mm EOFd a Náboj 12,7x108 mm API B-32  
Posledná kanónová húfnica, ktorá používala muníciu 152 mm s označením 152 HÚFNICA samohybná kanónová  
vz. 77 s ev. č. 4144100 (rok výroby 1991), bola deaktivovaná dňom 25. 4. 2013 v sklade 5574 Nemecká.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nákupom munície, ktorá nemohla byť využitá pre potreby OS SR, konalo ministerstvo v rozpore s ustanovením  
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy je povinný pri používaní  
verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia, čím zároveň porušilo  
finančnú disciplínu v sume 6 266 638 eur.  
Celý nákup predmetnej munície bol tiež procesne neštandardný. Na nákup boli udelené výnimky (1) bez vykonania  
štátneho overovania kvality, (2) bez dodania sprievodnej technickej dokumentácie (čo znamenalo nielen porušenie  
pravidiel nákupu pre OS SR, ale z bezpečnostného hľadiska aj možné ohrozenie osôb, ktoré by s takouto muníciou  
manipulovali), (3) bez kodifikácie a (4) bez vykonaného prieskumu trhu.  
Nakúpená munícia nebola nikdy prijatá na sklad MO SR. NKÚ SR bolo zistené, že nedodaním tovaru do Muničného  
skladu Nováky prišlo k porušeniu kúpnej zmluvy. V zmysle uvedených skutočností nemalo zo strany  
kontrolovaného subjektu dôjsť ani k úhrade, keďže právo na zaplatenie kúpnej ceny mohlo vzniknúť predávajúcemu  
riadnym splnením jeho záväzku dohodnutým spôsobom v mieste dodania, k čomu v skutočnosti nedošlo.  
Rovnako ako pri darovaní delostreleckých mín kaliber 120 mm bola celá operácia, od realizácie nákupu až po  
odovzdanie predmetu zákazky ukrajinskej strane, zrealizovaná počas 2 dní.  
Kompenzácie z Európskeho mierového nástroja (ďalej len „EPF“)  
Proces darovania začínal doručením oficiálnej bilaterálnej požiadavky o materiálnu pomoc z Ukrajiny (vojenská  
technika, zbraňové systémy, ochranný materiál, a podobne). Následne MO SR v spolupráci s OS SR pristúpili  
k posúdeniu skladových a kapacitných možností v rámci celého rezortu obrany. Vyhovenie požiadavke bolo  
výsledkom analýz a spoločného konsenzu príslušných zodpovedných sekcií rezortu MO SR. V prípade, že MO SR  
v procese posudzovania identifikovalo materiál, ktorý vyhovoval požiadavke Ukrajinskej strany, pristúpilo  
k schvaľovaciemu procesu formou predloženia iniciatívneho návrhu ministra obrany SR na rokovanie vlády SR. Po  
schválení iniciatívneho návrhu vládou SR bol materiál vyskladnený a odovzdaný ukrajinskej strane na vopred  
dohodnutom mieste.  
Kontrola NKÚ SR postupným preverovaním skutočností zistila, že existuje rozdiel medzi celkovým darovaným  
materiálom SR na Ukrajinu a materiálom nahlasovaným do systému EPF na preplácanie.  
Rezort obrany v niektorých prípadoch išiel „nad rámec“ bilaterálnych požiadaviek ukrajinskej strany, t. z.  
že predmetom darovania bol aj taký materiál, ktorý bol na základe rozhodnutia rezortu obrany darovaný mimo  
požiadaviek ukrajinskej strany ako humanitárny materiál, resp. ako materiál určený na darovanie z dôvodu podpory  
ukrajinských jednotiek.  
Vojenský materiál bol rozdelený do  
3 častí a to ako Investičný majetok, Zásoby a Munícia.  
Z predložených dokumentov zo strany GŠ OS SR vyplývalo, že darovaný vojenský materiál smrtiaceho  
a nesmrtiaceho charakteru ukrajinskej strane predstavoval celkovú hodnotu 698 365 696 eur. Hodnota predložená  
GŠ OS SR sa nezhodovala s hodnotou materiálu predloženého NKÚ SR od SEOP MO SR.  
V materiáli od SEOP MO SR bolo uvedené, že darovaný materiál Ukrajine a nahlásený materiál do systému EPF  
bol v celkovej výške 671 031 004 eur, resp. po korekcii 661 004 453 eur. Vzájomný vzťah zložiek  
SEOP MO SR – GŠ OS SR, bol z hľadiska koordinácie darovania materiálu na Ukrajinu a následného preplatenia  
finančných požiadaviek kľúčový pre úspech celého rezortu MO SR. Nepresnosť, prípadné nedorozumenie  
malo vplyv na výsledný zoznam, ktorý bol predložený pre nahlásenie do mierového nastroja EPF a následne  
jeho schválenie na preplatenie. Ako bolo kontrolou zistené, nie v každej etape tohto procesu spolupráca  
medzi uvedenými zložkami MO SR fungovala bez nedostatkov.  
Rada EÚ prijala 22. 3. 2021 rozhodnutie (CFSP) 2021/509, ktorým sa zriaďuje EPF. EPF je mimorozpočtový nástroj  
zameraný na posilnenie schopnosti EÚ predchádzať konfliktom, budovať mier a posilňovať medzinárodnú  
bezpečnosť.  
Umožňuje tiež financovať operačné činnosti, ktoré majú vojenské alebo obranné dôsledky v rámci spoločnej  
zahraničnej a bezpečnostnej politiky. Nástroj EPF má „živý“ charakter, v ktorom je takmer všetko závislé od dohody  
členských štátov EÚ. Pravidlá, ktoré už boli stanovené, sa môže zmeniť. Pravidlá sa v minulosti zmenili  
už minimálne dvakrát, t. j. do budúcna nemožno vylúčiť aj ďalšie zmeny.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Proces komunikácie v rámci EPF bol vykonávaný v troch fázach:  
1. zasielanie podkladov (deklarácia nákladov) MO SR k potenciálnemu budúcemu preplateniu časti hodnoty  
za materiál darovaný Ukrajine do EU CHC (EU Clearing House Cell) a následná validácia/posúdenie  
požiadavky MO SR o preplatenie materiálu zo strany EU CHC;  
2. komunikácia v rámci Výboru EPF;  
3. komunikácia v procese preplatenia.  
Do EPF bolo možné nahlasovať vojenský materiál a techniku buď v účtovných cenách, alebo v trhových cenách.  
MO SR nahlasovalo celkový materiál po jednotlivých položkách v účtovných cenách. Kontrolou bolo zistené,  
že kontrolovaný subjekt nevyužil možnosť ohodnotiť hlavne vojenskú techniku a zbraňové systémy na základe  
znaleckých posudkov v trhových cenách. Zároveň nebola ani realizovaná analýza posúdenia výhodnosti  
jednotlivých princípov oceňovania.  
NKÚ SR pri kontrole zistil, že Slovenská republika nahlásila do EPF darovaný materiál ukrajinskej strane v celkovej  
sume 674 647 605 eur. Podrobnosti k jednotlivým tranžám sú uvedené v prílohe č. 2. K zníženiu  
tejto sumy došlo odpočtom darovaných 30 ks BVP-1, ktoré SR následne nedeklarovala na preplatenie  
(zámena za darovaný materiál zo strany Nemecka – 15 ks tankov Leopard 2). Súčasne došlo k úprave (korekcii)  
aj u dvoch položiek tak, že výsledná suma požadovaná na preplatenie z nástroja EPF bola vo výške  
671 031 004 eur. Po konzultácii bola SR uznaná suma na preplatenie za darovaný vojenský materiál  
(smrtiaceho a nesmrtiaceho charakteru) celkovo vo výške 661 004 453 eur.  
SR z celkovo darovaného vojenského materiálu na Ukrajinu by mohla získať z EPF sumu v celkovej výške  
327 085 910 eur, čo predstavuje 46,84 %. Z celkovo nahláseného vojenského materiálu do nástroja EPF by táto  
suma predstavovala 48,74 %. Sú to finančné prostriedky, ktoré v rámci princípov EÚ už sčasti boli preplatené z EPF  
(82 116 315 eur za Tranžu č.  
1 a 2) a finančné prostriedky, ktoré SR očakáva v budúcnosti  
(244 969 595 eur za Tranžu č. 4, 5 a Backlog + Track1). Nástroj EPF má „živý“ charakter, v ktorom je takmer všetko  
závislé od dohody členských štátov EÚ. Pravidlá sa v minulosti zmenili už minimálne dvakrát, t. j.  
do budúcna nie je možné vylúčiť ďalšie zmeny v celkových procesoch prijímaných na pôde EPF.  
Zároveň sa Európska komisia rozhodla uskutočniť v kontrolovanom subjekte audit na poskytnuté prostriedky  
z EPF. Aj spomínané skutočnosti môžu mať vplyv na výslednú sumu poskytnutú z EPF.  
Záver  
Kontrolou bolo zistené, že organizačné zložky rezortu MO SR predkladali NKÚ SR nejednotné dokumenty k  
darovanému materiálu z dôvodu ich vzájomného nespolupracovania, nevedomosti a neinformovanosti  
o skutočnom plnení. K zmenám v číselných dátach zo strana ministerstva dochádzalo najmä po upozorneniach  
NKÚ SR, že v daných materiáloch a tabuľkových prehľadoch, predložených ku kontrole, sú logické chyby.  
Táto skutočnosť vo výsledku jednoznačne demonštruje nedostatočnú spoluprácu jednotlivých aktérov v rámci  
celého rezortu MO SR, ktorí boli primárne zodpovední za zabezpečenie procesných úkonov na úspešné zvládnutie  
darovania vojenského materiálu na Ukrajinu a jeho následné preplatenie cez EPF. Vo výsledku NKÚ SR  
nenadobudol uistenie, že zostava výsledných dát, resp. zoznam schváleného materiálu, ktorý EPF odsúhlasila  
na preplatenie SR, je správny, korektný a bez výskytu akýchkoľvek ďalších chýb, ktoré by v konečnom dôsledku  
ovplyvnili výšku výslednej sumy určenej na preplatenie SR za darovaný vojenský materiál Ukrajine  
v rokoch 2022 – 2023.  
Napriek zisteným nedostatkom a pochybeniam pri darovaní vojenskej techniky Ukrajine vníma NKÚ SR celý proces  
aj v dvoch pozitívnych rovinách. V prvom prípade išlo zo strany SR o nezištné poskytnutie neodkladnej materiálnej,  
humanitárnej a vojenskej pomoci susediacej krajine, ktorá bola napadnutá vojnovým agresorom. V druhom prípade  
to bola možnosť zbavenia sa starej sovietskej vojenskej techniky a závislosti od Ruska, za súčasného získania  
finančných prostriedkov z EPF, ktoré môžu byť využité OS SR na budovanie modernej armády 21. storočia.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolná skupina NKÚ SR vypracovala protokol o výsledku kontroly, v ktorom bolo identifikovaných 9 kontrolných  
zistení. Zo strany ministerstva obrany neboli k protokolu o výsledku kontroly vznesené námietky smerujúce  
proti pravdivosti, úplnosti alebo preukázateľnosti kontrolných zistení. Kontrolovaný subjekt v stanovenej lehote  
predložil návrh úpravy 6 textových častí Protokolu o výsledku kontroly, z ktorých boli 3 akceptované.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 1:  
Prehľad uznesení vlády SR k darovanému materiálu Ukrajine zabezpečovaného MO SR  
Číslo  
Uznesenie vlády SR  
Dátum  
Číslo materiálu  
Suma (v eur)  
Dátum splnenia  
24.02.2022  
27.02.2022  
03.05.2022  
1
Uznesenie vlády SR č. 103  
16.02.2022  
UV-4767/2022  
neuvedená  
Odmínovacie komplety Božena 5 s príslušenstvom, zdravotnícky materiál  
Uznesenie vlády SR č. 141 26.02.2022 UV-6169/2022  
Nákup delostreleckej munície odovzdanej v rámci 3 uznesenia  
Uznesenie vlády SR č. 143 27.02.2022  
Delostrelecká munícia z 2 uznesenia, rakety  
Uznesenie vlády SR č. 155 03.03.2022  
Náboje rôzneho kalibru a prebytočné rakety  
Uznesenie vlády SR č. 167 09.03.2022  
2
2 600 000  
4 410 000  
27/29.02.2022  
27/29.02.2022  
04.03.2022  
3
UV-6176/2022  
UV-7065/2022  
UV-7614/2022  
4
32 200 000  
9 996 903,53  
5
10.03.2022  
Letecké a PVO rakety, neriadené strely, neriadené letecké strely, letecká munícia, granáty, pištole, ďalekohľady, ručná  
protitanková zbraň  
6
Uznesenie vlády SR č. 180  
Letecké náboje do guľometu, protitankové strely, letecké bomby a ich vybavenie  
Uznesenie vlády SR č. 246 06.04.2022 UV-225/2022  
Protilietadlový a protiraketový komplet S-300 vrátane náhradných dielov a munície  
Uznesenie vlády SR č. 286 27.04.2022 UV-16470/2022  
13.03.2022  
UV-8194/2022  
2 155 052,70  
68 915 733,58  
2 052 221,51  
16.03.2022  
07.04.2022  
28.04.2022  
20.06.2022  
28.11.2022  
15.12.2022  
7
8
Protitankové strely, náhradné diely do helikoptéry, protitankové míny, odpaľovacie raketové zariadenie  
Uznesenie vlády SR č. 377 01.06.2022 UV-22291/2022 21 657 748,52  
Helikoptéry Mi17, Mi2 vrátane náhradných dielov, letecké kanóny, protitankové strely  
9
10  
Bojové vozidlá pechoty BVP-1 vrátane munície  
11 Uznesenie vlády SR č. 774 07.12.2022  
Uznesenie vlády SR č. 725  
16.11.2022  
UV-45157/2022  
3 588 929,04  
UV-47906/2022  
10 347 449,31  
Nepriestrelné vesty, odmínovací systém Božena, oblečenie, munícia pre MiG-29, generátory, stravné dávky, náhradné  
diely pre húfnicu Dana  
12  
Dohoda - MiG-29 s palivom a náhradnými dielmi, KUB vrátane náhradných dielov, protilietadlové rakety  
13 Uznesenie vlády SR č. 297 07.06.2023 UV-21745/2023 4 215 472,91  
Bojové vozidlá pechoty BVP-1 bez veže MU-90, tanková munícia, pohonné hmoty, oblečenie, stravné dávky,  
14 Uznesenie vlády SR č. 588 08.11.2023 UV-43310/2023 40 349 015,30 neschválené  
Uznesenie vlády SR č. 118  
17.03.2023  
UV-10495/2023  
neuvedená  
05.04.2023  
19.06.2023  
Munícia, rakety do systému protivzdušnej obrany KUB, mínomety  
Zdroj: Úrad vlády, SEOP MO SR, GŠ OS SR, vlastné spracovanie  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 2:  
Tranže – obdobia refundácie materiálu z EPF:  
Darovaný materiál doručený  
medzi 1. 1. 2022 – 10. 3. 2022  
(pre smrtiacu a nesmrtiacu  
pomoc)  
Materiál doručený medzi 11. 3.  
2022 – 20. 7. 2022 (pre smrtiacu pre nesmrtiaci materiál 33,3082 %. SR v rámci Tranže 2 darovala  
Miera preplácania pre smrtiaci materiál predstavovala 83,6524 % a pre  
nesmrtiaci materiál 85,9174 %. SR v rámci Tranže 1 darovala vojenský  
materiál uznaný k preplateniu v hodnote 48 065 005 eur. Zároveň už  
bolo z uvedenej tranže preplatených 40 213 821 eur.  
Tranža 1  
Tranža 2  
Miera preplácania pre smrtiaci materiál predstavovala 46,07970 % a  
a nesmrtiacu pomoc).  
vojenský materiál uznaný k preplateniu v hodnote 96 445 998 eur.  
Zároveň už dostala z uvedenej tranže preplatených 41 902 493 eur.  
V rámci uvedenej Tranže č. 3, SR doručila Ukrajine len vozidlá BVP-1  
v počte 30 ks s muníciou, ktoré však do EPF nedeklarovala.  
Materiál doručený medzi 21. 7.  
2022 – 20. 11. 2022 (pre  
nesmrtiaci materiál) a 21. 7. až  
30. 11. 2022 (pre smrtiaci  
materiál)  
Materiál doručený medzi 21. 11.  
2022 – 28. 2. 2023 (pre  
nesmrtiaci materiál) a 1. 12. 2022 10 024 643 eur. SR očakáva preplatenie finančných prostriedkov  
Tranža 3  
Tranža 4  
Pre oba typy materiálu bola miera preplácania určená na 55 %. SR  
doručila Ukrajinskej strane v rámci Tranže 4 materiál v hodnote  
– 10. 2. 2023 (pre smrtiaci  
materiál)  
v tejto Tranži spolu vo výške 5 513 553 eur postupne počas obdobia  
rokov: 2024 – 20 %, 2025 20 %, 2026 30 %, 2027 30 %, kedy  
budú vyplácané percentuálne čiastky z danej sumy.  
Materiál doručený na Ukrajinu  
medzi 11. 2. 2023 – 15. 4. 2023  
(pre smrtiaci materiál) a 1. 3.  
2023 – 23. 5. 2023 (pre  
Pre oba typy materiálu bola miera preplácania určená na 46,5 %. Suma  
finančných prostriedkov určená % mierou podielu pre SR bude  
preplácaná v pomere 37 %, 21 %, 21 %, 21 % počas rokov 2024 –  
2027. SR bude mať na základe zmieneného návrhu Tranže č. 5  
preplácania nákladov, zohľadnené požiadavky o preplatenie za  
materiál v hodnote 8 389 810 eur. Pri zohľadnení 46,5% miery podielu  
preplatenia, SR očakáva približne sumu vo výške 3 901 262 eur k  
preplateniu v nasledujúcom období.  
Tranža 5  
nesmrtiaci materiál)  
Ďalšie Tranže preplácania, ktoré  
neboli oficiálne časovo  
BACKLOG ohraničené  
V rámci rokovaní Výboru EPF boli dohodnuté podmienky preplácania  
pre „backlog“ požiadavky na úrovni 46,5 %. Pri aplikovaní uvedenej  
miery preplácania (46,5 %) na uznané náklady SR pre „backlog“ na  
úrovni 451 631 398 eur, SR očakáva preplatenie vo výške 210 008 600  
eur.  
Dodatočne  
TRACK 1  
SR dodala Ukrajine muníciu do systému protivzdušnej obrany KUB  
v hodnote 46 447 600 eur v rámci „Track 1“ tzv. muničnej iniciatívy pre  
Ukrajinu. Za uvedený materiál SR očakáva preplatenie sumu vo výške  
25 546 180 eur postupne počas obdobia rokov 2024 2027, kedy budú  
vyplácané percentuálne čiastky z danej sumy každý rok vo výške 40  
%, 20 %, 20 %, 20 %.  
7