DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu ústavného zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)je upravený v primárnom práve:
Články 4 a 5 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016),
Článok 3 až 6 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016),
Článok 23 Charty základných práv Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016).
b)je upravený v sekundárnom práve,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 204, 26.7.2006), gestor- Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Rozsudky týkajúce sa kultúrno-etických (hodnotových) otázok, ako sú otázky manželstiev osôb rovnakého pohlavia, rodičovstvo osôb rovnakého pohlavia alebo zmenu pohlavia, napríklad:
(21) Na úvod treba pripomenúť, že členským štátom prináleží stanoviť podmienky na právne uznanie zmeny pohlavia osoby (pozri v tomto zmysle rozsudok K. B., už citovaný, bod 35).
(59) Členské štáty môžu preto upraviť alebo neupraviť manželstvo pre osoby rovnakého pohlavia alebo alternatívnu formu zákonného uznania ich vzťahu, ako aj prípadne stanoviť dátum, od ktorého takéto manželstvo alebo takáto alternatívna forma bude spôsobovať účinky.
(37) Osobný stav jednotlivcov, pod ktorý spadajú pravidlá týkajúce sa manželstva, patrí do právomoci členských štátov a právo Únie do tejto právomoci nezasahuje (pozri v tomto zmysle rozsudky z 2. októbra 2003, Garcia Avello, C-148/02
, bod 25; z 1. apríla 2008, Maruko, C-267/06
, bod 59, ako aj zo 14. októbra 2008, Grunkin a Paul, C-353/06
, bod 16).