Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
K čl. I
Cieľom navrhovaných úprav je uvedenie jednotlivých ustanovení zákona o službách zamestnanosti do súladu s čl. 5 ods. 1 písm. a), čl. 6 ods. 1 písm. a), čl. 12 ods. 1, čl. 15 ods. 1 a 3, čl. 17 ods. 2, čl. 18 ods. 1 a 4, čl. 18 ods. 2, čl. 20 ods. 2 písm. a) a b) smernice 2014/36/EÚ. V návrhu zákona o službách zamestnanosti sa zohľadňujú všetky výhrady Európskej komisie k nesprávnej transpozícii smernice 2014/36/EÚ do vnútroštátneho práva.
Cieľom v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi je:
-rozšíriť skupinu účastníkov právneho vzťahu na účel zákona o službách zamestnanosti o osobu, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie,
-rozšíriť pôsobnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny sprostredkovať vhodné zamestnanie osobe v hmotnej núdzi, ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie, vykonávaním činností zameraných na vyhľadávanie pracovného miesta a ponuku vhodného zamestnania,
-poskytovať osobe v hmotnej núdzi informačné a poradenské služby a odborné poradenské služby,
-poskytovať náhradu časti cestovných výdavkov osobe v hmotnej núdzi pri absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania,
-umožniť poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou (§ 53) osobe v hmotnej núdzi, ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie a tým znížiť jej výdavky počas prvých mesiacov od nástupu do zamestnania,
-rozšíriť možnosť realizácie aktívnych opatrení na trhu práce formou projektov a programov (§ 54) pre osobu v hmotnej núdzi za účelom podpory jej začlenenia na trh práce.
Cieľom úpravy aktivačnej činnosti je lepšia a efektívnejšia integrácia najviac zraniteľných osôb na trh práce, rozvoj ich sociálnych kompetencií a získavanie vedomostí a zručností potrebných pre trh práce. Na tento účel sa návrhom zákona o službách zamestnanosti:
-rozširujú možnosti vykonávania aktivačnej činnosti dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi formou vykonávania služieb vo verejnom záujme v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod. u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblastiach vymedzených v zákone o službách zamestnanosti, § 52 ods. 2 písm. b) návrhu, a túto činnosť nevykonávajú za účelom dosiahnutia zisku,
-podporí možnosť vykonávania aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec v rámci mikroregiónu na základe spolupráce obcí,
-podporí doprava dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi do miesta vykonávania menších obecných služieb pre obec alebo služieb vo verejnom záujme, ak miesto vykonávania aktivačnej činnosti je mimo územia obce, v ktorej má dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt .
Cieľom navrhovaných úprav v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti, aktívnych opatrení na trhu práce je tiež precizovanie rámca podmienok, ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať počas celého obdobia platnosti povolenia a vykonávania činnosti tak, ako pri podaní žiadosti o získanie povolenia, podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti zamestnávateľom elektronickou formou, zjednodušenie procesu zisťovania trvania dočasnej pracovnej neschopnosti uchádzača o zamestnanie a osoby v hmotnej núdzi nadväzne na zavedenie elektronických PN.
K čl. III
Cieľom navrhovaných úprav v oblasti pomoci v hmotnej núdzi je najmä motivovať k uplatneniu sa na trhu práce a udržanie si zamestnania, a to nasledovnými opatreniami: