1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. EÚ L 94, 28.3.2014) (ďalej len „smernica 2014/36/EÚ“);
Termín začiatku a ukončenia PPK
19.12.2024 – 02.01.2025
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2025
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
marec 2025
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
K čl. I
Návrh na úpravu v zákone č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) je vypracovaný v súvislosti s formálnym oznámením Európskej komisie C(2024) 1036 final zo dňa 13. marca 2024, týkajúce sa konania o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR (2024)2010, ktoré Európska komisia identifikovala počas posudzovania súladu v súvislosti s transpozíciou smernice 2014/36/EÚ.
Dôvodom predloženia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o službách zamestnanosti je úprava právneho rámca poskytovania služieb zamestnanosti osobám, ktoré členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, úprava aktívnych opatrení na trhu práce za účelom zlepšenia a zefektívnenia integrácie najviac zraniteľných osôb na trh práce, najmä dlhodobo nezamestnaných a osôb s nízkou kvalifikáciou, podporou ich pracovného začleňovania, rozvojom sociálnych kompetencií a získavaním vedomostí a zručností potrebných pre trh práce a tiež zosúladenie zákona o službách zamestnanosti najmä v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti, aktívnych opatrení na trhu práce, v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti.
V oblasti poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi ide o
-posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie osôb v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce,
-zabezpečenie sprostredkovania zamestnania formou poskytovania informačných a poradenských služieb úradom práce, sociálnych vecí a rodiny za účelom ponuky vhodného zamestnania osobe, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie,
-zabezpečenie možnosti dochádzať za prácou osobám v hmotnej núdzi, ktoré prijali ponuku zamestnania a nastúpili do zamestnania.
Vysoká miera dlhodobej nezamestnanosti a miera nezamestnanosti osôb s nízkou kvalifikáciou je dôvodom na úpravu aktívnych opatrení na trhu práce a zabezpečenie zlepšenia a zefektívnenia integrácie najviac zraniteľných skupín na trhu práce je stále. Z celkového počtu uchádzačov o zamestnanie (166 028 osôb) v septembri 2024 predstavoval podiel dlhodobo nezamestnaných 40 % (65 398) a podiel nízko kvalifikovaných bol na úrovni 31 % (52 075). Dôvodom je aj potreba zlepšenia aktivačnej činnosti dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej
2
núdzi podporou ich pracovného začleňovania, rozvojom sociálnych kompetencií a získavaním vedomostí a zručností vykonávaním menších obecných služieb pre obec a služieb vo verejnom záujme.
K čl. III
Zároveň sa navrhuje prijať legislatívnu úpravu zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zámerom predmetnej právnej úpravy je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Zámerom predmetnej právnej úpravy je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Pripravované zmeny sa týkajú úpravy podmienok poskytovania plnej výšky dávky v hmotnej núdzi prijatím ponuky vhodného zamestnania, úpravy aktivačného príspevku odstupňovaním jeho výšky podľa miery aktivácie a rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb v rámci regiónu. Okrem toho sa navrhuje rozšíriť cieľovú skupinu pre vznik nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa aj na deti zúčastňujúce sa výchovy a vzdelávania v materských školách alebo študujúcich na stredných a vysokých školách.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
K čl. I
Cieľom navrhovaných úprav je uvedenie jednotlivých ustanovení zákona o službách zamestnanosti do súladu s čl. 5 ods. 1 písm. a), čl. 6 ods. 1 písm. a), čl. 12 ods. 1, čl. 15 ods. 1 a 3, čl. 17 ods. 2, čl. 18 ods. 1 a 4, čl. 18 ods. 2, čl. 20 ods. 2 písm. a) a b) smernice 2014/36/EÚ. V návrhu zákona o službách zamestnanosti sa zohľadňujú všetky výhrady Európskej komisie k nesprávnej transpozícii smernice 2014/36/EÚ do vnútroštátneho práva.
Cieľom v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi je:
-rozšíriť skupinu účastníkov právneho vzťahu na účel zákona o službách zamestnanosti o osobu, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie,
-rozšíriť pôsobnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny sprostredkovať vhodné zamestnanie osobe v hmotnej núdzi, ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie, vykonávaním činností zameraných na vyhľadávanie pracovného miesta a ponuku vhodného zamestnania,
-poskytovať osobe v hmotnej núdzi informačné a poradenské služby a odborné poradenské služby,
-poskytovať náhradu časti cestovných výdavkov osobe v hmotnej núdzi pri absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania,
-umožniť poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou 53) osobe v hmotnej núdzi, ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie a tým znížiť jej výdavky počas prvých mesiacov od nástupu do zamestnania,
-rozšíriť možnosť realizácie aktívnych opatrení na trhu práce formou projektov a programov 54) pre osobu v hmotnej núdzi za účelom podpory jej začlenenia na trh práce.
Cieľom úpravy aktivačnej činnosti je lepšia a efektívnejšia integrácia najviac zraniteľných osôb na trh práce, rozvoj ich sociálnych kompetencií a získavanie vedomostí a zručností potrebných pre trh práce. Na tento účel sa návrhom zákona o službách zamestnanosti:
-rozširujú možnosti vykonávania aktivačnej činnosti dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi formou vykonávania služieb vo verejnom záujme v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod. u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblastiach vymedzených v zákone o službách zamestnanosti, § 52 ods. 2 písm. b) návrhu, a túto činnosť nevykonávajú za účelom dosiahnutia zisku,
-podporí možnosť vykonávania aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec v rámci mikroregiónu na základe spolupráce obcí,
-podporí doprava dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi do miesta vykonávania menších obecných služieb pre obec alebo služieb vo verejnom záujme, ak miesto vykonávania aktivačnej činnosti je mimo územia obce, v ktorej má dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt .
Cieľom navrhovaných úprav v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti, aktívnych opatrení na trhu práce je tiež precizovanie rámca podmienok, ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať počas celého obdobia platnosti povolenia a vykonávania činnosti tak, ako pri podaní žiadosti o získanie povolenia, podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti zamestnávateľom elektronickou formou, zjednodušenie procesu zisťovania trvania dočasnej pracovnej neschopnosti uchádzača o zamestnanie a osoby v hmotnej núdzi nadväzne na zavedenie elektronických PN.
K čl. III
Cieľom navrhovaných úprav v oblasti pomoci v hmotnej núdzi je najmä motivovať k uplatneniu sa na trhu práce a udržanie si zamestnania, a to nasledovnými opatreniami:
3
-zvýhodnené posudzovanie príjmu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania,
-vyňatie daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,
-podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkovanú vhodné zamestnanie,
-rozšírenie možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,
-podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované, ako aj rozšírenie dôvodu pre zánik nároku na ochranný príspevok v prípade zrušenia dočasnej pracovnej neschopnosti,
-odstupňovanie výšky sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,
-rozšírenie nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú
školu alebo študuje na strednej alebo vysokej škole.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, uchádzači o zamestnanie, znevýhodnení uchádzači o zamestnanie, občania so zdravotným postihnutím, zamestnanci, štátni príslušníci tretej krajiny, osoby v hmotnej núdzi, zamestnávatelia
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Prijatím návrhu zákona sa uvedú jednotlivé ustanovenia zákona o službách zamestnanosti do súladu s čl. 5 ods. 1 písm. a), čl. 6 ods. 1 písm. a), čl. 12 ods. 1, čl. 15 ods. 1 a 3, čl. 17 ods. 2, čl. 18 ods. 1 a 4, čl. 18 ods. 2, čl. 20 ods. 2 písm. a) a b) smernice 2014/36/EÚ.
Alternatíva 0 – ponechanie súčasného stavu
Neprijatie návrhu zákona, t. j. ponechanie súčasného stavu, za následok nesprávnu transpozícii smernice 2014/36/EÚ a riziko, že konanie Európskej komisie vyústi do štádia predloženia veci Súdnemu dvoru EÚ, ktorý môže rozhodnúť o nesplnení povinnosti. V prípade nevykonania predložených návrhov úprav zákona o službách zamestnanosti by neboli riešené problémy popísané v bode 2 doložky a nedosiahli by sa ciele uvedené v bode 3 tejto doložky. Viaceré navrhované zmeny vychádzajú z dobrej aplikačnej praxe.
V prípade nevykonania predložených návrhov úprav zákona o pomoci v hmotnej núdzi by nebol dosiahnutý cieľ, a to podporiť aktívny prístup a motiváciu príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce a nedosiahli by sa ciele popísané v bode 3 tejto doložky.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Ide o transpozíciu čl. 20 ods. 2 písm. a) smernice 2014/36/EÚ - návrhom sa dopĺňa nová podmienka pre udelenie povolenia na zamestnanie na účel sezónneho zamestnania a to, že úhrada štátneho príslušníka tretej krajiny za ubytovanie zabezpečované alebo sprostredkované zamestnávateľom nie je neprimerane vysoká v porovnaní s jeho čistým zárobkom a v porovnaní s kvalitou zabezpečeného alebo sprostredkovaného ubytovania. Podrobnosti o primeranosti výšky úhrady za ubytovanie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
V zákone o službách zamestnanosti sa v rámci realizácie aktivačnej činnosti navrhuje podpora dopravy dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi do miesta vykonávania menších obecných služieb pre obec alebo služieb vo verejnom záujme, ak miesto vykonávania aktivačnej činnosti je mimo územia obce, v ktorej dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt. Výšku príspevku na cestovné výdavky na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi do miesta vykonávania aktivačnej činnosti stanoví vykonávací predpis.
V prípade pomoci v hmotnej núdzi sa neuvažuje o prijatí vykonávacieho predpisu.
4
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti predkladaného materiálu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, najneskôr do dvoch rokov od jej účinnosti, skôr v prípade prípravy prípadného návrhu novelizácie predloženej právnej úpravy.
Kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu v rozsahu čl. I návrhu zákona:
-počet osôb v hmotnej núdzi, ktorým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sprostredkuje zamestnanie,
-počet osôb v hmotnej núdzi, ktoré sa umiestnia na trhu práce
-počet dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi, zaradených na vykonávane aktivačnej činnosti,
-počet podporených zamestnávateľov,
-počet podporených uchádzačov o zamestnanie, zamestnancov, osôb v hmotnej núdzi,
-úspešnosť umiestnenia na trhu práce,
-priemerná výška príspevku na jedného podporeného občana, resp. na jedno pracovné miesto.
Kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu v rozsahu čl. III návrhu zákona:
-počet členov domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, ktorí sa zamestnali,
-počet nezaopatrených detí, na ktoré vznikol nárok na príspevok na nezaopatrené dieťa.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Áno
Nie
5
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
K čl. I
Zohľadnenie výhrad Európskej komisie k nesprávnej transpozícii smernice 2014/36/EÚ do vnútroštátneho práva môže mať marginálny pozitívny vplyv na štátneho príslušníka tretej krajiny. Ide o situácie:
-ak ubytovanie zabezpečí zamestnávateľ alebo sa zabezpečí prostredníctvom neho, môže sa od sezónneho pracovníka vyžadovať, aby platil nájomné, ktoré nesmie byť neprimerane vysoké v porovnaní s jeho čistou odmenou a v porovnaní s kvalitou ubytovania. Zanedbateľný pozitívny sociálny vplyv na štátneho príslušníka tretej krajiny vyplýva z aplikačnej praxe, nakoľko od účinnosti právnej úpravy, ktorou sa transponovala smernica 2014/36/EÚ - 1.5.2017 kontrolnou činnosťou neboli zistené prípady, že úhrada za ubytovanie je neprimerane vysoká v prípadoch, ak ubytovanie zabezpečuje zamestnávateľ.
-kedy sa precizuje povinnosť zamestnávateľa v prípade zrušenia povolenia/potvrdenia na sezónnu prácu - vyplatiť náhradu nielen v sume mzdy ale za všetky nedodržané záväzky, ak by sa povolenie/potvrdenie na účel sezónnej práce nezrušilo a to tak, že ide o vyplatenie všetkých záväzkov vyplývajúcich z pracovnej zmluvy. Zanedbateľný pozitívny sociálny vplyv na štátneho príslušníka tretej krajiny vyplýva z aplikačnej praxe, nakoľko od účinnosti právnej úpravy, ktorou sa transponovala smernica 2014/36/EÚ - 1.5.2017 neboli zaznamenané prípady, kedy bolo povolenie na zamestnanie alebo potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta na účel sezónnej práce zrušené a následne zamestnávateľ vyplácal peňažnú náhradu v sume mzdy za obdobie, ktoré by mu patrila, ak by k odňatiu povolenia na zamestnanie alebo k zrušeniu potvrdenia nedošlo. Novou právnou úpravou sa peňažná náhrada navyšuje o záväzky, ktoré má zamestnávateľ dohodnuté v pracovnej zmluve so štátnym príslušníkom tretej krajiny napr. príspevok na dopravu, stravu, ubytovanie. Vzhľadom aj na obdobie, na ktoré sa povolenie na účel sezónneho zamestnania udeľuje (max. 90 dní) a potvrdenie vydáva (max. 240 dní) ide v porovnaní s čistou mzdou o marginálny pozitívny vplyv.
Zároveň vzniká marginálny negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Príspevky pre zamestnanca dohodnuté v pracovnej zmluve vedľajším pracovným nákladom zamestnávateľa a v porovnaní s hrubou mzdou štátneho príslušníka tretej krajiny a obdobím, za ktoré sa potenciálne vypláca, nepredstavujú výrazné navýšenie nákladov pre zamestnávateľa.
Navrhovanou úpravou v oblasti poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi očakávame marginálny negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy pri poskytovaní náhrady cestovných výdavkov osobám v hmotnej núdzi v súvislosti s absolvovaním vstupného pohovoru alebo výberového konania u zamestnávateľa. Vychádzajúc z aplikačnej praxe, údajov o poskytnutých finančných prostriedkoch uchádzačom o zamestnanie, predpokladáme obdobný počet podporených aj v prípade osôb v hmotnej núdzi (v roku 2023 bola náhrada časti cestovných výdavkov poskytnutá celkom 683 uchádzačom o zamestnanie v celkovej sume 8 825 eur).
Precizovaním rámca podmienok, ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať počas celého obdobia platnosti povolenia a vykonávania činnosti a doplnením okruhu zamestnaní v žiadosti o vydanie povolenia nepredpokladáme vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko ide o precizovanie právnej úpravy a doplnenie žiadosti, ktorá sa predkladá podľa súčasnej právnej úpravy, o jeden údaj.
Navrhované zníženie maximálnej výšky príspevku na dochádzku za prácou zo súčasných 200 eur na 150 eur súvisí s návrhom na úpravu vzdialenostných pásiem vychádzajúc z poznatkov aplikačnej praxe, na základe
6
ktorých sa vo vzdialenostnom pásme nad 100 km príspevok poskytuje len zriedkavo. Vzhľadom na uvedené predpokladáme marginálny negatívny sociálny vplyv a marginálny pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Navrhuje sa podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti elektronickou formou s cieľom vykonávať verejnú moc elektronicky (zákon o e-Governmente). S ohľadom na aplikačnú prax a využívanie tejto možnosti podľa súčasnej právnej úpravy v zásade všetkými dotknutými zamestnávateľmi neočakávame vplyvy na podnikateľské prostredie.
Úpravou procesu zisťovania trvania dočasnej pracovnej neschopnosti uchádzača o zamestnanie a osoby v hmotnej núdzi reaguje návrh zákona o službách zamestnanosti na legislatívne úpravy iných právnych predpisov súvisiace so zavedením elektronických PN a poskytovaním údajov z registra dočasných pracovných neschopností (zákon č. 153/2013 Z. z.). Návrhom zákona o službách zamestnanosti v tejto súvislosti nevznikajú žiadne vplyvy.
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Ľuboslav Svoboda, hlavný štátny radca,
luboslav.svoboda@employment.gov.sk
, +421 2 2046 1356
PhDr. Silvia Gregorcová, generálny štátny radca,
silvia.gregorcova@employment.gov.sk
, +421 2 2046 3407
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Príslušné štatistické údaje v pôsobnosti rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 238/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu do časti 11. Kontakt na spracovateľa doplniť mená a funkciu kontaktných osôb.
Odôvodnenie: V Doložke vybraných vplyvov v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov
je pre účely efektívnej komunikácie v pripomienkovom procese vhodné uviesť meno, priezvisko a funkciu spracovateľa, emailový a telefonický kontakt.
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu v časti 1. Základné údaje vypustiť termín záverečného posúdenia.
Odôvodnenie: Materiál nie je potrebné predložiť na záverečné posúdenie, keďže je momentálne riadne
predložený v procese PPK vzhľadom na identifikované vplyvy).
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby identifikované negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, ktoré popísané v Doložke vybraných vplyvov v časti 10. Poznámky presunul do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, a to do časti 3.1.
Odôvodnenie: Pre jasnosť a jednoznačnosť predkladaných materiálov Komisia žiada, aby boli všetky vplyvy
riadne popísané v dokumente Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie. Je potrebné, aby predkladateľ napísal presnú identifikáciu, kde sa daný vplyv v zákone nachádza a v prípade, ak je možné kvantifikovať tento vplyv, aby bola uvedená aj kvantifikácia spoločne s kalkulačkou nákladov. sa predpokladať, že tieto vplyvy predstavujú pre podnikateľské prostredie reálny náklad a administratívnu záťaž, ktoré je možné kvantifikovať.
7
Komisia žiada predkladateľa, aby v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie popísal aj ďalšie negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a aby ich pomocou kalkulačky nákladov aj kvantifikoval.
Odôvodnenie: Komisia zato, že daný materiál predpokladá aj ďalšie negatívne vplyvy na podnikateľské
prostredie, ktoré je možné kvantifikovať a popísať. V popise v časti 3.1 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie je potrebné popísať aj spôsob výpočtu. Predpokladané vplyvy Komisia vidí: V § 23b ods. 1 písmeno c) bod.3, § 23b ods. 2 písm. h.. V prípade akýchkoľvek otázok je možné kontaktovať Ministerstvo hospodárstva na adrese: 1in2out@mhsr.sk
V nadväznosti na predchádzajúce pripomienky Komisia žiada, aby predkladateľ vyznačil v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, tiež aj uplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Odôvodnenie: Materiál obsahuje spomenutý negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý je potrebné
vyznačiť. V prípade, ak materiál obsahuje kvantifikácie, ktoré nemajú pôvod v európskych právnych predpisoch, je potrebné vyznačiť aj uplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Podľa doložky vybraných vplyvov predmetný návrh zákona zakladá pozitívne a aj negatívne, čiastočne rozpočtovo zabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy, pričom vplyvy na limit verejných výdavkov označené ako žiadne. Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy obsahuje kvantifikáciu negatívnych vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy na rok 2025 vo výške 4 486 345 eur (z toho rozpočtovo nekrytý vplyv je vo výške 200 000 eur v súvislosti s úpravou informačného systému riadenia sociálnych dávok a informačného systému služieb zamestnanosti), na rok 2026 vo výške 10 025 760 eur a na rok 2027 vo výške 10 005 740 eur. V časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy predkladateľ uvádza, že uvádzané vplyvy na roky 2026 a 2027 indikatívne a budú zohľadnené v priebehu prípravy návrhov rozpočtov v ďalších konkrétnych rokoch.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sa v Tabuľke č. 1/A uvádza na rok 2027 suma vo výške 10 005 740 eur, čo je oproti roku 2026 suma nižšia o 20 020 eur. Uvedená suma pozostáva aj z položky „Rozšírenie cieľovej skupiny pre príspevok na nezaopatrené dieťa“, ktorá je uvedená v tabuľke na strane 6 vo výške 4 377 000 eur v roku 2027, čo je oproti roku 2026 suma nižšia o 210 000 eur. Komisia žiada o vysvetlenie klesajúcej tendencie predmetnej položky v roku 2027.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada v tabuľke č. 1/A uviesť v riadku „Financovanie zabezpečené v rozpočte“ vo všetkých rokoch sumy uvedené v riadku „Výdavky verejnej správy celkom“, aby sumy uvedené v riadku „Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora“ boli nulové vo všetkých rokoch. V takomto prípade sa tabuľky č. 1/B a č. 4/B nevypĺňajú. V súlade s § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Komisia žiada do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť návrh na úhradu zvýšených výdavkov v jednotlivých rozpočtových rokoch. Komisia upozorňuje, že s uvedeným návrhom zákona bude možné súhlasiť len za podmienky, že z neho nebudú vyplývať rozpočtovo nekryté negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Zároveň Komisia žiada všetky výdavky zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MPSVR SR na príslušný rozpočtový rok bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet a bez vplyvov na limit verejných výdavkov.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. V bode 67. sa zavádza nová „Evidencia osôb v hmotnej núdzi“ a v rámci analýzy na rozpočet verejnej správy sa plánuje vynaloženie finančných prostriedkov vo výške 200 000€ na úpravy informačného systému riadenia sociálnych dávok a informačného systému služieb zamestnanosti. Ako úpravy informačných systémov tak aj vytváranie nových evidencií predstavuje vplyv na informatizáciu spoločnosti. Z uvedeného dôvodu musí byť v doložke vplyvov vyznačený pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a vypracovaná analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Vyhodnotenie pripomienok:
K doložke vybraných vplyvov
Pripomienka akceptovaná.
Doložka vybraných vplyvov bola doplnená a upravená podľa pripomienok komisie.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Pripomienka akceptovaná čiastočne.
8
Vplyv na podnikateľské prostredie bol z časti 10 doložky vybraných vplyvov zapracovaný do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, časť 3.4. Uvedený vplyv vzniká zohľadnením výhrady Európskej komisie k nesprávnej transpozícii smernice 2014/36/EÚ do vnútroštátneho práva a nie je kvantifikovaný vzhľadom na jeho marginálny charakter.
§ 22 ods. 5 písmeno a) bod 2
Doložením nájomnej zmluvy alebo inej zmluvy upravujúcej podmienky ubytovania zabezpečeného alebo sprostredkovaného zamestnávateľom k žiadosti o udelenie povolenia na sezónne zamestnanie podľa § 22 zákona o službách zamestnanosti vzniká marginálny negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Zamestnávateľ nezabezpečuje žiaden nový doklad, prikladá sa zmluva, ktorú uzatvoril so štátnym príslušníkom tretej krajiny. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny bude skúmať primeranosť úhrady za ubytovanie na základe podmienok upravených všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá MPSVR SR a na základe metodického umiernenia, ktoré pre úrady práce, sociálnych vecí a rodiny vydáva Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
K predpokladaným vplyvom identifikovaných Komisiou uvádzame:
§ 23b ods. 1 písmeno c) bod.3
Navrhovanou úpravou v 23b ods. 1 písmeno c) bod. 3 sa precizuje povinnosť zamestnávateľa, ktorú si plní aj v súčasnosti. Povolením na zamestnanie štátny príslušník tretej krajiny preukazuje účel pobytu pri podávaní žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ktorú môže podať výlučne štátny príslušník tretej krajiny. V prípade, že povolenie na zamestnanie bolo udelené na žiadosť zamestnávateľa, tento ho odovzdáva štátnemu príslušníkovi tretej krajiny pre potreby udelenia prechodného pobytu, Zároveň štátny príslušník tretej krajiny pri výkone kontroly, povolením na zamestnanie preukazuje legálnosť výkonu zamestnania u konkrétneho zamestnávateľa. Nadväzne na uvedené navrhovaná právna úprava nezakladá žiadne nové vplyvy na podnikateľské prostredie.
§ 23b ods. 2
Nadväzne na vypustenie § 23a ods. 1 písm. aj) a s tým spojené plnenie si povinnosti zamestnávateľa podľa § 23b a nahradením novou právnou úpravou v § 21 ods. 1 písm. g) a h) sa návrhom v § 23b ods. 2 precizuje povinnosť zamestnávateľa, ktorý zamestnáva štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý vydané súhlasné potvrdenie podľa § 21a alebo § 21b a nemá udelený alebo obnovený prechodný pobyt na účel zamestnania alebo modrú kartu 21 ods. 1 písm. g), h)). Nadväzne na uvedené navrhovaná právna úprava nezakladá žiadne nové vplyvy na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Pripomienka akceptovaná.
Prepočet finančného vplyvu v roku 2027 bol upravený v Tabuľke č. 1/A. Zároveň v predmetnej tabuľke bol upravený riadok „Výdavky verejnej správy celkom“ s tým, že v riadku „Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“ uvedené nulové hodnoty vo všetkých rokoch. V nadväznosti na to boli upravené aj Tabuľky č. 1/B a č. 4/B, t. j. bez vyplnenia údajov.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Pripomienka akceptovaná.
Pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti bol vyznačený v časti 9. doložky vybraných vplyvov a k tomu bola vypracovaná analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: