1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácnosti v hmotnej núdzi, a to zvýšením ich príjmu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Domácnosti v hmotnej núdzi, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, a to v dôsledku
-zvýhodneného posudzovania príjmu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania,
-vyňatia daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,
-podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkované vhodné zamestnanie,
-rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,
-podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované,
-odstupňovania výšky sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,
-rozšírenia nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje na strednej alebo vysokej škole.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
V prípade zvýhodneného posudzovania príjmu po dobu 6 mesiacov, sa nebude na účely pomoci v hmotnej núdzi započítavať v prvých dvoch kalendárnych mesiacoch 100 % z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, ďalšie dva mesiace 75 % z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu a následne ďalšie dva mesiace 50 % z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Ako príklad je možné uviesť prepočet pri čistej minimálnej mzde platnej od 1. januára 2025, kedy podľa vyššie uvedeného započítavania príjmu sa na účely pomoci v hmotnej núdzi pôjde o príjem v sume 663,5 eur za prvé dva mesiace, v sume 497,6 eur za druhé dva mesiace a v sume 331,8 eur tretie dva mesiace. K zvýšeniu príjmu domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi v roku 2025 môže dôjsť aj z dôvodu priznania nároku na aktivačný príspevok v sume 176,8 eur, ak člen takejto domácnosti sa zamestná a bude mať príjem vo výške dohodnutej minimálnej mzdy. Za predpokladu, že by sa zamestnalo 1 000 takýchto členov domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ich príjem zo závislej činnosti by bol vo výške dohodnutej minimálnej mzdy, došlo by k nárastu príjmu domácnosti o
2
uvedenú sumu aktivačného príspevku. V prípade, že člen domácnosti, ktorý sa bude sa zúčastňovať na vzdelávaní za účelom získania nižšieho stredného vzdelania, štúdia na strednej alebo vysokej škole v externej forme alebo sa zúčastňuje v rámci realizácie opatrení na trhu práce na vzdelávaní a príprave pre trh práce, rekvalifikácii alebo na projektoch a projektoch a programoch alebo ktorý vykonáva vojenskú prípravu, príjem domácnosti sa za takéhoto člena domácnosti môže zvýšiť mesačne o sumu 44,20 eura. V prípade, že sa člen domácnosti zúčastňuje vyššie uvedených aktivácií, v počte cca 300 osôb, čo sa predpokladá na základe súčasného vývoja, dôjde k zvýšeniu príjmu domácnosti o uvedenú sumu. V prípade, že sa po účinnosti zákona začnú členovia domácností zúčastňovať vyššie uvedených aktivácií cca v počte 2 200 osôb, príjem domácnosti sa môže zvýšiť o sumu 132,60 eur. K ďalšiemu zvýšeniu príjmu domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi môže dôjsť v prípade, že v domácnosti žijú nezaopatrené deti, ktoré navštevujú materskú školu alebo študujú na strednej alebo vysokej škole. Predpokladá sa, že v roku 2025 sa táto zmena môže dotknúť cca 15 tis. detí, t. j. za každé takéto dieťa sa domácnosti zvýši príjem v danom roku o 24,20 eur.
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Pozitívne budú ovplyvnené všetky domácnosti v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, ktoré prijímateľmi pomoci v hmotnej núdzi a predovšetkým tie, kde dôjde k zvýšeniu príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu v dôsledku prijatia vhodného zamestnania.  Nakoľko ide o sociálne transfery, tieto majú priamy vplyv aj na príjmovú chudobu, t. j. mieru rizika chudoby, ako aj celý agregát chudoby, mieru rizika chudoby alebo sociálneho vylúčenia.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
V prípade odmietnutia ponuky vhodného zamestnania alebo odmietnutia nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom alebo nedostavenia sa na úrad alebo miesto určenia úradom alebo ak došlo ku skončeniu pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu výpoveďou danou zamestnávateľom pre neuspokojivé plnenie pracovných úloh alebo služobných úloh, porušenie pracovnej disciplíny alebo služobnej disciplíny alebo z dôvodu, pre ktorý možno okamžite skončiť pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah alebo k okamžitému skončeniu pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu môže dôjsť k zníženiu dávky v hmotnej núdzi, čím sa zníži aj príjem domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi alebo domácnosť môže prísť o celú pomoc v hmotnej núdzi, a to v prípade jednotlivca alebo viacerých osôb v domácnosti, u ktorých nastane niektorý z navrhovaných dôvodov zníženia dávky v hmotnej núdzi.
3
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Domácnosti v hmotnej núdzi, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
V prípade odmietnutia ponuky vhodného zamestnania môže dôjsť k poklesu príjmu domácnosti v hmotnej núdzi o sumu 86,50 eura za každého člena domácnosti, ktorý túto ponuku odmietne.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Vyššie uvedený negatívny sociálny vplyv sa dotkne aj domácnosti v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, t. j. v prípade, že člen tejto domácnosti odmietne si svoju nepriaznivú príjmovú situáciu riešiť uplatnením sa na trhu práce, a to prijatím vhodného zamestnania, resp. zotrvaním v ňom.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Návrh zákona zlepšuje prístup k zamestnaniu a na trh práce pre osobu, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie tým, že sa jej umožní poskytovanie služieb zamestnanosti prostredníctvom úradu práce, sociálnych vecí a rodiny formou informačných a poradenských služieb za účelom ponuky vhodného zamestnania a prístup k účasti na aktívnych opatreniach na trhu práce formou projektov a programov 54). Predpokladá sa, že návrhom zákona sa ročne umožní poskytovanie služieb zamestnanosti pre 14 500 osôb v hmotnej núdzi. Zároveň sa zlepšuje prístup osoby v hmotnej núdzi k zamestnanosti a k doprave poskytovaním náhrady časti cestovných výdavkov pri absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania a umožnením poskytovania príspevku na dochádzku za prácou 53) v prípade nástupu do zamestnania (predpokladá sa poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou pre 100 osôb v hmotnej núdzi ročne).
Návrh zákona zlepší prístup dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi k aktivačnej činnosti 52) formou vykonávania služieb vo verejnom záujme u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod., čím sa podporí rozvoj zručností a získavanie praktických skúseností dlhodobo nezamestnaných občanov. Súčasne sa rozšíria možnosti vykonávať aktivačnú činnosť aj mimo miesta trvalého pobytu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi poskytovaním príspevku na dopravu do miesta vykonávania
5
aktivačnej činnosti. Predpokladá sa, že návrhom zákona sa podporí zlepšenie uplatnenia na trhu práce vykonávaním aktivačnej činnosti formou služieb vo verejnom záujme 500 dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi ročne.
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu
7
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Návrh zákona predpokladá zvýšenie zamestnanosti osôb v hmotnej núdzi, ktoré aktuálne mimo trhu práce, prostredníctvom poskytovania služieb zamestnanosti a ponukou vhodného zamestnania úradom práce, sociálnych vecí a rodiny. Predpokladá sa, že sprostredkovaním vhodného zamestnania získa zamestnanie 1 000 osôb v hmotnej núdzi.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu