Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
K čl. I
§ 52 ods. 2 písm. b) a ods. 10 písm. c)
Návrh zákona zlepší prístup dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi k aktivačnej činnosti rozšírením možnosti vykonávania aktivačnej činnosti formou vykonávania služieb vo verejnom záujme u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod., čím sa podporí rozvoj zručností a získavanie praktických skúseností dlhodobo nezamestnaných občanov. Súčasne sa rozšíria možnosti vykonávať aktivačnú činnosť aj mimo miesta trvalého pobytu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi poskytovaním príspevku na dopravu do miesta vykonávania aktivačnej činnosti.
§ 53
Navrhuje sa rozšírenie cieľovej skupiny na účel poskytovania príspevku na dochádzku za prácou tak, že príspevok sa bude poskytovať aj zamestnancovi, ktorý bol osobou v hmotnej núdzi bezprostredne pred nástupom do zamestnania. Za osobu v hmotnej núdzi sa považuje osoba, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie.
K čl. III
Zámerom prijatia legislatívnej úpravy zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Pripravované zmeny sa týkajú
−zvýhodneného posudzovania príjmu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania,
−vyňatia daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,
−podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkované vhodné zamestnanie,
−rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,
−podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované, ako aj rozšírenie dôvodu pre zánik nároku na ochranný príspevok v prípade zrušenia dočasnej pracovnej neschopnosti,
−odstupňovania výšky sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,
−rozšírenia nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje na strednej alebo vysokej škole.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)