1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2025
2026
2027
2028
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
v tom:
MPSVR SR (06G0404) Národné programy na rozvoj aktívnej politiky trhu práce a zvýšenie zamestnateľnosti
41 630
471 800
524 300
576 800
MPSVR SR (07C0101) Dávka v hmotnej núdzi
2 534 340
9 553 960
9 827 940
10 019 130
MPSVR SR (OEK0H) IT financované zo ŠR – MPSVR SR
200 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
Rozpočtové prostriedky
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
2
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
v tom:
MPSVR SR (06G0404) Národné programy na rozvoj aktívnej politiky trhu práce a zvýšenie zamestnateľnosti
41 630
471 800
524 300
576 800
MPSVR SR (07C0101) Dávka v hmotnej núdzi
2 534 340
9 553 960
9 827 940
10 019 130
MPSVR SR (OEK0H) IT financované zo ŠR – MPSVR SR
200 000
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2025
2026
2027
2028
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
K čl. I
V prípade fakultatívnych príspevkov aktívnych opatrení trhu práce, ktorých sa návrh zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti) týka, môže byť predpokladané zvýšenie finančných prostriedkov regulované v rámci schvaľovacieho procesu priznávania jednotlivých príspevkov do výšky schváleného rozpočtu kapitoly na aktívnu politiku trhu práce. Na účely financovania návrhu budú využívané Zásady použitia finančných prostriedkov na uplatňovanie aktívnych opatrení na trhu práce, na ktoré nie je právny nárok, vypracúvané Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a schvaľované Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR v súlade s § 12 písm. h) zákona o službách zamestnanosti. Posudzovanie žiadostí o poskytnutie príspevkov podľa návrhu zákona o službách zamestnanosti, na ktoré nie je právny nárok, bude naďalej vykonávať Výbor pre otázky zamestnanosti v súlade so svojou pôsobnosťou podľa § 18 ods. 1 písm. b) zákona o službách zamestnanosti.
K čl. III
Vplyv zmien v rámci pomoci v hmotnej núdzi bude mať vplyv na štátny rozpočet v prípade odstupňovania aktivačného príspevku, rozšírenia cieľovej skupiny pre nárok na príspevok na nezaopatrené dieťaťa. Tieto zmeny si vyžiadajú aj úpravu IS RSD PRO a ISSZ v objeme 200 tis. eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
3
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
K čl. I
§ 52 ods. 2 písm. b) a ods. 10 písm. c)
Návrh zákona zlepší prístup dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi k aktivačnej činnosti rozšírením možnosti vykonávania aktivačnej činnosti formou vykonávania služieb vo verejnom záujme u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod., čím sa podporí rozvoj zručností a získavanie praktických skúseností dlhodobo nezamestnaných občanov. Súčasne sa rozšíria možnosti vykonávať aktivačnú činnosť aj mimo miesta trvalého pobytu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi poskytovaním príspevku na dopravu do miesta vykonávania aktivačnej činnosti.
§ 53
Navrhuje sa rozšírenie cieľovej skupiny na účel poskytovania príspevku na dochádzku za prácou tak, že príspevok sa bude poskytovať aj zamestnancovi, ktorý bol osobou v hmotnej núdzi bezprostredne pred nástupom do zamestnania. Za osobu v hmotnej núdzi sa považuje osoba, ktorá je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a ktorá nie je uchádzačom o zamestnanie.
K čl. III
Zámerom prijatia legislatívnej úpravy zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Pripravované zmeny sa týkajú
zvýhodneného posudzovania príjmu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania,
vyňatia daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,
podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkované vhodné zamestnanie,
rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,
podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované, ako aj rozšírenie dôvodu pre zánik nároku na ochranný príspevok v prípade zrušenia dočasnej pracovnej neschopnosti,
odstupňovania výšky sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,
rozšírenia nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje na strednej alebo vysokej škole.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
4
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
K čl. I
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2025
2026
2027
2028
predpokladaný počet DNO v hmotnej núdzi zaradených na vykonávanie AČ formou služby vo verejnom záujme (§ 52 ods. 2 písm. b))
150
500
500
500
predpokladaný počet DNO v hmotnej núdzi poskytovaním príspevku na dopravu do miesta vykonávania AČ (§ 52 ods. 10 písm. c))
20
100
100
100
predpokladaný počet podporených zamestnancov, ktorí boli osobou v hmotnej núdzi pred nástupom do zamestnania (§ 53)
15
100
100
100
K čl. III
Odhadované objemy
Objem aktivít
2025
2026
2027
2028
predpokladaný počet členov domácností, ktorí príjmu vhodné zamestnanie
1 000
1 000
1 000
1 000
predpokladaný počet členov domácností, ktorí sa už v čase prijatia zmien budú zúčastňovať vzdelávania, rekvalifikácie a programov AOTP
300
300
300
300
predpokladaný počet členov domácností, ktorí sa môžu začať zúčastňovať vzdelávania, rekvalifikácie a programov AOTP
2 200
2 200
2 200
2 200
predpokladaný počet nezaopatrených detí, na ktoré môže vzniknúť nárok na príspevok na nezaopatrené dieťaťa
15 000
15 000
15 000
15 000
predpokladaný počet členov domácností, ktorí budú vykonávať činnosti mimo územia obce svojho pobytu
100
100
100
100
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
K čl. I
§ 52 ods. 2 písm. b)
Navrhovaným rozšírením možnosti vykonávania aktivačnej činnosti formou vykonávania služieb vo verejnom záujme u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblasti sociálnych vecí,
5
zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod., predpokladáme zvýšenie počtu zaradených dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi na vykonávanie aktivačnej činnosti.
Pri odhadovaní počtu zaradených dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi a výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy vychádzame z realizácie projektu „Podpora zamestnanosti“ (2020 2023), v rámci ktorého sa podporovala úhrada nákladov súvisiacich s vykonávaním aktivačnej činnosti formou dobrovoľníckej služby v oblastiach, ktoré predmetom súčasného návrhu zákona. Pri výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy vychádzame z čerpania príspevku na aktivačnú činnosť za obdobie rokov 2021až 2023. Predpokladom pre výpočet vplyvu je valorizácia priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov na jedného dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi (2021 - 2023) na základe jej priemerného medziročného nárastu.
2021
2022
2023
čerpanie finančných prostriedkov na jedného dlhodobo nezamestnaného občana v €
293
492
503
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2025
2026
2027
2028
predpokladané zvýšenie čerpania finančných v €
35 650
409 000
461 500
514 000
§ 52 ods. 10 písm. c)
Súčasne sa v návrhu zákona predpokladá zvýšenie čerpania príspevku podľa § 52 zavedením nového príspevku na dopravu dlhodobo nezamestnaných občanov do miesta vykonávania aktivačnej činnosti.
Pri výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy sa vychádza z mesačnej výšky príspevku podľa § 52 ods. 11 písm. c) návrhu, ktorá zodpovedá vzdialenosti nad 4 km do 10 km, t. j. 30 eur na jedného dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi. Predpokladaná priemerná doba poskytovania príspevku je 9 mesiacov. Počet podporených občanov je stanovený odhadom (časť 2.2.3, tabuľka č. 2).
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2025
2026
2027
2028
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov v €
2 400
27 000
27 000
27 000
§ 53
Navrhovaným rozšírením cieľovej skupiny na účel poskytovania príspevku na dochádzku za prácou tak, že príspevok sa bude poskytovať aj zamestnancovi, ktorý bol osobou v hmotnej núdzi bezprostredne pred nástupom do zamestnania, predpokladáme zvýšenie čerpania príspevku. Pri výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy vychádzame z priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov na dochádzku za prácou na jedného zamestnanca za obdobie rokov 2021 2023, t. j. 358 eur. Predpokladaný počet podporených zamestnancov, osôb v hmotnej núdzi, je stanovený odhadom (časť 2.2.3, tabuľka č. 2).
2021
2022
2023
čerpanie finančných prostriedkov na jedného zamestnanca v €
445
261
369
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2025
2026
2027
2028
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov v €
3 580
35 800
35 800
35 800
6
K čl. III
V prípade výpočtu vplyvu na rozpočet kapitoly MPSVR SR boli použité nasledovné dostupné informácie
predpokladaný odhad cieľovej skupiny, ktorých sa dotknú nižšie navrhované zmeny
pre podrobnejšiu identifikáciu cieľovej skupiny bola použitá štruktúra domácnosti v systéme pomoci v hmotnej núdzi v za október 2024 (RSD MIS) vo vzťahu k celkovému vývoju príjemcov pomoci v hmotnej núdzi,
na roky 2026, 2027 a 2028 bola zohľadnená aj prognóza Inštitútu finančnej politiky MF SR zo septembra 2024, na základe ktorej sa predpokladá, že sumy určitých príspevkov v rámci systému pomoci v hmotnej núdzi by sa na základe koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností k 1. januáru 2026 zvýšili o 5,6%, k 1. januáru 2027 o 2,6% a k 1. januáru 2028 o 1,9%.
Zároveň bude potrebné zabezpečiť úpravu informačného systému riadenia sociálnych dávok a informačného systému služieb zamestnanosti, kde je odhad požadovaných úprav v objeme 200 tis. eur.
Sumy uvedené v eurách
Položky
2025
2026
2027
2028
Aktivačný príspevok - príjem na úrovni minimálnej mzdy
530 400
1 120 200
1 149 600
1 171 200
Aktivačný príspevok - vzdelávanie, rekvalifikácia a účasť na programoch AOTP
914 940
3 846 760
3 954 840
4 031 430
Rozšírenie cieľovej skupiny pre príspevok na nezaopatrené dieťa
1 089 000
4 587 000
4 723 500
4 816 500
Úprava informačných systémov
200 000
Spolu
2 734 340
9 553 960
9 827 940
10 019 130
.
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
200 000
Bežné transfery (640)2
2 575 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
2 775 970
10 025 760
10 352 240
10 595 930
9
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2025
2026
2027
2028
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
11
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
12