1
Osobitná časť 
   
K čl. I (zákon o službách zamestnanosti)
K bodu 1 [§ 2 ods. 1 písm. m)] 
Navrhovanou úpravou sa z dôvodu jednoznačnosti precizuje legálna definícia účastníka právneho vzťahu doplnením podmienky sídla právnickej osoby na území Slovenskej republiky a podmienky trvalého pobytu fyzickej osoby na území Slovenskej  republiky.
K bodu 2 [§ 2 ods. 1 nové písmeno o)] 
V súvislosti s navrhovanou úpravou zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III), ktorej cieľom je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať pracovnú ponuku a uplatniť sa na trhu práce (pri zachovaní ochranných prvkov zákona) rozširuje sa okruh účastníkov právneho vzťahu na účely tohto zákona o osobu v hmotnej núdzi.
K bodu 3 [§ 2 nový odsek 7]
Účelom ustanovenia je definovať osobu v hmotnej núdzi ako novozaradeného účastníka právnych vzťahov na účely tohto zákona vo väzbe na úpravy navrhované v zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III). Poznámka pod čiarou k odkazom 3b 3d je legislatívno-technickou úpravou.
K bodom 4 a 5 [§ 3 ods. 2 písm. b) a § 3 ods. 2 písm. c) a d)]
Navrhovanou úpravou sa z dôvodu jednoznačnosti precizuje legálna definícia pojmu zamestnávateľ, a to doplnením podmienky sídla právnickej osoby na území Slovenskej republiky a podmienky trvalého pobytu fyzickej osoby na území Slovenskej  republiky. 
K bodu 6 [§ 4 ods. 1] 
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 7 [§ 7]
Rozšírená legálna definícia záujemcu o zamestnanie reflektuje na aplikačnú prax a vzrastajúcu podporu vzdelávania záujemcov o zamestnanie súvisiacu s uplatnením sa na trhu práce.
K bodu 8 [§ 12 písm. b)]
Navrhovanou pravou sa sleduje sprecizovanie pojmov a zjednotenie postupov pre účely aplikačnej praxe.
K bodu 9 [§ 12 písm. i)]
Legislatívno-technická úprava.  
K bodom 10 a 11 [§ 13 ods. 1 písm. a), § 13 ods. 1 písmeno b) nový piaty bod]
V súvislosti s novodefinovanou skupinou osôb v hmotnej núdzi sa rozširuje pôsobnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie vhodného zamestnania aj pre osoby v hmotnej núdzi a o vedenie evidencie osôb v hmotnej núdzi vo väzbe na navrhované úpravy v
2
zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III). 
K bodom 12 a 13 [§ 13 ods. 1 písm. ad) a § 13 ods. 1 písm. ag)]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 14 [§ 18 ods. 4]
Vo väzbe na úpravy v § 52 ods. 1 sa rozširuje pôsobnosť komisie o posúdenie efektívnosti, reálnosti a účelnosti zámeru aktivačnej činnosti. 
K bodom 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 19 ods. 1 a 2, § 19 ods. 4, § 19 ods. 7 písm. a), § 19 ods. 7 písm. c), § 19 ods. 8, § 19 ods. 9 a § 19 ods. 10]
Účelom navrhovaného ustanovenia je rozšíriť lekársku posudkovú činnosť aj na osobu v hmotnej núdzi pri sprostredkovaní vhodného zamestnania vo väzbe na navrhované úpravy v zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III).  
Podnetom na vykonanie lekárskej posudkovej činnosti je odmietnutie  osoby v hmotnej núdzi prijať vhodné zamestnanie vzhľadom na jej zdravotný stav.  
K bodu 16 [§ 19 ods. 3]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodom 23 a 24 [§ 20 ods. 2 a § 20 ods. 4]
Navrhované ustanovenie rozširuje uplatnenie práva na ďalšie konanie v prípade, ak posudzovaná osoba nebude považovať posudok posudkového lekára vydaný podľa § 19 za objektívny, aj na osoby v hmotnej núdzi.
K bodu 25 [§ 20a]
Účelom je úprava definície zdravotného výkonu rozšírením okruhu účastníkov právnych vzťahov o osobu v hmotnej núdzi vo väzbe na navrhované úpravy v zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III). 
K bodu 26 [§ 20b ods. 5]
V nadväznosti na úpravu v § 70 ods. 21 v spojení s § 72az ods. 1 sa upravuje proces kontroly dodržiavania liečebného režimu zamestnancom úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
K bodom 27, 28 a 44 [21 ods. 1 písm. g), poznámka pod čiarou k odkazu 22db a § 23a ods. 1 písm. aj)]
Nadväzne na vypustenie § 23a ods. 1 písm. aj) sa v § 21 ods. 1 písm. g) navrhuje možnosť pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému uplynula platnosť modrej karty a ktorý požiadal o obnovenie modrej karty, pokračovať vo výkone zamestnania počas konania o obnovenie modrej karty. Návrhom sa umožní štátnemu príslušníkovi tretej krajiny pracovať nielen odo dňa prijatia žiadosti do právoplatného skončenia konania o udelenie modrej karty, ale aj do právoplatného skončenia konania o obnovenie modrej karty, ak je vydané potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému
3
zamestnaniu, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením a potvrdenie o prijatí žiadosti o obnovenie modrej karty spolu so všetkými náležitosťami.  Návrhom sa zároveň vypúšťa poznámka 28j a dopĺňa odkaz 22db na príslušné ustanovenie zákona o pobyte cudzincov.
K bodom 29 a 30 [§ 21 ods. 1 písm. h) a poznámka pod čiarou k odkazu 22dc]
Navrhovaná zmena reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 18 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014), aby v prípade žiadosti o predĺženie pobytu alebo o obnovenie  povolenia  sezónni  pracovníci  neboli  povinní  prerušiť  svoju  prácu  z dôvodu prebiehajúcich administratívnych postupov alebo opustiť územie dotknutého členského štátu počas týchto postupov a tak umožniť sezónnym pracovníkom  pokračovať v práci. Možnosť pre  štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému uplynula platnosť prechodného pobytu na účel sezónneho zamestnania a ktorý požiadal o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, pokračovať vo výkone zametania počas konania o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania sa navrhuje doplnením v § 21 ods. 1 písm. h). Návrhom sa umožní štátnemu príslušníkovi tretej krajiny pracovať nielen odo dňa prijatia žiadosti do právoplatného skončenia konania o udelenie prechodného pobytu, ale aj do právoplatného skončenia konania o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ak je vydané potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením a potvrdenie o prijatí žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania spolu so všetkými náležitosťami. Návrhom sa zároveň dopĺňa odkaz 22dc na príslušné ustanovenie zákona o pobyte cudzincov.
K bodu 31 [§ 21 ods. 4 tretia veta]
Navrhuje sa úprava podmienok prideľovania štátnych príslušníkov tretej krajiny tak, že v prípade, ak dočasné pridelenie štátneho príslušníka skonči skôr, ako je obdobie, na ktoré mu bol udelený alebo obnovený prechodný pobyt na účel zamestnania, agentúra dočasného zamestnávania, ktorá žiadala o potvrdenie podľa § 21b pre štátneho príslušníka tretej krajiny na účel udelenia prechodného pobytu na účel zamestnania alebo na účel jeho obnovy, môže v rámci udeleného prechodného pobytu tohto štátneho príslušníka tretej krajiny jedenkrát dočasne prideliť za najmenej rovnako priaznivých mzdových podmienok k inému užívateľskému zamestnávateľovi na výkon zamestnania uvedeného v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením.
K bodom 32 a 33 [§ 21 ods. 5 prvá veta a § 21b ods. 8 písm. a)]
V reakcii na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 5 ods. 1 písm. a) bod ii)  a čl. 6 ods. 1 písm. a) bod ii) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) za účelom zabezpečenia povinnosti v pracovnej zmluve písomným spôsobom jasne uviesť trvanie zamestnania, navrhuje sa v § 21 ods. 5 definovať, že sezónne zamestnanie sa vykonáva v pracovnom pomere uzatvorenom na určitú dobu. V zmysle § 48 ods. 1 Zákonníka práce „Pracovný pomer je dohodnutý na neurčitý čas, ak nebola v pracovnej zmluve výslovne určená doba jeho trvania alebo ak v pracovnej zmluve
4
alebo pri jej zmene neboli splnené zákonné podmienky na uzatvorenie pracovného pomeru na určitú dobu.“ Z citovaného ustanovenia vyplýva, že v prípade pracovného pomeru na určitú dobu je v pracovnej zmluve výslovne určená doba jeho trvania.   Zároveň sa upravuje obdobie na účely vykonávania sezónnej práce. S cieľom zosúladenia s úpravou v Zákonníku práce sa navrhuje toto obdobie predĺžiť zo 180 dní na 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov. V tejto súvislosti sa v § 21b ods. 8 písm. a) upravuje obdobie, na ktoré sa vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ak ide o sezónne zamestnanie.
K bodu 34 [§ 21b ods. 9 písm. a)] 
Nadväzne na úpravu podmienok prideľovania štátnych príslušníkov tretej krajiny v § 21 ods. 4 sa návrhom dopĺňa, že potvrdenie vydané podľa § 21b ods. 1 písm. b) sa vydáva aj na obdobie, počas ktorého by malo dočasné pridelenie štátneho príslušníka tretej krajiny trvať.
K bodu 35 [§ 21b ods. 13 písm. b)] 
Nadväzne na navrhovanú úpravu podmienok prideľovania štátnych príslušníkov v § 21 ods. 4 sa v § 21b ods. 13 písm. b) navrhuje doplniť dôvod na zrušenie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a to, ak štátny príslušník tretej krajiny nenastúpil na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa do siedmich pracovných dní odo dňa dohodnutého ako deň nástupu dočasne prideleného zamestnanca na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa.
K bodu 36 [§ 21b ods. 14 písm. d)]
Nadväzne na navrhovanú úpravu v § 31 ods. 2 a ods. 3 sa navrhuje vypustenie odkazu na § 31 ods. 2 tak, aby zákonným dôvodom na zrušenie potvrdenia vydávaného podľa § 21b boli aj fakultatívne dôvody na zrušenie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania.
K bodom 37 a 40 [§ 22 ods. 1 prvá veta a § 22 ods. 9 úvodná veta]
Zmena reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 12 ods. 1 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a  pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) týkajúce sa povinnosti udeliť štátnym príslušníkom tretích  krajín, spĺňajúcim kritériá, povolenie na sezónne zamestnanie. Návrhom v § 22 ods. 1 a 9 sa explicitne uvádza právny nárok na udelenie povolenia na zamestnanie po splnení zákonných podmienok. 
K bodom 38 a 39 [§ 22 ods. 3 nové písmeno c) a § 22 ods. 5 písm. a)]
Návrh reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 20 ods. 2 písm. a) Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) týkajúcu sa regulácie ceny za ubytovanie pre štátneho príslušníka tretej krajiny. Ak ubytovanie zabezpečí alebo sprostredkuje zamestnávateľ môže od štátneho príslušníka tretej krajiny vyžadovať nájomné, ktoré nesmie byť neprimerane vysoké v porovnaní s jeho čistou odmenou a v porovnaní s kvalitou ubytovania. Návrhom sa v § 22 ods. 3 písm. c) dopĺňa nová podmienka pre udelenie povolenia na zamestnanie na účel sezónneho zamestnania a to, že mesačná úhrada, ktorú uhrádza štátny príslušník tretej krajiny za ubytovanie zabezpečovaného alebo sprostredkovaného zamestnávateľom nie je neprimerane vysoká v porovnaní s čistým zárobkom štátneho príslušníka tretej krajiny a v porovnaní s kvalitou zabezpečeného alebo sprostredkovaného ubytovania a v § 22 ods. 5 sa dopĺňa nová
5
príloha k žiadosti o udelenie povolenia na zamestnanie na účel sezónneho zamestnania, a to nájomná zmluva alebo rovnocenný doklad, v ktorom uvedené podmienky ubytovania, ak žiadosť o vydanie povolenia za zamestnanie na účel sezónneho zamestnania podal zamestnávateľ, ktorý zabezpečuje alebo sprostredkuje ubytovanie štátnemu príslušníkovi tretej krajiny počas obdobia trvania zamestnania. 
K bodu 41 [§ 22 nový odsek 13]
Na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 18 ods. 1 a 4 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) súvisiace s povinnosťou príslušného orgánu členského štátu na vydanie písomného odôvodneného rozhodnutia o neudelení povolenia na sezónnu prácu, reaguje úprava § 22 doplnením nového odseku 13. Napriek skutočnosti, že postup, podľa ktorého je vydávané
zamietavé stanovisko vo veci žiadosti o povolenie na účel sezónnej práce, je upravený v
interných dokumentoch kompetentných orgánov Slovenskej republiky, navrhuje sa tento postup upraviť v § 22 ods. 13 zákona. V prípade neudelenia a nepredĺženia povolenia na zamestnanie sa upravuje povinnosť pre úrad práce, sociálnych vecí a rodiny vydať odôvodnené zamietavé stanovisko v zákonných lehotách na udelenie alebo predĺženie povolenia na zamestnanie. 
K bodu 42 [§ 23 ods. 5 druhá veta]
Navrhovaná zmena reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 15 ods. 1 a 3 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014). V § 23 ods. 5 sa zavádza povinnosť povoliť sezónnym pracovníkom jedno predĺženie ich pobytu, ak si sezónni pracovníci predlžujú zmluvu s rovnakým zamestnávateľom, resp. sa zamestnajú u iného zamestnávateľa. Explicitne sa uvádza právny nárok na jedno predĺženie povolenia na zamestnanie po splnení zákonných podmienok. 
K bodu 43 [§ 23a ods. 1 písm. t)]
Na základe poznatkov aplikačnej praxe sa návrhom v § 23a ods. 1 písm. t) upravujú podmienky z hľadiska pobytu pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý úspešne absolvoval štúdium na strednej škole alebo na vysokej škole na území Slovenskej republiky. Cieľom návrhu je preklenúť obdobie z hľadiska pobytu štátneho príslušníka tretej krajiny po ukončení štúdia na strednej alebo vysokej škole a jeho oprávnenosť vykonávať zamestnanie bezprostredne po ukončení štúdia. Poznámka pod čiarou k odkazu 28aa je legislatívno-technickou úpravou.
K bodu 45 [§ 23b ods. 1 písm. a)]
Návrhom sa precizuje povinnosť zamestnávateľa vyžiadať si od štátneho príslušníka tretej krajiny pred jeho prijatím do zamestnania kópiu platného dokladu o pobyte alebo kópiu iného oprávnenia na pobyt. Nadväzne na navrhovanú úpravu § 21 ods.1 písm. g) a h) sa dopĺňa povinnosť zamestnávateľa vyžiadať si od štátneho príslušníka tretej krajiny potvrdenie o prijatí žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania a potvrdenie o prijatí žiadosti o obnovenie modrej karty, ktoré potvrdzujú prijatie tejto žiadosti so všetkými náležitosťami. 
6
K bodu 46 [§ 23b ods. 1 písm. c)]
Navrhovaná zmena reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii k  čl. 20 ods. 2 písm. b)  Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) pre situácie, ak ubytovanie zabezpečí zamestnávateľ alebo sa zabezpečí prostredníctvom neho, zamestnávateľ poskytne sezónnemu pracovníkovi nájomnú zmluvu alebo rovnocenný doklad, v ktorom sa jasne uvedú nájomné podmienky ubytovania. 
Nadväzne na navrhovanú úpravu podmienok prideľovania štátnych príslušníkov v § 21 ods. 4 sa navrhuje doplniť v druhom bode § 23b ods. 1 písm. c) povinnosť agentúry dočasného zamestnávania odovzdať užívateľskému zamestnávateľovi najneskôr pri nástupe dočasne prideleného zamestnanca na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa kópiu potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.
K bodu 47 [§ 23b ods. 2 druhá a tretia veta]
Návrhom sa precizuje povinnosť agentúry dočasného zamestnávania písomne informovať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny do siedmich pracovných dní o začatí a skončení pridelenia štátneho príslušníka tretej krajiny.
Nadväzne na vypustenie § 23a ods. 1 písm. aj) a s tým spojené plnenie si povinnosti zamestnávateľa podľa § 23b a nahradením novou právnou úpravou v § 21 ods. 1 písm. g) a h) sa návrhom v § 23b ods. 2 precizuje povinnosť zamestnávateľa, ktorý zamestnáva štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý vydané súhlasné potvrdenie podľa § 21a alebo § 21b a nemá udelený alebo obnovený prechodný pobyt na účel zamestnania alebo modrú kartu 21 ods. 1 písm. g), h)). Tento zamestnávateľ pri plnení povinnosti podľa § 23b ods. 2 písm. a) alebo b) pri nástupe do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny prikladá aj kópiu potvrdenia o prijatí žiadosti o vydanie modrej karty alebo potvrdenia o prijatí žiadosti o obnovenie modrej karty alebo kópiu potvrdenia o prijatí žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania alebo potvrdenia o prijatí žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ktoré potvrdzujú prijatie tejto žiadosti so všetkými náležitosťami.
K bodu 48 [§ 23b ods. 5 prvá veta]
Návrhom sa upravuje plnenie povinnosti zamestnávateľa voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, a to výlučne elektronicky (cez ústredný portál verejnej správy). Účelom návrhu je zefektívniť komunikáciu zamestnávateľa s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny s cieľom získania bezprostredných aktuálnych informácii a zosúladiť právny stav s aplikačnou praxou vzhľadom na to, že väčšina zamestnávateľov si aj v súčasnosti plní povinnosť podľa § 23b ods. 5 elektronicky.
K bodu 49 [§ 23b ods. 9]
Návrhom sa upravuje informačná povinnosť hostiteľského subjektu voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, nakoľko potvrdenie podľa § 21b ods. 8 písm. b) a c) vydáva úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. 
K bodu 50 [§ 23b ods. 10]
Navrhovaná zmena reaguje na námietky Európskej komisie k transpozícii čl. 17 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach
7
vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014) určením zákonnej povinnosti zamestnávateľa vyplatiť náhradu za všetky nedodržané záväzky, ktoré by si zamestnávateľ musel splniť, ak by  sa povolenie na účel sezónnej práce nezrušilo. Návrhom v § 23b ods. 10 sa precizuje povinnosť zamestnávateľa vyplatiť náhradu nielen v sume mzdy, ale za všetky nedodržané záväzky, a to tak, že ide o vyplatenie všetkých záväzkov vyplývajúcich z pracovnej a kolektívnej zmluvy. 
K bodu 51 [§ 23b ods. 12]
Nadväzne na navrhovanú úpravu podmienok prideľovania štátnych príslušníkov v § 21 ods. 4 sa navrhujú upraviť v § 23b ods. 12 písm. a) povinnosti užívateľského zamestnávateľa pri zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny vyžiadať si od štátneho príslušníka tretej krajiny a uchovávať počas trvania dočasného pridelenia nasledovné doklady - kópiu platného dokladu o pobyte a potvrdenia o prijatí žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania alebo potvrdenia o prijatí žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ktoré potvrdzuje prijatie uvedenej žiadosti so všetkými náležitosťami. Taktiež sa navrhuje povinnosť pre užívateľského zamestnávateľa uchovávať potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta.
Nadväzne na návrh nového dôvodu zrušenia potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta v § 21b ods. 13 písm. b) sa navrhuje doplniť povinnosť pre užívateľského zamestnávateľa písomne informovať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ak štátny príslušník tretej krajiny nenastúpil u neho na výkon práce do siedmich pracovných dní odo dňa dohodnutého ako deň nástupu dočasne prideleného zamestnanca na výkon práce u užívateľského zamestnávateľa.
K bodu 52 [§ 23b ods. 13]
Nadväzne na úpravu v § 23b ods. 9 sa návrhom určuje príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na splnenie informačnej povinnosti zamestnávateľa. 
K bodu 53 [§ 28 písm. a)]
Legislatívno-technická úprava.  
K bodu 54 [§ 29 ods. 3 písm. a)]
Zavedenie trestnej zodpovednosti právnických osôb, ku ktorému došlo s účinnosťou od 1. júla 2016 na základe zákona č. 
91/2016 Z. z.
 o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, našlo svoj odraz aj vo formálnej a obsahovej úprave inštitútu agentúry dočasného zamestnávania. Predmetná korekcia sa prejavila v precizovaní podmienok trestnej bezúhonnosti agentúry dočasného zamestnávania, resp. osôb konajúcich v jej mene. Prostredníctvom nového znenia § 29 ods. 3 písm. a) tak došlo k spresneniu, že u právnickej osoby musí podmienku bezúhonnosti spĺňať aj fyzická osoba, ktorá koná v mene agentúry dočasného zamestnávania. Navrhovanou úpravou sa sleduje sprecizovanie pojmov zamerané na zdôraznenie faktu, že podmienku bezúhonnosti musí spĺňať aj fyzická osoba konajúca v mene agentúry dočasného zamestnávania.  
K bodu 55 [§ 29 ods. 3 písm. e)]
Navrhovanou úpravou sa z dôvodu jednoznačnej interpretácie stanovuje, že na účel udelenia povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania právnická alebo fyzická
8
osoba vlastní alebo v nájme priestory, v ktorých bude vykonávať činnosť agentúry dočasného zamestnávania.
K bodu 56 [§ 29 ods. 3 písm. f)]
Za účelom klásť dôraz na finančnú stabilitu a finančnú zodpovednosť sa do výšky vlastného imania v hodnote najmenej 30 000 eur, ktorým musí právnická osoba disponovať, nezapočítava hodnota základného imania.
K bodom 57, 58, 59 a 60 29 odsek 3 nové písmeno m), § 29 ods. 5 prvá veta, § 29 ods. 6 a § 29 ods. 7 písm. a)]
Z aplikačnej praxe vyplynula potreba zavedenia prísnejších mechanizmov udeľovania povolení na vykonávanie činnosti agentúr dočasného zamestnávania s cieľom zvýšenia štandardov vykonávaných činností a ochrany práv prideľovaných zamestnancov.  Navrhovaná úprava zavádza dôveryhodnosť ako podmienku na vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania právnickej osobe alebo fyzickej osobe. U právnickej osoby, musí podmienku dôveryhodnosti spĺňať aj štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu. V reakcii na zavedenie novej podmienky § 29 ods. 6 upravuje, ktorá právnická osoba alebo fyzická osoba sa nepovažuje za dôveryhodnú na účely odseku 3 písm. m).
K bodom 61 a 63 [§ 29 ods. 7 písm. b) a § 29 ods. 9 nové písmeno b)]
Rozšírenie náležitostí žiadosti o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania o adresu priestorov podľa ods. 3 písm. e) v navrhnutej úprave reflektuje na poznatky a problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe.
Náležitosť žiadosti o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania spočívajúca v predložení dokladov o dosiahnutom stupni vzdelania fyzickej osoby, resp. osoby, ktorá koná v mene právnickej osoby, bola z dôvodu nadbytočnosti vo vzťahu k ods. 8 písm. i) vypustená.
K bodom 62 a 64 [§ 29 ods. 7 nové písmeno d) a § 29 ods. 9 písm. d)]
Rozšírenie náležitostí žiadosti o vydanie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania v navrhnutej úprave reflektuje na poznatky a problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe,  súvisiace s presnejšou identifikáciou zamestnaní, na ktoré bude agentúra dočasného zamestnávania prideľovať dočasných agentúrnych zamestnancov. Poznámka pod čiarou k odkazu 35daa je legislatívno-technickou úpravou.
K bodu 65 [§ 31 ods. 1 písm. f)]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 66 [§ 31 ods. 1 písm. h)]
Činnosť agentúry dočasného zamestnávania je podmienená vydaním povolenia právnickej alebo fyzickej osobe po splnení ustanovených podmienok v § 29 ods. 3. Nakoľko ide o zásadné predpoklady na zabezpečenie riadneho výkonu fungovania subjektu, ktorý poskytuje služby na trhu práce, je opodstatnenou potrebou zadefinovať rámec predpokladov (podmienok), ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať nielen na účely vydania povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania, ale počas celého trvania platnosti povolenia.
9
K bodu 67 [§ 31 ods. 1 nové písmená i) a j)]
Navrhované znenie § 31 ods. 1 písm. i) dopĺňa povinnosti agentúry dočasného zamestnávania v reakcii na navrhované znenie § 29 ods. 3 písm. m) a § 29 ods. 6, ktorými sa reflektuje na potrebu zavedenia prísnejších mechanizmov udeľovania povolení na vykonávanie činnosti agentúr dočasného zamestnávania, s cieľom zvýšenia štandardov vykonávaných činností a ochrany práv prideľovaných zamestnancov.  V § 31 ods. 1 písm. j) sa zavádza povinnosť pre aktívnu spoluprácu agentúry dočasného zamestnávania s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny, formou oznamovacej povinnosti relevantných zmien. 
K bodom 68 a 69 [§ 31 ods. 2 a § 31 ods. 2 písm. b)]
Navrhovanou právnou úpravou sa z dôvodu jednoznačnej interpretácie zákona vypúšťa prvá veta. Zároveň sa ustanovujú dôvody, kedy Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny na základe spoľahlivo zisteného stavu zruší povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania. Odkazujúc na § 70 ods. 1 v spojení s § 12 písm. l) prvého bodu sa v konaní o zrušení povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania postupuje podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov. V poznámke pod čiarou k odkazu 33 ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 70 [§ 31 ods. 3]
Navrhované znenie upravuje podmienky, za ktorých sa Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny priznáva možnosť pozastaviť alebo zrušiť povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania, a to aj bez podnetu subjektov uvedených v písm. a) d). Navrhovaná právna úprava systematicky reaguje na úpravu § 31 ods. 2, a to z dôvodu jednoznačnej interpretácie zákona. Odkazujúc na § 70 ods. 1 v spojení s § 12 písm. l) prvého bodu sa v konaní o pozastavení alebo zrušení povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania postupuje podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov..
K bodom 71 a 72 [§ 32 ods. 1 písm. a) a § 32 ods. 2 písm. f)]
Navrhovanou úpravou sa rozširuje definícia sprostredkovania zamestnania o osoby v hmotnej núdzi vo väzbe na úpravy navrhované v zákone č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III).
K bodu 73 [§ 32 ods. 9]
Sprecizovanie terminológie.
K bodom 74, 87 a 118 [§ 32 ods. 11 písm. a), nový § 41b a § 67 ods. 4]
Na účely sprostredkovania vhodného zamestnania sa navrhovanou úpravou v § 32 ods. 11 písm. a) zavádza povinnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny viesť evidenciu osôb v hmotnej núdzi.  Navrhované znenie § 41b určuje obsah evidencie osôb v hmotnej núdzi t. j. rozsah údajov, ktoré potrebné na to, aby bolo možné sprostredkovať osobe v hmotnej núdzi vhodné zamestnanie. Ustanovenie § 67 ods. 4 sa na účely vedenia evidencie rozširuje o povinnosť spracúvať osobné údaje osôb v hmotnej núdzi v súlade so zákonom č. 18/2018 Z. z.  o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 
10
K bodom 75 a 76 [§ 32 ods. 11 písm. d) a § 32 ods. 13]
Navrhovanou úpravou v § 32 ods. 11 písm. d) sa rozširuje okruh subjektov, ktorým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na účely sprostredkovania zamestnania poskytuje náhradu časti cestovných výdavkov súvisiacich s absolvovaním vstupného povohovoru alebo výberového konania u zamestnávateľa alebo s účasťou na skupinovom sprostredkovaní zamestnania, ktoré organizuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na území Slovenskej republiky pre zamestnávateľa alebo pre zamestnávateľa z členského štátu Európskej únie, o osobu v hmotnej núdzi. Úpravou v § 32 ods. 13 sa precizuje povinnosť uchádzača o zamestnanie alebo osoby v hmotnej núdzi predkladať s písomnou žiadosťou na účely náhrady časti cestovných výdavkov potvrdenia o absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania u zamestnávateľa, ktorými nedisponuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. 
K bodu 77 [nový § 32a]
Navrhuje sa úprava aktívnych opatrení na trhu práce za účelom zlepšenia a zefektívnenia integrácie osôb v hmotnej núdzi v § 32a. Na účel ponuky vhodného zamestnania sa upravuje disponibilita osoby v hmotnej núdzi a dôvody nespolupráce osoby v hmotnej núdzi. Úprava v ods. 5 odkazuje na demonštratívny výpočet vážnych dôvodov, pre ktoré možno uznať nedodržanie disponibility osoby v hmotnej núdzi vrátane „iných dôvodov“, ktorých vážnosť hodnotí úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (napr. možnosti dopravy).V prípade preukázania nespolupráce osoby v hmotnej núdzi sa navrhuje postup vo väzbe na zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 
K bodom 78 a 85 [§ 33 ods. 2 a § 37 ods. 2]
Uvedené ustanovenia sa s ohľadom na úpravu v § 67 ods. 5 vypúšťajú pre nadbytočnosť.
K bodu 79 [§ 34 ods. 11]
Reflektujúc na úpravu v § 70 ods. 21 v spojení s § 72az ods. 1 sa vypúšťa povinnosť uchádzača o zamestnanie predložiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti.
K bodu 80 [§ 35 ods. 3 písm. b)]
Zosúladenie predmetného ustanovenia s ustanovením § 54 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým bolo štúdium popri zamestnaní nahradené externou forma štúdia, ktorá sa uskutočňuje ako večerná, diaľková alebo dištančná. 
K bodu 81 [§ 36 ods. 4 písm. a)]
Zosúladenie pojmu so zákonom č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
K bodu 82 [§ 36 ods. 4 písm. b)]
Legislatívno-technická úprava. 
11
K bodu 83 [§ 36 ods. 4 písm. c)]
Navrhovanou právnou úpravou sa upúšťa od povinnosti uchádzača o zamestnanie preukazovať dočasnú pracovnú neschopnosť. Postup pri overovaní a preukazovaní dočasnej pracovnej neschopnosti sa navrhuje nadväzne ustanoviť v § 70 ods. 21.  
K bodu 84 [§ 36 ods. 5 písm. b)]
Vecná úprava v nadväznosti na zavedenie pojmu služieb vo verejnom záujme v § 52 ods. 2 písm. b), ktorý reflektuje na širší okruh subjektov organizujúcich aktivačnú činnosť. 
K bodu 86 [§ 39a ods. 1]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 88 [§ 42 ods. 1]
Úpravou sa rozširuje okruh subjektov, ktorým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zabezpečuje informačné a poradenské služby, o osoby v hmotnej núdzi.
K bodom 89, 90, 91, 92 a 93 43 ods. 1, § 43 ods. 2, § 43 ods. 5, § 43 ods. 8 prvá veta a druhá veta a § 43 ods. 9 písm. b) a g)]
Úpravou sa rozširuje okruh subjektov, ktorým úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže zabezpečiť odborné poradenské služby, o osoby v hmotnej núdzi. Zároveň sa upravuje rozsah odborných poradenských služieb na účely tohto zákona, vrátane vypracovania individuálneho akčného plánu na podporu pracovného uplatnenia.
Zmena v § 43 ods. 5 je legislatívno-technickou úpravou a reaguje na návrh zmeny v § 43 ods. 2 písm. b).
K bodu 94 [§ 49 ods. 5]
Navrhovaná úprava zohľadňuje praktické skúsenosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny z doterajšej realizácie tohto aktívneho opatrenia na trhu práce vo väzbe na poskytovanie zálohovej platby príspevku vo výške 60 % do 30 kalendárnych dní, a to odo dňa vyradenia uchádzača o zamestnanie z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu vzniku oprávnenia prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť a legislatívno-technická úprava § 49 ods. 5 reaguje na vypustenie písmena c) z § 49 ods. 6.
K bodu 95 [§ 49 ods. 6]
Údaj „dátum začatia prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti“ je v dohode o poskytnutí príspevku irelevantný. Uvedenou informáciou úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v čase uzatvorenia dohody nedisponuje.  
K bodu 96 [§ 51 ods. 5]
Z dôvodu prevencie neefektívneho vynakladania verejných finančných prostriedkov sa v § 51 ods. 5 zavádza horná hranica náhrady poistného na úrazové poistenie počas vykonávania absolventskej praxe.
K bodu 97 [§ 51 ods. 8 písm. h)]
V nadväznosti na zistenia aplikačnej praxe sa navrhnutou úpravou upravuje lehota na úhradu príspevku na vykonávanie absolventskej praxe zo strany úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
12
K bodu 98 [§ 52 a 53]
K § 52  
Navrhovanou úpravou § 52 sa definuje nový zákonný rámec poskytovania príspevku na aktivačnú činnosť. Rozširujú sa možnosti vykonávania aktivačnej činnosti  formou služieb vo verejnom záujme vykonávaním prác vo vymedzených oblastiach podľa odseku 2 písm. b), napríklad pri poskytovaní služieb v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry alebo športu, s cieľom podporiť získavanie praktických schopností a rozvoj zručností dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi potrebných pre trh práce vykonávaním kvalifikovanejších pracovných činností. V tejto súvislosti sa rozširuje okruh osôb, ktoré organizujú aktivačnú činnosť o právnickú osobu, ktorá vykonáva svoju činnosť v niektorej z oblastí podľa odseku 2 písm. b), ak túto činnosť nevykonáva za účelom dosiahnutia zisku. S cieľom zabezpečiť hospodárnosť vynakladania finančných prostriedkov z verejných zdrojov pri poskytovaní príspevku na aktivačnú činnosť sa ako nevyhnutná súčasť žiadosti zavádza zámer aktivačnej činnosti na hodnotenie efektívnosti, reálnosti a účelnosti aktivačnej činnosti. Zavádza sa nový príspevok určený na úhradu cestovných výdavkov na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi do miesta vykonávania aktivačnej činnosti mimo územia obce, v ktorej dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt, v maximálnej mesačnej výške 40 eur na jedného dlhodobo nezamestnaného občana. Na účely organizovania aktivačnej činnosti vykonávanej formou menších obecných služieb pre obec môže obec spolupracovať s inými obcami na základe zmluvy uzavretej podľa § 20a zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Spolupráca obcí pri organizovaní aktivačnej činnosti sa umožňuje v prípade, ak vykonávanie aktivačnej činnosti je v záujme každej z dotknutých obcí.
  
K § 53  
Navrhovaná úprava rozširuje okruh osôb, ktorým sa poskytuje príspevok na dochádzku za prácou o zamestnanca, ktorý bol osobou v hmotnej núdzi bezprostredne pred nástupom do zamestnania, čím sa zvyšujú možnosti pre osobu v hmotnej núdzi uplatniť sa na trhu práce a zotrvať v zamestnaní prostredníctvom zníženia výdavkov na dopravu počas prvých šiestich mesiacov od nástupu do zamestnania. Úprava maximálnej výšky príspevku na 150 eur za kalendárny mesiac reaguje na zrušenie vymedzenia vzdialenostných pásiem nad 150 km pri poskytovaní príspevku vychádzajúc z poznatkov aplikačnej praxe a z účelu poskytovania príspevku na dochádzku za prácou, ktorým je podpora znižovania cestovných výdavkov zamestnanca pri pravidelnom, dennom dochádzaní do zamestnania. Príspevok sa poskytuje aj v prípade, ak zamestnanec nastúpi do ďalšieho zamestnania bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie počas obdobia poskytovania príspevku. Za bezprostredne nadväzujúce zamestnanie sa na účel poskytovania príspevku podľa § 53 a tiež aj príspevku podľa § 53a považuje vznik pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu najneskôr v nasledujúci pracovný deň po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.
K bodu 99 [§ 53a ods. 7]
Návrhom sa objektivizuje lehota na predloženie dokladu o trvaní zamestnania. 
13
K bodom 100, 101, 102, 103 a 104 54 ods. 1 písm. b) a c), § 54 ods. 1 písm. d), § 54 ods. 3 písm. a), § 54 ods. 4 písm. b) a § 54 ods. 4 nové písmeno d)]
Rozširuje sa možnosť realizácie aktívnych opatrení na trhu práce formou projektov a programov pre osobu v hmotnej núdzi za účelom podpory jej zlepšenia možnosti uplatnenia na trhu práce. Úpravy v § 54 ods. 3 písm. a)  a § 54 ods. 4 písm. b) sú legislatívno-technické úpravy.
K bodu 105 [§ 54 ods. 5 nové písmeno f)]
Navrhovaná úprava reaguje na poznatky aplikačnej praxe najmä za účelom kvalitnejšej realizácie § 54 ods. 3.  Z požiadaviek zamestnávateľských subjektov pri obsadzovaní voľných pracovných miest vyplýva, že hlavnou bariérou pri uplatňovaní fyzických osôb na trhu práce je nedostatok odborných zručností a praktických skúseností. Cieľom navrhovanej úpravy je vytvoriť podmienky na získanie potrebných zručností a skúseností v reálnom pracovnom prostredí zamestnávateľa. 
K bodu 106 [§ 54 nový odsek 10]
Úpravou sa navrhuje vyňať osoby v hmotnej núdzi z okruhu oprávnených osôb na projektoch a programoch, ktoré svojim obsahom zodpovedajú aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec podľa § 52 (napr. projekt PUPN). S ohľadom na nízku pridanú hodnotu vykonávania menších obecných služieb na zvýšenie zamestnateľnosti v porovnaní s inými opatreniami aktívnej politiky trhu práce sa uvedené navrhuje práve z dôvodu zvýšenia zamestnateľnosti týchto osôb. Zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie predstavuje pre nezamestnaného možnosť využívania širších nástrojov služieb zamestnanosti, čo považujeme z hľadiska možnosti včasného pracovného uplatnenie za významné. Na účely pomoci v hmotnej núdzi je skutočnosť, že osoba v hmotnej núdzi je evidovaná v evidencii uchádzačov o zamestnanie veľmi dôležitá aj z hľadiska možnosti objektívneho posúdenia aktívneho prístupu osoby v hmotnej núdzi k riešeniu nepriaznivej sociálnej situácie, v ktorej sa nachádza. Je to preukázateľný spôsob jej záujmu nájsť si vhodné zamestnanie.
K bodu 107 [§ 55 ods. 6]
V nadväznosti na poznatky aplikačnej praxe spojenej s výkonom obhliadky, ktorú vykonáva úrad práce, sociálnych vecí a rodiny a je ju nevyhnutné aktuálne realizovať v zmysle § 38 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov pred vydaním rozhodnutia o priznaní postavenia chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, sa z dôvodu zefektívnenia postupov/činnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny a skrátenia lehôt súvisiacich s vydaním rozhodnutia o priznaní postavenia chránenej dielne alebo chráneného pracoviska návrhom upravuje postup tak, aby úrad práce, sociálnych vecí a rodiny pred vydaním rozhodnutia o priznaní postavenia chránenej dielne alebo chráneného pracoviska preveril skutočnosti priamo na mieste, t. j. či pracovné podmienky a nároky na pracovný výkon na pracovisku, na ktorom byť zriadená chránená dielňa alebo chránené pracovisko, sú prispôsobené zdravotnému stavu občana so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce v zmysle definície chránenej dielne a chráneného pracoviska. 
K bodu 108 [§ 55 ods. 10]
Návrhom sa predlžuje lehota na uplatnenie výnimky pri dočasnom uvoľnení pracovných miest v chránenej dielni za účelom zlepšenia vykonateľnosti tohto ustanovenia v aplikačnej praxi a odstránenia tvrdosti zákona vo vzťahu k súčasne určenej lehote pre oznámenie skutočnosti na
14
uplatnenie tejto výnimky. V chránenej dielni, v ktorej počet zamestnaných občanov so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce klesne pod 50 % z dôvodu uvoľnenia pracovných miest, na ktorých boli zamestnaní občania so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce, sa podmienka zamestnávania najmenej 50 % občanov so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce v pracovnom pomere na pracovnom mieste v chránenej dielni bude považovať najviac počas troch mesiacov za splnenú, ak právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá zriadila chránenú dielňu, písomne oznámi túto skutočnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny do desiatich pracovných dní odo dňa, v ktorom prestala plniť uvedenú podmienku. Lehota na uplatnenie výnimky z podmienky zamestnávať občana so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce sa predlžuje za rovnakých podmienok aj v prípade, ak sa uvoľnilo pracovné miesto na chránenom pracovisku u zamestnávateľa.
K bodu 109 [§ 57 ods. 4]
Navrhovaná úprava zohľadňuje praktické skúsenosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny z doterajšej realizácie tohto aktívneho opatrenia na trhu práce vo väzbe na poskytovanie zálohovej platby príspevku vo výške 60 % do 30 kalendárnych dní, a to odo dňa vyradenia uchádzača o zamestnanie z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu vzniku oprávnenia prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť.
K bodu 110 [§ 57 ods. 5]
Údaj „dátum zriadenia chráneného pracoviska a dátum začatia prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti“, je v dohode o poskytnutí príspevku irelevantný. Uvedenou informáciou úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v čase uzatvorenia dohody o poskytnutí príspevku nedisponuje.  
K bodu 111 [§ 57 ods. 6 prvá veta]
Navrhuje sa zosúladenie s § 49 ods. 7, na základe ktorého úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže uchádzačovi o zamestnanie zabezpečiť vzdelávanie týkajúce sa prípravy na začatie prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti na chránenom pracovisku. Tým sa ponecháva možnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny takéto vzdelávanie zabezpečiť.
K bodu 112[§ 58 ods. 9 písm. b)]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 113 [§ 58 ods. 13 písm. c)]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 114 [§ 58 ods. 15]
Sprecizovanie znenia vzhľadom na to, že v súlade s § 58 ods. 7 Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny vydáva  povolenie na vykonávanie činnosti agentúry podporovaného zamestnávania na dobu neurčitú.
K bodu 115 [§ 58 ods. 16 písm. a)]
Legislatívno-technická úprava.  
15
K bodu 116 [§ 59 ods. 3]
Navrhovanou úpravou sa na účely poskytovania príspevku na činnosť pracovného asistenta spresňujú požiadavky na pracovného asistenta, a to dovŕšenie 18 rokov veku a spôsobilosť na právne úkony, kde sa bude vyžadovať úplná spôsobilosť na právne úkony.
K bodu 117 [§ 63 ods. 1 písm. c) a § 67 ods. 18]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 119 [§ 67 ods. 6]
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 120 [§ 67 ods. 8]
Vecná úprava v nadväznosti na skutočnosť, že Ústav informácií a prognóz školstva bol zrušený ku dňu 31. decembra 2013 zlúčením s Centrom vedecko-technických informácií Slovenskej republiky.
K bodom 121 a 122 [§ 67 ods. 9 a § 67 ods. 10]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 123 [§ 69 nové písmeno a)]
Ustanoviť podrobnosti o primeranosti výšky úhrady za ubytovanie štátneho príslušníka tretej krajiny zabezpečovaného alebo sprostredkúvaného zamestnávateľom podľa § 22 ods. 3 písm. c) sa navrhuje vo vyhláške Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.  
K bodu 124 [§ 69 nové písmeno h)]
Ustanoviť výšku príspevku na cestovné výdavky na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi do miesta výkonu aktivačnej činnosti podľa § 52 ods. 11 písm. c) sa navrhuje vo vyhláške Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 125 [§ 69 písm. i)]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 126 [§ 70 ods. 10]
Navrhovanou právnou úpravou sa vypustil inštitút fiktívneho rozhodnutia, ktorý by sa nemal využívať v nadväznosti na neprimerane krátku lehotu na rozhodnutie, v ktorej správny orgán z objektívnych príčin často nemôže dostatočne zistiť skutočný stav veci a rozhodnúť zákonným spôsobom. To platí osobitne pre situáciu, keď dotknuté práva zraniteľných osôb, akými osoby so zdravotným postihnutím. Zároveň sa zavádza nové znenie § 70 ods. 10 z dôvodu prevencie neefektívneho vynakladania verejných finančných prostriedkov a za účelom zavedenia mechanizmu kontroly pri poskytovaní príspevkov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce.  
16
K bodu 127 [§ 70 ods. 18]
S cieľom vykonávať verejnú moc elektronicky (Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov) a znížiť administratívnu záťaž úradov práce, sociálnych vecí a rodiny navrhovaná právna úprava zavádza povinnosť uvedených subjektov komunikovať s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny elektronicky.  
K bodu 128 [§ 70 ods. 19]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 129 [§ 70 nový odsek 21]
Navrhované ustanovenie upravuje postup úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri overovaní dočasnej pracovnej neschopnosti z úradnej povinnosti v registri dočasných pracovných neschopností.   V porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa navrhuje, aby fyzická osoba preukazovala dočasnú pracovnú neschopnosť len z dôvodu nefunkčnosti technických zariadení, v nadväznosti na zmeny zákona č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov účinné od 1. januára 2026. Poznámka pod čiarou k odkazu 63ad je legislatívno-technickou úpravou.  
K bodu 130 [nový § 72az]
V odseku 1 sa v nadväznosti na bod 125 70 ods. 21) ustanovuje prechodné obdobie do 31. decembra 2025, počas ktorého bude začiatok a skončenie dočasnej pracovnej neschopnosti úradu práce, sociálnych vecí a rodiny preukazovať tak ako doteraz fyzická osoba, keďže úrady práce, sociálnych vecí a rodiny získajú v zmysle zákona č. 153/2013 Z. z. prístup do registra dočasných pracovných neschopností od 1. januára 2026.
V odseku 2 sa ustanovuje pravidlo, že na účely § 29 ods. 6 písm. b) a § 31 ods. 1 písm. i) sa za zrušenie agentúry dočasného zamestnávania považuje také zrušenie, ku ktorému došlo po účinnosti tohto zákona tak, aby nová právna úprava nepôsobila retroaktívne.
V odseku 3 sa pre existujúce agentúry dočasného zamestnávania ustanovuje prechodné obdobie do 30. novembra 2025 na splnenie povinnosti spĺňať počas celého obdobia trvania platnosti povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania podmienky na udelenie tohto povolenia 31 ods. 1 písm. h)]. Zároveň sa ustanovuje fikcia, že počas tohto prechodného obdobia agentúra dočasného zamestnávania povinnosť podľa § 31 ods. 1 písm. h) spĺňa.
V odseku 4 sa pre existujúce agentúry dočasného zamestnávania ustanovuje prechodné obdobie do 31. decembra 2026 na splnenie povinnosti disponovať vlastným imaním v hodnote najmenej 30 000 eur, do ktorého sa nezapočítava hodnota základného imania. Zároveň sa ustanovuje fikcia, že počas tohto prechodného obdobia agentúra dočasného zamestnávania túto povinnosť spĺňa. Pôvodná povinnosť disponovať vlastným imaním v hodnote 30 000 eur vrátane hodnoty základného imania zostáva počas prechodného obdobia pre existujúce agentúry dočasného zamestnávania zachovaná aj so sankciou zrušenia povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania v prípade nedodržania tejto povinnosti.
17
V odseku 5 sa v záujme právnej istoty ustanovuje, že pri poskytovaní príspevkov podľa § 49, § 52, § 53, § 57 a 59 na základe dohody uzatvorenej pred 1. septembrom 2025 sa postupuje podľa doterajšej právnej úpravy.
V odseku 6 sa v nadväznosti na bod 122 70 ods. 10) ustanovuje prechodné obdobie do 30. novembra 2025 na splnenie povinnosti poberateľov príspevku podľa tohto zákona alebo príspevku v rámci projektu alebo programu podľa § 54 spĺňať podmienky na poskytnutie príspevku počas celého obdobia poskytovania príspevku. Zároveň sa ustanovuje fikcia, že počas tohto prechodného obdobia poberatelia príspevku povinnosť podľa § 70 ods. 10 spĺňajú.
V odseku 7 sa v záujme zachovania právnej istoty a dodržania zásady zákazu retroaktivity ustanovuje, že začaté konania sa dokončia v právnom režime podľa doterajšej právnej úpravy.
K bodu 131 [príloha č. 1 písm. A písm. c) druhý bod]
Legislatívno-technická úprava. 
K bodu 132 [prílohe č. 1 písm. C]
Návrhom na úpravu sa z evidencie zamestnávateľov na účely vyhľadávania voľných pracovných miest a zo zoznamu chránených dielní a chránených pracovísk vypúšťajú údaje o druhu vlastníctva, type zriaďovateľa a bankovom spojení, ktorých sledovanie sa ukázalo byť v podmienkach aplikačnej praxe ako nadbytočné. 
K bodu 133 [príloha č. 1 nové písmeno E]
Navrhovaná úprava rámcovo určuje obsah evidencie osôb v hmotnej núdzi v rozsahu údajov potrebných na sprostredkovanie vhodného zamestnania osobe v hmotnej núdzi vo väzbe na navrhované úpravy zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III). 
K bodu 134 [príloha č. 1 písm. F nové písmeno i)]  
Navrhovanou úpravou sa na účely poskytovania služieb zamestnanosti rozširuje okruh údajov poskytovaných Sociálnou poisťovňou o údaj o dovŕšení veku potrebného na nárok na starobný dôchodok.
K bodu 135 [príloha č. 1 písm. G]
Vecná úprava v nadväznosti na skutočnosť, že Ústav informácií a prognóz školstva bol zrušený ku dňu 31. decembra 2013 zlúčením s Centrom vedecko-technických informácií Slovenskej republiky.
K bodu 136 [nadpis prílohy č. 2]
Úpravou nadpisu sa zoznam dokladov na účely sprostredkovania zamestnania stanovuje aj pre osoby v hmotnej núdzi vo väzbe na navrhované úpravy zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. III). 
K bodu 137 [príloha č. 2 písm. B úvodná veta]
Úpravou sa na účely sprostredkovania zamestnania ustanovuje zoznam dokladov, ktoré osoba v hmotnej núdzi predkladá úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. 
18
K čl. II (zákon o pobyte cudzincov)
Nadväzne na navrhovanú úpravu obdobia na účely vykonávania sezónnej práce v zákone o službách zamestnanosti, sa v § 23 ods. 4 a § 34 ods. 1 písm. a) navrhuje predĺžiť obdobie, na ktoré sa udeľuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a obnovuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na obdobie, ktoré spolu s predchádzajúcim udeleným prechodným pobytom na výkon sezónneho zamestnania súhrnne nepresiahne 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.
K čl. III (zákon o pomoci v hmotnej núdzi)
K bodu 1 [§ 4 ods. 3 písm. a)]
Navrhuje sa zaviesť ďalší motivačný prvok, pre tých členov domácnosti, ktorí v období poskytovania pomoci v hmotnej núdzi nastúpia do zamestnania formou odstupňovania zvýhodneného započítavania príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu najdlhšie počas 6 kalendárnych mesiacov od vzniku tohto pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Počas prvých dvoch kalendárnych mesiacov sa na účely pomoci v hmotnej núdzi nebude posudzovať celý príjem z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, ďalšie dva kalendárne mesiace 75% z príjmu plynúceho z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu a nasledujúce dva kalendárne mesiace 50 % z príjmu plynúceho z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Následne po 6 mesiacoch za príjem nebude posudzovaných 25% z príjmu zo závislej činnosti alebo obdobného príjmu z cudziny tak, ako to upravuje súčasná právna úprava. Obdobný pracovný vzťah je štátnozamestnanecký pomer alebo služobný pomer, t. j. nejde o dohody o prácach vykonávaným mimo pracovného pomeru. Cieľom uvedeného opatrenia je výraznejšie podporiť prijatie a udržanie si zamestnania, najmä tých členov domácnosti, ktorí zaťažení výkonom exekúcie.
K bodu 2 [§ 4 ods. 3 písm. w)]
Navrhuje sa za príjem na účely pomoci v hmotnej núdzi nepovažovať sumu priznanú a vyplatenú zamestnancovi podľa § 9 ods. 2 písm. t) a § 32a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (zamestnanecká prémia) a sumu daňového zvýhodnenia na vyživované dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti podľa § 9 ods. 2 písm. n) a § 32a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (daňový bonus). Ide o ďalšiu formu motivácie zamestnať sa, nakoľko tým, že sa tento príjem nebude považovať za príjem na účely pomoci v hmotnej núdzi, bude predstavovať výrazné zvýšenie príjmu pre domácnosti s deťmi.
K bodu 3 [§ 4 ods. 4 a 5]
Navrhuje sa v súvislosti s novelizačným bodom 1 určiť, že rozhodujúce obdobie, v ktorom sa príjem bude zvýhodnene posudzovať na účely pomoci v hmotnej núdzi, je obdobie šiestich kalendárnych mesiacov od vzniku prvého pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, ktorý vznikol počas poskytovania pomoci v hmotnej núdzi, a to aj pre viaceré
19
pracovného pomery alebo obdobné pracovné vzťahy existujúce popri sebe. Zavedenie rozhodujúceho obdobia v praxi bude znamenať, že ak pracovný pomer členovi domácnosti začal v mesiaci január a skončil v mesiaci marec, tak zvýhodnené posudzovanie príjmu za mesiac január február je vo výške 100% a za mesiac marec vo výške 75 %. Nový pracovný pomer vznikne členovi domácnosti v mesiaci júl, v ktorom sa za príjem nebude považovať 25 % príjmu z jeho pracovného pomeru. Opätovné zvýhodnené posudzovanie príjmu bude možné pri pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu, ktorý vznikol po uplynutí 24 kalendárnych mesiacov od vzniku pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, pri ktorom sa na započítanie z neho plynúceho príjmu prvýkrát uplatnilo. Cieľom je predchádzať jednak možnému zneužívaniu zvýhodneného posudzovania príjmu na účely pomoci v hmotnej núdzi pri uzatváraní nových pracovných pomerov alebo obdobných pracovných vzťahov, ako aj motivácia zotrvať v zamestnaní.
K bodu 4 [§ 8a]
V súvislosti s novelizačným bodom 7 11 ods. 3) sa na účely posudzovania trvania nároku na ochranný príspevok navrhuje definovať posudzovanie trvania nepriaznivého zdravotného stavu na účely nároku na ochranný príspevok ako lekársku posudkovú činnosť, ktorej výkon zabezpečuje úrad práce, sociálnych vecí a rodiny a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny. Ako kvalifikačné predpoklady na výkon lekárskej posudkovej činnosti sa navrhujú totožné kvalifikačné predpoklady ako na výkon lekárskej posudkovej činnosti v zmysle § 19 zákona č. 376/2024 Z. z. o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 376/2024 Z. z.“) Obdobne ako v zákone č. 376/2024 Z. z. aj na účely tohto zákona je možné uplatniť prechodné obdobie ustanovené v § 23 zákona č. 376/2024 Z. z.
K bodu 5 [§ 9 ods. 1 a § 15 ods. 1]
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačným bodom 6.
K bodu 6 [§ 10]
S ohľadom na rozsah navrhovaných zmien v § 10 sa navrhuje jeho nové znenie.
V súvislosti s novelizačným bodom 8, ktorým sa navrhujú novo ustanoviť sumy aktivačného príspevku na troch úrovniach, sa zároveň navrhuje v § 10 ods. 2 upraviť aj sumy dávok v hmotnej núdzi podľa súm upravených od 1. januára 2025 na základe opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi.
V porovnaní so súčasným znením § 10 sa navrhuje úprava podmienok vzniku a trvania nároku na plnú výšku dávky v hmotnej núdzi prijatím sprostredkovaného vhodného zamestnania. Zároveň sa na tento účel navrhuje sledovať aj skutočnosť, či člen domácnosti nastúpil do sprostredkovaného vhodného zamestnania a či sa člen domácnosti dostavil na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na miesto určené úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účel ponuky vhodného zamestnania. Tiež sa navrhuje zníženie dávky aj v prípade, že dôjde k opakovanému skončeniu právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, do jedného mesiaca od jeho vzniku, okrem prípadu, že k jeho skončeniu došlo z dôvodu, pre ktorý môže člen domácnosti okamžite skončiť právny vzťah, ktorý mu zakladá nárok na príjem zo závislej
20
činnosti (napr. z dôvodu nevyplatenie mzdy zamestnávateľom) alebo z dôvodu straty spôsobilosti člena domácnosti na výkon činností v takomto právnom vzťahu (napr. zdravotné dôvody). V prípade, že došlo u člena domácnosti k predčasnému ukončeniu právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny prvýkrát, na uvedenú skutočnosť sa neprihliada ako na skutočnosť odôvodňujúcu zníženie dávky. Navrhované opatrenia sú cielené jednak na práceschopného člena domácnosti, ktorý je v evidencii uchádzačov o zamestnanie, ale najmä na práceschopného člena domácnosti, ktorý nie je v evidencii uchádzačov o zamestnanie a ktorý napriek dostupnosti ponuky vhodného zamestnania na trhu práce je dlhodobo neaktívny a pasívne zotrváva v systéme pomoci v hmotnej núdzi. Z uvedeného dôvodu sa mu navrhuje sprostredkovať vhodné zamestnanie a súčasne s navrhovanými úpravami v novelizačnom bode 1 posilniť jeho motiváciu pracovať a tiež zotrvať v zamestnaní. Vhodnú pracovnú ponuku bude mať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny možnosť členovi domácnosti sprostredkovávať od začiatku poskytovania pomoci v hmotnej núdzi, nie po uplynutí troch kalendárnych mesiacov, ako je tomu pri podmienení nároku na plnú výšku dávky vykonávaním iných činností ako prijatím ponuky vhodného zamestnania.
V prípade, že došlo k vyradeniu člena domácnosti z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu z dôvodu odmietnutia ponuky vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny alebo z dôvodu nedostavenia sa na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo na miesto určené úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účel ponuky vhodného zamestnania alebo v prípade, že u člena domácnosti, ktorý nie je uchádzač o zamestnanie sa zistila takáto nespolupráca; dávka sa navrhuje znížiť v kalendárnom mesiaci, ktorý nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo ku skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky. Dávka sa navrhuje neznižovať v uvedenom prípade len, ak členovi domácnosti v danom mesiaci, v ktorom malo dôjsť k zníženiu dávky pre nespoluprácu vznikol právny vzťah, ktorý mu zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, s dohodnutým týždenným pracovným časom, ktorý nie je kratší ako polovica z ustanoveného týždenného pracovného času a vykonal v tomto právnom vzťahu činnosť v rozsahu najmenej 32 hodín.
V prípade, ak opakovane (druhýkrát a viackrát) došlo ku skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky z dôvodov uvedených v predchádzajúcom odseku 10 ods. 3 písm. a) prvý bod) alebo skutočnosti, kedy opakovane (druhýkrát a viackrát) došlo k predčasnému skončeniu právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, navrhuje sa znížiť dávku v prvom kalendárnom mesiaci treťom kalendárnom mesiaci, nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom došlo ku skutočnosti odôvodňujúcej zníženie dávky. Dávka sa navrhuje neznižovať len v prípade, ak členovi domácnosti v danom mesiaci, v ktorom malo dôjsť k zníženiu dávky vznikol právny vzťah, ktorý mu zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, s dohodnutým týždenným pracovným časom, ktorý nie je kratší ako polovica z ustanoveného týždenného pracovného času a vykonal v tomto právnom vzťahu činnosť v rozsahu najmenej 32 hodín a dávka sa navrhuje neznižovať ani v kalendárnom mesiaci, v ktorom tento právny vzťah trvá a člen domácnosti vykoná v tomto kalendárnom mesiaci činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu.
21
Napríklad člen domácnosti v mesiaci júl, opakovane odmietne sprostredkované vhodné zamestnanie, dávka sa za toto opakované odmietnutie zníži za mesiace august október. Ak člen domácnosti v mesiaci september začne vykonávať závislú činnosť (zamestná sa) s dohodnutým týždenným pracovným časom, ktorý nie je kratší ako polovica z ustanoveného týždenného pracovného času a vykoná v tomto právnom vzťahu činnosť v rozsahu najmenej 32 hodín, dávka sa za mesiac september nezníži. V prípade, že tento právny vzťah trvá a v mesiaci október člen domácnosti vykonáva činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu, k zníženiu dávky nedôjde ani za mesiac október.
Zároveň sa ustanovuje (ods. 4 písm. a) druhý bod) zníženie dávky v prvom treťom kalendárnom mesiaci, nasledujúcich po kalendárnom mesiaci, v ktorom nastala prvýkrát skutočnosť zníženia dávky z dôvodu nespolupráce s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny podľa odseku 3 písm. a) po tom, čo nastala skutočnosť zníženia dávky z dôvodu opakovaného predčasného skončenia právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny do jedného mesiaca od jeho začatia podľa odseku 3 písm. b). V takomto prípade, aj napriek tomu, že došlo u člena domácnosti k „nespolupráci s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny“ len prvýkrát, navrhuje sa zníženie dávky na tri kalendárne mesiace, nakoľko u člena domácnosti došlo predtým k opakovanému predčasnému skončenia právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Dávka sa navrhuje neznižovať len v prípade, ak členovi domácnosti v danom mesiaci, v ktorom malo dôjsť k zníženiu dávky pre nespoluprácu vznikol právny vzťah, ktorý mu zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, s dohodnutým týždenným pracovným časom, ktorý nie je kratší ako polovica z ustanoveného týždenného pracovného času a vykonal v tomto právnom vzťahu činnosť v rozsahu najmenej 32 hodín a dávka sa navrhuje neznižovať ani v kalendárnom mesiaci, v ktorom tento právny vzťah trvá a člen domácnosti vykoná v tomto kalendárnom mesiaci činnosť v rozsahu dohodnutom v tomto právnom vzťahu.
V kalendárnom mesiaci (mesiacoch), v ktorom je dávka znížená z vyššie uvedených dôvodov, sa členovi domácnosti neponúka možnosť vykonávania menších obecných služieb, avšak ponuku vhodného zamestnania úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sprostredkúva členovi domácnosti aj v čase, kedy člen domácnosti zníženú dávku pre nespoluprácu alebo z dôvodu opakovaného predčasného skončenia právneho vzťahu, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny. V prípade, že člen domácnosti opakovane nespolupracuje s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny alebo opakovane skončí právny vzťah, ktorý vznikol z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, do jedného mesiaca od jeho vzniku, nastáva nové obdobie zníženia dávky na ďalšie tri kalendárne mesiace. Napríklad, člen domácnosti zníženú dávku v mesiacoch február apríl a v marci mu úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sprostredkuje ďalšie vhodné zamestnanie, ktoré člen domácnosti odmietne. Od tohto okamihu začína nové obdobie zníženia dávky, a to za mesiace apríl jún.
V odseku 11 sa navrhuje úprava rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom. Cieľom je, v prípade dohodnutej zmluvnej spolupráce obcí na zabezpečovaní menších obecných služieb v zmysle
22
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, pri vykonávaní týchto menších obecných služieb mimo územia obce vytvoriť možnosť na zachovanie plnej výšku dávky podľa § 10.
V odseku 12 sa navrhujú upraviť formálne náležitosti písomnej dohody medzi úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a obcou alebo úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec. V súvislosti s návrhom rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom, sa definujú záväzky obce zabezpečiť prepravu členov domácnosti v prípade, že menšie obecné služby alebo práce na predchádzanie mimoriadnej situácie sa vykonávajú mimo územného obvodu obce, ktorej obyvateľmi. V rámci predmetnej písomnej dohody sa navrhuje aj úprava záväzku úradu práce, sociálnych vecí a rodiny poskytovať obci, rozpočtovej organizácii alebo príspevkovej organizácii, ktorej zriaďovateľom je obec, finančný príspevok na dopravu určený na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu členov domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej obyvateľmi, ak obec, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec, organizuje menšie obecné služby alebo práce na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo svojho územia. Finančný príspevok na dopravu sa navrhuje poskytovať na jedného člena domácnosti a na mesiac, a to pri vzdialenosti nad 4 km do 10 km najviac vo výške 30 eur a pri vzdialenosti nad 10 km najviac vo výške 40 eur.
K bodu 7 [§ 11 ods. 2 a 3]
V súvislosti s novelizačným bodom 8, ktorým sa navrhujú novo ustanoviť sumy aktivačného príspevku na troch úrovniach, sa zároveň navrhuje v § 11 ods. 2 sumu ochranného príspevku upraviť podľa súm upravených od 1. januára 2025 na základe opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi.
V odseku 3 sa navrhuje upraviť podmienku trvania nároku na ochranný príspevok pri nepriaznivom zdravotnom stave. Navrhovanou zmenou sa rozširuje ochranný princíp zákona. Nárok na ochranný príspevok pri nepriaznivom zdravotnom stave nebude časovo limitovaný najviac 12 kalendárnymi mesiacmi v priebehu 4 kalendárnych rokov, tak ako to upravuje súčasný právny stav. Ak nepriaznivý zdravotný stav trvá bez prerušenia viac ako tri mesiace, naďalej zostáva podmienka potvrdenia jeho trvania zo strany posudkového lekára. V prípade, že posudkový lekár potvrdí, že nepriaznivý zdravotný stav bude trvať bez prerušenia aj po uplynutí troch mesiacov, zostáva nárok na ochranný príspevok aj po uplynutí troch mesiacov. V takomto prípade bude patriť ochranný príspevok počas celého trvania nepriaznivého zdravotného stavu. K uvedenému zmierneniu podmienok trvania nároku sa pristupuje najmä v súvislosti s úpravou znenia § 12a ods. 18 v zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý upravuje možnosť posudkových lekárov v prípadoch osobitného zreteľa zrušiť trvanie dočasnej pracovnej neschopnosti kedykoľvek počas jej trvania. V zmysle uvedeného, ak dôjde v prípadoch osobitného zreteľa k zrušeniu dočasnej pracovnej neschopnosti, následne dôjde aj k zániku nároku na ochranný príspevok.
23
K bodu 8 [§ 12 a § 13 ]
S ohľadom na rozsah navrhovaných zmien v § 12 a § 13 sa navrhuje ich nové znenie.
V § 12 sa navrhuje úprava odstupňovania výšky aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivity člena domácnosti, vrátane opätovného zavedenia vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných členov domácnosti, a to v prípade, že ich príjem za závislej činnosti je dohodnutý minimálne na úrovni mesačnej minimálnej mzdy. V súčasnom systéme pomoci v hmotnej núdzi je aktivačný príspevok hlavným motivačným nástrojom, ktorý oceňuje snahu práceschopného člena domácnosti aktívne riešiť svoju nepriaznivú sociálnu situáciu. Problémom, na ktorý poukazuje aj aplikačná prax je, že výška sumy aktivačného príspevku je rovnaká, bez ohľadu na to, či sa člen domácnosti zúčastňuje programov aktívnej politiky trhu práce alebo sa vzdeláva či vykonáva menšie obecné služby.
Ďalšou významnou navrhovanou zmenou v porovnaní so súčasným znením ustanovenia § 12 je umožnenie vzniku nároku na aktivačný príspevok aj členovi domácnosti, ktorý nie je uchádzačom o zamestnanie, a to v prípade, že sa člen domácnosti zúčastňuje na vzdelávaní na získanie nižšieho stredného vzdelania alebo je žiakom strednej školy v externej forme v prípade, že nezískal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa alebo študentom vysokej školy v externej forme štúdia. Zároveň nárok na aktivačný príspevok môže vzniknúť členovi domácnosti, ktorý nie je uchádzačom o zamestnanie aj v prípade, že sa zúčastňuje v rámci realizácie aktívnych opatrení na trhu práce na projektov a programoch v zmysle § 54 zákona o službách zamestnanosti v dohodnutom rozsahu najmenej 32 hodín mesačne, okrem účasti na projektoch a programoch, ktoré svojim obsahom zodpovedajú aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou služieb vo verejnom záujme podľa § 52 zákona o službách zamestnanosti (napr. projekt PUPN). V prípade, že člen domácnosti sa zúčastňuje na projektoch a programoch v zmysle zákona o službách zamestnanosti, ktoré svojim obsahom zodpovedajú aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou služieb vo verejnom záujme podľa § 52 zákona o službách zamestnanosti, je nárok na aktivačný príspevok podmienený zaradením člena domácnosti do evidencie uchádzačov o zamestnanie.
Navrhované zmeny súvisia s úpravami v bodoch 96, 97, 100 a 102 čl. 1, ktorými sa v § 54 zákona č. 5/2003 Z. z. o službách zamestnanosti rozširuje okruh možných účastníkov právnych vzťahov na projektoch programoch aj na člena domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi (osoba v hmotnej núdzi). Cieľom navrhovanej zmeny rozšírenia možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre člena domácnosti, ktorý nie je uchádzačom o zamestnanie je najmä ocenenie jeho záujmu doplniť si vzdelanie, prípadne zmeniť kvalifikáciu a rozšíriť zručnosti v snahe zvýšiť svoje predpoklady pre uplatnenie sa na trhu práce a zabezpečenie si pravidelného príjmu zo zamestnania.
Výška aktivačného príspevku sa navrhuje odstupňovať podľa reálneho prínosu vykonávanej činnosti na možnosť zabezpečenia si príjmu vlastnou prácou. Predstavuje pre člena domácnosti aj formu motivácie pre získanie vyššej sumy príspevku. Na najvyššiu sumu aktivačného príspevku môže vniknúť nárok členovi domácnosti, ktorý príjem zo závislej činnosti dohodnutý najmenej v sume minimálnej mzdy zamestnanca v pracovnoprávnom vzťahu alebo
24
v obdobnom pracovnom vzťahu odmeňovaného mesačnou mzdou. V najnižšej sume môže členovi domácnosti vniknúť nárok na aktivačný príspevok za účasť na vykonávaní aktivačnej činnosti podľa § 52 zákona o službách zamestnanosti a za účasť na programoch a projektoch vykonávaných podľa zákona o službách zamestnanosti, ktoré svojim obsahom zodpovedajú aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec alebo formou služieb vo verejnom záujme podľa § 52 zákona o službách zamestnanosti.
V § 13 sa navrhuje v porovnaní so súčasným právnym stavom rozšíriť cieľovú skupinu pre vznik nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje na strednej alebo vysokej škole. Cieľom je zvýšenie motivácie a podpora procesu inštitucionálnej výchovy a vzdelávania pre všetky nezaopatrené deti, ktoré sa zúčastňujú na výchovno-vzdelávacom procese v materských školách, vyučovaní na základnej škole alebo sústavnej prípravy na povolanie na strednej a vysokej škole. Navrhovaná zmena bude prispievať aj k znižovaniu predčasného ukončovania vzdelávania, ako aj k zvýšeniu zamestnateľnosti mladých ľudí v budúcnosti.
Nárok na príspevok na dieťa trvá počas obdobia školského roka (tzn. v období školského vyučovania a školských prázdnin) a je podmienený povinnosťou riadneho plnenia povinného predprimárneho vzdelávania nezaopatreného dieťaťa, riadneho plnenia povinnej školskej dochádzky nezaopatreného dieťaťa a sústavnou prípravou dieťaťa na povolanie v zmysle zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení.
V prípade nezaopatreného dieťaťa, ktoré sa zúčastňuje na výchove a vzdelávaní v materskej škole sa navrhuje, aby nárok na príspevok na nezaopatrené dieťa vznikol nielen počas plnenia povinného predprimárneho vzdelávania dieťaťa, ale aj v období, v ktorom sa dieťa zúčastňuje na výchove a vzdelávaní v materskej škole. Zámerom uvedenej úpravy je podpora včasnej výchovy, vzdelávania a všestranného rozvoja dieťaťa ešte pred plnením povinného predprimárneho vzdelávania.
V súvislosti s novelizačným bodom 8, ktorým sa navrhuje novo ustanoviť sumy aktivačného príspevku na tri úrovne, sa zároveň navrhuje upraviť aj suma príspevku na nezaopatrené dieťa podľa súm upravených od 1. januára 2025 na základe opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi.
K bodu 9 [§ 14 ods. 2]
V súvislosti s novelizačným bodom 8, ktorým sa navrhuje novo ustanoviť sumy aktivačného príspevku na tri úrovne, sa zároveň navrhuje upraviť aj suma príspevku na bývanie podľa súm upravených od 1. januára 2025 na základe opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi.
K bodu 10 [§ 22 ods. 6]
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačným bodom 4.
25
K bodu 11 [§ 28 ods. 2 písm. d)]
V rámci uvedeného ustanovenia sa v súvislosti s povinnosťou lekára vystavovať len elektronickú dočasnú pracovnú neschopnosť upravuje spôsob preukazovania dočasnej pracovnej neschopnosti člena domácnosti, a to doručením odpisu potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti. Člen domácnosti, ktorý elektronicky uznanú dočasnú pracovnú neschopnosť si doklad o dočasnej pracovnej neschopnosti vyžiada od ošetrujúceho lekára, ktorý mu je povinný vydať odpis potvrdenia, čo je osobitné tlačivo preukazujúce vystavenie elektronického záznamu o dočasnej pracovnej neschopnosti (vrátane záznamov o zmene ePN).
K bodu 12 [§ 33e]
V súvislosti s novelizačným bodom 1 sa na účely § 4 ods. 4 navrhuje prechodným ustanovením upraviť rozhodujúce obdobie pre zvýhodnené posudzovanie príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, ktorý vznikol pred účinnosťou novely zákona.
K bodu 13 [§ 35 ods. 2]
V súvislosti s novelizačnými bodmi 6, 9, ktorými sa navrhujú upraviť sumy dávky v hmotnej núdzi, suma ochranného príspevku, suma príspevku na nezaopatrené dieťa a sumy príspevku na bývanie v nadväznosti na novelizačný bod 8, ktorým sa novoustanovujú sumy aktivačného príspevku na tri úrovne, navrhuje sa zrušiť opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 257/2024 Z. z. o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi z dôvodu zapracovania týchto súm v zákone.
K čl. IV (účinnosť)
V nadväznosti na § 19 ods. 2 a 6 zákona č. 400/2019 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje sa účinnosť právneho predpisu od 1. septembra 2025.  
V Bratislave dňa 5. marca 2025
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Erik Tomáš v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky