Dôvodová správaA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Garaj, Adam Lučanský, Andrej Danko a Dagmar Kramplová.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je predĺženie funkčného obdobia orgánov územnej samosprávy, a to starostov obcí, primátorov miest, predsedov samosprávnych krajov, ako aj poslancov obecných, mestských a krajských zastupiteľstiev, zo súčasných štyroch rokov na šesť rokov.
Súčasná právna úprava zakotvuje štvorročné volebné obdobie volených orgánov územnej samosprávy. Tento volebný cyklus v praxi často neumožňuje efektívnu realizáciu strategických projektov miestneho a regionálneho rozvoja, keďže veľká časť funkčného obdobia je venovaná analýze a príprave nových projektov, pričom samotná realizácia je neraz obmedzená časovým rámcom daným dĺžkou volebného obdobia. V praxi sa ukazuje, že rozvojové projekty, infraštruktúrne investície, zmeny v územnom plánovaní či reformy v oblasti školstva či verejných služieb si vyžadujú dlhší čas na prípravu, schválenie, implementáciu a vyhodnotenie. Vo viacerých prípadoch sa ukázalo, že práve krátkosť štvorročného volebného obdobia spôsobila zastavenie alebo zásadné prehodnotenie projektov v dôsledku zmien vo vedení obcí a samosprávnych krajov, čím došlo k neefektívnemu vynakladaniu verejných financií a neplneniu strategických cieľov rozvoja regiónov.
Predĺženie volebného obdobia na šesť rokov vytvára predpoklady na stabilnejšie a predvídateľnejšie riadenie územnej samosprávy, čím sa zabezpečí kontinuita vo vedení obcí, miest a samosprávnych krajov a umožní sa efektívnejšie plánovanie a realizácia rozvojových programov a investičných projektov. Kontinuita vo vedení volených predstaviteľov samosprávy umožní lepšiu koordináciu s dlhodobými stratégiami štátu, ako aj s viacročnými finančnými rámcami Európskej únie. Okrem toho, v rámci komunálnych a regionálnych volieb dochádza dlhodobo k fenoménu opätovného potvrdenia pôvodných starostov, primátorov či predsedov samosprávnych krajov, ako aj prevládajúcej časti poslancov, pokiaľ sa rozhodnú kandidovať na ďalšie funkčné obdobie. Týmto spôsobom je možné zabezpečiť vyššiu mieru politickej a administratívnej stability, pričom sa predchádza neefektívnemu prerušovaniu projektov a častým personálnym zmenám na kľúčových postoch samospráv.
Dôležitým aspektom navrhovanej úpravy je aj stabilizácia riadenia obcí a samosprávnych krajov. Časté volebné cykly spôsobujú neustálu kampaňovitú atmosféru, ktorá môže negatívne ovplyvňovať rozhodovacie procesy a motiváciu k realizácii dlhodobejších opatrení. Dlhšie funkčné obdobie zároveň umožní voleným zástupcom väčší priestor na odborný rast, hlbšiu špecializáciu v oblastiach verejnej správy a strategického manažmentu a prispeje k profesionalizácii samosprávnych orgánov.
Navrhovaná úprava znižuje frekvenciu volebných cyklov, čím dochádza k úspore verejných financií vynakladaných na organizáciu volieb, a umožňuje efektívnejšie čerpanie