DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Michal Truban
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve EÚ, body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
A.3.1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Predkladaná novela zákona v ročnom horizonte pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Platenie preddavkov v priebehu zdaňovacieho obdobia zabezpečuje plynulé a priebežné plnenie príjmov štátneho rozpočtu, ktoré určené na financovanie výdavkových potrieb štátu. Nakoľko sa predpokladá, že hospodárenie verejnej správy v Slovenskej republike bude v nasledujúcich rokoch deficitné, oneskorený prílev prostriedkov do rozpočtu verejnej správy by bolo potrebné nahradiť emisiou štátnych cenných papierov, tento náklad je však mitigovaný zavedeným úrokom, ktorý je vyšší ako výnos zo štátnych dlhopisov a odvíja sa od základnej sadzby stanovenej Európskou centrálnou bankou.
Podľa verejne dostupných údajov bude mať možnosť zmeniť výšku svojich platených preddavkov približne 98,6 % daňovníkov - väčšinou malých a stredných podnikov, ktorých daň z príjmov tvorí približne 16 % z celkového objemu výberu.
Navrhované zmeny v platení štvrťročných a mesačných preddavkov nebudú mať negatívny vplyv na výnos akruálnej dane. Negatívny vplyv sa neočakáva ani na príjmy verejnej správy pri hotovostnom vyjadrení. Zároveň sa očakáva pozitívny vplyv na príjmy verejnej správy z titulu mierne vyššieho úročenia, ktorý bude čiastočne negovaný emitovaním dlhových cenných papierov. Časť finančných prostriedkov v súčasnosti platených vo forme preddavkov, bude v
budúcnosti zaplatených neskôr, pri zúčtovaní dane po podaní daňového priznania k dani z príjmov. Objem daňovej povinnosti zostane rovnaký, zmení sa len rozloženie zaplatenia v čase.
A.3.2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
Novela predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Pri súčasných novozavedených a zvýšených daniach a poplatkoch pre podnikateľské subjekty sa predpokladá, že význam takéhoto opatrenia môže mať značne pozitívne vplyvy na peňažné toky (cash-flow) podnikov v priebehu roka. Daňové subjekty môžu tieto prostriedky použiť v prípade výpadku významných príjmov v bežnom roku. Vďaka zmene resp. zníženiu povinných platieb nastavených na základe predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia sa tak nedostanú do finančných problémov, a tým môže táto novela zákona napomôcť k ich stabilizácii a v krajnom prípade aj záchrane pred likvidáciou. Táto novela zákona zároveň znižuje mieru administratívnej záťaže pre podnikateľské subjekty.
A.3.3. Sociálne vplyvy
-Vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
Novela zákona nepredpokladá vplyvy na hospodárenie obyvateľstva.
-Vplyvy na sociálnu exklúziu
Navrhovaná zmena zákona nemá vplyvy na sociálnu exklúziu.
-Vplyvy na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
Predkladaná novela zákona pozitívne vplyvy na zamestnanosť prostredníctvom odľahčenia cash-flow a administratívy počas roka.
A.3.4. Vplyvy na životné prostredie
Novela zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
A.3.5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Navrhovaná zmena zákona nepredpokladá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
A.3.6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Navrhovaná novela nemá vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.3.7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Navrhovaná novela zákona predpokladá pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana prostredníctvom zníženia administratívnej záťaže.
A.4. Alternatívne riešenia
Existuje viacero alternatívnych riešení na riešenie zložitého a administratívne náročného systému preddavkov, akými napríklad zvýšenie hranice pre platenie preddavkov, spriemerovanie odvedenej dane za 2 posledné roky, z ktorých sa preddavky budú vypočítavať, nastavenie nižších pravidelných platieb na základe počítania so zníženou poslednou známou daňovou povinnosťou, zníženie periodicity platenia a v neposlednom rade je to ich zdobrovoľnenie a nastavenie kompenzácie pre štát.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria súčasť predkladaného materiálu.
Návrh zákona bol takisto zaslaný na zhodnotenie a posúdenie vplyvov Rade pre rozpočtovú zodpovednosť.