DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Tamara Stohlová, poslanec Ivan Štefunko a poslanec Ľubomír Galko.
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok na určenie investičného projektu za strategickú investíciu a úprava zásahov do vlastníckych práv vlastníkov nehnuteľností, dotknutých výstavbou strategických investícii, ktoré sú v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky. Platná právna úprava v súčasnosti umožňuje priznať štatút strategickej investície rozsiahlemu okruhu investičných projektov. Predkladatelia však vnímajú širokú definíciu ako problematickú, a to najmä z dôvodu proporcionality zásahu do vlastníckych práv dotknutých subjektov, ktorý so sebou štatút strategickej investície prináša. Obmedzenie vlastníckych práv by malo byť prípustné len v záujme cieľa, ktorý svojím významom odôvodňuje takýto zásah. Takýto cieľ nemožno spájať s natoľko širokým okruhom investičných projektov, ako to umožňuje súčasná právna úprava.
Návrhom zákona sa zároveň umožňuje podať odvolanie proti rozhodnutiu o vyvlastnení. Súčasná právna úprava, ktorá neumožňuje podať odvolanie s odkladným účinkom predstavuje neprimeraný zásah do práva na ochranu vlastníctva a porušenie práva na súdnu a inú právnu ochranu podľa čl. 20 ods. 1 a 4 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj nesúlad s judikatúrou Ústavného súdu Slovenskej republiky (napr. nález sp. zn. PL. ÚS 19/09). Zároveň sa z dôvodu zachovania ústavného práva podľa čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky navrhuje vypustiť inštitút medzitýmneho rozhodnutia. Navrhovanou právnou úpravou sa zároveň zvyšuje transparentnosť procesu, prostredníctvom povinného pripomienkového konania pre návrhy na vydanie osvedčenia o strategickej investícii.
Cieľom právnej úpravy je tiež zabezpečenie hodnotenia efektívnosti vynakladania financií prostredníctvom Útvaru hodnoty za peniaze (ďalej len „ÚHP“) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Podľa aktuálne platnej právnej úpravy, môže vláda Slovenskej republiky pri určení investičného projektu za strategickú investíciu určiť, že hodnotenie štúdie uskutočniteľnosti nevykoná Ministerstvo financií Slovenskej republiky, ale povinnosť sa presunie na iné útvary. Túto právnu úpravu považujeme za problematickú z hľadiska transparentnosti a efektívnosti hodnotiaceho procesu investície, ktorých garantom je práve ÚHP. Zároveň môže v praxi dochádzať ku konfliktom záujmu, kedy efektivitu a uskutočniteľnosť návrhu jedného ministerstva vyhodnocuje to isté ministerstvo.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať priamy vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby