DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Tamara Stohlová, poslanec Ivan Štefunko a poslanec Ľubomír Galko.
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok na určenie investičného projektu za strategickú investíciu a úprava zásahov do vlastníckych práv vlastníkov nehnuteľností, dotknutých výstavbou strategických investícii, ktoré v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky. Platná právna úprava v súčasnosti umožňuje priznať štatút strategickej investície rozsiahlemu okruhu investičných projektov. Predkladatelia však vnímajú širokú definíciu ako problematickú, a to najmä z dôvodu proporcionality zásahu do vlastníckych práv dotknutých subjektov, ktorý so sebou štatút strategickej investície prináša. Obmedzenie vlastníckych práv by malo byť prípustné len v záujme cieľa, ktorý svojím významom odôvodňuje takýto zásah. Takýto cieľ nemožno spájať s natoľko širokým okruhom investičných projektov, ako to umožňuje súčasná právna úprava.
Návrhom zákona sa zároveň umožňuje podať odvolanie proti rozhodnutiu o vyvlastnení. Súčasná právna úprava, ktorá neumožňuje podať odvolanie s odkladným účinkom predstavuje neprimeraný zásah do práva na ochranu vlastníctva a porušenie práva na súdnu a inú právnu ochranu podľa čl. 20 ods. 1 a 4 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj nesúlad s judikatúrou Ústavného súdu Slovenskej republiky (napr. nález sp. zn. PL. ÚS 19/09). Zároveň sa z dôvodu zachovania ústavného práva podľa čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky navrhuje vypustiť inštitút medzitýmneho rozhodnutia. Navrhovanou právnou úpravou sa zároveň zvyšuje transparentnosť procesu, prostredníctvom povinného pripomienkového konania pre návrhy na vydanie osvedčenia o strategickej investícii.
Cieľom právnej úpravy je tiež zabezpečenie hodnotenia efektívnosti vynakladania financií prostredníctvom Útvaru hodnoty za peniaze (ďalej len „ÚHP“) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Podľa aktuálne platnej právnej úpravy, môže vláda Slovenskej republiky pri určení investičného projektu za strategickú investíciu určiť, že hodnotenie štúdie uskutočniteľnosti nevykoná Ministerstvo financií Slovenskej republiky, ale povinnosť sa presunie na iné útvary. Túto právnu úpravu považujeme za problematickú z hľadiska transparentnosti a efektívnosti hodnotiaceho procesu investície, ktorých garantom je práve ÚHP. Zároveň môže v praxi dochádzať ku konfliktom záujmu, kedy efektivitu a uskutočniteľnosť návrhu jedného ministerstva vyhodnocuje to isté ministerstvo.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať priamy vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby
verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vypúšťa sa možnosť, aby bola investorom v strategickej investícii aj právnická osoba s iba nadpolovičnou majetkovou účasťou štátu. Ustanovuje sa tak, že investorom môže byť iba právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce. Cieľom je zmenšiť okruh potenciálnych strategických investícií a tým zabezpečiť efektívnejšiu priorizáciu investícií vo verejný prospech. Zabráni sa tak potenciálnym súkromným záujmom, ktoré by boli v rozpore so záujmom verejným. Zároveň sa zabezpečí ochrana a najvyššia efektivita nakladania s verejnými zdrojmi.
K bodu 2
V rámci zúženia definície sa zároveň navrhuje zvýšiť minimálnu hodnotu investície na 100 miliónov eur. Podobne ako pri zmene definície investora, aj tu je cieľom zabrániť tomu, aby sa strategickými stávali aj investície, ktoré nie pre verejný záujem tou najvyššou prioritou. Suma 100 miliónov je adekvátna pre štatút strategickej investície nakoľko zastreší projekty ako budovanie dopravnej infraštruktúry, nemocníc a podobne. Zároveň umožní obmedziť potenciálne neefektívne narábanie s verejnými zdrojmi.
K bodu 3
Navrhovanou úpravou sa zabezpečuje transparentnosť procesu posudzovania žiadostí o vydanie osvedčenia o strategickej investícii, posilňuje sa jeho publicita a v počiatočných štádiách sa zvyšuje zapojenie dotknutých samosprávnych orgánov. Zverejňovanie všetkých doručených žiadostí na webovom sídle príslušného ministerstva umožní širokej verejnosti dozvedieť sa o záujme investorov o vydanie osvedčenia o strategickej investícii, čo je žiaduce najmä z hľadiska možného posúdenia prevažujúceho verejného záujmu ako aj z hľadiska závažných právnych dôsledkov, ktoré prípadné schválenie osvedčenia o strategickej investícii vyvoláva. Príslušnému ministerstvu sa stanovuje povinnosť ešte pred samotným posúdením žiadosti vyžiadať si stanovisko dotknutých obcí a samosprávnych krajov v lehote nie kratšej ako 21 dní, vďaka čomu sa zabezpečí v prvotných štádiách posudzovania žiadostí ich stanovisko a tieto sa budú môcť vyjadriť k navrhovanej strategickej investícii z hľadiska svojej samosprávnej pôsobnosti, najmä jej súladu s územným plánom. To zabezpečí plnohodnotnejšie podklady pre posúdenie žiadosti zo strany príslušného ministerstva.
K bodu 4
Navrhuje sa zaviesť povinné pripomienkové konanie pre návrhy na vydanie osvedčenia o strategickej investícii. Z doterajšej aplikačnej praxe k zákonu o strategických investíciách totiž vyplýva, že viaceré návrhy boli vláde Slovenskej republiky predložené bez pripomienkového konania alebo v neadekvátne krátkom pripomienkovom konaní, čo jednoznačne oslabuje transparentnosť procesu. Prostredníctvom povinného pripomienkového konania v primeranej dĺžke sa zabezpečí participácia ostatných pripomienkujúcich subjektov, najmä iných ministerstiev, sociálnych partnerov a zainteresovanej verejnosti, čo je žiaduce najmä z hľadiska plnohodnotného a presvedčivého posúdenia prevažujúceho verejného záujmu na strategickej
investícii. Keďže identifikovanie verejného záujmu na strategickej investícii je spravidla výsledkom politickej úvahy (v pravom slova zmysle), je vhodné, aby pred rozhodnutím o ňom bolo možné viesť verejnú diskusiu, čo zvýši legitimitu takéhoto rozhodnutia. Osvedčenie o strategickej investícii nie je aktom, ktorý zaväzuje len vládu samotnú a orgány výkonnej moci dovnútra, avšak je spôsobilé významne zasiahnuť do práv a povinností tretích osôb. Preto je potrebné, aby návrhy na jeho vydanie boli verejne prerokované v pripomienkovom konaní, čím sa predíde aj prekvapivosti takéhoto rozhodnutia a posilní sa predvítateľnosť právnych vzťahov. V rámci pripomienkového konania môže príslušné ministerstvo získať aj dodatočné informácie relevantné pre posúdenie žiadosti o vydanie osvedčenia o strategickej investícii. Preto sa ďalej navrhuje, aby príslušné ministerstvo po vyhodnotení pripomienkového konania opätovne posúdilo žiadosť a následne, ak nevzhliadne dôvod na zamietnutie žiadosti, návrh predložilo vláde Slovenskej republiky na rozhodnutie. Zároveň sa tým zabezpečí úplnejší a kvalifikovanejší podklad pre rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a posúdenie verejného záujmu, ktorý odôvodňuje strategickú investíciu.
K bodom 5 až 7
Navrhuje sa zrušenie možnosti pri hodnotení uskutočniteľnosti projektu strategickej investície obísť Ministerstvo financií Slovenskej republiky. Ruší sa možnosť presunúť povinnosť hodnotenia na iné ministerstvo s cieľom zabezpečiť maximálnu efektivitu vynakladania s verejnými peniazmi daňovníkov. V prípade, že projekty budú hodnotené tým istým ministerstvom, ktoré ich predkladá, zaniká princíp kontroly viacerými pármi očí. V praxi to znamená, že môže dochádzať ku konfliktu záujmu a tým k netransparentnému alebo nedôslednému hodnoteniu. Ministerstvo financií Slovenskej republiky s hodnotením verejných investícií dlhoročné skúsenosti a zamestnáva niekoľko analytikov špecializujúcich sa práve na takéto aktivity. Zmena preto dokáže zaručiť najvyššiu kvalitu hodnotení a odstráni akékoľvek pochybnosti o dôveryhodnosti hodnotenia, čo je v prípade takto zásadných projektov obzvlášť dôležité.
K bodu 8
Pre dosiahnutie efektívnej ochrany práv vlastníkov nehnuteľností dotknutých výstavbou strategickej investície, sa navrhuje predĺženie minimálnej lehoty na písomné oznámenie začatia výkonu prípravných prác na najmenej 30 dní vopred. Lehotu 30 dní považujeme za dostatočnú v prípadoch zaujatia stanoviska k ohrozeniu práv a právom chránených záujmov.
K bodu 9
S cieľom posilnenia práva na súdnu a inú právnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky sa v prípadoch zániku práv tretích osôb k nehnuteľnostiam vo vlastníctve investora zachováva právo domáhať sa ochrany svojich práv na súde. Zároveň sa ustanovuje, že existujúcou právnou úpravou o zániku práv tretích osôb nie dotknuté osobitné ustanovenia o bytových náhradách podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov. Osvedčenie o strategickej investícii spôsobuje zánik práv tretích osôb, medzi ktorými môže byť aj vecné bremeno práva doživotného užívania nehnuteľnosti. Zabezpečenie bývania je neopomenuteľnou súčasťou Ústavou Slovenskej republiky garantovaného práva na súkromie každej fyzickej osoby. Takýto dôsledok spojený s oprávnením investora predmetné nehnuteľnosti ihneď vypratať sa javí ako neadekvátnym zásahom do sociálneho postavenia jednotlivca, preto sa navrhuje, aby takto zasiahnutej osobe vzniklo právo na náhradný byt s odkazom na relevantné ustanovenia Občianskeho zákonníka a do času jeho zabezpečenia nehnuteľnosť nemusela vypratať.
K bodu 10
V zákone súčasne upravená lehota 15 dní na vydanie záverečného stanoviska z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie je neadekvátne krátka a v praxi nesplniteľná. Investičné projekty, ktorým bolo priznané osvedčenie o strategickej investícii, spravidla rozsiahle a zložité, s potenciálne významnými vplyvmi na životné prostredie, preto je predpoklad, že aj procesy posúdenia ich vplyvov na životné prostredie budú po odbornej stránke tie najnáročnejšie. Z dôvodu zabezpečenia reálnej splniteľnosti lehoty na vydanie záverečného stanoviska pre príslušný orgán sa navrhuje jej predĺženie na 30 dní od doručenia odborného posudku. Lehota napriek tomu zostane aj naďalej o polovicu kratšia ako pri ostatných konaniach v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.
K bodu 11
Vylúčenie práva na odvolanie voči rozhodnutiu o vyvlastnení je porušením práva na ochranu vlastníctva a porušením práva na inú právnu ochranu podľa čl. 20 ods. 1 a 4 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj nesúlad so závermi nálezu Ústavného súdu sp. zn. PL. ÚS 19/09. Prinavrátením práva na odvolanie sa voči rozhodnutiu o vyvlastnení sa zabezpečí súlad právnej úpravy s ústavnými princípmi a garantuje sa dotknutým subjektom efektívna ochrana ich vlastníckych práv.
K bodom 12 až 15
Súčasnú právnu úpravu inštitútu medzitýmneho rozhodnutia považujeme za spornú, preto sa s cieľom zachovania ústavného práva podľa čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky navrhuje tento inštitút vypustiť. Zároveň sa upravujú aj súvisiace ustanovenia.
K bodu 16
Úprava v súvislosti s vypustením možnosti vlády rozhodnúť, že hodnotenie štúdie uskutočniteľnosti strategickej investície nevykoná Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
K bodu 17
Prechodné ustanovenie umožňuje dokončiť začaté konanie, v ktorom bolo do účinnosti tohto zákona vydané medzitýmne rozhodnutie, podľa predpisov účinných do 30. júna 2025.
K čl. II (zákon č. 523/2004 Z. z.)
K bodom 1 a 2
V súvislosti s vypustením možnosti vlády rozhodnúť, že hodnotenie štúdie uskutočniteľnosti strategickej investície nevykoná Ministerstvo financií Slovenskej republiky, sa primerane upravujú dotknuté ustanovenia zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, t.j. v § 19a ods. 6 a 10 sa vypúšťa osobitný spôsob vypracovávania a zverejňovania štúdií uskutočniteľnosti.
K čl. III
K bodom 1 a 2
V súvislosti s vypustením inštitútu medzitýmneho rozhodnutia sa primerane upravuje zákon č. 282/2015 Z. z. o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb a o nútenom obmedzení vlastníckeho práva k nim a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K čl. IV
S prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť návrhu zákona od 1. júla 2025.